מלחמה כפויה הפכה למלחמת יש ברירה

אלב86

New member
בדיוק, היפוטתי זה לדון על מציאות חלופית

לדון על שקרים כאילו הם אמת, זה לא דיון היפוטתי. ויש לזה עוד השלכות, לא רק הפסקת המבצע, ולא רק הפסקת אש, אלא איך שישראל תופסת את המצב בינה לבין הפלסטינאים.
 

אלי כ ה ן

New member
אפשר לדון על שקרים והם עדין ייחשבו כמציאות היפותטית.

כבר הבאתי דוגמה ממנהיג צרפת הנוכחי: להגיד שהוא מלך זה שקרי, אבל עדין אפשר לדון היפותטית בשאלה מה היה קורה למעמדה הפוליטי של צרפת אילו (בניגוד למציאות האמיתית) מנהיג צרפת של 2014 היה מלך. למרות שהמציאות שעליה דנים היא שקרית, עדין אין שום פסול הגיוני בדיון כזה, כי הוא היפותטי. מותר לדון היפותטית בכל נושא, גם כשדנים על מציאות שקרית.

אני לא נכנס לשאלה האם המציאות ההיפותטית שעליה מדבר נתניהו - משקפת את המציאות - או הפוכה מהמציאות, אלא אני רק בדן בשאלה מה נתניהו היה אמור לעשות מבחינה מוסרית אילו היה מתברר לו כי - המציאות ההיפותטית שעליה הוא חושב שהיא נכונה - היא באמת נכונה.

את צודקת שנוצרות עוד השלכות, בו ברגע שמתברר לנו שהמציאות ההיפותטית הזו היא שקרית, אבל כפי שאמרתי לך, אני לא דן בשאלה מה היה קורה אילו היה מתברר שהיא שקרית, אלא אני דן רק בשאלה מה היה קורה אילו היה מתברר שהיא נכונה. כל דיון כזה הוא לגיטימי לגמרי: מותר לדון על מציאות היפותטית - מתוך הנחה היפותטית (לאו דווקא נכונה) שהמציאות הזו נכונה. בדיוק כמו במקרה של מלך צרפת, הבנת?
 

אלב86

New member
זה לא כמו במקרה של מלך צרפת

מכיוון שאתה יודע שאת צרפת לא מנהיג מלך.
&nbsp
 

אלי כ ה ן

New member
אם כך אז

א. לפי דברייך יוצא, שכל אלו שיודעים שהמציאות ההיפותטית של מלך צרפת היא שקרית, רשאים לדון היפותטית במציאות ההיפותטית של מלך צרפת. למה? כי הם יודעים שזו מציאות שקרית!

ב. ולפי דברייך גם יוצא, שכל אלו שיודעים שהמציאות ההיפותטית שעליה מדבר נתניהו היא שקרית, רשאים לדון היפותטית במציאות ההיפותטית שעליה מדבר נתניהו. למה? בדיוק מאותה סיבה כמו מקודם: כי הם יודעים שזו מציאות שקרית!

בקיצור, לא הבנתי למה לדעתך ראוי להבחין בין סעיף א לסעיף ב: הרי בשני המקרים, יש כאן אדם שדן על מציאות שלגביה הוא יודע שהיא שקרית.
 

אלב86

New member
לא

כל שיודע שאין מלך בצרפת דן במציאות היפותטית ומי שחושב שיש מלך בצרפת דן במציאות שיקרית.
מי שיודע שהמציאות היפותטית של נתניהו היא שיקרית, לא מדבר על הפסקת אש, אלא על יציאה מעזה וחתימה על הסכמים מדיניים.
 

אלי כ ה ן

New member
שימי לב איך זה בדיוק אותו דבר:

א. נניח שאני יודע שהמציאות של מלך צרפת היא שקרית. עדין, מותר לי לדון בשאלה - מה היה קורה - אילו המציאות של מלך צרפת היתה אמיתית, ומסקנתי היתה (למשל) שמקרה כזה היה משפיע על החוקה של צרפת.
ב. נניח שאני יודע שהמציאות שעליה מדבר נתניהו היא שקרית. עדין, מותר לי לדון בשאלה - מה היה קורה - אילו המציאות שעליה מדבר נתניהו הייתה אמיתית, ומסקנתי הייתה (למשל) שבמקרה כזה - היה מצופה מנתניהו שלפחות ישאף להפסקת אש.

אם את מסכימה עם סעיף א, את אמורה להסכים גם עם סעיף ב, כי שניהם בדיוק אותו דבר, פרט להבדל אחד: סעיף א מדבר על מלך-צרפת השקרי (אלא שרק לצורך מניחים שהוא מלך אמיתי), וסעיף ב מדבר על המציאות השקרית שעליה מדבר נתניהו (אלא שרק לצורך הדיון מניחים שזו מציאות אמיתית).

אני אפילו אומר יותר מכך:

ג. נניח שאני לא יודע האם המציאות של מלך צרפת היא אמיתית או שקרית. עדין, מותר לי לדון בשאלה - מה היה קורה - אילו המציאות של מלך צרפת היתה אמיתית, ומסקנתי היתה (למשל) שמקרה כזה היה משפיע על החוקה של צרפת.
ד. נניח שאני לא יודע האם המציאות שעליה מדבר נתניהו היא אמיתית או שקרית. עדין, מותר לי לדון בשאלה - מה היה קורה - אילו המציאות שעליה מדבר נתניהו הייתה אמיתית, ומסקנתי הייתה (למשל) שבמקרה כזה - היה מצופה מנתניהו שלפחות ישאף להפסקת אש.

אם את מסכימה עם סעיף ג, את אמורה להסכים גם עם סעיף ד, כי שניהם בדיוק אותו דבר, פרט להבדל אחד: סעיף ג מדבר על מלך-צרפת (האמיתי או השקרי), וסעיף ד מדבר על המציאות (האמיתית או השקרית) שעליה מדבר נתניהו.
 

אלב86

New member
אתה יכול לדון בשאלה

רק שתגיע למסקנות אחרות ממי שיודע האם ביבי משקר או לא (למשל, הפסקת אש אל מול יציאה מעזה). ומי מגיד למסקנות מדוייקות יותר? ולניתוח מוסרי נכון יותר? מי שיודע מהי המציאות עליה הוא דן.
אותו דבר עם מלך צרפת, מי שלא יודע האם יש או אין מלך בצרפת, מן הסתם המסקנות שלו יהיו פחות מדוייקות (גם במקרה של דיון היפוטתי) ממי שיודע מה המצב. מי שלא יודע מהי המציאות ומהן העובדות, תמיד פחות מדייק וקולע בניתוחיו ממי שיודע.
 

אלב86

New member
מה שאמרתי תופס לכל הסעיפים

מי שיודע מי הוא מלך צרפת, הניתוח שלו על צרפת יהיה יותר מדויק, בין אם הוא מדבר על מציאות היפוטתית או שיקרית, (כי הוא יודע עובדות ויודע על מה הואמדבר),מאשר מי שמדב על אותם נושאאים בדיק בלי לדע את העובדות, גם אם הם דנים במקרה בו העודות הם הפוכות. כי כשלא יודעים מהי המציאות זה מופיע ניתוחים.
 

אלי כ ה ן

New member
אנא עני ב"כן/לא" לשתי שאלות: האם את מסכימה לסעיף א? לסעיף ב?

א. נניח שאני יודע שהמציאות של מלך צרפת היא שקרית. עדין, מותר לי לדון בשאלה - מה היה קורה - אילו המציאות של מלך צרפת היתה אמיתית, ומסקנתי היתה (למשל) שהמנהיג הבא של צרפת יהיה בנו של המנהיג הנוכחי של צרפת (כמובן בתנאי שעד אז הבן הזה לא ימות וגם יסכים לקבל עליו את הכהונה).
ב. נניח שאני יודע שהמציאות שעליה מדבר נתניהו היא שקרית. עדין, מותר לי לדון בשאלה - מה היה קורה - אילו המציאות שעליה מדבר נתניהו הייתה אמיתית, ומסקנתי הייתה (למשל) שבמקרה כזה - היה מצופה מנתניהו שלפחות ישאף להפסקת אש.
 

אלב86

New member
א. כן, ב-לא

ב הוא חסר משמעות למי שלא יודע את העובדות. מנתניהו לא מצופה להפסקת אש אלא מצופה ממנו להסתבך עוד ועוד בעזה ולצאת משם בלי תיאום ובלי הישגים ולהמשיך בסיבוב הבא עוד שנתיים. מי שדן בשקרים של נתניהו כאילו הם אמת פשוט יגיד דברים חסרי קשר למצב.
 

אלי כ ה ן

New member
למה לא אמרת אותו דבר על סעיף א?

הרי גם לגבי סעיף א יכולת לטעון (ואני מצטט ממך): "א הוא חסר משמעות למי שלא יודע את העובדות...מי שדן במציאות השקרית של מלך צרפת כאילו היא אמת, פשוט יגיד דברים חסרי קשר למצב".
 

אלב86

New member
אבל הוא כן יודע את העובדות

הוא דן בה כאילו הייתה אמת, מתוך ידיעה של מהי כן האמת ומה קורה בצרפת, לכן ניתוחיו על צרפת יהיו מדוייקים יותר ממי שלא יודע.
 

אלי כ ה ן

New member
אז אנסח מחדש את סעיף א ואת סעיף ב:

א. נניח שאנחנו יודעים שהמציאות ההיפותטית שבה מנפנף נתניהו היא שקרית. אבל עדין - אילו היא הייתה אמיתית - אז מבחינה מוסרית אנחנו היינו שואפים להפסקת אש.
ב. נניח שאנחנו יודעים שהמציאות ההיפותטית של מלך צרפת היא שקרית. אבל עדין - אילו היא היתה אמיתית - אז מבחינה מדינית אנחנו היינו צופים שהמנהיג הבא של צרפת יהיה בנו של המנהיג הנוכחי של צרפת.

האם לדעתך יש הבדל עקרוני בין סעיף א לסעיף ב?
 

אלב86

New member
זה לא עניין של השוואה

כשיודעים שראש הממשלה משקר, מגיעים למסקנות מוסריות אחרות משאיפה להפסקת אש. כבר כתבתי איזה.
נראה שאתה לא מבין את עיקר טענתי.. (מי שלא יודע מהי המציאות ניתוחיו אותה לוקים בחסר) והלופ חוזר שוב ושוב לשוא
 

אלי כ ה ן

New member
אנא עני ב"כן/לא" לשתי שאלות: האם את מסכימה לסעיף א? לסעיף ב?

כוונתי היא לנוסחה החדשה של סעיף א ושל סעיף ב (כפי שהיא מופיעה בהודעתי הקודמת), אשר אינה מתייחסת כלל אל ראש הממשלה - ולא אל מי שמשקר - אלא מתייחסת אלינו בלבד.
 

אלב86

New member
ההשוואות הללו מטעות

מי שיודע שרש הממשלה משקר, יודע שלא קשור אם מה שהוא אומר אמור להוביל להפסקת א או לא, אלא שראש המשלה לא רוצה הפסקת אש או פיתרון, אלא זורק לאוויר שקרים כדי להצדיק אש, כי זה הפיתרון היחיד שהוא מכיר, זה פיתרון שישיר אותו בשילטון, זה פיתרון שתמיד מכסה על בעיות אזרחיות במדינה, זה פיתרון שמשתק את התקשורת עוד יותר, זה פיתרון שגורם לעם להיות מגויס ולאומן, זה פיתרון פופולרי בקרב העם.
לכןהמפשט הז לא נכון:
"נניח שאנחנו יודעים שהמציאות ההיפותטית שבה מנפנף נתניהו היא שקרית. אבל עדין - אילו היא הייתה אמיתית - אז מבחינה מוסרית אנחנו היינו שואפים להפסקת אש." כי לא היינו שואפים להפסקת אש, אלא ליציאה מעזה ולסיום הכיבוש והמצור, ולההעפה של ביבי, ויודעים שמה שביבי אומר אינו תיאור של המצב אלא תירוץ שיקרי לפעולותיו של ביבי, ואם נראה שהתירוץ לא מוצלח, אין בעיה להחליף תירוץ.
 

אלב86

New member
לא יועת לאלו מסקנות יגיע מי

שדן על מצבים היפוטתיים בצרפת מתוך ידיעת העובדות.
יודעת את זה על ישראל, לכן מגיבה על סעף א.
השוואה בין משפטים עם תחביר דומה"נניח שאנו יודעים.... אילו הייה אמיתית אז.." לא יכולה לסתור את הטענה שניתחיו של מי שאינו יודע את העובדות לא יהיו נכונים.
 
למעלה