מסתמן: עפולה תוכרז כמטרופולין החמישי

Yarenn

New member


 

amit1270

New member
הכרזה מופרכת בהחלט

וברור שהשיקולים מאחוריה פוליטיים ותו לא. לא מכריזים כך סתם על מטרופולין יש מאין. זה משהו שנבנה ומתהווה עם הזמן. מסכים גם עם מה שכתבת למטה על זילות המושג מטרופולין. אני לא בטוח שצריך בכלל עוד מטרופולין בישראל הקטנה (בעצם אני די בטוח שלא).
 

nitro11

New member
אתם לוקחים בחשבון רק גודל אוכלוסייה

אבל למטרופולין יש עוד מאפיינים.
&nbsp
מבחינה תחבורתית למשל, לאשדוד או אשקלון אין קווי אוטובוס לצפון,
לעומתן לעפולה יש קווי אוטובוס לדרום.
איך זה קורה הרי אשדוד גדולה פי 5 מעפולה.
הסיבה היא שזה בעצם "שירות" תחבורתי שעפולה נותנת לעוד ערים בצפון.
וכשתהיה מסילת עירון אז כנראה יבוטלו אוטובוסים מטבריה למרכז או מאצבע הגליל למרכז, מה שיגרום לכך שכל נסיעה מהצפון למרכז או לירושלים או לדרום,
תעבור בעפולה.
&nbsp
לעפולה יש ערים שמסתמכות עליה שמהוות סוג של פרברים.
למשל כמעט כל עסק בבית שאן מסתמך על עסקים בעפולה שיספקו
לו חומרי גלם, חלפים ועוד, לעסק שלו.
בית חולים העמק הוא לא בית חולים של עפולה, הוא מספק שירותים
רפואיים לבית שאן, מגדל העמק, נצרת, ואם הוא יתפתח כבית חולים מרכזי,
אז גם לגולן ולאצבע הגליל.
&nbsp
ויש עוד סיבות.
 
לאשדוד ואשקלון יש רכבת שמקשרת אותן גם לצפון

גם לנצרת יש ערים ויישובים גדולים שנסמכים עליה ומהווים סוג של פרברים. הרבה יותר מאשר לעפולה.
בנצרת יש שלושה בתי חולים, לא אחד.
נצרת היא צומת תחבורתי לישובים שנסמכים עליה.

זה שעפולה היא צומת דרכים והופכים אותה למרכז תחבורתי, עדיין לא הופך אותה ל"עיר מטרופולין".
ברעננה יש קווי אוטובוס לצפון, לדרום ולירושלים, אז היא "עיר מטרופולין"?
בפתח תקוה יש קווי אוטובוס לצפון, לדרום ולירושלים + בתי חולים ארציים, אז היא "עיר מטרופולין"?

בעבר היה ניסיון להפוך את נצרת עילית לעיר המחוז של מחוז הצפון. קרית הממשלה נמצאת בה, בית המשפט המחוזי נמצא בה. הנה מה שכתוב בויקיפדיה על נצרת עילית:
"
חזון מקימי נצרת עילית היה להפוך אותה לעיר המחוז, שתהווה מרכז לכל שוכני הגליל, ולכן שוכנו בה משרדי הממשלה במחוז הצפוני: פרקליטות מחוז הצפון, הסניגוריה הציבורית, לשכת מרשם המקרקעין, מחוז הצפון במשרד הפנים, מחוז הצפון במינהל מקרקעי ישראל, מחוז הצפון במשרד החינוך, ועוד. רבים מן המשרדים ממוקמים ב"קריית הממשלה" על שם יצחק רבין, בה מצוי גם מבנה היכל המשפט, שבנייתו הסתיימה בשנת 1999, המכיל את בית המשפט המחוזי, בית הדין האזורי לעבודה ובית משפט השלום.
"

הרעיון החדש להכריז על עפולה כ"עיר המטרופולין החמישית" הוא למעשה הודאה בכשלון החזון שרשום בציטוט למעלה. נכשלו להפוך את נצרית עילית לעיר "שתהווה מרכז לכל שוכני הגליל" וכעת מנסים לעשות זאת מלאכותית לעפולה.
אגב, מה זה אומר שעפולה תוכרז כ"עיר מטרופולין"? האם כל המוסדות הממשלתיים והממלכתיים שנמצאים בנצרת עילית יעברו לעפולה? האם עפולה תהיה "עיר המחוז"?
לפני שמכריזים הכרזות מפוצצות, כדאי לבדוק מדוע החזון "שתהווה מרכז לכל שוכני הגליל" נכשל בנצרת עילית ולמה בעפולה הסיכוי טוב יותר.

בכל מקרה, כשמדובר בצפון מדינת ישראל, התייחסות רק לבית שאן, מגדל העמק, נצרת עילית, טבריה, צפת ואצבע הגליל, תיכשל כישלון חרוץ.
כשמדברים על "עיר מטרופולין" ועל "עיר מחוז" כדאי לבדוק היטב את מאפייני וצרכי כל האוכלוסיה במטרופולין ובמחוז ולא להתייחס רק למה שנוח להתייחס אליו.
ואגב, גם עבור כמעט 30% מתושבי נצרת עילית (שרואים בה חלק בלתי נפרד מ"מטרופולין עפולה") שום הכרזה לא תהפוך את עפולה לעיר המטרופולין שלהם.
שום הכרזה לא תשנה את העובדה שעיר המטרופולין שלהם היא נצרת.
עבור רוב תושבי מחוז הצפון של מדינת ישראל, נצרת היא העיר המרכזית ולא עפולה.
ושום הכרזה מלאכותית לא תשנה זאת.
 

nitro11

New member
אני לא יודע מאיפה הבאת את זה שנצרת היא העיר המרכזית של הצפון

אם תסתכל היום נצרת נסמכת על עפולה
יותר משעפולה נסמכת על נצרת.
גם ההכרזה היא לא מלאכותית, זה תהליך טבעי,
כבר היום עפולה בדרך להיות המרכז הכלכלי השני בחשיבותו בצפון.
בנצרת והכפרים יש הרבה תושבים, אבל יש שם יחסית מעט מפעלים
ומעט פעילות כלכלית ביחס לגודל.
כיום הרבה מתושבי נצרת נוסעים לעבוד מחוץ לעיר,
ומעט מאוד אנשים מבחוץ נכנסים לעבוד בה.
ואי אפשר להשוות את בתי החולים בנצרת לזה שבעפולה.

לגבי תחבורה, לאשדוד ואשקלון אין קווים ישירים לצפון
וגם לא יהיו.
לעפולה יש קווים ישירים לשאר המטרופולינים.
 
הנה מה שכתבתי במדוייק:

"
עבור רוב תושבי מחוז הצפון של מדינת ישראל, נצרת היא העיר המרכזית ולא עפולה.
"
עבור תושבי נצרת, כמעט 30% מתושבי נצרת עילית, תושבי יפיע, תושבי ריינה, תושבי משהד, תושבי כפר כנא, תושבי אכסאל, תושבי עילוט, תושבי עין מאהל, תושבי ביר אל מכסור, תושבי כפר מנדא, תושבי בועיינה-נוג'ידאת, תושבי טורען, חלק מתושבי מע'אר, חלק מתושבי דיר חנא, נצרת היא העיר המרכזית.
עבור תושבי סכנין, עראבה, שפרעם, חלק נכבד מתושבי עכו ועוד נצרת היא המרכז השני אחרי חיפה.

לתושבים הללו, שמהווים רוב במחוז הצפון, אין הרבה מה לחפש בעפולה. יש להם מה לחפש בנצרת.

ובוא אשאל אותך שאלה: האם אתה יודע מדוע קיים קו 723 של אגד, איזו אוכלוסיה הוא משרת, מאין ולאן? אם עפולה כל כך מרכזית לתושבי הצפון למה הקו הזה עוקף אותה?

מחוז הצפון של מדינת ישראל אינו מחוז הצפון של יהודי מדינת ישראל. הוא מחוז הצפון של כל תושבי מדינת ישראל. אז אם רוצים להגדיר במדינת ישראל מטרופולינים רק ליהודים, שיגדירו את עפולה כ"עיר המטרופולין החמישית".
מבחינת האוכלוסיה הערבית במחוז הצפון של מדינת ישראל, לעולם עפולה לא תתקרב למרכזיות של נצרת.

וגם לרעננה יש קווים ישירים לכל המטרופולינים, אז היא מטרופולין?
 

nitro11

New member
אני אתחיל מהטענה האחרונה שלך.

לרעננה יש קווים לכל שאר המטרופולינים,
אבל זה משרת את תושבי רעננה לא תושבים מערים אחרות.

במקרה של עפולה לבאר שבע, הקו יוצא מעפולה
אבל הוא בעצם משרת את כל תושבי הצפון (החצי המזרחי).
ובעתיד עם הרכבת (בהנחה שתהיה) כל נסיעה דרומה (למרכז או ירושלים)
תעבור בעפולה, ובחלק מהמקרים יהיה צורך לנסוע לעפולה ושם להחליף רכבת.

לגבי נצרת,היא יכולה להיחשב כמטרופולין לאוכלוסייה הערבית
מבחינה תרבותית, אבל לא מבחינת מקומות תעסוקה, לימודים,שירותי רפואה
ויכול להיות שבעתיד גם לא יהיו בה משרדי ממשלה.
 
לא משרת ערים אחרות?

כפר סבא אינה עיר?
הוד השרון אינה עיר?
טירה אינה עיר?
טייבה אינה עיר?
ויש גם יישובים עירוניים שאינם ערים: כוכב יאיר, צור יצחק, אלפי מנשה, קדימה-צורן, תל מונד, אבן יהודה.

אתה יודע מה, בהסברים שלך שכנעת אותי הפוך: רעננה היא עיר המטרופולין החמישית במדינת ישראל...

ולמה נצרת לא יכולה להיחשב מה שכתבת? שוב...בדיוק אותה סיבה שגורמת לכל מה שכתבתי קודם.
אותה סיבה שגורמת לחשוב על הכרזה פוליטית, פופוליסטית, מלאכותית על עפולה כ"עיר מטרופולין".
כי במדינת ישראל לא יתנו שום סיכוי לעיר ערבית להיות מרכז מבחינת מקומות תעסוקה, לימודים, שירותי רפואה ומשרדי ממשלה (שאגב גם כיום לא נמצאים בשטח המוניציפלי של נצרת אלא בשטח שסופח לעיר "היהודית" נצרת עילית).
בוא נאמר את האמת - זה כל מה שעומד מאחורי כל הסיפור הזה.
אותה סיבה שלא מעוררת תהיה כאשר עיר של יותר מ-70 אלף תושבים לא מקושרת לרשת הרכבות הארצית, כאשר מתאמצים לחבר ערים של פחות מ-30 אלף תושבים ואף פחות מ-20 אלף תושבים לרשת. אותה סיבה שלא תמנע להשקיע בפרויקט עצום כמו מסילת עירון תוך דילוג על עיר של כ-50 אלף תושבים.
ושלא יספרו לי סיפורי טופוגרפיה, כי אם היה מדובר בערים "יהודיות" בסדר גודל הזה, הטופוגרפיה לא הייתה מהווה סיבה לדלג על עיר.
 

nitro11

New member
אם הקו משרת את הערים שציינת

אז הוא בכלל לא קו ישיר, חיבור בין מטרופולינים צריך להיעשות בקווים ישירים.

כשמדברים על תנועה בין מטרופולינים,
יותר נכון יהיה להסתכל על קווי רכבת כי קווי רכבת
ארציים מחברים בין מטרופולינים, ומעפולה יש פוטנציאל שיצאו
קווים ישירים לשאר הארץ בדומה לחיפה, ירושלים, תל אביב וב"ש,
במקרה של רעננה או אשדוד זה לא יקרה.

אתה כותב הרבה שזאת החלטה מלאכותית, אבל החלטה מלאכותית
תהיה החלטה שמתעלמת מפוליטיקה ומההרכב הדמוגרפי במדינה.
 
משרת כמו שקווים מעפולה משרתים

אתה הרי לא באמת מצפה שקו מרעננה לבאר שבע יסע דרך טייבה, נכון?
אבל צומת רעננה היא מרכז תחבורתי לכל האיזור, לא פחות (ולמען האמת אפילו יותר) מעפולה.
קו 930 - קו ישיר לירושלים ויש עוד שני קווים לירושלים - 947 ו 425.
קו 947 - אמנם דרך נתניה, אבל קו די מהיר לחיפה.
קו 669 - קו ישיר (עם תחנות רק במחלפים של כביש גהה) לבאר שבע.
ו"אינסוף" קווים לתל אביב.
אז במקרה של רעננה זה אכן "לא יקרה", זה כבר קרה וקורה...

שלא יהיה לך ספק שמספר הנוסעים שעוברים יומיום במסוף צומת רעננה גבוה בהרבה ממספר העוברים בתחנה המרכזית של "המטרופולין החמישי".

וההחלטה הזו מתעלמת לחלוטין מההרכב הדמוגרפי במחוז הצפון של המדינה.
אבל בסוף הודית שמדובר בהחלטה פוליטית.
והחלטה פוליטית בנושאים כאלה היא די חסרת משמעות.
 

nitro11

New member
זרקת פה כל מיני קווים, אבל כמו שהסברתי

כשיהיו מסילות זה ישתנה.
תחבורה זה לא המאפיין היחיד.
איזה ערים הן פרבר או מסתמכות על רעננה?
האם נתניה? כנראה שלא, כפר סבא? גם לא.
אין שום עיר כזאת.

אני לא מבין למה זה כל כך משנה אם זה פוליטי או לא,
אתה באמת חושב שנצרת יכולה להיות המטרופולין החמישי?
ותחשוב על עוד דברים חוץ מגודל אוכלוסייה.
 
אני באמת חושב שנצרת הרבה יותר קרובה להיות עיר מטרופולין

מעפולה.

אילו ערים מסתמכות על רעננה? הידעת כי רעננה, מלבד היותה מרכז תחבורתי לאזורי דרום השרון ומזרח השרון, היא גם מרכז הייטק? רעננה-כפר סבא-הוד השרון וגם הרצליה זה גוש עירוני אחד שכל מזרח השרון וכל הישובים לאורך כביש 4 בין צומת רעננה לצומת השרון (בית ליד) נסמכים עליו.

מסילות? הידעת כי בסוף שנת 2017 יעברו דרך רעננה מסילות שיקשרו לכל הרשת הרכבתית הארצית?

אני רוצה לחשוב למה כל כך חשוב להכריז על עפולה כ"עיר מטרופולין". למה לא חשוב למשל להכריז על נתניה או חדרה כעיר מטרופולין? (אגב, גם מנתניה יש קווים ישירים לחיפה, ת"א, ירושלים ובאר שבע ויש רכבת)
מה מביא מדינה לחשוב על הכרזה של עיר בת כ-42 אלף תושבים כ"עיר מטרופולין"?
מה יש בהכרזה הזו שהיא כל כך חשובה?
שנינו יודעים בדיוק מה עומד מאחורי הכרזה כזו.
והכרזה כזו יותר משהיא הכרזה על "עיר מטרופולין" היא הכרזה רשמית של מדינת ישראל על היותה מדינה מפלה. לכן טוב יהיה אם לא תהיה הכרזה כזו.
 
אגב, למה בנצרת "מעט מפעלים ומעט פעילות כלכלית ביחס לגודל"?

בדיוק מאותה סיבה שגורמת לחשוב על להכריז על עפולה כ"עיר המטרופולין החמישית" ושגורמת ללא הינד עפעף למחשבה שאין שום בעיה להשקיע במסילת עירון תוך דילוג על עיר של כ-50 אלף תושבים.
 

ש מים

New member
נצרת בעייתית...

כמו שכתבתי כאן בתגובה לשרשור אחר:
היא סובלת מטופוגרפיה בעייתית ותשתיות בעייתיות עוד יותר (מתי ניסית לאחרונה לחצות את העיר מיפיע לרחוב המוסכים למשל?).
אני מסכים שהיא מהווה מרכז לאוכלוסייה הערבית, אבל בשל הסיבות שמניתי (ועוד אחרות) היא מוגבלת בפיתוח. ייתכן והפיתרון ימצא בעיר הערבית החדשה שמתוכננת בצמוד למכר.
 
ללא קשר ל"מטרופולין" או לא, אין מקום שאי אפשר להשקיע בפיתוח

בו. אם יש רצון, אפשר להשקיע ולפתח.
תשתיות אפשר לשקם ולחדש.
הכל עניין של סדר עדיפויות.

ברור שאם המדינה תשקיע מאמצים אדירים (ומאמצי שווא) להפוך את עפולה ל"עיר מטרופולין חמישית", נצרת תישאר "בעייתית" ותהיה אף יותר בעייתית.

כשמשקיעים ברכבת לבית שאן, "עיר" של פחות מ-20 אלף תושבים (ואני מדגיש שאני מתייחס רק לקטע שבין עפולה לבית שאן) בסדר עדיפות גבוה יותר מקישור יעיל בין נצרת וסביבתה לחיפה, אז מה הפלא שנצרת "בעייתית"?

ונצרת היא יעד תיירותי הרבה יותר מכמעט כל עיר אחרת בצפון (אפילו יותר מחיפה).
 
למעלה