נכתבו כאן דברים חשובים מאוד מאוד, קנר ובר אוריין
אך אני חושב שהוויכוח כאן הוא חסר תכלה, וכנראה חסר קץ. קנר, הוא ללא ספק אחד הבחורים המבריקים שאני מכיר, היודע פילוסופיה, או לפחות בניגוד לרבים שאני מכיר "המדברים פילוסופיה", מבין היטב את אשר הוא סח בה. ואין צורך לומר שאתה, ודאי, בר אוריין ייקרא, ענבי הגפן במשכיות כסף. אבל אני מוכרח לציין, ולא אכחד, כי קנר שבוי בקוסנפציה מסויימת, אשר רבות נובעת מדעה מוקדמת ושגויה (ואינני נכנס בכלל כרגע מאיין היא נובעת) במקורות היהודיים.
אם היה משקיע רבע מזמנו היקר, כדי לשנות מקובץ שיעורים לר' אלחנן, או הגר"ש שקאפ, על מסכתות בעלות אנליזה משפטית, שאין צורך לומר שהיא מן הקלות, לא היה יכול להוציא משפט אחד ממה שהוציא עד כה.
אני, וזו דעתי כמובן, חשתי בזה עוד לפני זמן מה, לאחר שכתב לי כי הוא מתעדף את האנליזה ההגותית היהודית, על פני האנליזה ההלכתית (ויש לי הרושם בדיוק למה, שכן שם מוזכרים מקורות אקס טריטוריאלים יהודים), ורק ביוצרו את הדיכוטומיה הזו, ולא בהרהור, נראה שאינו מכיר כלל את האנליזה ההלכתית לאשורה, אלא רואה בה, מעין פאזל משבצות פורמליסטי, שבו, אשר אשר טמא יטמיאו, והטהור בטהרותו, וכל שנותר לפוסקי ההלכה הוא למצוא בהם סימנים למיטהר ולמיטמא. על זאת הוא מוסיף, לדעתו, את הצנזורה העצמית המחשבתית הכפויה על פוסק ההלכה המאמין, באשר הוא מאמין, והא לך משנה, אשר רבים חללים הפילה, אשר לא תיתכן בה שאר רוח, חשיבה פרידגמטית (אולי להוציא קוהרנטית וגם זה בקושי) אבחנה מושכלת, יצירתית, מהפכנית.!
הוא לא, כך נלענ"ד, מעלה על דעתו כלל את האפשרות כי האנליזה ההלכתית היא תשתית האנליזה ההגותית, וממנה היא יונקת. ובלשון פשוטה: הוא יחשוב שמשנה תורה לרמב"ם הקדמה כרונולגית למורה נבוכים, ולא לוגית!
לפי הנראה לי לדעתו, במשנה בה אם קרינן לאובייקט "חפצא" ולסובייקט "חפצא", ודאי שלא אמרנו כלום, שהרי את קאנט אביי לא הכיר ("חפצא" לפי הגר"ח מבריסק זה ביי דפנישן פנומנון, על כל המשמעויות הנלוות). בה אם אנוטינומיה -"מיניה וביה" תיקרא, פורליגזם - "מעיקרא סבר" ייאמר לו, וטענה אפוסטריורית, "עלה בידו" ינוסח, לא ייתכן כי חז"ל התכוונו לאותם דברים, שהרי לא הכירו את המשמעות "העמוקה" מאחרי הניסוחים הללו רק את התורה וקבלתם רב מפי רב. במשמע שחשיבה אם אינה מנוסחת בטרמינולגיה תואמת, אינה חשיבה, ויתירה מכך, באופן מסויים ואבסורדי הטרמינולגיה הזו היא היא שנותנת לחשיבה את משמעותה.
הוא אשר אמרתי - מידע הוא לא ידע. שכן מידע זה, אשר קנר מצוי בו לעילא ולעילא, איברא לא היה בידם, אבל ידע (אם כי בטרמינולגיה אחרת) היה להם לאין שיעור.
ודקויות רבות הנמצאות בחז"ל בניסוח משפטים מסויימים, הוא לא היה מוכן לקבל בשום אופן שהייתה מאחריהם איזו חשיבה "עמוקה" - שכן "למה אתה מעמיס עליהם את מה שהם לא אמרו", שאם רש"י כותב: בד"ה: "כל הנביאים..והוא משה ידע שלא ראהו", לא רשם בקטנה, טרנסצדנטליות בלע"ז, אז ודאי שהוא לא התכוון לזה.
אני כמובן, יכול להבינו. הוא אינו זקוק לכל זה. הוא את הכרעתו ביצע, ואמונתו באלוהים אינה, ולמה לו לעסוק בדברי הבל אשר לדעתו אין בהם ממש. מדוע יעסוק ב'קצות', כאשר פראגה בספרייתו, וב'צפנת' כאשר הנרי סיגדוויק באמתחתו ? אלא מאי? אל יפתור ויפטור את זולתו, אשר ניסוחיו זרים לו, או יותר נכון, מה שהוא למד מניסוחיו אלו ומשמעותם הזרים לו, כדבר מה אשר אין בו ממש.
וודאי שלא נתכוונתי במורם לעיל לפגום במשהו בהערכתי הכנה כלפיו וה' הטוב יכפר בעד (או יותר נכון: הנאומנה האפריורית באימפרטיב הקטיגורי יכפר אנרייטית)