מה לדעתכם עתיד העבודה מהבית?

כתבתי על זה משפט או שניים בשרשור אחר, אבל לאחרונה נחשפתי בקבוצת פייסבוק בתחום ההייטק למחקר קטן שערכה מייקרוסופט על השפעות העבודה מהבית על התפוקה. ומסתבר שהתפוקה עצמה לא ירדה - אבל היו השפעות אחרות פחות רצויות. זה מתחיל מכך שהתקשורת בין העובדים הושפעה לרעה, ואם במשרד היא היתה סינכרונית (אנשים היו משוחחים), בעבודה מהבית היא הפכה להיות אסינכרונית (דרך מייל או סלאק / טימז) ופחות יעילה מבחינת זמן תגובה ולכן הפכה את העבודה על כל משימה שדורשת תקשורת כזו לפחות יעילה. זה השפיע לאורך זמן גם על היכולת לגלות חדשנות ברמה שיכולה להפריע לחברה להמשיך ולהיות מובילה בשוק (ואולי אפילו לשרוד?) לאורך זמן.

הפוסט נכתב על ידי מישהי שמדריכה מנהלים בתקופה הזו של הקורונה ובאמת משיחות מול מנהלים היא גילתה שעבודה מוחלטת מהבית בסופו של דבר פוגעת בחברה, והיא עצמה מייעצת לחברות לעבוד בצורה היברידית (כלומר כמה ימים בבית וכמה ימים במשרד) ואיך לנהל את העבודה בימים השונים. היא לא ציינה מספרים אבסולוטיים לגבי מה האידאל של חלוקת השבוע מבחינת עבודה ובית, אבל בהחלט ציינה שצריך להגיע מידי פעם למשרד.

הדיון לא התקבל בברכה על ידי לא מעט עובדים שהם לא מנהלים. בעיני רבים, אחרי תקופה ארוכה שבה הם עבדו מהבית במשרה מלאה, העבודה ההיברידית מרגישה כמו הרעה בתנאים (גם אם לא מבחינה חוקית, אז מבחינה מנטלית). מעבר לנוחות שבחסכון הזמן בנסיעות והיכולת לבלות יותר עם המשפחה והילדים - רבים אפילו מרגישים שהתפוקה שלהם עלתה בגלל שאין ״הפרעות״ כמו אנשים שמבקשים עזרה, הרעש במשרד, או הפסקות הקפה - בדיוק אותן פעולות שלפי המחקר עוזרות ליצירה של שיתופי פעולה יצירתיים ״מחוץ לקופסא״.

בסופו של דבר אחת מהמנהלות בדיון אמרה (וכנראה בצדק) שהנושא ייפתר ברגע שהשוק יהפוך להיות שוק של מעסיקים, ואז המעסיקים יוכלו לקבוע את האיזון שמתאים להם (שכנראה יכלול יותר עבודה מהמשרד שעובדים רבים מייחלים לו) וזה מה שיגרום לקביעת סטטוס קוו בנושא.

מה לדעתכם עתיד העבודה מהבית?
 

vinney

Well-known member
הדיון לא התקבל בברכה על ידי לא מעט עובדים שהם לא מנהלים. בעיני רבים, אחרי תקופה ארוכה שבה הם עבדו מהבית במשרה מלאה, העבודה ההיברידית מרגישה כמו הרעה בתנאים (גם אם לא מבחינה חוקית, אז מבחינה מנטלית). מעבר לנוחות שבחסכון הזמן בנסיעות והיכולת לבלות יותר עם המשפחה והילדים - רבים אפילו מרגישים שהתפוקה שלהם עלתה בגלל שאין ״הפרעות״ כמו אנשים שמבקשים עזרה, הרעש במשרד, או הפסקות הקפה - בדיוק אותן פעולות שלפי המחקר עוזרות ליצירה של שיתופי פעולה יצירתיים ״מחוץ לקופסא״.

יש עובדים מאוד קולניים שדורשים עבודה מהבית באופן קבוע, אבל הם בכלל לא הרוב. מי שחושב ש״אין לו ״הרפעות״״ כנראה לא גר עם שותפים או משפחה, ולרוב כנראה עובד לבד ובלי הרבה שיתופי פעולה. יש להם מקום פנוי בבית, כסף פנוי לרהט ולעצב את המקום לעבודה נוחה, אינטרנט מהיר וזמין, ויכולת להזמן/להכין לעצמם אוכל באופן קבוע (לא מצחיק - בעיה חמורה עבור אנשים כמוני שהמטבח אצלם הוא סתם פריט עיצובי).

עבור אנשים צעירים (אלה שבאמת מקבלים משימה שבן אדם רץ איתה לאורך כמה שבועות) יש בעיה של מקום לעבוד בבית - הם עדיין גרים עם שותפים, במרחבים משותפים, ואין להם ממש איפה לעבוד. הם חוסכים כל אגורה (בין אם לשלוח להורים בהודו ובין אם להפטר מהלוואות הלימודים שלהם בארה״ב). לא יודע באיזה אזור עשו מחקר במייקרוסופט, אבל באזור בו אני נמצא (עמק הסיליקון), גם מהנדסים צעירים בגוגל או פייסבוק לא יכולים להרשות לעצמם לשכור בית/דירה לבד וחיים עם שותפים.

כשמתבגרים קצת, גם במקום העבודה, אז כבר לא עובדים לבד. צריך לדבר לרוחב ולגובה, ולהיות בקשר עם אנשי צוות אחרים, עם מנהלי פרוייקטים ומוצרים, עם אנשים מצוותים נושקים, עם מנהלים, וכו׳. זה מייצר עומס ישיבות בלתי פוסק שיכול היה להמנע אם אפשר היה פשוט לדבר אחד עם השני במסדרון או בהפסקות קפה משותפות.

כשהופכים להיות מנהלים אז מקבלים גם את בעיית השליטה: איך אני יודע מה קורה אצל מי? עוד עומס, עוד ישיבות, עוד נקודות סנכרון.

בצוות שלי, בסקר ממש לא מייצג שערכתי, 100% מהעובדים רצו לעבוד מהמשרד. כשהחברה ביקשה שמי שרוצה לעבוד מרחוק שיגיש בקשה שרוב הסיכויים שתאושר - בכל הקבוצה שלי (כמה עשרות אנשים), אף אחד לא הגיש. חלקם עובדים מהמשרד כבר עכשיו (בקליפורניה זה ״אופציונלי״, לא חובה, אבל המשרדים פתוחים).
 
יש עובדים מאוד קולניים שדורשים עבודה מהבית באופן קבוע, אבל הם בכלל לא הרוב. מי שחושב ש״אין לו ״הרפעות״״ כנראה לא גר עם שותפים או משפחה, ולרוב כנראה עובד לבד ובלי הרבה שיתופי פעולה. יש להם מקום פנוי בבית, כסף פנוי לרהט ולעצב את המקום לעבודה נוחה, אינטרנט מהיר וזמין, ויכולת להזמן/להכין לעצמם אוכל באופן קבוע (לא מצחיק - בעיה חמורה עבור אנשים כמוני שהמטבח אצלם הוא סתם פריט עיצובי).

עבור אנשים צעירים (אלה שבאמת מקבלים משימה שבן אדם רץ איתה לאורך כמה שבועות) יש בעיה של מקום לעבוד בבית - הם עדיין גרים עם שותפים, במרחבים משותפים, ואין להם ממש איפה לעבוד. הם חוסכים כל אגורה (בין אם לשלוח להורים בהודו ובין אם להפטר מהלוואות הלימודים שלהם בארה״ב). לא יודע באיזה אזור עשו מחקר במייקרוסופט, אבל באזור בו אני נמצא (עמק הסיליקון), גם מהנדסים צעירים בגוגל או פייסבוק לא יכולים להרשות לעצמם לשכור בית/דירה לבד וחיים עם שותפים.

כשמתבגרים קצת, גם במקום העבודה, אז כבר לא עובדים לבד. צריך לדבר לרוחב ולגובה, ולהיות בקשר עם אנשי צוות אחרים, עם מנהלי פרוייקטים ומוצרים, עם אנשים מצוותים נושקים, עם מנהלים, וכו׳. זה מייצר עומס ישיבות בלתי פוסק שיכול היה להמנע אם אפשר היה פשוט לדבר אחד עם השני במסדרון או בהפסקות קפה משותפות.

כשהופכים להיות מנהלים אז מקבלים גם את בעיית השליטה: איך אני יודע מה קורה אצל מי? עוד עומס, עוד ישיבות, עוד נקודות סנכרון.

בצוות שלי, בסקר ממש לא מייצג שערכתי, 100% מהעובדים רצו לעבוד מהמשרד. כשהחברה ביקשה שמי שרוצה לעבוד מרחוק שיגיש בקשה שרוב הסיכויים שתאושר - בכל הקבוצה שלי (כמה עשרות אנשים), אף אחד לא הגיש. חלקם עובדים מהמשרד כבר עכשיו (בקליפורניה זה ״אופציונלי״, לא חובה, אבל המשרדים פתוחים).
אני גרה לבד בדירה בבעלותי ללא שותפים (אלא אם אתה מחשיב את החתולים שלי כשותפים כי הם ערים מידי פעם ודורשים תשומי בין שנ״צים ;))ואני מודה שדי בודד לי להיות כל היום לבד. חסרות לי שיחות המסדרון והקפה, ושיהיה מישהו לאכול איתו צהרים.

ואני לא חושבת שיש מישהו שעובד לחלוטין לבד בימינו. אפילו עובדים חדשים מתקשרים עם עובדים ותיקים לגבי ההכשרה שלהם ובדיקה של מה שהם עשו.
 
בישראל, להרבה עובדים עם ילדים קטנים אין מקום שקט לעבוד בו בבית והם צריכים משרד לפחות בחלק מהימים.
ודווקא לא מעט מאותם הורים לילדים קטנים הם אלו שרוצים לעבוד במשרה מלאה מהבית כדי להיות זמינים לילדים. המשמעות של זה היא שהם עובדים בשעות שבהם הילדים במסגרות, מבלים איתם בשעות אחה״צ, ואז חוזרים לעבוד בשעות הערב.

להם זה נוח, אבל זה מקשה על שיתוף פעולה עם אנשים שמעוניינים במבנה יום סטנדרטי (שבו מתחילים לעבוד בבוקר ומסיימים בשעות אחה״צ המאוחרות).
 

user32

Well-known member
מנהל
כמעסיק, אלה בדיוק הסיבות למה אנחנו חשדניים כלפי עבודה מהבית. "רוצים לעבוד במשרה מלאה מהבית כדי להיות זמינים לילדים" - זה הופך להיות פגיעה משמעותית בעבודה. אני מגדל 3 ילדים ועברתי איתם מגיל 0-15 אז יש לי מושג די טוב לגבי המשמעות. אין לי בעיה שעובד ייצא באמצע היום לשעה בשביל סידור כמו טיפול שיניים לילד או להעביר ממסגרת למסגרת אבל הבעיה היא שכמעט בכל משפחה, הילדים מגיעים הביתה ב16:00-17:00 ובמקרה הטוב הולכים לישון ב21:00 ואז כשההורה מותש, הוא אמור כביכול להמשיך לעבוד עוד 2-3 שעות. שלא לדבר על כל המקרים שילדים חוזרים הביתה מוקדם, חופשות וכו'.
יש לי עובד פרילנסר אחד שבמקביל מגדל תינוק. כל פעם יש צעקות ובכי ברקע, יום אחד באמצע מרתון שיחות, אני מתקשר ועונה לי קול זר ואומר: "תמסור ליוסי שהוא שכח את הטלפון שלו בגן הירדן". כלומר, הבחור החביב מדבר איתי על בעיות קוד ביום עבודה בזמן שהוא מנדנד את הילד באיזה גינה ציבורית. אולי אני שמרן מדי אבל בעיניי, לא רציני כל העסק הזה.
 

BravoMan

Active member
אולי אני שמרן מדי אבל בעיניי, לא רציני כל העסק הזה.
לא יודע אם אתה שמרן מידי, אבל אתה בהחלט מסתכל על זה מצד ה-"בוס".
אני לא יודע מה באמת קורה עם הבחור ההוא ששכח את הטלפון שלו בפרק, אבל חלק מהתפרונות תוכנה הכי מעניינים שיצא לי להמציא במהלך הקריירה שלי לא עלו לי בזמן ישיבה במשרד, אלא במקומות ובשעות הכי לא שגרתיים שאפשר.
 

d70

Well-known member
כמעסיק, אלה בדיוק הסיבות למה אנחנו חשדניים כלפי עבודה מהבית. "רוצים לעבוד במשרה מלאה מהבית כדי להיות זמינים לילדים" - זה הופך להיות פגיעה משמעותית בעבודה. אני מגדל 3 ילדים ועברתי איתם מגיל 0-15 אז יש לי מושג די טוב לגבי המשמעות. אין לי בעיה שעובד ייצא באמצע היום לשעה בשביל סידור כמו טיפול שיניים לילד או להעביר ממסגרת למסגרת אבל הבעיה היא שכמעט בכל משפחה, הילדים מגיעים הביתה ב16:00-17:00 ובמקרה הטוב הולכים לישון ב21:00 ואז כשההורה מותש, הוא אמור כביכול להמשיך לעבוד עוד 2-3 שעות. שלא לדבר על כל המקרים שילדים חוזרים הביתה מוקדם, חופשות וכו'.
יש לי עובד פרילנסר אחד שבמקביל מגדל תינוק. כל פעם יש צעקות ובכי ברקע, יום אחד באמצע מרתון שיחות, אני מתקשר ועונה לי קול זר ואומר: "תמסור ליוסי שהוא שכח את הטלפון שלו בגן הירדן". כלומר, הבחור החביב מדבר איתי על בעיות קוד ביום עבודה בזמן שהוא מנדנד את הילד באיזה גינה ציבורית. אולי אני שמרן מדי אבל בעיניי, לא רציני כל העסק הזה.
לומר שאתה "זמין לילדים" אומר שאתה בעבודה נוספת... אני מעדיף לסמן במערכת השעות אצלנו ימים שמשלבים טיפול בילדים כחופש או כחצי יום חופש/עבודה. זה נראה הכי הוגן בעיניי.
 

BravoMan

Active member
בלי לקרוא את השרשור, אני חייב לציין שבכל מה שקשור ל-"חדשנות" מיקרוסופט זו לא החברה להקשיב לה.
הם עדיין עובדים קשה כדי לשמר את ההרגלים שלהם, מה שלא פעם עלה להם בשווקים שלמים.

כך למשל, היית להם מערכת הפעלה לסמארטפונים, בערך עשור לפני שאפל דמיינו אפילו לייצר טלפון.
אבל חוץ מלהרוג את פאלם, הם לא עשו איתה הרבה.
היית לה אפילו גרסה למכשירים ללא מסך מגע שבאופן רשמי נשאה את השם "Windows Mobile Smartphone" ותוכננה למכשירי "צדפה" בין היתר.

אבל ברגע ש-Apple נכנסה לשוק, ואז Google אחריה, MS עפה משוק המובייל לחלוטין!

כנ"ל שוק VoIP:
הם רכשו את Skype אבל הרסו אותה.

היית להם הזדמנות לצמוח בתקופת הקורונה כמו ש-Zoom התפוצצו ממש, אבל הם לא שם.

נכון, יש להם את teams, אבל זה טוב רק לארגונים שכבר עובדים עם AD, ובנינו עם כל הצרות שלו Zoom עדיין עדיף.

ובל נשכח שהם כמעת עפו גם משוק השרתים, שם לינוקס שולטת ללא עוררין.
עד כדי כך ש-MS, שבעבר צעקו שלינוקס זה סרטן, התחילו לדחוף אותו לתוך Windows ואפילו מחזיקים עכשיו הפצה משלהם.

בקיצור - לא יודע מה זה המחקר הזה, אבל הוא כנראה BS גמור.

הרבה לפני שהמגפה פרצה, היו מספר חברות כמו Automatic שבכלל לא החזיקו משרדים.
זה אפשר להם לא רק לחסוך בהוצאות, אלא גם לגייס עובדים מרחבי העולם, ואני לא מדבר על outsourcing של עבודה למקומות זולים כמו הודו או אוקראינה, אלא על גיוס ממש, של עובדים ממדינות מפותחות (ויקרות) כולל ישראל, בתנאים של עובד מלא.

היה להם משרד אחד בארה"ב שהם הקימו לטובת מי שרוצה מקום מסודר יותר, אבל בסוף סגרו אותו מחוסר שימוש.
רוב האנשים שיכולים, מבחינה טכנית לעשות זאת, מעדיפים לעבוד מהבית, מהפארק, או מבית קפה שקרוב לביתם.

לעבודה מהמשרד יש עלות גבוהה שרוב האנשים מתעלמים ממנה משום מה (בעיקר פה בפורום):
עלות ההגעה למשרד וחזרה הביתה.
כמה זמן עמידה בפקקים זה שורף? תמירו את זה לעלות שעתית של מפתח.
ומי שיש לו בעיה עם תחבורה ציבורית וצריך רכב? כמה דלק, תחזוקה, זיהום אוויר?

עוד כשרק התחלתי לעבוד כמפתח אי שם בשנות ה-2000 המוקדמות, חלק לא קטן מהקשקושים המשרדיים היינו עורכים ב-MSN Messenger (יהיה זכרו ברוך) במקום בע"פ ליד מתקן המים.
זה אפשר את אותה תקשורת בין אישית מהירה שכולם בוכים על חוסר שלה, אבל גם מנע כל מיני אי הבנות או עלבונות במקרים שמישהו הקשיב למה שלא היה צריך או נכנס באמצע שיחה וכו'.

זה גם מנע מהמנהלים לפתוח עיניים על כמות הזמן שאנו מבלים בכתיבת קוד מול כמות הזמן שאנו מבלים ב-"קשקושים" (אם כי לי היה מזל וההנהלה באותה חברה ספציפית לא היית מסתכלת ככה על עובדים).

בקיצור - למי שאין צורך טכני להיות נוכח פיזית בבניין מסוים כדי לעשות את עבודתו, אין כל יתרון בעבודה מהמשרד, ועבודה היברידית יותר גרועה מעבודה מלאה מהמשרד, כי היא מייצרת טרטור מיותר, צורך לסחוב ציוד ולהעביר מידע, ושוברת את שגרת העבודה בצורה איומה.

ואת זה אני אומר בתור מישהו שכרגע עובד במודל היברידי.

לעשות כנס פעם בשנה או חצי שנה כדי שהצוות יכיר אישית, כמו ש-Automatic עושים - זה נחמד.
להכריח אנשים להגיע X ימים בשבוע רק כדי לשים V על "אינטרקציה אישית", זה BS!
 

BravoMan

Active member
כמה ילדים יש לך אם אפשר לשאול?
לשאול תמיד אפשר, לקבל תשובה זה משהו אחר :p
אבל אני מבין מצוין לאן אתה חותר, וגם אם יש צורך לברוח מהמשפחה, זה עדיין לא מחייב לברוח למשרד.

אולי לא הייתי ברור מספיק, אבל אני מגדיר "עבודה מהבית" יותר בתור "עבודה מאפה שנוח לי", לא בהכרח "מקום מגורים בו נמצאת כל משפחתי".
מבחינת החברה, הכלים, והתהליכים זה לא כ"כ משנה.

מכיר מישהו שבתור "עבודה מהבית" עובד מהקרוואן שמשמש אותו בזמן חופשה לטיולים משפחתיים.
ועדיין יש לזה יתרונות ביחס להגעה למשרד, בין היתר פחות פקקים.

תן לי לשאול אותך שאלה אחרת:
למה כל חברות ההיטק, לפחות בישראל, מצתופפות דווקא במקומות שההגעה אליהם הכי בעייתי מבחינת פקקים ומקום חניה?
ושהמגורים באזור שלהם הכי יקרים?

אני זוכר לפני שנים היו פה דיונים על הקמת חברות בפרפריה, אז הנה בבקשה - בשיטת העבודה החדשה הזו, מקום החברה לא אמור לשנות, ויש אפשרות למשוך כוח אדם הכי חזק מכל קצוות הארץ.
 

user32

Well-known member
מנהל
קודם כל הבנתי כבר כמה יש לך לפי התשובה. אז זהו שזה הבדל די גדול, בטח בישראל כשרוב המשפחות לא מתגוררות בוילה עם גראז' אלא בדירת 4 חדרים בראש העין.
אז אתה מצפה שכל אחד ימצא בית קפה שכונתי (שוב, כנראה באיזו שכונת שינה בראש העין)? לא רלוונטי לחלק גדול מהעובדים.

לשאלתך: לא יודע על מה אתה מדבר. הטרנד הכי גדול היום בתעשיה זה "צמוד לרכבת" ואלה השטחים הכי מבוקשים. במיוחד איזור השלום והמגדלים שצצו שם (גוגל, פייסבוק וכו') ועד מגדלי רמת גן. אנשים כבר מסרבים להגיע למקומות כמו רמת החייל וזה הפך לבעיה רצינית. כן, אני יודע שלא לכולם גישה נוחה לרכבת מהבית. לי במקרה יש וכל החברות שהצטרפתי/עובד איתם ממוקמות הליכה מהרכבת וכל העובדים שאיתי מגיעים ברכבת או באוטובוס ישיר. אנשים באים מר"ג, גבעתיים, פ"ת, נתניה, ראשון, יבנה ואפילו ירושלים ולרובם יש קו תחב"צ ישיר פחות או יותר.
אני האחרון להלל את התחבורה הציבורית הישראלית ה"משובחת" אבל לזכות חברות ההייטק ייאמר שהן עושות את המקסימום בהינתן הנסיבות.
 
קודם כל הבנתי כבר כמה יש לך לפי התשובה. אז זהו שזה הבדל די גדול, בטח בישראל כשרוב המשפחות לא מתגוררות בוילה עם גראז' אלא בדירת 4 חדרים בראש העין.
אז אתה מצפה שכל אחד ימצא בית קפה שכונתי (שוב, כנראה באיזו שכונת שינה בראש העין)? לא רלוונטי לחלק גדול מהעובדים.

לשאלתך: לא יודע על מה אתה מדבר. הטרנד הכי גדול היום בתעשיה זה "צמוד לרכבת" ואלה השטחים הכי מבוקשים. במיוחד איזור השלום והמגדלים שצצו שם (גוגל, פייסבוק וכו') ועד מגדלי רמת גן. אנשים כבר מסרבים להגיע למקומות כמו רמת החייל וזה הפך לבעיה רצינית. כן, אני יודע שלא לכולם גישה נוחה לרכבת מהבית. לי במקרה יש וכל החברות שהצטרפתי/עובד איתם ממוקמות הליכה מהרכבת וכל העובדים שאיתי מגיעים ברכבת או באוטובוס ישיר. אנשים באים מר"ג, גבעתיים, פ"ת, נתניה, ראשון, יבנה ואפילו ירושלים ולרובם יש קו תחב"צ ישיר פחות או יותר.
אני האחרון להלל את התחבורה הציבורית הישראלית ה"משובחת" אבל לזכות חברות ההייטק ייאמר שהן עושות את המקסימום בהינתן הנסיבות.
קודם כל, רמת החייל נמצאת בכל זאת באיזושהי קרבה לרכבת (תחנת בני ברק).

הבעיה עם מקומות כמו רמת החייל או איירפורט סיטי (שנמצאת ליד שדה התעופה ולכן בתיאוריה גם ליד תחנת רכבת) היא שהתחנה לא נגישה בהליכה סבירה ברגל. ואז כשצריך עוד אוטובוס כדי להגיע מתחנת הרכבת למשרדים (שהוא עצמו לא פעם צריך לעבור באיזורים הפקוקים שהרכבת היתה אמורה לעזור לנו לעקוף) הרכבת היא פתרון לא פרקטי.

אני יודעת שאיזורי התעשיה של הרצליה ושל רעננה ארגנו סידור של הסעות חינמיות מתחנת הרכבת הרלוונטית לאיזור התעשיה כדי לגשר על הפער הזה עד כמה שניתן. היה לי קולגה שהשתמש בשירות הזה לפני עשור כדי להגיע ברכבת ממודיעין להרצליה כל בוקר והיה די מרוצה מהסידור - אבל בהחלט היה מאושר כשהחברה העבירה את המשרדים לאיירפורט סיטי והפכה אותם לקל״ב עבורו.
 

d70

Well-known member
קודם כל, רמת החייל נמצאת בכל זאת באיזושהי קרבה לרכבת (תחנת בני ברק).
זו לא קירבה מי יודע מה... מילא אם היו בונים גשר אפקטיבי שיאפשר לאנשים לעבור את הירקון. בעתיד מתכננים גשר מבני ברק אל רח' הברזל ואז הגישה למתחם תהיה יותר נורמלית.

אני יודעת שאיזורי התעשיה של הרצליה ושל רעננה ארגנו סידור של הסעות חינמיות מתחנת הרכבת הרלוונטית לאיזור התעשיה כדי לגשר על הפער הזה עד כמה שניתן. היה לי קולגה שהשתמש בשירות הזה לפני עשור כדי להגיע ברכבת ממודיעין להרצליה כל בוקר והיה די מרוצה מהסידור - אבל בהחלט היה מאושר כשהחברה העבירה את המשרדים לאיירפורט סיטי והפכה אותם לקל״ב עבורו.
שאטלים היו גם ברמת החייל. הבעיה היא שגם ההסעות הללו מבלים בפקקים. הרצליה זה סיוט של פקקים ובחיפוש האחרון פשוט סיננתי מעסיקים מהאיזור..
 

vinney

Well-known member
לעבודה מהמשרד יש עלות גבוהה שרוב האנשים מתעלמים ממנה משום מה (בעיקר פה בפורום):
עלות ההגעה למשרד וחזרה הביתה.
כמה זמן עמידה בפקקים זה שורף? תמירו את זה לעלות שעתית של מפתח.
ומי שיש לו בעיה עם תחבורה ציבורית וצריך רכב? כמה דלק, תחזוקה, זיהום אוויר?
זה נכון, ולכן הרבה חברות (פה בארה״ב, וגם בארץ) מפתחות רשתות הסעות ופותחות סניפים בעוד ועוד מקומות. אני זוכר כשגרתי בתל אביב את ההסעות של אינטל לקרית גת שהיו מלאות. ומה זה הסעה? משרד על גלגלים. בבית קפה אתה יכול לעבוד ובאוטובוס לא?

בגדול הטיעון לביזבוז זמן על הגעה וגם על הנזקים הסביבתיים הוא נכון, אבל הפתרון לזה לא חייב להיות ״עבודה מהבית״, במיוחד עבור אלה שלא בדיוק רוצים לעבוד מהבית.

עוד כשרק התחלתי לעבוד כמפתח אי שם בשנות ה-2000 המוקדמות, חלק לא קטן מהקשקושים המשרדיים היינו עורכים ב-MSN Messenger (יהיה זכרו ברוך) במקום בע"פ ליד מתקן המים.
זה אפשר את אותה תקשורת בין אישית מהירה שכולם בוכים על חוסר שלה, אבל גם מנע כל מיני אי הבנות או עלבונות במקרים שמישהו הקשיב למה שלא היה צריך או נכנס באמצע שיחה וכו'.
הו, כמה העלבויות ראיתי כשאנשים לא מבינים בדיחות בצ׳אט/אימייל.... לאינטונציות והבעות פנים יש משמעות מאוד גדולה בתקשורת בין-אישית. בנוסף, תקשורת בצ׳אט היא הפרעתית מאוד. אני מנהל בכל רגע כ5-6 חלונות של צ׳אטים עם אנשים שונים, וזה די קשה, אני חייב לציין. כשאני במשרד ואני מדבר עם בן אדם בקפטריה, האחרים יכולים לראות שאני עסוק ולהמתין דקה. בצ׳אט? הם פשוט שולחים לי "gently ping״ כאילו אין אף אחד חוץ מהם בעולם ומצפים תשובה מיידית. ושוב העלבויות על למה אני מתעלם מהדבר הכי חשוב בעולם שלהם שמעניין אותי כשלג דאשתקד...

כך שיש טענות לכאן ולכאן ולא תמיד מה שטוב לאחד גם טוב לאחר.

זה גם מנע מהמנהלים לפתוח עיניים על כמות הזמן שאנו מבלים בכתיבת קוד מול כמות הזמן שאנו מבלים ב-"קשקושים" (אם כי לי היה מזל וההנהלה באותה חברה ספציפית לא היית מסתכלת ככה על עובדים).
מנהלים גרועים ימצאו על מה לפתוח עיניים, אל תדאג.
 

BravoMan

Active member
אז זהו שזה הבדל די גדול, בטח בישראל כשרוב המשפחות לא מתגוררות בוילה עם גראז' אלא בדירת 4 חדרים בראש העין.
תתפלא, 4 חדרים זה עוד לא רע, תלוי בגודל משפחה כמובן.

לא, אני לא מצפה מכל אחד למצוא בית קפה, או גראז' או משרד נייד.
אבל יש דרכים להסתדר שלא מצריכות להגיע למקום הכי עמוס בגוש דן.

לשאלתך: לא יודע על מה אתה מדבר. הטרנד הכי גדול היום בתעשיה זה "צמוד לרכבת" ואלה השטחים הכי מבוקשים. במיוחד איזור השלום והמגדלים שצצו שם (גוגל, פייסבוק וכו') ועד מגדלי רמת גן.
לא יצא לי להשתמש ברכבת מפרוץ המגפה, אבל אני כל הזמן קורא על הפסקות בשירות שלה.
כמה באמת זה יציב?
ומה קורה עם מי שצריך להגיע ממקומות פחות מרכזיים ויותר מרוחקים מאלה שציינת ברשימה שלך?

אגב, מה יקרה כשיגמר מקום "צמוד רכבת"? מגדלי השלום אומנם לא קטנים, אבל אני לא חושב שאפשר לדחוף לשם את כל תעשיית ההיטק של ישראל.
ולא כל אחד מחפש עבודה ספציפית ב-Google / Facebook ולא כל חברה יכולה להרשות לעצמה את המשרדים שחברות כאלה יכולות.

אני מסתכל על זה כך:
מה יותר סביר? שתתוקן תחבורה ציבורית בישראל וכל החברות יתמקמו סביבה, או שעובדים יתחילו להסתדר כל אחד בדרך שלו, והעיקר לחסוך את צרות הנסיעה?
אגב, יש לי חבר מפתח ++C שגר בצפון הרחוק.
מצד אחד - מקום זול, אפשר בהחלט לבנות בית גדול בתקציב מזערי, מצד שני, אפילו אם יש רכבת (האמת לא בטוח שיש באזור שלו), עד שהיא תגיע לגוש דן זה עדיין יותר משעה לכיוון.

בתור מי שנסע באוטובוסים שנים מפרפריה של ממש לאזור גוש דן כדי לעבוד בפיתוח ונהג לספר לכולם כמה זה לא נורה שאני שורף 3 שעות לפחות ביום בדרכים, כי אני לא נוהג ויכול לנמנם או לעשות כל מיני דברים עם מחשב נייד, רק עכשיו אני מבין כמה מהחיים שרפתי לשוו...

מזכיר לך שלא כולנו מנהלים חברה של עצמאיים ויכולים לבחור חופשי לאלו חברות ניתן שירות...

בבית קפה אתה יכול לעבוד ובאוטובוס לא?
אחרי מספר שנים באוטובוסים כל יום אני יכול להגיד לך חד משמעית - לא!
בטח לא כשהאוטובוס בתפוסה מלאה.
וכן - זה כולל אוטובוסים מודרניים עם שקעי USB, WIFI חופשי, ומגשים מתקפלים בגב הכיסא.

הו, כמה העלבויות ראיתי כשאנשים לא מבינים בדיחות בצ׳אט/אימייל....
טוב, זה כי אתה חי בבואה מסוימת שייחודית למחנה פוליטי מסוים של ארה"ב שכל דבר מעליב אותם.
בוא לא נפתח את הדיון הזה שוב.

לאינטונציות והבעות פנים יש משמעות מאוד גדולה בתקשורת בין-אישית.
לזה יש שיחות ווידאו ואימוג'י.

כשאני במשרד ואני מדבר עם בן אדם בקפטריה, האחרים יכולים לראות שאני עסוק ולהמתין דקה. בצ׳אט? הם פשוט שולחים לי "gently ping״ כאילו אין אף אחד חוץ מהם בעולם ומצפים תשובה מיידית. ושוב העלבויות על למה אני מתעלם מהדבר הכי חשוב בעולם שלהם שמעניין אותי כשלג דאשתקד...
זה כבר עניין של הרגל, התרבות תתפתח.
כמה שנהניתי משיחות עם חברים בקפטריה, לפני שזה הפך לסוג של רולטה רוסית, תמיד היית בעיה של כמה שיחות מקבילות שמפריעות אחת לשנייה או של דברים שאי אפשר לדון עליהם במקום פתוח.
אני לא אומר שאין לקפטריה יתרונות על מקומות שיח אלקטרוניים, אבל מצד שני יש לשיח אלקטרוני יתרונות על הקפטריה.

עוד יותר גרוע כשהשיחות האלה מתפתחות ב-workspace משותף במקום קפטריה. (לא לכולם יש ממשרד אטום רעשים אישי).

כך שיש טענות לכאן ולכאן ולא תמיד מה שטוב לאחד גם טוב לאחר.
זה נכון...

אני מכיר לא מעט מקרים בהם אנשים עשו דברים בצורה פחות נוחה ויותר אטית רק בגלל שהם התרגלו לעשות אותם כך.
הם הכירו דרכים יותר מודרניות לבצע את המשימה (אני מדבר באופן כללי, לא על תכנות), אבל בחרו תמיד בדרך שהכירו.

למה? כי ככה היה להם טוב.
מה שמצחיק - בכמה מקרים המגפה היא שהכריחה אותם לשנות את ההתנהגות הזו, ועכשיו הם ממש לא רוצים לחזור למה שהיה!

אז אולי השאלה היא דווקא לכמה עובדי הייטק, וספציפית לכמה מפתחים, עבודה משרדית בתנאים שנוצרו לפני שתכנות היה מקצוע היא הדבר המועדף?

לא סתם חברות כמו גוגל הפכו את המשרדים שלהם למשהו מאוד שונה ממה שרוב אנשים מכירים כמשרד הרבה לפני המגפה.
הטענות המקובלות היו שזה כדי "להשאיר את העובדים בעבודה יותר זמן", אבל במבט לאחור אני חושב שזה משום שהם הבינו שהסביבה המשרדית ה-"קונבנציונלית" פשוט לא תורמת לתחום הפיתוח וה-creative בכלל.

הבעיה היא, שרוב החברות בשוק לא יכולות להעתיק את זה גם אם ירצו...
 

user32

Well-known member
מנהל
"פייסבוק/גוגל" התכוונתי שגם הן יושבות במגדלים שם בנוסף לכמה מאות סטארטאפים ויוניקורנים וחברות כמו צ'קפוינט וחצי מהייטק הישראלי בערך שנמצא באיזור של 4 ק"מ רבוע פרוש על כמה עשרות מגדלים במרחק הליכה או קורקינט זה מזה.
מה אני חושב שיקרה? אני חושב שת"א בתהליך ארוך ומייגע להפוך למטרופולין נורמלי והמרכז המדובר יהפוך לרובע העסקי העיקרי. וכן, כל ההייטק או רובו ירוכז שם, כמו בכל עיר מפותחת בעולם. יש את ניו יורק על 10 מליון תושביה, רובעיה ופרבריה ויש את בנייני העסקים במנהטן וכולם מרוצים מהמצב.
המגדלים הולכים ומוקמים, עכשיו בונים כמה חדשים ששוב יהיו "הגבוהים בישראל" ממש במרכז שם בר"ג ברדיוס המדובר.

ובמקביל, הרכבת הקלה בהליכי סיום, כבר פיזית נוסעת בפ"ת, תחנות כבר נחפרו, קלה עילית, מטרו תחתית, חצי ת"א הפוכה ומחופרת. יקח כמה שנים לסיים הכל אבל כמו שאומרים: הרכבת כבר יצאה. מנהרות שכבר נחפרו ותשתיות באמצע בניה, כבר אי אפשר לעצור את זה. אז רשת תחבורה להסעת המונים ומרכז עסקי גדול מבוסס מגדלים - לדעתי זה העתיד כאן.
לשאלתך: אני מתנייד ברכבות בערך 10 שנים בתדירות כזו או אחרת. יש תקלות? כן אבל פחות תדיר ממה שאולי אנשים חושבים. גם ברכב פרטי יש תאונות ופקקים לא צפויים. זו לא סיבה לבחור מדיניות שזונחת תחבורה ציבורית, צריך רק לשפר אותה מה גם שבעיניי השירות לא רע ברמה כזאת שאני מרגיש בנוח להסתמך על הלו"ז באופן קבוע.
 

vinney

Well-known member
אחרי מספר שנים באוטובוסים כל יום אני יכול להגיד לך חד משמעית - לא!
בטח לא כשהאוטובוס בתפוסה מלאה.
וכן - זה כולל אוטובוסים מודרניים עם שקעי USB, WIFI חופשי, ומגשים מתקפלים בגב הכיסא.
ואני יכול להגיד לך חד משמעית - כן! אני עובד באוטובוסים האלה ומצליח לסגור את סבב המיילים של הבוקר עוד לפני שהאוטובוס מגיע לחניה במשרד. בדיוק באותו זמן שזה לוקח לי עכשיו בבית.

טוב, זה כי אתה חי בבואה מסוימת שייחודית למחנה פוליטי מסוים של ארה"ב שכל דבר מעליב אותם.
בוא לא נפתח את הדיון הזה שוב.
האמת גם בפורום הזה ראיתי העלבויות של אנשים שלא מבינים בדיחות. ביננו, זה לא קשור לפוליטיקה. גם אתה הפגנת את זה לא פעם ולא פעמיים, ואולי אם אנשים היו מדברים אחד עם השני קצת יותר במקום לריב עם מקלדות ומסכים, הם היו קצת יותר מתחשבים בזולת. אז, תודה על ההדגמה, שוב.

לזה יש שיחות ווידאו ואימוג'י.
שוב הנחות סמויות שזה עובד לכולם וכולם מבינים את זה אותו דבר. יש לי כמה עובדים בצוות ששיחות הוויאו פשוט לא עובדות עבורם בגלל תשתית אינרטנט רעועה בשכונה שלהם (ולא, לא רק בארץ האינטרנט מאפן. למעשה בארץ האינטרנט די טוב, יחסית). אימוג׳י? לא פעם ולא פעמים אני מנסה לפענח למה אנשים התכוונו כשהם שולחים לי כל מיני ציורים. יש מרווח גילאים ומרווח תרבויות עצום בתעשיה הזאת. גם בארץ, אבל בטח ובטח שבחו״ל.

זה כבר עניין של הרגל, התרבות תתפתח.
כמה שנהניתי משיחות עם חברים בקפטריה, לפני שזה הפך לסוג של רולטה רוסית, תמיד היית בעיה של כמה שיחות מקבילות שמפריעות אחת לשנייה או של דברים שאי אפשר לדון עליהם במקום פתוח.
אני לא אומר שאין לקפטריה יתרונות על מקומות שיח אלקטרוניים, אבל מצד שני יש לשיח אלקטרוני יתרונות על הקפטריה.

מה שאני אומר הוא שאחד הוא לא תחליף לשני. אתה יכול לנהל שיח אלקטרוני וגם לנהל שיח בקפטריה, ולהנות מיתרונות של זה ושל זה תלוי במצב, סוג שיחה, זהות המשוחחים, וכד׳. לבטל את האחד כי יש את השני מראה בעיקר על מוגבלויות האישיות שלך בתקשורת עם אנשים, בין אם בגלל אופי התפקיד שלך ובין אם בגלל אישיותך, לא יודע.

לא סתם חברות כמו גוגל הפכו את המשרדים שלהם למשהו מאוד שונה ממה שרוב אנשים מכירים כמשרד הרבה לפני המגפה.
הטענות המקובלות היו שזה כדי "להשאיר את העובדים בעבודה יותר זמן", אבל במבט לאחור אני חושב שזה משום שהם הבינו שהסביבה המשרדית ה-"קונבנציונלית" פשוט לא תורמת לתחום הפיתוח וה-creative בכלל.

אני בכלל לא במחנה שחושב שמה שגוגל עשו עם המשרדים שלהם זה טוב. עיקר השיקול שלהם, למרות כל הקישקושיידה, זה עלות מול תועלת. במקום בו יושב קיוביקל אחד עם עובד אחד הם הצליחו להשיב ארבעה עובדים ב״מרחב פתוח״. האם זה שינה משהו מבחינת התפוקה? לא, עבדתי גם בחברות עם קיוביקלים ומרחבים סגורים לעובדים וגם בחברות עם מרחבים פתוחים וחסרי כל מחיצות, ומבחינת צורת העבודה, תקשורת, ותפוקה - לא ראיתי שום הבדל. מה כן? היחס בן אדם לשטח היה הרבה יותר גדול בחברות מהסוג השני.

הבעיה היא, שרוב החברות בשוק לא יכולות להעתיק את זה גם אם ירצו...
מזל, אני אומר.
 

user32

Well-known member
מנהל
אגב, אני חושב שהדעות החלוקות שלנו בנוגע לתחבורה ציבורית נוגעת לחוייה המאוד שונה בין נסיעה לאוטובוס לנסיעה ברכבת. נסעתי פעמים בודדות באוטובוס בשנים האחרונות וזה פשוט סיוט. אי אפשר לעבוד, אנשים מצטופפים ואין מרחב פרטי, אולי תקרא לי גזעני אבל להיות באוטובוס דחוק בפועלים זרים מזיעים שחוזרים מאתר בניה גורם לך לחשוב שאתה בטיול בהודו. הנסיעות הארוכות בפקקים עם העצור-סע הבלתי פוסקות גורמות לבחילות לפחות אצלי.
לעומת זאת, הרכבת מזכירה הרבה יותר טיסה רק שיש יותר מרחב ומקום לרגליים. אפשר בכיף לפתוח לפטופ ולעבוד בנוחות או סתם לראות סדרה או לקרוא ספר. וכשאתה חולף בנסיעה על פני הפקקים באילון יש תחושת ניצחון קטנה.
כאמור, פרוייקטי המסילות באיזור המרכז אמורים לשפר משמעותית את מערכת ההסעים. מקווה שהתוצאה הסופית תהיה מוצלחת.
 
אגב, אני חושב שהדעות החלוקות שלנו בנוגע לתחבורה ציבורית נוגעת לחוייה המאוד שונה בין נסיעה לאוטובוס לנסיעה ברכבת. נסעתי פעמים בודדות באוטובוס בשנים האחרונות וזה פשוט סיוט. אי אפשר לעבוד, אנשים מצטופפים ואין מרחב פרטי, אולי תקרא לי גזעני אבל להיות באוטובוס דחוק בפועלים זרים מזיעים שחוזרים מאתר בניה גורם לך לחשוב שאתה בטיול בהודו. הנסיעות הארוכות בפקקים עם העצור-סע הבלתי פוסקות גורמות לבחילות לפחות אצלי.
לעומת זאת, הרכבת מזכירה הרבה יותר טיסה רק שיש יותר מרחב ומקום לרגליים. אפשר בכיף לפתוח לפטופ ולעבוד בנוחות או סתם לראות סדרה או לקרוא ספר. וכשאתה חולף בנסיעה על פני הפקקים באילון יש תחושת ניצחון קטנה.
כאמור, פרוייקטי המסילות באיזור המרכז אמורים לשפר משמעותית את מערכת ההסעים. מקווה שהתוצאה הסופית תהיה מוצלחת.
הבעיה ברכבת היא בנגישות שלה. פעם הייתי צריכה להגיע מאשקלון לת״א, וגיליתי שתחנת הרכבת של העיר ממוקמת בקצה העיר באיזשהו מרכז קניות ולא נראה לי שהיא נגישה בקלות מאיזורי המגורים של העיר עצמה.

אתה יודע מה? אני גרה בר״ג במרחק סביר מהרכבת ועובדת בקריית אריה _פ״ת), וגם כשהאוטובוסים שאני נוסעת בהם תקועים בפקקים ברחוב אבא הלל - עדיין יותר יעיל לי לנסוע באוטובוסים האלו מאשר ברכבת בגלל שתחנות האוטובוס קרובות משמעותית למשרדים ולבית מאשר הרכבת.

ודרך אגב, כמה פעמים נסעתי בקו ת״א - רעננה, ומסתבר שהנסיעה לוקחת 40+ דקות כי הקו עובר בבני ברק, פ״ת, כפר סבא והוד השרון בדרך לרעננה. זה ממש לא מציאותי שאין משהו ישיר יותר בין ת״א ועיר מרכזית כמו רעננה.
 
למעלה