אני לא עונה במקומו של נציב המים, וברצוני לצרף קטע קצר מתוך
הספר, ...קיצור תולדות ידיעתו הטבעית של האדם"
ידיעות טבעיות מושגות בעקבות מעשים.
האדם רואה ויודע, שומע ויודע , נוגע ויודע , הולך ויודע , מאזין לפעימות ליבו ויודע , נושם ויודע , מתאמץ ומתעייף והוא יודע, והוא גם יודע שהוא יודע. האדם מתחבר אל המציאות דרך מעשים ממשיים גופניים , ובעקבותיהם הוא משיג ידיעות טבעיות.
הידיעה הטבעית טבועה באדם והוא לא מודע לה.
אדם הנתקל "במשהו" זר ולא מוכר המונח על פני האדמה, מפעיל מיד את ידיעתו הטבעית, בלי לדעת כי הוא מפעיל אותה.
הוא מביט מרחוק ומשיג את צורת "המשהו" ואת צבעו.
עתה הוא מתקרב בזהירות, ומזיז את "המשהו" בדחיפה קלה עם הנעל.
לאחר מכן האדם מתכופף ונוגע "במשהו" בעדינות בקצה אצבעו.
לאחר מכן הוא מרים אותו בזהירות כדי לחוש את משקלו, ואפילו טועם אותו בזהירות בקצה הלשון.
לאחר כל המעשים האלה, האדם כבר השיג כמה ידיעות על "המשהו".
"למשהו" יש צורה ייחודית וצבע ייחודי, הוא קשה ומחוספס, טעמו חריף מאוד , וכשמרימים אותו מהקרקע מתעייפים קצת.
האדם הזה לא קיבל ידיעות מאדם אחר.
האדם הזה לא קיבל ידיעות באמצעות מלים.
האדם הזה רכש ידיעות בעקבות מעשים.
האדם הזה הכיר בפלא.....המעשה מביא לידיעה
אם האדם הזה היה ממציא שפה, הוא היה קובע שמות לידיעות הטבעיות שהוא השיג.( צורה, צבע, קשה, מחוספס, חריף , מעייף )
שם של ידיעה טבעית, הוא רעיון חדשני.
הענקת שם לידיעה טבעית , היא ההמשך הטבעי של יצירת שפה.
בשלב ראשון של השפה העניק האדם שמות ליישים ממשיים, (עץ, סלע, הר , ענן , וכו) ובהמשך הוא העניק שמות לידיעות טבעיות המושגות בעקבות מעשים . השפה היא יצירה אנושית פשוטה מאוד, המעניקה שמות - ליישים ממשיים ולידיעות טבעיות.
א.עצבר