מה יקרה ביום בו היהודים יזנחו את המיתוס המכונן?

E טי

New member
רק במקרים מסוימים

כמו אדם שמשוכנע שלא נולד ואין לו הורים.
 

E טי

New member
אותה התשובה

אם הוא מטיל ספק באירוע היסטורי שבלעדיו קיומו לא היה אפשרי זה בהחלט מצדיק הסתכלות פסיכיאטרית.
 

BluePrint

New member
נראה לי שהניסיון שלך להגחיך את השאלה, בילבל אותך.

מדובר רק בדעה בנוגע לקיומו של אירוע, לא בביטול של קיום ממשי של אבותיך.
לדוגמא:
בילדותי חשבתי שסבי היה ממוצא בלגי.
כשבגרתי, הבנתי שהיה פולני שהיגר לבלגיה כדי להצטרף לקבוצת עלייה.
זאת אומרת: שוכנעתי שדעה בה החזקתי לאורך שנים ואפילו סיפרתי אותה כאמת צרופה, הייתה שגויה.
האם סבי הפסיק להתקיים?
האם אני זקוק להסתכלות פסיכיאטרית כי דעתי על חלק משמעותי בהיסטוריה המשפחתית, השתנתה?
 

E טי

New member
אתה מתעקש לא להבין. אני אנסה שוב לאט

יציאת מצרים היא לא סתם "אירוע".
היא האירוע שיצר את עם ישראל. ללא קיומו של האירוע המכונן לא היה קיים עם ישראל.
זה שקולו ל"אירוע" הלידה של האדם.
אם אדם מתכחש לאירוע הלידה שלו הוא זקוק להסתכלות פסיכיאטרית.
&nbsp
השאלה אם סביך היה בלגי או לא היא לא שאלה מהותית לעצם קיומך.
כמו שהשאלה אם השואה הייתה איננה שאלה מהותית לעצם קיומו של עם ישראל.
 

BluePrint

New member
זה לא לאט, זה לאחור.

אתה מנסה להסביר לי למה המצב הנתון שהסכמתי שאינו אפשרי... אינו אפשרי.
&nbsp
אין בכוונתי להמעיט בחשיבות של יציאת מצרים, אבל נכונות האירוע לא מהותית לעצם קיומו של היהודי היום.
מהותי לזהותו כיהודי... אולי, אבל העם קיים וקנאי לזהותו כבר אלפי שנים, אז גם אם האירוע לא התרחש, העם והיהדות ימשיכו להתרחש, כי הם כאן כבר הרבה זמן.
&nbsp
מה שאני שואל לא סותר את קיום האירועים, כי אני שואל על דעתם של אנשים. ואנשים יכולים לשגות, גם בנוגע לדברים שמאד חשובים להם, וגם בנוגע לדברים שבלעדיהם לא היו מתקיימים.
&nbsp
אני מקבל את הרושם שאתה מסביר לי שאינך מסוגל לחשוב על מה תעשה ומה תחשוב, אם תמצא במצב שאתה משוכנע שלעולם לא תמצא בו, אז ענה לי על שאלה אחרת, בבקשה:
האם אתה מבין שאני שואל מה יהיו ההשלכות של מחשבה שונה כשנקודת המוצא היא ההווה, ולא מה יהיו ההשלכות של רצף היסטורי שונה?
 

E טי

New member
לא מבין איפה אתה מאבד אותי

המשפט שכתבת מראה על חוסר הבנה בסיסי:
"אבל העם קיים וקנאי לזהותו כבר אלפי שנים, אז גם אם האירוע לא התרחש, העם והיהדות ימשיכו להתרחש, כי הם כאן כבר הרבה זמן."
העם קיים רק הודות ליציאת מצרים והעובדה שאחרי יציאת מצרים עברו אלפי שנים לא משנה את החשיבות המהותית של יציאת מצרים לעצם קיומו של העם.
בדיוק כמו שהעובדה שאדם חי כבר עשרות שנים וקנאי לקיומו לא משנה את החשיבות המהותית של לידתו לעצם קיומו.
&nbsp
אם לא הייתה יציאת מצרים - לא היה קיים עם ישראל.
לכן לא תוכל לשאול מה עם ישראל יחשוב אם יתברר שלא היתה יציאת מצרים.
הוא לא יחשוב דבר - הוא פשוט לא יתקיים. זאת סתירה פנימית.
 

BluePrint

New member
אני לא מאבד אותך, אתה מאבד אותי.

לא טענתי שיציאת מצרים לא התקיימה ולא טענתי לבטל את קיומה, שאלתי מה יקרה אם דעתם של יהודים על קיומה, תשתנה.
אני יכול לשאול זאת. עובדה, הנה.
הסתירה היחידה שאני אולי מוצא, היא שכנראה אתה חושב שברגע שיהודי יפסיק לחשוב שיציאת מצרים התרחשה, הוא מידית יפסיק להיות יהודי*.
זה אומר לי שאתה חושב שאדם שהתנהגותו עומדת בכל התנאים שאתה דורש כדי להחשיב אותו יהודי, פרט למחשבה שיציאת מצרים התרחשה במציאות, אינו יהודי.
&nbsp
* דבריך מביעים שהוא יפסיק להתקיים בגופו אבל יש ראיות שזה לא מתרחש, אז אתעלם מכך.
 

E טי

New member
אתה יכול לשאול גם איך משולש ירגיש אם יהיו לו ארבע זוויות

העובדה שאתה יכול לשאול על דברים חסרי היגיון לא הופכת אותם להגיוניים.
זה פשוט הופך את השאלה למגוחכת.
&nbsp
אם יהודי חושב שיציאת מצרים לא התקיימה זה לא הופך אותו ללא יהודי - זה הופך אותו ללא קוהרנטי.
בדיוק כמו שאדם יכול לחשוב שמטוסים לא יכולים לטוס ולהיות על מטוס - לא קוהרנטי.
 

BluePrint

New member
מה עם משולש שסכום זויותיו הוא 270 מעלות?

בשיחה בה הקראתי חלקים מהתכתובת כאן, ניסו להסביר לי למה השאלה נראית לא הגיונית.
מה שאני חושב שהבנתי, זה שלא מסבירים לי למה השאלה לא הגיונית במקום לחזור על הטענה שהיא כזאת.
&nbsp
לדוגמא: "זה הופך אותו ללא קוהרנטי".
מה אני אמור להבין מזה, אם דעה שיציאת מצרים לא התקיימה, לא שוללת את יהדותו של אדם.
אם הדעה החיובית בנוגע ליציאת מצרים לא נחוצה לזהות יהודית, איך שלילתה משנה משהו באותה זהות?
 

E טי

New member
מנסים להסביר, אתה מסרב להבין

דעה בנוגע לקיומה של יציאת מצרים לא נחוצה כדי להיות יהודי.
קיומה של יציאת מצרים נחוצה כדי שיתקיימו יהודים.
מה דעתו של אדם זה או אחר לא משנה את המציאות, אבל לא יכולה להתקיים מציאות בו קיים עם ישראל ללא שהייתה יציאת מצרים.
 

BluePrint

New member
...ועכשיו אתה אומר לי שאני מבין בדיוק.

ברור לי שהיהדות מושתתת על יציאת מצרים, אבל לא ברורה לי הסיבה לסירוב לשקול את האפשרות שמחר הדעה הרווחת על כך תשתנה?
&nbsp
אם הדעה החיובית לא נחוצה כדי להיות יהודי, והעם היהודי היום בטוח בזהותו כמו כל עם אחר, מה שלא ברור לי זו ההימנעות התקיפה מלחשוב על ההשלכות של מצב היפותטי, בו היהדות העכשווית "מוותרת" על ממשות האירוע.
&nbsp
לא מדובר בביטול המציאות, לא ביטול המדינה או ביטול היהדות, רק שינוי דעה. ושינוי דעה של היהודים בלבד.
אין צורך לקחת בחשבון אם האו"ם יבטל את המדינה או אם השטח יוחזר לשלטון עות'מני, רק מה יחשבו יהודים - לפי דעתך.
 

E טי

New member
כפי שהסברתי לעיל

אם היהודים יחזיקו בדעה שלא התקיימה יציאת מצרים ועם זאת יתעקשו להחזיק בזהותם היהודית הם יחיו בסתירה פנימית.
מצד אחד זהותם לא יכולה להתקיים ומצד שני הם מתעקשים להחזיק בה.
לכן כתבתי לעיל שמקרה כזה בהחלט מצדיק הסתכלות פסיכיאטרית.
 

BluePrint

New member
אני מנסה להמנע מאנכרוניסטיות.

האמירה שהזהות היהודית לא יכולה להתקיים אם דעתם של היהודים תשתנה בנוגע ליציאת מצרים, נמצאת בסתירה לאמירה שיהדותו של אדם לא מתבטלת אם דעתו משתנה בנוגע ליציאת מצרים.
&nbsp
אני מבין שזה מצב שאינו מתקבל על הדעת מבחינתך, אבל נראה לי שבכל פעם שאתה עונה לי, אתה שוכח שהזהות היהודית כבר קיימת יותר מאלפיים שנה.
אם מחר דעתם של היהודים תשתנה, היהדות אולי תשתנה אבל יותר מאלפיים שנות היסטוריה - לא. אותם יהודים שיזנחו את מציאות יציאת מצרים, עדיין יהיו צאצאים ליותר מאלפיים שנות יהדות.
היהדות בהכרח תוכל להתקיים, כי היא כבר קיימת.
&nbsp
אז חוץ מהעובדה שמצב כזה לא מקובל עליך, מה לדעתך יקרה בעולם היהדות לאחר מכן?
 

E טי

New member
אני לא יודע אם אתה עושה את זה בכוונה

אני לא רואה דרך להמשיך את הדיון אם אתה ממשיך לעוות את הדברים שאתה מצטט בשמי.
"האמירה שהזהות היהודית לא יכולה להתקיים אם דעתם של היהודים תשתנה בנוגע ליציאת מצרים"
את האמירה הזאת מעולם לא אמרתי.
ואם אתה לא מבין את ההבדל בין האמירה הזאת לדברים שכתבתי תצטרך לחזור ולקרוא את ההודעות שכתבתי לעיל.
 

BluePrint

New member
בוודאי שבכוונה, כי אלו דברים שכתבת:

"זהותם לא יכולה להתקיים ומצד שני הם מתעקשים להחזיק בה."
&nbsp
לזה התכוונתי ב'אנכרוניסטיות':
אם יהודים היום יוותרו על יציאת מצרים, זה לא ישנה את ההיסטוריה.
ממצאים ארכאולוגים של ישוב יהודי בן אלפי שנים לא יעלמו פתאום.
תיעוד של קהילות יהודיות מפרס ועד מרוקו, יישאר בארכיונים.
התנאים והסיבות לעלייה לארץ והקמת המדינה יהיו זהים לאתמול שלשום.
&nbsp
עם כל אלו אתה גם אומר לי: "דעתו של אדם זה או אחר לא משנה את המציאות", אבל המשתמע מדבריך בכל תגובה, זה שהמציאות כן תשתנה אם מיעוט זעיר מאוכלוסיית העולם תחשוב אחרת על משהו מסוים, וזו הסיבה שאתה מסרב לחשוב על איך תראה המציאות הזאת.
 

E טי

New member
כמובן שזה לא ישנה את ההיסטוריה

אם יהודים יחליטו שלדעתם לא התקיימה יציאת מצרים זה לא ישנה את העובדה שהתקיימה יציאת מצרים זה פשוט יוביל לסתירה פנימית בעצם קיומם של אותם יהודים.
הסתירה הפנימית נובעת מהעובדה שלדעתם קיומם לא אפשרי.
באופן דומה אדם שמחליט שלדעתו לידתו לא התקיימה נמצא בסתירה פנימית בעצם קיומו כיוון שהוא מחזיק בדעה שקיומו לא אפשרי.
אדם המחזיק בדעות כאלה בהחלט מצדיק הסתכלות פסיכיאטרית.
 

BluePrint

New member
אז לא הבנתי מה הבעיה.

כמו שאדם המשתכנע שלידתו לא התקיימה, לא יכול להתכחש לעובדת קיומו בהווה, כך גם יהודי הקם בבוקר משוכנע שיציאת מצרים לא התרחשה, לא יכול להתכחש לאלפי שנות היסטוריה ומסורת.
המחשבה שאירוע - חשוב ככל שיהיה לזהות ומסורת - לא התרחש באמת, לא משנה אלפי שנות זהות ושמירת מסורת.
אז אם יהודי ישתכנע כך, למה שיחשוב שקיומו לא אפשרי?
 

E טי

New member
התקדמנו

אדם המשוכנע שלידתו לא התקיימה מחזיק בדעה העומדת בסתירה לקיומו.
אם הוא מתעקש להחזיק בדעה כזאת על אף שעצם קיומו לא מוטל בספק הוא מתנהג באופן המצדיק הסתכלות פסיכיאטרית.
 

BluePrint

New member
לא, לא ממש.

אדם המשוכנע שלא נולד, ממציא סיבה אחרת לקיומו.
&nbsp
אתה חושב שאדם הקם בבוקר משוכנע שמעולם לא נולד, חושב לעצמו: "אני צריך להתאבד כדי להיות הגיוני"?
כי המשתמע מדבריך זה שיהודי שהשתכנע שיציאת מצרים לא התקיימה, חייב לעצמו להפסיק להאמין באלוהים, לעזוב את כל המנהגים ולוותר על המסורת.
 
למעלה