מדלג על ההרים

מדלג על ההרים

ליבוביץ טען שהשיטה של דילוגים בתורה היא ביטוי אלילי. אין כל ספק שהייחוס המאגי לערכים מספריים הוא אלילי לחלוטין ואינו מתיישב עם אמונת ישראל ["יש אל אחד ששמו יוצג באמצעות מספר כבר בראשית האלף השני לפני הספירה. אל זה הוא אל הירח, סין, שנהגו לייצגו באמצעות המספר 30. לייצוג זה יש ערך פרשני, שכן הוא בא ליצור זיקה בין אל הירח ובין מספר ימי החודש". ישראל קנוהל].

על היבט זה העיר הרמב"ם בצורה נאותה כשגינה את שיגעון כותבי הקמיעות [מורה נבוכים א, סא]. דא עקא, הן תלמוד התורה של מאות שנים והן ממצאי המחקר המודרני מראים שבדומה לסופרי המזרח, גם כותבי המקרא השתמשו בהצפנות ["התופעה של סימול שמות אלוהיים באמצעות ערכים מספריים מוכרת בעולם המסופוטמי", ישראל קנוהול]. ככל הנראה גישה זו מאפיינת את הטפסים של המסורות הכהניות.

ליבוביץ שלל את התופעה, אולם מחקר אמור לחלק בין עצם קיומה של תופעה לבין מגמותיה המשוערות. השוואה בין מגמות שהוצהרו במפורש בתורה לבין עצם מציאותם של ערכים מספריים על ידי דילוגי אותיות מכריחה אותנו לערוך חילוק. לאמור, הכוונה איננה לצפונות נבואיות, או הכרה בכוחה המאגי של המילה וכד', מכיוון שאלו אליליות וגם חסרות משמעות פרשנית מנקודת מבט דתית. הכוונה היא לצפונות שמבטאות תפיסה דתית ומעודדות עיסוק בתורה. אסביר את דברי.

בהקדמה לפירושו לתורה כתב הרמב"ן: "יש בידינו קבלה של אמת, כי כל התורה כולה שמותיו של הקב"ה, שהתיבות מתחלקות לשמות בענין אחד". לפיכך עצם העיסוק בתורה הוא "שיוויתי השם לנגדי תמיד", וזאת מפני ש"כל התורה כולה שמותיו של הקב"ה". מכיוון שלא ניתן לדעת את הקב"ה, מה שנותר זה לשוות את שמו לנגד עינינו. הדרך לעשות זאת היא להגות בתורה, מכיוון שהיא שמו של ה'. כלומר בין הדבקות כתכלית לבין התלמוד כתכלית, ניתן לשאול: תלמוד גדול או דבקות גדולה? הליטאי יאמר תלמוד גדול. החסיד יאמר דבקות גדולה. נענה כולם ונאמר: תלמוד גדול שהתלמוד מביא לידי דבקות.

שמו של ה' מוצפן בתורה בדרכים שונות, החל מהצפנות פשוטות כגון: "יום השישי ויכלו השמים", וכלה ביחס המספרי שבין מניית המילים לבין מספר הצלעות בתקבולת, וכן המסגרת של מקטע מסוים. כך, לדוגמה, הערך חוזר בפרשת הבריאה בדילוגים של 7, מכיוון שכל הפרשה עוסקת בשבעת ימי הבריאה. בדומה לכך, פרשת המשכן בספר ויקרא, אשר מקבילה מבחינות רבות לפרשת הבריאה, חוזרת על ערך 7. גם שם - מאזכור של שם ה' במרווחים של 7 אותיות חוזר שם הוויה [ספרו מהי' הראשונה של "ויקרא" שבע אותיות שוב ושוב, תגיעו לשם ה'].

בנוסף לאמור, במזמורי השירה מחולקות היחידות למספר מילים זהה:

או 13 [כמניין אחד]

או 17 [שם הוויה ללא אפסים: 5+6+5+1]

או 26 [שם הוויה מלא, שהוא גם כפולה של 13]

או 52 [שם ב"ן, שהנו גם כפולה של שם הוויה, 26, וגם שם הוויה במילוי ה"א].

בשירת הים בספר שמות הפסקה הפותחת מסיימת במילים "ה' שמו". השירה עצמה מורכבת משלושה חלקים [א-ו; ז-יא; יב-טז]. הפסקה הפותחת מורכבת מ-26 מילים. היחידה האמצעית של שירת הים [ז-יא] מורכבת מ-52 מילים. גם שירת האזינו [דברים לב] פותחת בפסקה החותמת במילים "כי שם ה' אקרא", והיא מורכבת מ-26 אותיות. בדומה לכך, בברכת משה לשבטים מנוסחת השירה בשלוש יחידות: מספר הצלעות הוא 17, כשם שמספר הצלעות של החתימה הוא 17. המזמור פותח בפסקה בעלת 26 אותיות, ובשלוש היחידות, בכל יחידה מספר המילים הוא 52. בפרק ג בספר חבקוק באה שירת הנביא. שירה זו מחולקת לשתי יחידות. מספר הצלעות של חלק א הוא 17 ומספר המילים הוא 52.

מזמור פ בתהלים מחולק לשלושה בתים. חלקו הראשון מורכב מ-17 צלעות, וחלקו השני מ-26 צלעות. מספר המילים בבית השני הוא 26, ומספר הצלעות בבית השלישי הוא 26. הפזמון שחותם את הבתים מציג היררכיה שבה בכל בית נוסף שם לאל. בית א: "אלהים השיבנו"; בית ב: "אלהים צבאות השיבנו"; בית ג: "ה' אלהים צבאות השיבנו". הפסוקים היחידים שמוזכר בהם שם הוויה הם 5 ו-19. כאמור, מספר המילים של בית שני הוא 26 ומספר הצלעות של בית שלישי הוא 26. והנה, אלו הבתים היחידים שמוזכר בהם שם ה'. בדומה לכך, במזמור צב בתהלים ישנו רק פסוק אחד בעל צלע אחת, פסוק ט. מספר המילים לפני פסוק זה הוא 52, ומספר המילים אחרי פסוק זה הוא 52. פסוק זה מסיים במילים "ולזמר לשמך עליון".

לאחר הפתיחה של מזמור סח בתהלים הבית הראשון פותח בפסוק: "שִׁירוּ לֵאלֹהִים זַמְּרוּ שְׁמוֹ: סֹלּוּ לָרֹכֵב בָּעֲרָבוֹת בְּיָהּ שְׁמוֹ". מזמור זה בנוי בצורה כאיסטית, כשכל בית מורכב ממספר שווה של צלעות. מספר הצלעות הוא 17 והמספר 13 מופיעה פעמיים [כלומר 26], כסכום הצלעות של הבתים 3 ו-6. היחס בין צלעות המזמור לבין שמות האל המופיעים בו "הוא אפוא מלאכת מחשבת של עיצוב תבנית כאיסטית משוכללת, שיש זיקה הדוקה בין מספר צלעותיה ובין השמות האלוהיים הנזכרים בה [...] ממחקרי עלה כי שירות אלה הן יצירות מוקפדות הערוכות בתבניות מספריות מדוקדקות ומחושבות. הערכים המספריים של הצלעות והמילים במבנים ספרותיים שבשירות אלו משקפים ייצוגים מספריים של השם המפורש [...] השימוש באותיות הא"ב לשם ייצוג מספרי נשמר בסוד בקרב יוצרי השירות המקראיות במשך יותר מאלף שנה [...] לפנינו יצירות של קבוצת עילית סגורות ולא ספרות עממית". קנוהל].

הצפנות של שם ה' אינן מוכיחות דבר. אין לייחס לכך איזו משמעות שחורגת ממה שנתון לפנינו. אך בכל זרת קשה על ליבוביץ. ניתן אמנם להתווכח על מהי התכלית של הצפנה שכזו, אך לא ניתן להכחיש את עצם מציאותה. מהו הנימוק שליבוביץ יכול היה להביא לשלילתו תופעה שאינה תלוית פרשנות?
 

u r i el

New member
" ... אבל הצריף הזה .... "

סיימת את הודעתך במילים : " ... הצפנות של שם ה' אינן מוכיחות דבר. אין לייחס לכך איזו משמעות שחורגת ממה שנתון לפנינו. אך בכל זרת קשה על ליבוביץ. ניתן אמנם להתווכח על מהי התכלית של הצפנה שכזו, אך לא ניתן להכחיש את עצם מציאותה. מהו הנימוק שליבוביץ יכול היה להביא לשלילתו תופעה שאינה תלוית פרשנות? "


את התשובה לשאלתך סיפק ליבוביץ פעמים רבות, למשל בספרו "יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל" (ע' 13) הוא כותב את מה שכולנו מכירים היטב :

"ציטטות והבאות דברים מהמקורות לא ישמשו אסמכתא או ראיה, אלא אילוסטרציה בלבד, לצרכי דיונינו, אנו רשאים להדגים את מה שיש בדעתינו להגיד ע"י דברים מתאימים מן המקורות תוך ידיעה ברורה שהמקורות מכילים גם דברים המבטאים השקפות ותודעות אחרות ואפילו מנוגדות לאלו".

ובכן, כדרכו של אמן רטורי הוא מקדים תרופה למכה ואולי גם כנגד כל פתחון פה של מלעיזים ( לא הכוונה אליך, חלילה ) ומעתה כל אילוסטרציה, לא רק שלו ( ! ) , מקבלת את משמעותה רק מצד האילוסטראטור, ואין היא משמשת ראיה או אסמכתא לצרכי הדיון.


ליבוביץ עצמו משתמש באילוסטראציות סיפרותיות ומספריות לא מעט כדי לאייר את דבריו הוא. הנה אחת נפוצה :


ליבוביץ: " אם כן, שוב מן המקורות: בריאת העולם, העולם כולו, השמים והארץ וכל צבאם, כולל כדור הארץ כמובן, השמש והירח, הכוכבים והמזלות, וכל מה שעל פני כדור הארץ, הימים והיבשות, ההרים והבקעות, הצומח והחי – והאדם(!) לכל זה התורה מקדישה שלושים ואחד פסוקים, ואם תוסיף לזה גם את השבת שהיא מעין השלמה של הבריאה אז שלושים וארבעה פסוקים.

למשכן שהוא צריף בעל עשרים עמודים עומדים לאורכו ושמונה עמודים עומדים לרוחבו ואין לו אפילו גג, אלא הוא מכוסה ביריעות ואפילו משפחת עולים לא תסכים לגור בו - לזה התורה מקדישה בין שלוש מאות לארבע מאות פסוקים. פי עשר מאשר עולם ומלואו. מדוע? משום שעולם ומלואו הוא אירלוונטי לגבי מעמד האדם לפני אלוהים; ואילו המשכן - זה הביטוי לעבודת אלוהים!

לפער המספרי בין שני העניינים אין כל חשיבות ומשמעות לכשעצמם. עובדה היא שהפסוק "שמע ישראל ... " או " ה' הוא האלהים" מופיעים במקורותינו במופע יחידאי ואעפ"כ אין כמותם מבחינת משמעותם האמונית. אילוסטראציה בלבד.


הוא הדין באשר להקבלה הסיפרותית של' מביא לנו בדיון על אברהם ואיוב :


" ... יש דמיון מפתיע בין משמעות יראת ה' המפורשת שבחומש בראשית ובין מגמתו הנסתרת של ספר איוב. דומה, שמחברו האלמוני של ספר איוב (ברייתא אגדית מייחסת את הספר למשה רבנו!) נתכוון להסמיכו לעקדה. על כך כבר רמזו חז"ל במדרשם (במד"ר י"ז): יסורין שבאו על איוב היו ראויין לבוא על אברהם, שכן הוא נמשך לפרשה: "ויהי אחר הדברים האלה ויוגד וגו' את עוץ בכורו [הפסוק שלאחר פרשת העקדה!] – ועוץ היה איוב: איש היה בארץ עוץ... ..... על כך אפשר להוסיף, שכשמתווכח רביעי נוסף על שלושת רעי איוב הוא מכונה "הבוזי" – כנראה על שם המשך הפסוק הנ"ל: "ואת בוז אחיו". ובוודאי אין זה מקרה שמחבר הספר שם בפי איוב – כמלים האחרונות בדיונו עם ה'! – את המלים שבהם פותח אברהם אבינו את דיונו עם ה': "עפר ואפר (איוב מ"ב, ו', כנגד ברא' י"ח, כ"ז). אף על איוב מעיד הכתוב מלכתחילה שהוא "ירא אלהים", ואף על פי כן גם הוא מועמד בניסיון, שרק אחריו הוא מקבל אישור שהוא מדבר "נכונה". ניסיון זה, בדומה לנסיון העקדה, בא לברר את טיב "יראת ה' ".... המשמעות הדתית של חומש בראשית, שעיקרו יראת ה' של אברהם אבינו [אלה תולדות השמים והארץבהבראם = אברהם ! (תנח' בובר)], וכן של ספר איוב, היא בעימות בין יראת ה' המבטאה צרכים, אינטרסים וערכים שיסודם בראייה אנתרופוצנטרית, ובין יראת ה' שיסודה בראייה תאוצנטרית – והיא זהה עם אהבת ה'.


גם דברים נאים אלה אינם אלא אליסטראציות שכל משמעותם היא בדרשנות של האילוסטראטור.
וכך לגבי הדילוגים, המספרים, הלשונות, הגימטריות והשעשועים.

לוּלֵי תוֹרָתְךָ, שַׁעֲשֻׁעָי
אָז, אָבַדְתִּי בְעָנְיִי.
 

u r i el

New member
מדובר על עקרון-על.

מאחר שכתבת בסיפא :

א. "ניתן אמנם להתווכח על מהי התכלית של הצפנה שכזו, אך לא ניתן להכחיש את עצם מציאותה."

לכן הבאתי אף אני דוגמאות לכך שלא ניתן להכחיש את הכתובים שליבוביץ מצטט, אולם ניתן להתווכח עם פרשנותו באשר לתכליתם.

עוד כתבת :

ב. " מהו הנימוק שליבוביץ יכול היה להביא לשלילתו תופעה שאינה תלוית פרשנות? "

על כך התכוונתי להשיב שהתופעה שהצבעת עליה היא עובדה, אלא שכל נימוק לה אינו אלא אילוסטרציה תומכת פרשנות, לא ראיה ולא אסמכתא והדברים מתייחסים לכל ממצא כזה או אחר בכתובים, כולל הדילוגים וכולל מספרי הפסוקים וזיקות לשוניות וכד'.

במובן זה אני מוצא קשר בין תגובתי לדבריך גם אם אופיין של האילוסטרציות שונה.
 

u r i el

New member
עניין אחר.

מה דעתך אתה על הממצאים המספריים של פרופ' י. קנוהל ?
האם אתה קונה את התיזה של שימוש במספרים בתורה ובמקרא כבטוי ספרותי עם משמעות תיאולוגית ?
מי יכול לדעתך להיות קהל היעד לטקסטים "מתוחכמים" כאלה ? האדם הפשוט " בשוק " או אולי שהרבדים הללו נועדו לבעלי תרבות "גבוהים" ?
בהלקח בחשבון שהתורה וקטעי מקרא לא היה כתובים וכ"י היו רק ברשותם של בודדים ( עשירים, כהנים, מלכים .... ) - האם רבדים טקסטואליים כאלה שאת דבר ה"צופן" המספרי שלהם קשה לחשוף ללא כ"י, האם יתכן שהם נכבתו כך למען אותו קומץ בודדים ?

בעיני הדבר בספק, אם כי -כאמור- עם עובדות לא ניתן להתווכח.
 
השאלה היא

אם ניתן להקביל בין מה שהתרחש במצרים ובמסופוטמיה לבין מה שבישראל. אצל הבבלים, האשורים והמצרים השימוש בערכים מתמטיים בכתיבתם של טקסטים היה עניין מהותי, והוא לא בהכרח נועד לחשיפה של אותם ערכים. ההצפנה על פי יחסים מספריים נועדה ליצירת הטקסט ולקידושו. כלומר עצם קיומם של ערכים אלו הפך את הטקסט למקודש, בין אם זה ייחשף ובין אם לא. ככל הנראה - וזו סברה בלבד - גישה זו התגלגלה מאזורים אלו אל יוון, שם היא התגלמה בכתבים אורפיים, פיתגוראיים ונאו פלטוניים.

כך, לשם המחשה, ניתן להראות שבכתבי אפלטון נעשה שימוש מודע בהצפנות מתמטיות. אפלטון נעזר בכתיבת הדיאלוגים שלו במתמטיקה לא רק לשם הצגת טיעונים אלא גם בבניית המסגרת להצגה הזו. נעשו כבר כמה מחקרים שבחנו את זה על ידי ספירת שורות ובחינה של האורך של מקטעים שונים בכתביו. כך, לדוגמה, בחיבור ה"משתה" ישנו דירוג בעל ערך מתמטי. כשמחלקים את הטקסט רואים כי הנאומים של פאוסאניאס, אריכסימאכוס ואריסטופאנס אורכים כל אחד 1/12 מהטקסט כולו. נאומו של אלקיביאדס עוד 2/12, והנאום החותם של סוקרטס אורך כ- 3/12 מהטקסט. קנדי, החוקר שביצע את הבדיקה, מצביע על עוד דוגמאות יפייפיות בטקסטים שונים של אפלטון וקובע חד משמעית שזה לא דבר מקרי. ממצא מרתק בפני עצמו הוא ש"משל הקו" בדיאלוג "הפוליטיאה" מתחיל לאחר 61.7 אחוזים מהטקסט, מה שאומר שהוא מחלק את הטקסט על פי חתך הזהב.

אתה רואה אפוא שאפלטון השתמש ביחסים מתמטיים גם מבחינה צורנית, ואלו יחסים פרופורציונליים להפליא. בכלל, היחס של 1 ל-12 הוא בעל משמעות רבה לא רק בתוך כל טקסט לגופו, אלא גם ביחס שבין הדיאלוגים לבין עצמם. ממצאים אלו מהווים את אחת הראיות לכך שההנחה הקדומה לגבי אופן החלוקה של הדיאלוגים האפלטוניים, קרי כתבים מוקדמים, אמצעיים וסופיים, אינה מדויקת, משום שכלל הדיאלוגים כונס בסופו של דבר לחטיבה ערוכה.

הטקסט המקראי נערך במשך תקופה ארוכה. למעשה, מבחינה עובדתית הטקסט המקראי והוודות [Sruti] מהווים את החיבורים שהושקעו בהם הכי הרבה מחשבה, זמן ועיסוק בכל ההיסטוריה המוכרת לנו. אמנם פרק מקראי אחד מורכב מכל כתבי אפלטון גם יחד, אולם אם אפלטון בתור אדם בודד הצליח ליצור טקסטים מושלמים מבחינת תוכן וצורה גם יחד, אין זה פלא שמאות חכמים במהלך תקופה של מאות שנים, הצליחו לשכלל טקסט מורכב כמו המקרא.
 

u r i el

New member
.י. קנוהל סבור ש -

לממצאים המספריים יש משמעות מיסטית, ואם אני מבין אותו כהלכה הרי שהמסטיקה לעניינינו היא נקודת המפגש שבין אמונה שברוח לבין המעשה שבפולחן. במובן זה שונים הערכים המתמטיים שבמקרא לבין אלה שבספרות הכללית אלא אם כן ניתן יהיה להראות שהספרות הכללית מכוונת לעניין מסויים ועקבי, כמו שם ה' במקרה של המקרא. מבחינה פולחנית מזכיר העניין את המסורות הצופיות-מיסטית ואת טקסי הזיכר שאף הם מבוססים על חזרות של צירופי הברות בספירה מכוונת ( אשר ראב"מ סבר שמקורם יהודי ).

ולא הבנתי על סמך אתה קובע : " ... פרק מקראי אחד מורכב מכל כתבי אפלטון גם יחד ... "
באיזה מובן ? סיפרותי ? תיאולוגי ?
 
מענה

לי אין תשובה לגבי משמעותם של הערכים המספריים הללו. אין לי שמץ של מושג. יש השערות שונות לגבי זה, ואני סבור שאין שום דרך לאמת או לחזק אחת מהן. דברים אלו יוותרו, כנראה לעולם, בגדר ספקולציות. הדבר שכן ניתן לדלות מערכים מספריים אלו הוא שעדותו של הרמב"ן, לפיה יש בידו קבלה של אמת שהתורה כולה היא שמותיו של הקב"ה, היא עדות מהימנה.

כשטענתי שפרק מקראי אחד מורכב יותר מכל כתבי אפלטון התייחסתי להרכב הטקסטואלי, הן תכנית והן צורנית. אסביר: כתבי אפלטון אינם טקסטים פשוטים. יש בהם שילוב של אמצעים מתחומי הספרות, דיאלקטיקה, מתמטיקה/ לוגיקה יחד עם תוכן הגותי מעמיק. מעבר לכך, הלשון של אפלטון הייתה לשם דבר. ביוון וברומא לא למדו את אפלטון רק בשיעורי פילוסופיה אלא גם בשיעורי לשון, דקדוק וספרות. בנוסף, אפלטון היה רב אמן בחיקוי סגנונות, כך שכל דמות בדיאלוג מסוים - למשל פרמנידס, פרוטגורס או גורגיאס - דוברת בהתאם להרגלו, שפתו וביטויו של האדם שאפלטון מציג את עמדותיו. אפלטון יצר דרמות ספרותיות פילוסופיות הקרובות לשלמות. לכל זה יש להוסיף את היחסים המתמטיים שהזכרתי בהודעה הקודמת. אמנם יש בכך מן הגוזמא, ואולי אף מן הכפירה, אך לא בכדי התואר שנלווה לאפלטון בעולם העתיק, אף בקרב יהודים, נוצרים ומוסלמים, היה 'האלהי'.

השוואה בין הדברים הנ"ל לבין המקרא מראה שהמקרא מורכב יותר, הן כמותית והן איכותית. הטקסט המקראי אינו מתקרב לשלמות אלא הוא עצמו המדד לשלמות. הטקסטים במקרא מציגים דרמות מורכבות יותר הן מבחינת אפיון הדמויות, הן מבחינת האמצעים של יצירת האפקט והן מבחינה נרטיבית. כל מחזור סיפורים במקרא טומן בחובו למעשה כמה עשרות נרטיבים שונים, שלרוב הם גם מנוגדים זה לזה. כך, לדוגמה, השימוש במילים פוליסמיות במחזור סיפורי יעקב-יוסף מאפשר קריאה אחת עקבית של הסיפור באופן שמעביר ביקורת נוקבת על יעקב, עד שהוא מוצג ממש כרשע; קריאה של אותו סיפור, כשמעמידים כל מילה פוליסמית על משמעות אחרת מזו שהועמדה בקריאה הראשונה, מציגה לפנינו סיפור שונה לחלוטין, שבו יעקב הוא איש תם וישר העשוי ללא רבב. סיפור זה עקבי אף הוא. לכך יש להוסיף את הקישורים הפנימיים בין הסיפורים, כך שכל סיפור, על כל מורכבותו, אינו עומד בפני עצמו אלא מתכתב עם יתר הסיפורים במקרא. ישנם אלפי קישורים כאלו.

כלומר המורכבות שנמצאת אצל אפלטון מתבטאת לכל היותר בשלושה ממדים שונים, בעוד שבמקרא מדובר על מאות ממדים. לכך יש להוסיף רבדים נוספים. הסיפור במקרא אינו רק פוליסמי ואינטר טקסטואלי, אלא גם פרקטלי. לדוגמה: במחזור סיפורי יוסף מסופר על חלומותיו של יוסף. כשהדבר נודע ליעקב הוא מתעצבן : "ויספר אל אביו ואל אחיו ויגער בו אביו ויאמר לו מה החלום הזה אשר חלמת הבוא נבוא אני ואמך ואחיך להשתחות לך ארצה" [בראשית לז, י]. רש"י על האתר מעיר הערה תמוהה: "הבוא נבוא - והלא אמך כבר מתה". זו הערה תמוהה משום שברור על פי הפשט שזה כלל לא מה שעצבן את יעקב. מה גם שלא מובן למה רש"י, בעקבות חז"ל, ראה לנכון להכניס לכאן דווקא את עניין מותה של רחל. אולם נראה כי הדברים האלו מדויקים בתכלית, מכיוון שהם נמצאים בטקסט גופו:

ויאמר לו מה החלום הזה אש רחל מתה בוא נבוא

כל האמור זה עוד בלי להתייחס להיבטים של גימטריאות, ראשי תיבות וכד' שנמצאים במקרא לאלפיהם.
 

u r i el

New member
יפה מאד,

פרופ' יאיר זקוביץ הוא צרכן ויצרן ידוע של פנינות ספרתיות שכאלה.

אגב יעקב - השם ישראל שלכאורה משרת רק את סיפור "כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל" עניינו גם האנטיתיזה של "יעקב הרמאי" ששמו החדש מהדהד עם י-ש-ר, יושר.
ולגבי היחס 1/12 שהזכרת בהודעתך הקודמת, המקרא עשיר אף הוא במספר 12 ודי להזכיר את 12 שבטי ישראל וכל מה שנגזר מכך בפולחן המשכן, ביהמ"ש וכיוצ"ב.

האם ידוע לך על ספר הדן בסוגיות סיפרותיות אלו במקרא ומביא דוגמאות טקסטואליות ?
 
>>>>

ישנם הרבה ספרים שמאגדים דברים כאלו, אם כי בדרך כלל הממצאים המעניינים אינם מופיעים בספרים אלא במאמרים. לא תוכל לעמוד על העושר המצוי במקרא באמצעות ספר אחד. מכיוון שאתה מצוי בחקר המקרא אתה בוודאי מודע לכך שישנם הבדלים רבים בין הגישות הביקורתיות למקרא לבין הגישות הספרותיות, גם אם כל גישה מהן עושה שימוש ביסודות שנשאלים מחברתה. זה תמיד דורש בחינה מזוויות שונות. בכל זאת אפנה אותך לכמה ספרים בסיסיים שלדעתי כדאי לך לקרוא. הממצאים בספרים האלו פשוט מרתקים:

אוריאל סימון. בקש שלום ורדפהו: שאלות השעה באור המקרא - המקרא באור שאלות השעה. ההוצאה: משכל. 2002.

אמנון בזק. מקבילות נפגשות: מקבילות ספרותיות בספר שמואל. ההוצאה: תבונות. תשס"ו.

זאב ויסמן. סטירה פוליטית במקרא. ירושלים. ההוצאה: מוסד ביאליק. 1996.

יאיר זקוביץ. מקראות בארץ המראות. רעננה. ההוצאה: הקיבוץ המאוחד. 2001.

יהונתן יעקבס. מידה כנגד מידה בסיפור המקראי. ההוצאה: תבונות. תשס"ו.

יוספה רחמן. הסיפור בכתבי הקודש. רעננה. ההוצאה: הקיבוץ המאוחד. 2007.

מאיר וייס. מקראות ככוונתם: לקט מאמרים. ירושלים. ההוצאה: מוסד ביאליק. 1987.

שמאי גלנדר. אמנות ורעיון בסיפורת המקראית : היחסים בין אמצעי עיצוב אמנותיים ובין הרעיונות. רעננה. ההוצאה: הקיבוץ המאוחד. 1997.
 
אגב

אם יש לך קושי באיתור או השגה של מקור כל שהוא אמור לי. אוכל להנגיש לך כמעט כל מקור אפשרי, גם אם מדובר במקור נדיר.
 

u r i el

New member
תודה. וגם -

בקריאת חומר כזה דרושה מידת אבחנה דקה בין האלגנטי והמעמיק לבין הפופולרי רדוד.
אני מקווה שהוא יסלח לי - אבל ספרו "הצופן התנ"כי" של מייקל דרוזנין - למרות שעם העובדות לא ניתן להתווכח, משום מה "לא עושה לי את זה".
 
שם מדובר בצפנים שונים

אני חושב, לא? אני לא בטוח כי לא קראתי. אבל יש הבחנה ברורה בין צפנים שמורים על נבואות וכד', בהם משתמשים מחזירים בתשובה, לבין צפנים שהם חלק מהמארג [=טקסט].
 

u r i el

New member
כן. דילוגים מחזוריים

ש"מנבאים" אירועים. ( שואה, רצח רבין, מלחמת המפרץ וכד' ).
 
זה קשקוש

באופן כללי, למרות שלפעמים מראים דברים משעשעים. אם ישנם שמות של אישים או מאורעות במספר דילוגים שווה זה נחמד למראה, אך אין בו כדי להשכיל.
 

kaner91

New member
אתה צוחק?

זו הרצאה נהדרת, מיה בר הלל היא מרצה רהוטה וכיפית.
 

u r i el

New member
באשר לרהוטה - לא פלגיא.

כיפית ?
לא יודע. אחרי כחצי שעה התחלתי בדילוגים ....
 
עשוי להיות

שתכלית הצפנה זו או אחרת היא להקל על התמצאות בטקסט למי שמחזיק את המפתח. השאלה המעניינת הנובעת מזה היא על פי אילו קריטריונים אפשר להתמצא בטקסט ויותר מעניין מזה- לאילו קריטריוני התמצאות נדרשו אותם מצפינים.
אני הייתי בודק את הזוית הרטורית- מי שנואם\מטיף ומסתמך על הטקסט רוצה להתעמק בו באופן מסויים ואם יש בידו תוכן עניינים ערוך בהתאם למהלכים רטוריים זה יכול להקל עליו.
מכאן שיש להתבונן בקטגוריות של המהלכים הרטוריים ולהשוות אותן לאופני החלוקה הצופניים של הטקסט.
 
למעלה