מה ענין המהר"יל להר סיני?
לימוד התורה הוא חובה בפני עצמו, שאינה קשורה לקיום המצוות, שבמסגרתן קיימת גם מצוות לימוד התורה. ההבדל הפרקטי הוא קביעת עיתים לתורה, שזו מצווה מתרי"ג, לבין לימוד התורה, שהוא אקסט טריטוריאלי לתוקף זו, אלא אוטנומי כשלעצמו. שכן גדול תלמוד המביא למעשה, והיכי תימצי לומר גדול תלמוד שמביא למשהו גדול ממנו, אלא על כרחך לומר שיש בו מדילה (והוא הגדול), וכך פסקינן.
הש"ע פוסק שיש לקבוע עיתים לתורה, שזו מצווה בפני עצמה והיא קבועה, וחייבת להיות קבועה שזו הגדרתה. מאידך, קיימת חובה שאינה מוגדרת בזמן ובמקום של לימוד התורה, והיא תמידית, ונדרשת ממי שאמר והיה העולם, וגדולה היא על גדולים, וישגה בה תמיד, בוקר ערב וצהריים, אין לך ראשון ואחרון שלא הזהיר בעניין זה שגסים בו אנשים, ובכל יום יוצאת בת קול מן השמיים ואומרת הזהרו מעלבונה של תורה. להוציא כמובן את החסידים, או יותר נכון את המייסד שלהם שקבע את הדרך אשר ילכו בה, כפי שהובא בשמו הפירוש בספר תולדות יעקב יוסף על דברי ר' מאיר בפרקי אבות - "הוי ממעט בעסק, ועסוק בתורה" שאין פשוט ממנו, והנה מגיע הוואטר שהוא ממש דרך חיים מאז ועד היום של החסיד'ש: "והעולה מזה כי ההיות דרצוא ושוב שיוכל ללמוד ולהתפלל בדחילו ורחימו, היינו להמשיך י״ה ע״י ר לאות ה׳ שהוא הדיבור צריך למעט בעסק התורה עד שיחזרו המוחין וז״ש הוי ממעט בעסק היינו בתורה..", שזו הגישה המיסטית תרפויטית פסיכואנליטית חסידית, שבה כל מילת גנאי ובוז שקנר יאמר על יהדות שכזו, אוסיף אלף כנגדה - "יהדות אולקוס", המתעסקת בכאבי הבטן של האדם המאמין ואלוהים הוא טחור מכאיב מרפא . זו אינה יהדות, אלא כמו שאמרנו - יהדות: קבלת עול מלכות שמיים ועול תורה ומצוות בדיבור אחד נאמרו, והחוט המשולש לא במהרה יינתק.
,