תלוי באנשים. אנשים כמוך - כנראה שצריך הרבה ועדיין לא יהיה מספיק. אתה חושב שלינוס מתנהג בסדר, הרי, אמות מידה שלך לחלוטין לא רלוונטיות.
אה, אז אתה מעריך יכולות פיתוח בהתאם לאג'נדה פוליטית חברתית של האדם, ולא הידע הטכנולוגי שלו...
הבנתי. זה יכול להסביר כמה דברים...
מעניין מאוד גם שלא כתבת שזה תלוי בגודל של ה-code base, אלא רק באלו אנשים המפתח חושב שהם "בסדר" או "לא בסדר".
אני מבין שלפי הלוגיקה שלך, מפתח אחד בחולצת BLM יוכל לעשות עבודה של לפחות 20 מפתחים עם כובעי MAGA, נכון?
עבודה קבלנית זאת עבודת ״שגר ושכח״. אתה מזמין פרוייקט, הוא מגיע כשהוא מוכן, אתה לא צריך לדבר עם הקבלן בין לבין.
נשמע שמעולם לא עבדת עם חברת קבלן.
ייתכן שיש פרויקטים קבלניים שאכן מתנהלים ככה, אבל ממש לא כולם.
ובטח שבטח לא אלה שלי יש ניסיון איתם, ויש לי ניסיון עם פרויקטים קבלניים משני הצדדים - גם מצד קבלן, וגם מצד לקוח.
אני יודע שבארץ יש בילבול קל בין מושגים כי בארץ משתמשים ב״עובדי קבלן״ בתור תחליף לשכירים, וזה כנראה מבלבל אותך כי יש לך נסיון מאוד מסוים וצר. אבל זאת המגבלה שלך, ואתה זה שצריך ללמוד ולהרחיב אופקים כדי להתמודד איתה.
או אולי הניסיון צר הוא דווקא שלך, כי להערכתי זה לא קשור לארץ, אלא יותר קשור למזמין.
תוכנות חייבות תחזוקה. במיוחד תוכנות לטלפונים שם מערכת הפעלה משתנה לעתים יותר קרובות מאשר במחשבים אישיים, והחברות שמוכרות אותם מעלות דרישות סטייל "תעדכן את היישום שלך או תעוף מהחנות" לפחות פעמיים שלוש בשנה.
לכן אני בספק רב שחברה כלשהי תשקיע באפליקציה של "שגר ושכח", שלא כוללת חוזה תחזוקה כזה או אחר.
כמובן יש שוני בין לנהל את המפתחים בחברת קבלן ולנהל מפתחים שמועסקים אצלך ישירות, וכמובן שיש סוגי יחסים שונים בין חברות קבלן בתחום תוכנה ללקוחות שלהם, אבל כאן בדיוק אתה עושה את מה שאתה כל הזמן מאשים אותי בו:
אתה מתאר מצב מוקצן ולא מציאותי שבו להזמין פיתוח תוכנה מחברת קבלן זה כמו להזמין שולחן לחדר של המנכ"ל מנגרייה: אתה מצביעה על תמונה של מה שאתה רוצה וברגע שבאו עובדים והרכיבו אותו בחדר, נגמרו היחסים עם הנגריה.
נו בסדר, חברה קטנה, קורה.
מה שעוזר לך לישון בלילה...
אני מודה שיחסית לגוגל, פייסבוק, ואמזון אנחנו די קטנים.
שזה הדבר הכי קל למימוש, ברור לי למה אתה חושב שכולם עובדים בצורה כזאת.
ברור שאם תתחכם ותגדיר "אפליקציה" בתור כל מערכות החברה גם יחד, פתאום צריך המון עובדים לפתח אותה.
אלא שבתור אחד שמתיימר לעבוד באחת מחברות התוכנה הגדולות בעולם אתה אמור לדעת שייצוג כזה אינו נכון, אז למה אתה מתעקש עליו?
ותתפלא - ה-client הוא לא תמיד הדבר הכי קל למימוש.
אבל יש לי תחושה שאין לך את הניסיון הדרוש לדעת את זה. לא נורה, קורה...
ודי ברור לי שאתה חושב שבקליינט אין שכבות ומערכות שונות
אה, רגע, עכשיו כן ברור לך שהקליינט הוא לא בהכרח החלק הכי פשוט של המערכת?
אתה מנסה לבלב את האויב בשרשור הזה?
אתמול היה לי דיון ארוך עם העובדת שלי כי היא לא השתמשה בכלים האלה נכון ונוצר outage ושריפה שהייתי צריך לכבות.
וזה קשור לדיון שלנו איך?
נראה לי התבלבלת בשרשור - יש בפורום שני שרשורים אחרים על אוזלת יד של מפתחים ואיך ראוי להתייחס לעובדים.
אתה שואל ברצינות??? חשבתי שאמרת שאתה מכיר את הכלים האלה?
יש לך יכולת מופלאה לא להיות מסוגל להביע את עצמך בכתב.
בהתחשב שמכל האנשים שאני דן איתם בכתב, הן בפורומים, והן בחיי המקצועיים והאישיים אתה היחיד שאומר לי את זה, הסטטיסטיקה לא לצידך...
באמת? אני אצטט: ״דיבור על זה רק מביא לבאגים כשהמוצר מגיע ל-QA, ואז מתחילים להתווכח מי אמר מה.״
חשבתי שאתה מפתח מנוסה מספיק כדי להכיר את הסיטואציה:
יש חוסר בהירות או מקום לפרשנות במסמכי אפיון ו\או עיצוב, מקיימים דיון בעל פה עם המפתחים כיצד יש לסגור את החור, הדיון אינו נכנס למסמכים כי "כולם הבינו כל מה שצריך", הגרסה עוברת שפיות ו-code review, מגיע ל-QA, לבודקים יש ראיונות משלהם איך צריך להשלים את החור, והם פותחים באג.
עם כל האהבה שלך לפתור דברים בדיבור, קשה לי להאמין שמעולם לא נתקלת בסיטואציה כזו, ועוד בחברות גדולות שם יש צוות QA נפרד ולא סתם עוד מישהו בחברה שמקבל יישום מותקן ישר מהמפתח ומשחק איתו (כמו שקורה בכל מיני חברות פיצקיות)
צוות מקצועי שצריך להוציא מוצר לפי דרישות, שהולך לעבור בדיקות של צוות QA ואישור של לקוח.
מה בדיוק אתה מנהל? בסטה בשוק?
כשאתה בא עם טענת ״אין״, אני מביא טענת ״קיים״.
מעולם לא אמרתי שום דבר שאפילו מתקרב לטיעון הזה.ֿ
אני אצטט, מההודעה הזאת ממש: ״אין באמת מחסומים לעבודה מהבית למעט התעקשות של עובדים מסוימים להמשיך להתנהל לפי הרגלים שלהם״
השורה השלישית מוכיחה שהשורה השניה סותרת את הראשונה.
אכן, אתה כל הזמן מחפש להביא לי טענות שיש בדיוק מחסומים כאלה, וגם כשאני מראה לך שיש דרכים להתגבר עליהם, או שאתה פוסל אותם, או שאתה מחפש עוד מחסומים, בכל הכוח.
אני מוכן לקבל את זה שאתה מאמין שיש מחסומים כאלה, אבל לפחות אל תגיד "מעולם לא אמרתי את זה", ועוד בין שני משפטים בהם אתה אומר בדיוק את זה!