מה יקרה ביום בו היהודים יזנחו את המיתוס המכונן?

BluePrint

New member
על טעם וריח...

אני לא יכול לראות את שינוי הדעה הזה, כי אני לא מכיר אנשים כאלו וגר רחוק ממרכזי אוכלוסיה.
&nbsp
ברור שהתגובות לא יהיו אחידות, לכן אני שואל, כדי לדעת מה אנשים חושבים.
 

E טי

New member
זאת סתירה לוגית

הסיבה שמשולש בעל ארבע צלעות לא יתכן לוגית היא שעצם ההגדרה של משולש היא בעל שלוש צלעות.
מה שמגדיר את עם ישראל כעם הוא יציאת מצרים ולכן לא יתכן לוגית שיתקיים עם ישראל ללא יציאת מצרים.
 

BluePrint

New member
מתברר שהניסוח שלי כושל.

אולי לא ברור, אבל אני לא מחפש תשובה כדי לדעת אם כדאי לחולל את השינוי הזה, שכאמור, כל כך בלתי סביר עד שלמעשה אינו אפשרי.
כוונתי היא לדעת מה דעתו של היהודי הפרטי על עצמו, על עמו, על המדינה וכל דבר אחר שנדמה לו שיחשוב עליו אחרת, אם יקרה אותו מקרה היפותטי.
 

BluePrint

New member
לא ממש.

השאלה מציבה מצב היפותטי בו כולם כבר משוכנעים, ושואלת אתכם, מבקרי הפורום: מה יהיה שונה ביום למחרת?
&nbsp
לא האם זה אפשרי, לא איך, לא למה, לא כמה או מתי.
קמתם בבוקר משוכנעים שעד אתמול טעיתם, וכל מי ששאלתם משוכנע כמוכם.
למחרת, מה יהיה שונה בעולם היהודי?
&nbsp
זאת לא שאלת מה "הם" יחשבו או יעשו, אלא מה אתם תחשבו ותעשו.
&nbsp
מצרים לא הייתה שם, מעמד הר סיני לא התרחש, כנען לא נכבשה ובכל זאת כולנו כאן עכשיו.
האם נמשיך כמו שתכננו בשנה שעברה, או שעכשיו צריך לשנות משהו?
 

BluePrint

New member
אז אני צריך לנסח שאלה אחרת.

...בעיקר להדגיש שאני מבקש את דעתם של הטורחים להגיב, ולא נבואה; שינסו לדמיין את עצמם במצב הבדיוני ולחשוב משם קדימה, לא אחורה כדי להסביר לעצמם למה המצב מתקיים.
 

SupermanZW

Well-known member
זה אותו עם, היוונים המודרנים הם צאצאי היוונים העתיקים

כל שפה חיה משתנה עם הזמן, כל תרבות משתנה עם הזמן, גם פילוסופיות מתפתחות, גם חגים נעלמים ונוצרים חדשים, גם ענפי ספורט נעלמים ונוצרים, כל חברה אנושית היא דינאמית.

אי אפשר לעצור את הזמן.
 

SupermanZW

Well-known member
זו שאלה אחרת

יכול להיות יסוד תרבותי משותף גם בלי דת משותפת ויכולה באותה מידה להיות דת משותפת בלי יסוד תרבותי משותף. מדובר במכלול גמיש ולא במאפיין אחד.
 

SupermanZW

Well-known member
מעניין שאתה אומר את זה

גם כך כבר עכשיו אין היהודים עונים להגדרה של עם, נראה שנוח לך לשמוט את השטיח תחת רגלי כל המאמינים שהיהודים הם עם למרות שכבר עכשיו אין להם כמעט כלום במשותף, גם דת לא, כי רוב היהודים במוצאם אינם דתיים כלל.
&nbsp
דווקא מאדם דתי לא ציפיתי להפריך את אחד הטיעונים המרכזיים להיותם של היהודים עם.
 

SupermanZW

Well-known member
לא חריג בכלל

העם הסיני עתיק מעם ישראל, גם העם הפרסי עתיק מעם ישראל. לקחת דוגמאות מעמי אירופה בלבד כי כך היה לך נוח.
 

the ror

New member
ברור לי שזה מתחום אחר אבל ניתן ללמוד ממנו את אותו הדבר בדיוק

כמו בדוגמא שהצגת.
בכל מקרה, נראה שאתה מסכים עם הטיעון המרכזי שהצגתי לגבי השפעת אירועים מהעבר על ההווה כך שאין לי טעם להכנס לדיוקים על אפקט הפרפר. (עשיתי חיפוש נוסף כדי לרענן את זכרוני ועדיין לא רואה את הסתירה בין מה שאמרתי להגדרת המושג אבל כאמור זה יכול להיות דיון לנושא אחר=)).
 

SupermanZW

Well-known member
דעותיי לא היו משתנות מכיוון שאיני מבסס את דעותיי על היסטוריה

אני מבסס את דעותיי על ערכים שאני מאמין שהם נכונים וסבור שהיה טוב לו היו אוניברסאלים (אבל הם לא, למרות שיש אנשים שמאמינים שהם כן).

לי יש הפרדה ברורה בין דעות, אמונות וידיעות. אני נמנע מלערבב אותן, אחרים מערבבים ולעיתים התוצאות הרות אסון.
 

SupermanZW

Well-known member
ללא קשר לשאלה, יש הרבה דברים שצריך לשנות

אנו צריכים את לפעול כדי לשנות את מה שאנחנו יכולים לשנות, להתמודד עם מה שאיננו יכולים לשנות והכי חשוב להבדיל בין מה שאנחנו יכולים לשנות לבין מה שלא.
 

SupermanZW

Well-known member
לא הייתי משנה דבר אבל אני מאוד סקרן

זה יכול להיות מעניין מאוד.
 

BluePrint

New member
מה יקרה ביום בו היהודים יזנחו את המיתוס המכונן?

מחר כל היהודים יקומו עם הידיעה הברורה שכל סיפור יציאת מצרים, מהירידה של בני יעקוב, כולל מעמד הר סיני, ועד כיבוש הארץ ע"י יהושוע, זו אגדה בלבד ולא היסטוריה מציאותית.
מה יעשו היהודים בארץ?
האם דעתם בנוגע למציאות העכשווית תשתנה? ואיך?
 

playtrip

New member
ישאר להם דבר אחד שהוא אמיתי.

הדבר הזה נקרא מעשים טובים והוא הדבר היחיד שישאר לך ולכולנו לאחר שלא נאמין יותר במיתוס יציאת מצריים.
&nbsp
מעשים טובים אפשר לעשות בכל עת וכדאי לאדם להיות טוב לאחרים כדי לשפר את העולם!
 

BluePrint

New member
ואיך זה ישפיע על התנהלותם בעולם?

המעשים הטובים יישארו אותם מעשים טובים, או שיהיו מעשים שיפסיקו להיות טובים ומעשים שיהפכו להיות טובים?
 

SupermanZW

Well-known member
יהיו שינויים ללא ספק, רצויים או לא זו שאלה קשה יותר

יש מעשים שנחשבים לטובים שיהפכו לחסרי משמעות ויש מעשים שנחשבים לרעים שיהפכו לחסרי משמעות, יש גם מעשים שכיום חסרי משמעות אך יהפכו לטובים או רעים, מעניין עוד יותר לדעת איך זה ישפיע. לא צפוי שמעשים טובים יהפכו לרעים או שמעשים רעים יהפכו לטובים מכיוון שהמצפון לא אמור להיות מושפע מההיסטוריה (אם הוא כן זו בעיה).
 

playtrip

New member
אינני חושב לעולם שאונס, רצח וגזלה יחשבו למעשים טובים.

לכל היותר, אנשים יחיו בשיתוף גדול ואז יחלקו את משאביהם חופשי ואז מעשה הגזל יעלם כמעט באופן מוחלט.
&nbsp
גם צדקה ונתינה לאדם חלש ונזקק היא לעולם מעשה גדול וטוב בעולם הזה... יש דברים שהם ברורים מדי ובתום לב נסכים שהם תמיד כך.
 

SupermanZW

Well-known member
יכול להיות שכן, היו בעבר חברות כאלה

היו חברות שבטיות שבהן לא היה מושג אונס מכיוון שכל גבר או כל אישה היה/הייתה מחוייב/ת לספק מינית כל חבר/ת שבט אחר מהמין הנגדי והדבר נבע מאידיאולוגיה שרצוי שאף ילד לא ידע מי אביו האמיתי כדי שכל המבוגרים ידאגו לשלומם של כל הילדים ומכיוון שגם כל גבר שכב עם הרבה נשים היו מחוייבויות גם בין גברים רבים לנשים רבות.
&nbsp
היו חברות שבהן בתנאים מסוימים רצח נחשב לדבר טוב, למשל כאשר מושא הרצח הואשם/ה בכישוף.
&nbsp
יש עד היום שבט עתיק באוסטראליה שבו כל הרכוש משותף בין כל אנשי השבט ולכן יש רק בעלות קולקטיבית ואין בעלות אישית וזה כולל גם את הבתים. בחברה זו אסור לפרט לגרש מביתו גם פרט אחר שנמצא בו בניגוד לרצונו. גזלה לשיטתנו מותרת את לשיטתם אין זו גזלה כי אין רכוש פרטי.
 

SupermanZW

Well-known member
זה wishful thinking

קיימת גם האפשרות שלא. סיכויים זהים שיבחרו להיות אנשים רעים.
&nbsp
לדעתי אין scenario בו כולם יבחרו לעשות רק מעשים טובים או רק מעשים רעים. אנשים הם אינדיבידואלים, אחידות במעשים לא יכולה להתקיים.
 
למעלה