שבוע טוב..
אענה על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון:
א. לא דיברתי מהי תורה זו, העומדת בפנינו כנתון, דיברתי מדוע ניתנה תורה זו..? (פאר ווס?) האם יכולים אנו לעלות על דעתינו מדוע האדם נברא ומדוע ניתנה לו תורה זו (בהנחה שאנו מקבלים את החפיפה התיאולוגית יהודית כי בריאת האדם והתורה מלובשים המה בבגד אחד, לא ייפרדו, כמאמר הספק מליצי: שאלמלא אין מקבלין את התורה מחזיר הקב"ה את העולם לתוהו).
האם יש אדם חושב (ושוב אני מטעים את המילה הזו) שיכול להעלות על דעתו מהי הסיבה לכך? יש כאלו שיש להם תשובות ברורות בנושא, אני מכיר אותן: "נתאווה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים" - זהו סוג אמירה מאוד רווח ומקובל, שבאינטרפטציות פחות מיסטיות מקביל לנקודת המוצא שהצגת: יש לו לקב"ה "רצון" או "תאווה" שבני האדם יקיימו את רצונו ועל כן הוא נתן תורה למען.. וכו'. זהו מלל ריק, שדי בהינף זיק מחשבה כדי לכורתו באיבו. אני לא יודע מה אלוהים רוצה, ולא רק שאינני יודע, אלא אינני יכול לדעת, לעולם!
אבער, עתה, כאשר בריאה זו מצויה בפנינו, הכוללת את האדם כנתון במציאות, ואת התורה כנתון במציאות, מה יש לו לאדם המאמין בעולמו ליעש? כאן אני מסכים לדעתך, שכתובה בהדיא ואת עיקריה הבאת בד"ה "וזאת המצווה.." ותרגומה פשוט ביותר: אתה נדרש לתת לחייך משמעות אמונית המבוטאה בקיום תורה ומצוות כפוסטלאט, ולא עוד אלא אף להנחילה לבניך עד עולם. זוהי דרישה, ש- או שאתה מקבל אותה על כל משמעוויותיה, או שלא. דרישה זו היא נתון, ובניגוד לדרישות אנושיות של כל החברות והקהילות מימות קופת האדם "לוסי" ועד מירי רגב, איננו יכולים לעולם לדעת את סיבתה.
(וזה בעומק הפירוש של אותו מאמר תנאי דאבות: "עֲשֵׂה רְצוֹנוֹ כִּרְצוֹנֶךָ, כְּדֵי שֶׁיַּעֲשֶׂה רְצוֹנְךָ כִּרְצוֹנוֹ. בַּטֵּל רְצוֹנְךָ מִפְּנֵי רְצוֹנוֹ, כְּדֵי שֶׁיְּבַטֵּל רְצוֹן אֲחֵרִים מִפְּנֵי רְצוֹנֶךָ". וכי אדם יודע רצונו של מעלה? וביתר שאת, האם רצון אחרים יכול להיות תלוי רצונותיך (כפי שהעיר במופלאות ר'"ע מברטנורא) אלא מאי? רצונך שלך בקיום המצוות הפוך אותו כרצונו, וזוהי בעומק ההקבלה הכיאסטית של המאמר הזה וכוונתו של מביא המאמר רבן גמליאל הפותח את סדרת דבריו ב"יפה תלמוד תורה.."- והיא הפיכת רצונותיך על ידי קיום המצוות כרצונותיו).
ב. אני דיברתי על מושג אחר בהקשר הטקסטואלי - והוא לאו דווקא ההיבט הסמי-טכנוקראטי שהצגת. אלא על אותו "השג דק", שעליו דיבר המש"ך חוכמה, שבו כל התורה והמצוות על אף שהם "דברי אלוהים חיים" ומבחינה טכנית ניתנו על ידי משה, מכל מקום לא יכולנו לדעתם ולהאמינם לולא בני האדם, וזה מתחיל במשה עד לאביך מלמדך.
ג. הכרת הכיסא אינו הכרת בעליו, אלא היא הכרת הכיסא שהוא תוצר בעליו. ר"ל: מבין כל האטריבוטים המיוחסים לכיסא זה: גוון, משקל, אורך, רוחב, אני מוסיף לו אטריבוט של תוצר משהו.. וזוהי פונקציה על מה שאני יודע (או יכול לומר..) על התוצר, ולא מה שאני יודע (או יכול לומר) על יוצרו. וזה איירי בבני אדם.
במקרה של אלוהים, זה חמור ונוקב שבעתיים: שכן אפילו את האטריבוט הזה בתוצר, אינני יכול להכיר, לדעת או לומר משהו, כתכונותיו של התוצר גופא. שכן יוצרו איני יכול להכירו ולדעתו לא כל שכן להבינו, ועל כן, צודקת הגישה ההרמונית על האקזיסטנציה האנושית (שהחסידים נתנו לה משמעות שגויה בתכלית) האומרת: לית אתר פנוי מיניה, שאתה יכול לייחס לו הכול, ולא לייחס לו דבר באותה שעה ובאותה מידה, ושניהם נכונים, לא מבחינה זו שלוגית זה אפשרי (שכן זה לא אפשרי), אלא מבחינה זו שהלוגיקה כלל לא חלה עליו.
ד. לא ובאל"ף רבתי! חז"ל וראב"ע בתוכם (עבורי הוא חז"ל, כמו הרב אליישיב בהקשר זה) - ייתן פירוש שייתן, שמקורו אפשר שיהיה לא תורני במובהק (והוא קורה בפועל) אם זה מבחינה לוגית, אם זה מבחינה פילולוגית, אם זה מבחינה היסטורית, אם זה מבחינה פסיכולוגית וכו' וכו' והוא ישאב ויינק פירושו מכל החוכמה והתבונה האנושית הכלל אוניברסלית העומדת לרשותו ולהבנתו. הוא בהחלט יכול לבוא ולומר כי "שים נא ידך תחת ירכי", זהו מנהג העולם העתיק כפי שקיים בהודו המבטא שבועה, ולהפריך את הפירוש המקביל, שמדובר במקום החזקת הברית ובלשון צניעות נכתב וכיו"ב. ולא רק הוא, אלא כל מי שישאנו ליבו ונדבה רוחו אותו והבינו מדעו לפרש את התורה הזו, מילותיה, טעמיה וגזרותיה, מתוך מחקרים אקסטרניים על אבן הרוזטה, על התקופה הפרוטו כנענית, על כתבי ההירוגליפים, על מחקר הביוכימיה של האנזימים ועל המחקר הנויורפיזיולוגי של המוח, יבוא ויעשה ויגדיל תורה ויאדיר, שכל זה תורה היא.
אבל!
הוא, ואחרים, יעשה זאת,כל עוד אין פירושו, פירוש דעת אנושית, נוגד את קבלת חז"ל ביישום ההלכה. בו ברגע שהוא עושה זאת להלכה ולמעשה, הרי שהוא הפקיע עצמו ממסגרת זו, ואין מעלין אותו. אני הבאתי את הדוגמה בזמנו (ואף אתה בהקשר שונה הבאת אותה) על אותה "מחלוקת" תנאים ואמוראים גרוטסקית על גבול הבדיחה מהו מקור המילים ומאליו פירושן של "פרי עץ הדר" - הוא האתרוג. עד לדבריו של אותו בן עזאי, שודאי לי שדיבר בהומור שחור, כי מקור זה הוא יווני, מהמילה "הידרו" - ומעניין שדווקא בעניין זו רוב הפרשנים הקלאסיים של התורה, ובהם שני הניצים העיקריים לא יהינו זה אל זה, רמב"ן ורמב"ם, הסכימו כי מדובר בגרוטסקה ומליצה לקבלת חז"ל שנתנו פירושים שונים לקבלתם. וכי סלקא דעתך, שיבוא בר אוריין ו"יחשוף" בראיות מדעיות, פונולוגיות וכו' שאינן ניתנות להפרכה אנושית ואינן ברות הזמה, כי פרי עץ ההדר הוא לא אחר מאשר פסיפלורה - האם לפי ראיות אלו ניטול פסיפלורה בסוכות הבעל"ט?? האם לא תבוא ותאמר: "מי שיצביע על אמיתה כל שהיא, יהיה מי שיהיה, נקבל את דבריו, אם יהיו להם ראיות קבילות". זהו הבל, שאני יודע שאינך מאמין בו.
ומלא שבוע זה ברכת ה'..