מסתמן: עפולה תוכרז כמטרופולין החמישי

ש מים

New member
תיאורטית...

תיאורטית אתה צודק. אבל כשניגשים לעולם האמיתי נתקלים לא רק בקשיים, אלא בעיקר בסדרי-עדיפות ובתחרותיות. למשל:
  1. למה להשקיע הון עצום בעבודות תשתית בשטחים בעלי טופוגפיה בעייתית, כאשר אפשר להשקיע הרבה פחות בשטח בעל טופוגרפיה וסוג קרקע אחר?
  2. אפשר להפקיע קרקעות, לצורך פיתוח ושיווק מהירים. אבל למה לעשות מעשה כוחני כזה, כאשר אפשר לבצע על קרקעות מדינה ללא חוכרים וללא התחייבויות נוקשות מידי?
  3. אפשר להביא בולדוזרים ולפתוח ולהרחיב (ולהחריב) את רחובות נצרת (הבריטים כבר הראו לנו שזה אפשרי. ראה את יפו...) כדי לאפשר נגישות ואיכויות עירוניות גבוהות יותר. אבל במה זה כרוך? למה לפגוע בקניין ובמרקם העירוני העתיק (שבתכנון מושכל יכול להיות פנינה תיירותית ייחודית, ומשאב כלכלי חשוב)?
אני מסכים לגבי הערך התיירותי של נצרת. אבל במה זה הופך אותה ל-"מטרופולין" נכון יותר?
 
משפט המפתח זה מה שכתבת בסוגריים

"בתכנון מושכל יכול להיות פנינה תיירותית ייחודית, ומשאב כלכלי חשוב"

אני לא רואה שום צורך להציב את המילה "מטרופולין" כמטרה. לא צריכה להיות שום מטרה להפוך את נצרת למטרופולין, אבל בהכרזה על עפולה כ"עיר מטרופולין חמישית" יש הנפת אצבע משולשת כלפי העיר המרכזית במחוז הצפון של מדינת ישראל, שבשיטתיות ובעקביות מוזנחת על ידה ומופלית על ידה לרעה.

מה שתבת זה בדיוק מה שצריך לעשות - תכנון מושכל. תכנון מושכל שמתאים לאופי של נצרת. כל הסיבות שאתה מציין אינן תירוץ להזנחת העיר וסביבתה.
תכנון מושכל לנצרת הרבה יותר חשוב מלהכריז על עפולה כ"עיר המטרופולין החמישית (להבדיל מפיתוחה).
אין לי שום בעיה עם פיתוח של עפולה, להיפך. אבל שלא יעשו את זה תוך הבעת זלזול מופגן והתעלמות מנצרת.
"מטרופולין נע"מ" - נצרת עילית, עפולה, מגדל העמק...ומה עם העיר הגדולה יותר שנמצאת ביניהן?
ממנה אפשר להתעלם...

רק"ל חיפה נצרת - 8 תחנות מתוכננות בנצרת עילית. כמה בנצרת? 2...

מצטער, העניין אינו טופוגרפיה, אלא אפלייה שיטתית, עקבית וממוסדת.
 

ש מים

New member
שכל לא יכול להתמודד עם רגש

אתה טוען כאן הרבה טענות כבדות משקל שלא הבאת הוכחות לביסוסן (למשל: "תוך הבעת זלזול מופגן והתעלמות מנצרת").
אני הבאתי לא מעט נימוקים תכנוניים "למה לא נצרת". לא כתבתי ש-"עפולה נכונה" (כמטרופולין), אבל בהחלט - לדעתי המקצועית - הנימוקים שהבאתי מהווים שיקול בהעדפת עפולה כמוקד פיתוח כלכלית עתידי.
נראה שאתה מתעקש על נצרת מסיבות אחרות, שאינן ברורות לי. אני לא יודע איך (ולא רוצה) להתמודד מקצועית עם נימוקים כאלה.
 
אני לא מתעקש על נצרת על חשבון עפולה

אין לי שום בעיה עם פיתוח של עפולה.
יש לי בעיה עם האפליה המובנית של הערים הערביות במדינת ישראל.
בעיה שבאה לידי ביטוי גם בשרשור הזה.
אין שום בעיה לדלג על אום אל פחם. מסילת עירון צריכה לשרת את אוכלוסיית העילית. על הילידים אפשר לדלג במנהרה ארוכה...
אין שום בעיה להכריז על מטרופולין נצרת עילית-עפולה-מגדל העמק תוך התעלמות מנצרת (זה מה שנובע מהכתבה בראשית השרשור).

יש לי שאלה: האם צרכי העיר נצרת ותושביה נלקחים בחשבון בתכנון המטרופולין הזה?
האם התכנון להכרזה על מטרופולין כזה לוקח בחשבון את העיר הגדולה באמצעו או מתייחס אליה כחור שחור שבעיות טופוגרפיות ואחרות מאפשרות להזניח אותו.
האם התוכניות למטרופולין הזה לוקחות בחשבון את נצרת?
האם נצרת היא עיר שווה וחלק בלתי נפרד מהמטרופולין המתוכנן הזה?
מה ההשקעות הצפויות לטובת העיר נצרת במסגרת ההכרזה על המטרופולין החמישי הזה?
האם למשל תהיה רכבת קלה מהירה או רכבל מהעיר נצרת למוקדי הפיתוח הכלכלי העתידיים בעפולה? האם יתנו ליזמים ולעובדים מנצרת הזדמנויות להשתלב בחגיגה הזו? האם יתנו לעיר נצרת אפשרות להשתתף בעוגת הארנונה שתנבע מהפיתוח הזה? האם עיריית נצרת תהיה חלק בלתי נפרד מפיתוח ה"מטרופולין" הזה?
עפולה ונצרת עילית - מה יהיה החלק של הישוב אכסאל שביניהן בחגיגה המטרופולינית הזו?

בקיצור, האם ה"מטרופולין" הזה יתוכנן רק עבור יהודים או שיתחשב גם בצרכי אוכלוסיית הרוב באזור?
(זו שאלה של "רגש" או של "שכל"?)
"שכל" לא צריך להתמודד עם השאלות הללו?

מה אפשר להבין מהתייחסות מפורשת ל"נצרת עילית-עפולה-מגדל העמק"?

מספיק להסתכל על השטח המוניציפלי של נצרת עילית כדי להבין את המדיניות העקבית ארוכת השנים. בתחום המוניציפלי של איזו עיר נמצא למשל אזור התעשיה "ציפורית"?

לגבי הרק"ל חיפה - נצרת: היא מתוכננת לתוואי של כביש 79 מקרית אתא ועד לקצה הצפוני של נצרת עילית. משם היא מתוכננת לעבור בתוך נצרת עילית, עם 6 או 8 תחנות בתוך העיר, ובקצה עוד שתי תחנות בשולי נצרת.
בתוואי 79 מתוכננת תחנה בצומת המוביל ומזרחית ליש ציפורי ומזרחית לה בין ריינה למשהד.
כלומר: כדי לנסוע משתי התחנות המסכנות בשולי נצרת מערבה לכיוון שפרעם וחיפה, יהיה צורך בטיול שנתי ברחבי נצרת עילית.
אי אפשר, למשל, לנסות להכניס את התוואי קצת יותר קרוב לעיר נצרת מצפון מערב? אי אפשר לקבוע תחנה בצומת 79-700 (כביש 700 זה כביש הגישה לנצרת מצפון מערב) שיאפשר לתושבי נצרת לנסוע מערבה ללא הטיול בנצרת עילית?
(זה "רגש" או "שכל"?)
 
אבל הערבים לא טפשים ולא פרייארים...בסופו של דבר הם ישתלטו על

נצרת עילית ולא ייותרו גם על חלקם בפיתוח "המטרופולין" החדש.
שום תמרון ממשלתי לא ינצח את התהליכים בשטח.
נצרת והישובים שסביבה לא יאפשרו לחנוק אותם.
 

nitro11

New member
אמירות כאלו תגרומנה לפוליטיקאים להתעלם מהמגזר הערבי עוד יותר

 
עוד תירוץ. הפוליטיקאים (ובעיקר הפקידים הממשלתיים) מתעלמים

מהמגזר הערבי ללא שום קשר לאמירה כזו או אחרת בפורום אינטרנטי.
אין עדות טובה לכך מהכוונה להכריז את ההכרזה המטופשת על "מטרופולין חמישי".
 

nitro11

New member
עם כל הכבוד, המדינה עושה הרבה בשביל המגזר הערבי.

אתה לא מבין איך עובדת פוליטיקה, פוליטיקאים דואגים לאינטרסים של מי שבחר בהם,
יהודים דואגים ליהודים ערבים לערבים, אפשר להגיד שזה לא טוב אבל ככה המדינה מחולקת היום.
&nbsp
זה שיכריזו על עפולה כמטרופולין החמישי לא אומר שזה נגד נצרת.
מה לעשות שבמצב היום אין סיכוי להפוך את נצרת למטרופולין ברמה ארצית,
וזה לא משנה כמה מיליארדים יזרקו שם.
 
אפשר לשלב את נצרת בתוכניות?

אפשר להתייחס לנצרת ולא להכריז על מנ"ע (מגדל העמק-נצרת עילית- עפולה) תוך התעלמות מופגנת מנצרת?

מגדל העמק-נצרת עילית-עפולה זה בהחלט נגד נצרת.
למה לא נצרת-עפולה-נצרת עילית-מגדל העמק?

כל התיחום המוניציפלי של נצרת עילית הוא נגד נצרת והישובים הערבים האחרים בסביבה.אז מה יעשו כעת עם המנ"ע הזו? ירחיבו את הגישה הזו עוד יותר?

האם התיחום המוניציפלי של נצרת עילית נובע משיקולי תכנון מקצועיים?
האם ההגדרה של מנ"ע נובעת משיקולי תכנון מקצועיים?

ודאי שהתגובה שלי נגועה בפוליטיקה, כי כל הנושא הזה מסריח מפוליטיקה.

"כמה מיליארדים יזרקו שם" - המילה "יזרקו" זו עוד עדות לגישה.
 

nitro11

New member
אני כתבתי יזרקו, בגלל שלא יצליחו להפוך את נצרת למטרופולין.

ולכן זה יהיה זריקה של כסף על מטרה שאי אפשר להשיג,
לא בגלל שזו עיר ערבית.
&nbsp
לדעתי ההגדרה של של עפולה, מגדל העמק ונצרת עילית
כעיר אחת היא בעייתית.
מדובר ביחידות גיאוגרפיות שונות, עפולה בעמק נצרת על ההר,
לא רואה איך אפשר יהיה להפוך אותם "לעיר אחת".
&nbsp
 
לא צריך להגדיר שום מטרה של הפיכת נצרת למטרופולין

ובכלל הפיכה למטרופולין לא צריכה להיות מטרה רשמית.

אבל כשמדברים על פיתוח של מנ"ע (לא משנה אם כ"מטרופולין", גוש עירוני או עיר אחת), מגדירים את המנ"ע הזו כ"מגדל העמק - נצרת עילית - עפולה" ומתעלמים מהעיר הגדולה שביניהם, אי אפשר אלא להסיק שיש בכך כוונה, בין השאר, לחנוק את נצרת.
אחרת לא היו מדירים את נצרת מהגדרת המנ"ע הזו.

הנה ציטוטים מהכתבה שאתה הבאת:
"
ממשלת ישראל צפויה כנראה להכריז בקרוב על העיר עפולה - כולל השטח הגיאוגרפי המצוי בינה לבין הערים מגדל העמק ונצרת עילית - כעל המטרופולין החמישי של המדינה.
"
"
בכירים המצויים היטב בפרטים מסרו כי רמז נוסף, המעיד יותר מכל על כיוון החלטת הוועדה, הוא שמיד לאחר השבעתו כשר הבינוי, ערך יואב גלנט סיורי עבודה מעמיקים בעפולה, במגדל העמק ובנצרת עילית, במהלכם התרשם מהתכניות העתידיות ומעתודות הקרקע העומדות בפני פיתוח ובנייה.

"השר למד מקרוב את כל הפרטים", סיפר השבוע גורם בכיר במשרד הבינוי. "מבחינתו, האזור המדובר עומד בדרישות ועונה על הקריטריונים. כנראה זו הסיבה שלאחר ביקורו בשלוש הערים הללו, הוא הבין שמצא את התשובה בנוגע לזהות המטרופולין החדש". אם אכן כך יהיה, צפוי המטרופולין החמישי להיקרא מטרופולין מנ"ע (מגדל העמק, נצרת עילית ועפולה), שבירת העמק תהיה לבו ותספק את מרב השירותים לאזור.
"
למה למשל השר לא ערך, בהקשר הזה, סיור גם בעיר נצרת?

מצטער, אבל שיקולי תכנון מקצועיים לא יכולים לעסוק בעפולה, נצרת עילית ומגדל העמק כמיקשה אחת מבלי להתייחס לנצרת.
הגיאוגרפיה לא מאפשרת זאת.
 

nitro11

New member
נחכה להכרזה רשמית, יכול להיות שיציינו את נצרת.

כרגע זו כתבה בעיתון,
יכול להיות שבתכנון יש התייחסות לנצרת.
 

amit1270

New member
אבל אין משמעות ל"הכרזה רשמית" במקרה של מטרופולין

או שלא כל כך הבנת את משמעות המילה "מטרופולין".
 

ש מים

New member
יש משמעות גדולה מאוד

  1. מבחינת הפניית משאבים ותקציבים ממשלתיים.
  2. מבחינת התייחסות תכנוניות (תכניות מתאר ארציות, יישוביות וכד').
 

amit1270

New member
גם זה נכון


 

ש מים

New member
אתה רוצה להתחיל שרשור חדש, או להמשיך כאן?

אזהרה: שרשור שלא ייגמר!
"למה בכלל צריך מתכננים, ולמה צריך תכנון ערים ואזורים?"
 

ש מים

New member
אתה מאבד עשתונות


אני שם לב שבהדרגה, וככל שאתה נתקל בנימוקים מקצועיים-ניטראליים, שאינם עולים בקנה אחד עם תפיסת-עולמך הפוליטית, אתה מתחיל להתלהם ולהתרחק יותר ויותר מן העובדות והאמת.
"הפוליטיקאים (ובעיקר הפקידים הממשלתיים) מתעלמים מהמגזר הערבי" ??
אתה מחפש תביעות דיבה?
בכל מקרה, אם אתה רוצה שיתייחסו ברצינות לטענותיך (ודיעותיך), כדאי שתיצמד לעובדות ולדברים מדוייקים, ותרחק מהתלהמות וסיסמאות של הרחוב וההמון (חסר הדעת ולעיתים גם חסר הבינה).
אז בטרם נגלוש לחלוטין לתת-רמה (ואז איאלץ לחסום את הדיונים):
  • האם שמעת על הגוף הזה, למשל?
  • האם שמעת על התכנית הזו?
  • האם שמעת על ההנחיות הללו?
  • והאם אתה יודע שעיריית אום אל פחם (לבדה!) קיבלה מענק של 180 מיליון שח מהמדינה, "לפיתוח כלכלי"?
צא ולמד.
 
אני אשמח להיווכח שאני טועה בקשר לכוונות הכרזת המנ"ע הזו

אקבל את עצתך ואת עצת nitro11 ואמתין לראות מה יהיה עתיד המנ"ע הזו ומה יהיה עתיד נצרת.
 
למעלה