מסתמן: עפולה תוכרז כמטרופולין החמישי

nitro11

New member
מסתמן: עפולה תוכרז כמטרופולין החמישי

[URL]http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4692723,00.html[/URL]
מתברר שכבר כמה חודשים יושבת ועדה המתכננת ליצור
מטרופולין חמישי בארץ ונראה שעפולה תיבחר.
לי אישית אין ספק שעפולה מתאימה להיות מטרופולין,
כבר כיום היא מהווה סוג של מטרופולין למגדל העמק,
עמק יזראעל, ובית שאן.

לדעתי כדי שהעיר תוכל להיות מטרופולין ברמה הארצית
נדרשים שני דברים בתחום התחבורה.

1) מסילת עירון: מסילה זו תאפשר חיבור ישיר, בין החלק המזרחי של מחוז הצפון,
לבין גוש דן, ירושלים והדרום.
זה יהווה חיסכון גדול בזמן לכמות גדולה של אוכלוסייה.
הבעיה היא שיבנו את המסילה הזאת לאחר שיבנו את
המסילה המזרחית, וכרגע התכנון שלה מוקפא.

2) כביש מהיר: אני מתכוון לכביש ואדי ערה, כיום זהו כביש
דו מסלולי ודו נתיבי (אני חושב שזו ההגדרה) עם צמתים.
מדובר בכביש די פקוק וכיום יש תוכניות להפוך אותו לכביש מהיר.
הבעיה: לפי מה ששמעתי יש התנגדות רבה של התושבים באזור
לתוכנית הזאת ולכן לא ברור מתי זה יתבצע אם בכלל.

נקודה אחרונה שרציתי להעלות. האם זהו דבר רצוי?
הרבה פעמים מתבלבלים בין הרצוי למצוי.
התפתחות של מטרופולין היא דבר טבעי, השאלה היא
האם זה דבר שצריך לעודד?
האם לא עדיף לבצע השקעות שימנעו ריכוז של מפעלים ואוכלוסייה
בעיר אחת?
 

simo34

New member
עפולה ולא טבריה או צפת


או שמה אתם פוחדים מ-חרדים ?
...................
 

ש מים

New member
תכנית מתאר מחוזית/ארצית חדשה

תכנית מתאר ארצית או מחוזית חדשה בוחנת וקובעת ריכוזי פיתוח ופעילויות כלכליות בהתאם למידרג עירוני (למעשה: קובעת כיצד ייראה המידרג העירוני הארצי). אפשר לראות את זה בכתבה ("אחת ממטרות העתיד של המטרופולין היא צמיחה דמוגרפית עד לכחצי מיליון תושבים בתוך דור - 25 שנים, עד לשנת 2040 - ויכולת למימוש בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור כבר בשנים הקרובות").
אני לא יודע כיצד משב"ש "יכול להחליט" על מטרופולין. לדעתי - לכל היותר - הוא יכול להמליץ ולהעביר המלצותיו למינהל התכנון ולוועדת הפנים של הכנסת ולוועדת ההיגוי של התמ"אות (אולי הם מתכוונים לוועדת המעקב לתמ"א 35? או לעורכי תמא 42? אין לי מושג...).
 

luckydude

Active member
יש גם תוכנית לחיבור מסילת עירון עם קו החוף.

מדובר בקשת מסילה דרומית בצומת רמז. יאפשר ״פרסה״ מחדרה מזרח לכיוון חדרה מערב.

ניתן ליישם איזה גם ללא שיקום המסילה המזרחית לכפר סבא.

אגב מסילת עירון זה פרוייקט אדיר עם מנהרות שלא נופלות באורכן מהקו המהיר לירושלים.
 

nitro11

New member
בכללי אתה צודק.

אבל לא סביר שיקרה.
התכנון של המסילה המזרחית הוא במצב מאוד מתקדם,
למסילת עירון יש רק תוואי ואולי תכנון מוקדם.
&nbsp
גם נראה לי מוזר לעשות קודם את מסילת עירון שתיתן קו, רק לכיוון לגוש דן.
&nbsp
לגבי המורכבות שלה, אין ספק שהיא מורכבת, אבל לא כמו שעושים ממנה.
מה בעצם יש, מנהרה ארוכה וזהו, אין מעבר באזורים עם תשתיות מורכבות,
אין שיפועים, אין אפילו תחנות.
&nbsp
לדעתי המסילה המזרחית תהיה יותר מסובכת, המון הפרדות מפלסיות,
מחלפים רכבתיים, תחנות והמון התעסקות עם תשתיות אחרות.
&nbsp
צריך לזכור שבמקרה של ירושלים היו הרבה עיכובים
שנבעו מפוליטיקה וחוסר ידע.
כיום פרויקטים רכבתיים מתקדמים בצורה טובה.
 
למה שלא יהיו תחנות?

בין עפולה לחדרה יש עיר של יותר מ-50,000 תושבים (יותר גדולה מעפולה).
ובמיוחד אם קושרים את מסילת עירון למסילה המזרחית, התעלמות מהעיר הזו רק יותר חמורה, כי מהן הערים לאורך המסילה המזרחית בין חדרה לכפר סבא?
המסילה המזרחית יותר משמעותית לעיר הזו פי אלף מאשר לעפולה.

מתחילה לצרום ההתעלמות הזו מערים של יותר מ-70 אלף תושבים ושל 50 אלף תושבים בעוד מדברים על עיר של 42 אלף תושבים כ"עיר המטרופולין החמישית".
 

nitro11

New member
אלה התוכניות, לא אני קבעתי אותן.

יכול להיות שבתהליך תיכנון יחליטו לעשות שם תחנה
אבל גם אם תהיה שם תחנה היא לא תשרת את כל היישובים באזור.
&nbsp
יש גם לקחת בחשבון שיקול ביטחוני.
אם יהיו מהומות כמו בשנת 2000, מפגינים יוכלו לסגור
את התחנה ואז החלק המזרחי של הצפון יהיה מנותק מרשת המסילות.
&nbsp
&nbsp
 
שום שיקול בטחוני לא מצדיק להדיר ערים של עשרות אלפי תושבים

במדינת ישראל מרשת הרכבות הארצית.
אם ערים כמו בית שאן, שדרות, נתיבות, אופקים, ערד ודימונה מצדיקות חיבור לרשת הרכבות, גם עיר כמו אום אל פחם מצדיקה זאת.
שיקולים בטחוניים הצבא והמשטרה צריכים לשקול, לא משרד התחבורה ורכבת ישראל.
השיקולים הבטחוניים צריכים להיות איך להבטיח את הבטחון לכל מסילה ולכל תחנה ולא איך לעקוף את ההתמודדות עם הבטחון באמצעות הדרת ערים בישראל.
אלא אם כן המדינה לא רואה בערים הללו חלק בלתי נפרד ממנה וזה כבר דיון אחר שלא קשור לתחבורה.
 

nitro11

New member
נכון ששיקולים ביטחוניים הצבא והמשטרה בוחנים, אך

בסוף היום מי שמקבל את ההחלטות אלו פוליטיקאים
והם בהחלט יחשבו על מקרים ביטחוניים
ויכניסו אותם לקבלת ההחלטות שלהם.
 
אתה יכול לראות שזה לא עובד כך. יש לכך דוגמה מצויינת:

הרכבת הקלה בירושלים.
המשמעות של עקיפת תוואי מסויים (מלמטה, מלמעלה, מימין או משמאל) היא שהמדינה בפועל מוותר על הריבונות שלה בתוואי הנעקף.
שיקולים בטחוניים גם לא השפיעו על תוואי מסילת הרכבת בין אשקלון לשדרות.
אף פוליטיקאי מרכזי ברמה הארצית לא הציע למנהר את המסילה בין אשקלון לשדרות או להוציא את הרכבת הקלה בירושלים משועפט.
אף פוליטיקאי כזה לא הציע למנהר את כביש 65 או לסלול לו תוואי חדש בגלל המהומות בתחילת שנות האלפיים.

צעדים כאלה, מסיבות בטחוניות, ננקטים על ידי ישראל רק באזורים שלא בריבונותה (בשליטתה אבל לא בריבונותה). למשל כביש 443 בין מחסום מכבים למחסום עופר או כביש המנהרות בין ירושלים לגוש עציון או כביש 5 בשומרון.
בתוך התחום הריבוני של מדינת ישראל לא שיקולים בטחוניים קובעים מה יהיה תוואי התשתית התחבורתית.
 
לתחנות רכבת תת-קרקעיות יהיה יתרון באזור זה

בשגרה, הפרעה מינימלית לשימושים על פני הקרקע.

בשעת חירום, ניתן יהיה להשבית את התחנות תוך שמירה על הרכבת מתפקדת ללא עצירות ביניים.

(ואגב, זו ההזדמנות להזכיר את הפספוס הגדול כאשר משרד האוצר טירפד את החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה להעביר את הרכבת משדרות לבאר שבע בתוואי תת-קרקעי בנתיבות, כולל תחנת רכבת תת-קרקעית בעיר).
 

luckydude

Active member
יש לי חדשות רעות בשבילך.

לפני יותר משנה משרד האוצר הורה על עצירה מוחלטת בכל הקשור למסילה המזרחית.
 
אם כבר הכרזת מטרופולין באזור הזה, אז יש עיר יותר גדולה ויותר

קרובה למצב של להיות מטרופולין מאשר עפולה, וזו העיר נצרת וכל היישובים העירוניים שמסביבה.
למה דווקא עפולה ולא העיר השניה בגודלה בצפון והגדולה ביותר באזור הגליל והעמקים?
למה ההתפתלות השקופה הזו של שיוך נצרת עילית ומגדל העמק ל"מטרופולין עפולה" תוך התעלמות מהעיר הגדולה ביותר באזור שגדולה יותר באופן משמעותי מכל הערים האחרות בסביבה ובמקרה נמצאת בדיוק בין נצרת עילית למגדל העמק?
אין שום משמעות בשטח להכרזה פוליטית על עפולה כ"מטרופולין חמישי" ולא בכדי לא ציינו את עיר המטרופולין האמיתית באזור הזה כחלק מאותה הכרזה מופרכת על "מטרופולין חמישי".
 
צודק בהחלט. לא ניתן להתעלם מהעיר הגדולה בגליל

ואם כבר, מבחינת קצב התפתחות, אני סבור שיש הרבה יותר סיכוי שאשקלון תהיה המטרופולין החמישי במדינת ישראל לפני מטרופולין צפוני.
 
אשקלון תהיה מטרופולין של מה?

לא כל עיר גדולה היא מטרופולין.
אם אשקלון תהיה (בלשון עתיד) "המטרופולין החמישי"?, אז מדוע שאשדוד לא תיחשב כבר כיום "המטרופולין החמישי"? ומדוע שנתניה לא תיחשב "מטרופולין שישי"? כי אשדוד ונתניה הן חלק ממטרופולין גוש דן?
בדיוק מאותה סיבה שאשדוד ונתניה לא נחשבות ערי מטרופולין, כך גם אשקלון לא תוכל להיחשב לעיר מטרופולין, גם כאשר תהיה עיר של יותר ממאתיים אלף תושבים.
ואם אשקלון תיחשב לעיר מטרופולין של קרית גת, שדרות, נתיבות ואופקים, אז איזו עיר מטרופולין בדיוק תהיה באר שבע?
בצורה אינפלציונית כזו גם חדרה תוכל להיחשב ל"עיר מטרופולין".
הגדרות פוליטיות מלאכותיות לא הופכות באמת עיר לעיר מטרופולין.

ומכל הערים המדוברות, היחידה שבאמת קרובה להיות עיר מטרופולין וכבר היום מתפקדת כעיר מטרופולין לחלק נכבד מתושבי הגליל כולו, זו נצרת.
 
אשדוד, למרות הפיתוח הנרחב, קרובה למיצוי עתודות הקרקע

מצבה של אשקלון מבחינה זו טוב בהרבה.
 
ועדיין זה לא הופך את אשקלון לבעלת פוטנציאל להיות

"עיר מטרופולין".
בשרשור הזה יש קצת זילות של המושג "מטרופולין".
במשך הזמן יקרה לאשקלון אחת משלוש - או שהיא תתקרב עוד יותר למטרופולין גוש דן ותהפוך חלק ממנו, או שהיא תתקרב לבאר שבע והגוש שבין אשקלון לבאר שבע יהיה חלק בלתי נפרד ממטרופולין באר שבע, או שהיא תהיה עיר גדולה בין שני המטרופולינים שלמעשה שייכת לשניהם. אבל אין לה פוטנציאל להפוך לעיר מטרופולין בפני עצמה.
גם חדרה ומודיעין נמצאות במצב דומה של עיר בינונית-גדולה בין שני מטרופולינים.
 
למעלה