מעצבנים אותי :

זה בדיוק מה שאמרתי

בינינו, ולא בפעם הראשונה, יש חוסר הבנת איש את רעהו באופן אבסולוטי. אני פשוט לא יודע איך אתה מצליח להבין מדבריי היפך משמעותם, ומחזיר לי בטענת חילול הקודש (מה זה?) בטענה שאותה טענתי בעצמי. ואמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני
 
התורה אינה חכמה. שנאמר "אל יתהלל חכם בחכמתו"

כ"א בזאת יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי כי אני ה' עושה חסד משפט וצדקה בארץ כי באלה חפצתי.
 
השיב בקש, אענה בגבבה

"ושמרתם ועשיתם כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים אשר ישמעון את כל החוקים האלה, ואמרו רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה"
אגב, בלא קשר, יש מאמר נפלא (ולטעמי מכונן) של הראי"ה על פסוק זה.. ועוד חזון למועד..
 
אז לא הבנתי את דעתך

אני טענתי שלא ירדה שכינה על הר סיני ללמדנו פילוסופיה ואתה עונה לי שהתורה היא כן פילוסופיה.
מדוע קש? הנביא אומר שכל הישג אנושי אינו בעל ערך ובכלל זה החכמה.
 
חוכמה היא אמצעי להשגת ערך..

שכן כדי להגיע למסקנה: "כי אין זכרון לחכם עם-הכסיל לעולם", צריך קודם ברישא: "לָדַעַת חָכְמָה וּמוּסָר לְהָבִין אִמְרֵי בִינָה "
 
אני מכיר את הרעיון מר' גדליה

אבל העניין הוא לא פילוסופיית המציאות אלא פילוסופיית הדת. ונ"מ גדולה לעניין תולעים שלעין האדם אינם נראים יצורים חיים. (הייתה מחלוקת בין החזו"א ורש"ז לגבי כנימות).
 
ההלכה לא עוסקת במציאות לכשעצמה אלא עד כמה שהיא רלוונטית

להלכה. ולכן טוענים שמה שרלוונטי להלכה היא הנמציאות כמות שהיא מוכרת לאדם באופן אינטואיטיבי.
ואגב, נפשי נוקעת משבח גדולי התורה על גאונותם. שבח גדולי התורה הוא אך ורק בכך שעסקו בתורה הקדושה שאים בה דבר מלבד קדושה.
 
מזקנים אתבונן

חוששני שנפשך סולדת מזה מפני שהלכת אחרי ליבוביץ, שלא הייתה לו הערכה לבני תורה. הוא אף זלזל לא פעם בגדולי תורה ואבוי לו על כך. אולם על כרחך, התורה שלך עמוסה לעייפה בשבח גדולים. אין מסכת אחת בש"ס שאין בה שבחים לגדולים; ללימודם, אישיותם, דרכיהם והנהגותיהם. 'מעשה רב' הוא דבר בעל נפקות הלכתית. די לקרוא את הרמב"ם כדי לראות את השבחים שנתן לחכמים תלמודיים גדולים [למשל: "לב האיש ההוא בתלמוד מבעית למי שיסתכל בדבריו ועומק שכלו בעיון עד אשר כמעט נאמר בו 'וכמוהו לא היה לפניו מלך' במנהגו ובדרכו"]. גם בדבר זה, אתה קורא במקורות מה שבעינייך התורה אמורה להיות, ולא מה שמופיע במקורות בפועל.
 
אני מודה באשמה שאמונתי קודמת למקורות

בימינו הערצת הגדוילים הפכה להתבטלות ולקבלת כל אשר יאמרו גם אם יאמרו לעבוד ע"ז. ולכן אני נלחם באלילות זו.
 
למעלה