מסתמן: עפולה תוכרז כמטרופולין החמישי

בכתבה בראש השרשור מופיע השם הצפוי של "המטרופולין" החדש

הבאתי באחת ההודעות שלי ציטוטים רלוונטים מאותה כתבה.
מנ"ע - מגדל העמק, נצרת עילית, עפולה.

אביא את הציטוטים שוב:
"
ממשלת ישראל צפויה כנראה להכריז בקרוב על העיר עפולה - כולל השטח הגיאוגרפי המצוי בינה לבין הערים מגדל העמק ונצרת עילית - כעל המטרופולין החמישי של המדינה.
"
"
בכירים המצויים היטב בפרטים מסרו כי רמז נוסף, המעיד יותר מכל על כיוון החלטת הוועדה, הוא שמיד לאחר השבעתו כשר הבינוי, ערך יואב גלנט סיורי עבודה מעמיקים בעפולה, במגדל העמק ובנצרת עילית, במהלכם התרשם מהתכניות העתידיות ומעתודות הקרקע העומדות בפני פיתוח ובנייה.

"השר למד מקרוב את כל הפרטים", סיפר השבוע גורם בכיר במשרד הבינוי. "מבחינתו, האזור המדובר עומד בדרישות ועונה על הקריטריונים. כנראה זו הסיבה שלאחר ביקורו בשלוש הערים הללו, הוא הבין שמצא את התשובה בנוגע לזהות המטרופולין החדש". אם אכן כך יהיה, צפוי המטרופולין החמישי להיקרא מטרופולין מנ"ע (מגדל העמק, נצרת עילית ועפולה), שבירת העמק תהיה לבו ותספק את מרב השירותים לאזור.
"
 

ש מים

New member
יצא המרצע מהשק?

אז זו ההצדקה והנימוק לכל ההעדפות התמוהות שלך? פוליטיקה טהורה?...
לטיעונות כאלה הפורום המתאים והנכון הוא "פורום פוליטיקה" ולא תכנון עירוני (כן. ברור ש-"אין תכנון ללא פוליטיקה", אבל יש גבול! לפחות תשמיע קולות שכאילו יש לך שיקולים מקצועיים... ).

אני לא נכנס לוויכוחים פוליטים, אז אני פורש (בשיא) מהדיון הזה.
בהצלחה.
 
ומה השיקולים המקצועיים לגבי תכנון עירוני של העיר נצרת?

לחנוק אותה מכל עבר כך שיהיה אפשר בכל דיון בעתיד לתרץ למה נצרת לא מתאימה לפיתוח?
שיקולי תכנון מקצועיים לא רלוונטים גם לעיר נצרת?
המרצע שיצא מהשק זו הכוונה השקופה בהכרזה על "המטרופולין החמישי". לא שום מרצע אחר.
 

אבישי ק

New member
אני חושב שההצהרה היא קשורה לפוטנציאל

ופחות למצב הקיים היום בשטח
ניתן לראות בבירור במפה שהשטחים סביב עפולה הם רקים
אבל לעיר יש את השטח והפוטנציאל להפוך למטרופולין עם תכנון נכון.
אני מסכים שנצרת היא בפועל מטרופולין ויש שם רצף עירוני כמו שנדרש במטרופולין
אני מניח שזו דילמה שיצטרו לפתור הפוליטיקאים

 

Yarenn

New member
איך הצלחת לצרף את התמונה? אני לא הצלחתי.

 

אבישי ק

New member
תמונת מסך ששמרתי כJPG ואז הקטנתי בעזרת

הMicrosoft Office Picture Manager
בחרתי File --> Export
 

ש מים

New member
אני לא מכיר מספיק את נצרת

איפה היית ממקם בעיר תחנות רכבת נוספות (על השתיים שאתה אומר שמתוכננות), כך שיהיו מוצדקות תכנונית, תחבורתית וכלכלית ולא ייפגעו בשכיות החמדה של העיר ובקניין הפרטי?
אשמח ללמוד ולהחכים בכל הקשור לעיר הזו.
 
בעניין כביש 65

הפתרון היחיד הסביר בעיניי הוא מערכת של מנהרות. מנהרה מאזור ביאדה עד צומת כפר קרע, עם שני מחלפים בצומת מי-עמי (פשוט יחסית לביצוע) ובצומת אום אל-פאחם (מסובך), תיתן מענה טוב לבעיה.

לגבי מסילת עירון כנראה שבמקרה זה הולכים דווקא על "רכבת קלה" ולא על מנהרות, אבל אני לא סגור לגבי התכנון העדכני.
 

ש מים

New member
לא צריך מנהרה כ"כ ארוכה

מבחינה טופוגרפית, "מספיקה" (וכך מדבר התכנון הכללי הנוכחי) על מנהרה מצומת ביאדה עד לצומת מי-עמי (משטרת עירון) בערך. הבעיה הגדולה בהמשך היא המבנים הצמודים לכביש (בצד הצפוני של הכביש אין כל אפשרות למסילה, גם לפי התכנון, ובצד הדרומי הבעיה העיקרית כנראה היא תחנת הדלק בערערה).
בכל מקרה, לדעתי קו רכבת כבדה אינו חיוני בתוואי זה, ופתרון הסעת המונים, כדוגמת המטרונית בחיפה, יהיה פתרון מעולה ונכון בהרבה.
 
אם באמצעות רכבת כבדה לא ניתן לשרת את מרבית האוכלוסייה

בתוואי המיועד של מסילת עירון, אז אכן עדיף פתרון אחר שישרת גם את האוכלוסייה בתוואי.
 
בין צומת מי-עמי ומשטרת עירון יש כמה ק"מ

חוץ מזה, באזור ערה-ערערה, הבעיה אינה רק תחנת דלק. גם ערוץ נחל עירון וכמובן עמדתם של התושבים בכל הקשור להפקעות קרקע לצרכי פיתוח ובנייה.

השקעה במנהרה ארוכה תהיה יקרה אבל תשתלם לטווח ארוך, ובמסגרת המנהור ניתן יהיה לשלב גם תחנות רכבת בצומת אום אל-פאחם ובצומת כפר קרע.
 

ש מים

New member
תכנון "רעיוני"

  • המרחב המדוד בין צומת המשטרה לצומת מי-עמי הוא 2.3 ק"מ (לאורך הכביש, במישור שטוח). בקו אווירי כ-2.2 ק"מ.
  • התכנון הרעיוני האחרון (ככל הידוע לי) של הרכבת הוא לתחנה תת"ק בצומת מי-עמי. הכניסה של קו הרכבת לתת"ק אינו ברור ואינו מדוייק, אבל סביר שבנקודה כל שהיא בין צומת המשטרה לצומת מי-עמי.
  • הכנסת כל אורך הקו לתת"ק תהיה יקרה בצורה מטורפת ומורכבת ביותר הנדסית. מהבחינה הכלכלית: ללא כל הצדקה. לא בדקתי, אבל אני מעריך שפרוייקט כזה יעלה הרבה יותר מאשר לקנות את כל הקרקעות הדרושות לקו עילי, במחיר ספקולטיבי (במחיר יעוד למגורים, למרות שכל השטחים, למעט תחנת הדלק, הם ביעוד חקלאי).
  • אגב, לא חייבים לרכוש את הקרקע. המדינה יכולה להפקיע ולפצות - בקרקע או בכסף - כפי שידעה לעשות ע"י חוק כביש 6.
  • וברור שאפשר גם לפצות ע"י תכנון (איחוד וחלוקה ושינויי-יעוד), שיהיה הגיוני ביותר באזור התחנות ולאור הפוטנציאל הכלכלי הענק שייווצר כתוצאה מקו הרכבת.
ועדיין, אני סבור שקו רכבת אינו דרוש, וקו "מטרונית" יענה בהחלט על הצרכים ויהיה נכון יותר כלכלית.
 

ש מים

New member
תחנת רכבת בעומק 100 מטר מתחת לקרקע!

זה העומק המשוערך של התחנה (במידה ותיבנה) בצומת מי-עמי.
צא וחשוב מה העלות של הקו (ואני לא מדבר על הצעתך: קו תת"ק מצומת כפר-קרע, אלא על הקו "היותר ריאלי": הטמנה באזור משטרת עירון).
בקיצור: עדיף לבנות על המאדים!
 

nitro11

New member
מטרונית בואדי-ערה, מה עישנת?

המטרה לחבר את הצפון למרכז, לירושלים ולדרום,
זה מרחקים גדולים, רק רכבת כבדה אפשרית בשביל זה.
מה אתה רוצה שאנשים יסעו מהצפון לירושלים באוטובוס מפרקי.

לגבי שירות לואדי-ערה, לדעתי יש שני אפשרויות.
1) תחנת רכבת או שתיים באיזור.
2) אוטובוסים לחדרה ועפולה, ומשם לשאר היעדים.
 

Yarenn

New member
"לסיכום", נראה לי שהתנופה הציונית ממשיכה לעוות את הארץ לפי

הצרכים האתנוצנטרים שלה ולא לפי ההיגיון הנורמלי. אם כבר אז מטרופולין נצרת–עפולה. הרים ועמק. כמו חיפה. למרות שאני תוהה האם כל האיזור לא קרוב מדי לחיפה בכל אופן, האם הם לא פשוט יתערבבו שני המטרופולינים.
 
למעלה