מעצבנים אותי :

ואגב, גם הצהרתך שהאמונה בה' נלמדת מתוך התורה

ושלכן אינך רוצה להתאים את התורה לאמונת הייחוד שייכת לאותה בעיה. איך אמר אטדגי? אני מכנה אותם: הליטוואקעס. ל' למרות שחשב שהוא מהם לא היה מהם.
 
תשובות

א. כל אחד מאיתנו הוא לבדו נקודת המוצא לבחירותיו, ולא משהו שמצוי חוצה לו. הבחירה לבכר את השכל על פני התורה או את התורה על פני השכל היא בחירה של האדם. אולם מרגע שבחרת בתורה, ואחת היא אם זה על פי שכל או על פי אמונה עיוורת, אינך יכול לשנותה כרצונך. ישנם מקורות ועליך להתמודד עמם. התורה אינה מה שאתה חפץ שהיא תהיה. ההפך, עליך להיות מה שהתורה דורשת שתהיה. אם המקורות חושפים שבחי חכמים בסיטונאות, עליך לקבל זאת ואף ללמוד מכך. אני לא אוחז באמונה המייחסת קדושה לצדיקים ותלמידי חכמים. הם בני אדם כמוני וכמוך, והם מועדים לעולם כמוני וכמוך. אולם מי אתה שלא נח לך עם שבחי חכמים שעה שלתורה נח עם זה? איזה משקל יש לדעתך? מבחינת תורה אתה רשאי אמנם לחלוק אף על רבי עקיבא, או על הלל הזקן, אולם לא אתה המכריע אלא הראיות שתציג. הרי כבר אמוראים התבטלו ואמרו אם ראשונים כמלאכים אנו כבני אדם, ואם ראשונים כבני אדם אנו כחמורים. לאור זאת אמור להיות לך פשוט שאנו גללי חמורים.

כשם שלא אלך לרב מתי שעלי לתקן את האופנוע, ברור לך שכל עוד מדובר בעניין דתי, אני אעדיף את דברי רבותינו על פני דברים של הוגים שאינם בעלי ברית. אני רוצה שתסביר לי את דברי רבותינו להלן על פי שיטתך:


שמעון העמסוני ואמרי לה נחמיה העמסוני היה דורש כל אתין שבתורה כיון שהגיע לאת ה' אלהיך תירא(דברים ו, יג) פירש. אמרו לו תלמידיו: רבי כל אתין שדרשת מה תהא עליהן אמר להם כשם שקבלתי שכר על הדרישה כך קבלתי שכר על הפרישה עד שבא ר' עקיבא ולימד את ה' אלהיך תירא לרבות תלמידי חכמים [בבא קמא מא, ב].

רבי אלעזר בן שמוע אומר, יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך, וכבוד חברך כמורא רבך לב, ומורא רבך כמורא שמים [מסכת אבות ד, יב].

ואמר רבה אמר ר' יוחנן: עתידין צדיקים שנקראין על שמו של הקב"ה, שנאמר: כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו. ואמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יוחנן: ג' נקראו על שמו של הקב"ה ואלו הן: צדיקים, ומשיח וירושלים [...] אמר ר' אלעזר: עתידין צדיקים שאומרים לפניהן קדוש, כדרך שאומרים לפני הקב"ה [בבלי, בבא בתרא, עה, ב].

ואמר ר' אחא אמר ר' אלעזר: מנין שקראו הקב"ה ליעקב אל? שנאמר: ויקרא לו אל אלהי ישראל, דאי סלקא דעתך למזבח קרא ליה יעקב אל, ויקרא לו יעקב מבעי ליה? אלא ויקרא לו ליעקב אל, ומי קראו אל? אלוהי ישראל [בבלי, מגילה יח, א]

דבר אחר, וזכרתי את בריתי יעקב, הדא הוא דכתיב: ועתה כה אמר ה' בוראך יעקב יוצרך ישראל, ר' פנחס בשם ר' ראובן: אמר הקב"ה – עולמי עולמי, אומר לך מי בראך, מי יצרך: יעקב בראך, יעקב יצרך, ככתוב: בוראך יעקב ויוצרך ישראל [במדבר רבה, בחוקותי לו, ד (נג ע"א)]

אלו דברים חריפים. לא נח לך אתם מן הסתם. אתה רוצה שנוציא אותם מהמקורות? נעלים את זכרם? מה אתה מציע?


נכון, עבודה זרה אסורה בתכלית האיסור על פי תורתנו. לפיכך אדם שמעריץ אדם כלשהו עובר בלאו חמור דאורייתא, וארור הגבר אשר יבטח באדם וכו'. ברם רק אוויל יזהה בין הערצה הגובלת באלילות לבין התאבקות בעפר רגליהם של חכמים. רבותינו המה ומפיהם אנו חיים. אחי, היזהר בדברייך מפני שניכר עליך שהמתינות ממך והלאה. דומני שאתה מאמין שישנם דברים חד משמעיים, ואתה אומר יקוב הדין את ההר. "היה רבן יוחנן בן זכאי אומר: אל תבהל לסתור במות גוים שלא תבנה בידך, שלא תסתור של לבינים ויאמרו לך עשם של אבנים, של אבנים ויאמרו לך עשם של עץ". זכור שלעתים אף דבר שנראה לך חד משמעי יכול להתהפך כחומר חותם, וההקשר יעמעם את המוחלט: "ר' אלעזר בנו של ר' אלעזר הקפר אומר: גדול השלום, שאפילו ישראל עובדין עבודה זרה ושלום ביניהם, כביכול אמר המקום אין השטן נוגע בהם, שנאמר [הושע ד, יז]: חבור עצבים אפרים הנח לו. אבל משנחלקו מה נאמר בהם [הושע י, ב]: חלק לבם עתה יאשמו" [ספרי במדבר פיסקא מב ד"ה וישם לך].


ב. מתי ראית שכתבתי שאני מסרב להתאים את התורה לאמונת הייחוד? אין תורה ללא אמונת הייחוד משום שזהו עיקרה ויסודה. זה שאתה חושב שאלהי הפאגנים הוא אלהי אבותייך לא אומר דבר על התורה ועל אלהי ישראל, זה אומר רק שאינך חפץ בתורה כי אם בפילוסופיה סכולסטית שאבד עליה כלח. אני מאמין באל אחד, יחיד ומיוחד, שאין בלתו ואפס זולתו. אני מתפלל אל אלהי אברהם. הוא הוא השומע תפילה, ואף מתאווה לתפילתם של ישראל, שחושק בעמו ובכל צרתם לו צר. אתה כופר באל הזה, וברוב טובך אתה מוכן להמשיל את אלהייך באותם משלים שבהם תואר אלי אהובי. הרי אתה יודע היטב שמשה רבנו התעניין בשלילת התארים כבקליפת השום. אסור לזרוק את השכל, אולם שכל ללא כנות וקבלת דברים כהווייתם אינו שווה מאומה.
 
בחירתי בתורה

א. המקרא מבטא לדעתי לגמרי את אמונתי. כבר כתבתי לך שאינו דומה הקורא את "וירא אליו ה'" ומנסה מתוך מילים אלה בלבד להבין מהו "וירא אליו ה'" לזה שיכול לומר על עצמו "וירא אליו ה'". את "וירא אליו ה'" לא ניתן להבין אלא מתוך הפנומן עצמו של התגלות אלוהית ויכול להבין זאת רק אדם שיכול לומר על עצמו "וירא אלי ה'" ו"ויהי דבר ה' אלי לאמר". לי זה קרה ואך ורק מתוך שלילת התארים. אני מאמין בכנות שכל שלילת התארים מקופלת בפרשת שבוע זה "השמרו לכם פן תשחיתון ועשיתם פסל תמונת כל תבנית זכר או נקבה תבנית כל בהמה וכו וכו" וב"אל מי תדמיון אל ומה דמות תערכו לו".
ב. לגבי חז"ל, אין בחירתי אלא לעבוד את ה' ע"פ ההלכה. מימי לא בחרתי בעולם ההגותי של חז"ל אלא בעולמו ההגותי של הרמב"ם שעל פיו חז"ל לא התכוונו לפשט דבריהם. אני שוב מודה באשמה שאיני מקבל את חז"ל אלא דרך המשקפיים של הרמב"ם.
סוף דבר. אמונתי חיה ונושמת בזכות עצמה, במקרא (ככלל) אני רואה ביטוי נאמן לאמונה זו, וברמב"ם כמנסח סיסתמטי של אמונה זו וכנותן ביטוי סיסתמטי לאמונה זו במערכת ההלכתית שהוא מביא במשנה תורה.
 
<<<<

א. כשהמקרא מציג נבואות הוא לא מציג פנומן סובייקטיבי של נביאים אלא הוא מציג דרישות - עיונית ומעשית - מהקוראים. זה ברור לגמרי שאינך רגיל במקרא, בלשונו ובדרכי הביטוי שלו, שאם לא כן כיצד כתבת את אשר כתבת?! הפועל "וירא" דורש משלים לעולם: " וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן אֵת עֶרְוַת אָבִיו"; "וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם"; "וַיַּרְא אֶת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן"; "וַיַּרְא וְהִנֵּה עָלָה קִיטֹר הָאָרֶץ" וכו'. אין דרך המקרא לומר על גוף ראשון "וירא אליו ה'". השימוש בנסתר הוא ביטוי מובהק של המספר, ולכן הוא זה שאומר 'וירא אליו' [ראה לדוגמה רש"י על שמואל-א ט, ט]. מאיפה הבאת את הרעיון הזה לפיו דברי הנביאים הם אוטוביוגרפיה ספירטואליסטית ותו לא מידי? או שאינך יודע לקרוא בתנ"ך או שאתה מעווית דברים בכוונה. אלו המצאות שלך, זו לא תורת ישראל. ואתה טוען שהשכל מנחה את פירושיך?הרי אם הדברים היו מובנים רק לבעל החווייה, אז לשם מה להציג אותם לקורא? הפכת את התורה לספר טיפשי שלועג לאדם, בהציגו לפניו דברים חסרי מובן. אלא לא כך. לדברי הנביאים יש משמעות רלוונטית, לקורא עצמו. לכל קורא.

"ויהי איש אחד מן הרמתים. שנו רבותינו: ארבעים ושמונה נביאים וז' נביאות נתנבאו להם לישראל ולא פיחתו ולא הותירו על מה שכתוב בתורה אפילו אות אחד, חוץ ממקרא מגלה. ותו ליכא? והא כתיב: ויהי איש אחד מן הרמתים, ואמר ר' אבהו: אחד ממאתים צופים שנתנבאו להם לישראל, מיהוי הוו טובא כדתניא: הרבה נביאים נתנבאו לישראל כיוצאי מצרים, ואמרי לה כפלים כיוצאי מצרים. נבואה שנצרכה לדורות נכתבה נבואה שלא נצרכה לדורות לא נכתבה" [ילקוט שמעוני, שמואל א, א, סימן עו]

ב. הוא שאמרתי: אתה בחרת בעולמו ההגותי של הרמב"ם ולא בעולם ההגותי של רבותינו בפרשם את התורה. כמובן שלא ניתן להקל ראש בעמדת הרמב"ם, אך חכם עיניו בראשו, ולאחר מספר שנים של עיון ניתן להבחין מה הביא הרב מהתורה ומה הוא הכניס לתוכה מדוגמות פילוסופיות. תן דעתך: דברים שהרמב"ם הציג להם נימוק שכלי מקובלים עלינו, מכיוון שהשכל הוא קנה מידה. גם אם שכנה שלנו התינוקת הייתה מציגה אותן ראיות היינו מקבלים ממנה. אך דברים שלא קשורים כלל להיסק ולהיקש, אלא הם בבחינת דוגמות שנתפסו בזמנו כאמתות ללא עוררין, אין לנו שום חיוב לקבלן. למשל ההבל על זה שהחומר מורכב מארבעה יסודות. מפני שאריסטו קיבל את עמדתו של אמפדוקלס ודחה את זו של דמוקריטוס עלינו להאמין לאמונת הרמב"ם לגבי מבנה החומר? זה קשקוש. מפני שהרמב"ם ערבב בין שכל המשכיל את עצמו לבין האחד הבלתי נודע של פלוטיניוס עליי לקבל את הדברים? מה לזה ולתורת משה?
 
איני רגיל במקרא? הצחקתני

עברתי עליו עשרות פעמים.
א. הפסוק "וירא אליו ה'" ממשיך "וירא והנה שלושה אנשים..." ו"ויבן שם מזבח לה' הנראה אליו". כל זה מספר מה אברהם ראה ולא מה היה במציאות. בדיוק כמו "ראיתי את ה' יושב על כסא רם ונשא" ובדיוק כמו "ויהי דבר ה' אלי לאמר" ובדיוק כמו "ויביאני ירושלימה במראות אלוהים". מי אמר לך למי המקרא מייעד את עצמו? הנביאים צוו לכתוב את חוויותיהם ואינם יכולים לכותבם אלא במילים אלו. כל יהודי מאמין מבין שהוא לא יכול להבין כיצד מי שאין לו דמות ("ומה דמות תערכו לו") נגלה לנביא ואע"פ כן הוא יודע שאם הנביא אומר הרי שהוא יודע על מה הוא מדבר ולכן עליו לציית לנביא ולכן זה נצרך לדורות. לשם כך איני חייב להתיימר להבין את הפנומן של הנבואה. אני לא חושב שיש מי שמתיימר לדעת איך ה' נגלה לנביאים אם הוא עצמו לא נביא.
יש נביא שכתב בעצמו את נבואותיו ויש שאחרים כתבו. לא הבנתי איך הבנת מדברי רש"י שזה חייב להיות בגוף נסתר. ברור שאם זה בגוף נסתר לא הוא עצמו מספר אלא אחר מספר על מה הנביא ראה.
ב. לא מעניין אותי מה הרמב"ם הביא מהתורה ומה מדוגמות פילוסופיות. הסיסטמה של הרמב"ם תואמת את אמונתי. מובן שארבעת היסודות אינם קריטיים לסיסטמה של הרמב"ם אודות הדת אלא למקובלים שבזוהר שלהם נאמר שארבעת היסודות הם כנגד ד' אותיות שם הוי"ה. מה שנוגע לסיסטמה הדתית של הרמב"ם הוא שלילת התארים שמתחייבת מדברי משה והנביאים.
 
אום

א. אפשר לעבור על ספר מאות פעמים ולא רק עשרות ובכל זאת לא להפנים את דרכו. לא כל שכן כקוראים ספר מתקופה מסוימת על פי שיטות ששייכות לתקופה רחוקה כל כך בזמן ובמקום. כך, למשל, אם אתה מקבל את הפרשנות לפיה האשה הזונה בספר משלי היא החומר, והגברים שהיא מחילפה זו מטאפורה לכך שהחומר לובש צורה ופושט צורה [מורה נבוכים ג, ח], אזי גם אם תעבור על המקרא מליון פעמים - בכל קריאה רק תתרחק יותר מהבנתו.

הנביאים היו יכולים לומר שה' נגלה אליהם וציווה כך וכך, בלי לתאר את אופן ההתגלות. העובדה שהמקרא מתאר את האפיפניה מלמדת אותנו שיש מה ללמוד מעצם תיאור הדברים. לתיאורי האפיפניה יש נפקא מינה. "שמא תאמר: יִשְנוּ בני הזקנים, יִשנו בני הגדולים, יִשנו בני הנביאים? תלמוד לומר: 'כי אם שמור תשמרון' - מגיד שהכל שוים בתורה. וכן הוא אומר: "תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב". 'כהנים, לוים וישראלים' אין כתוב, כאן אלא "קהִלת יעקב" [ספרי דברים]. אסור להכניס את התורה למיטת סדום ואז לקצץ את רגליה או למתוח את ידיה כדי שתתאים למידות שקבעת מראש.

לשיטתך כל התיאורים של ההתגלות במקרא אינם אלא במראה הנבואה, "וביד הנבאים אדמה" [הושע יב, יא]. אולם חכמינו אמרו אחרת: "אמר ר' אבהו בשם ר' יוחנן: כשנתן הקדוש ברוך הוא את התורה צפור לא צייץ, עוף לא פרח, שור לא געה, אופנים לא עפו, שרפים לא אמרו קדוש, הים לא נזדעזע, הבריות לא דברו, אלא העולם שותק ומחריש. ויצא הקול: 'אנוכי ה' אלוהיך'" [שמות רבה כט]

הפרשנות בה אתה אוחז טוענת שהנבואה היא שלמות מסוימת באדם, כך שרק האדם השלם יוכל להינבא, אלא אם כן נמנעה ממנו נבואה באופן ספציפי [מורה נבוכים ב, לב]. דברים אלו מופרכים לחלוטין על פי המקרא והמסורות. דווקא הדעה הראשונה שנשללת היא היא זו שמוצגת במקרא:

"הדעה הראשונה היא דעת המון הבורים מבין המאמינים בנבואה, ואף מקצת פשוטי בני תורתנו מחזיקים בה, והיא שהאל יתעלה בוחר את מי שהוא חפץ מבני-אדם, מנבא אותו ושולח אותו, ואין הבדל בעיניהם אם אותו פרט מלומד או בור, בא-בימים או עול-ימים".

הרי המקרא מציג בדיוק את העמדה הזו, של הבורים, כדבר של מה בכך. לא רק זאת, התוספת שלפיה "גם הם מתנים שיהיו בו טוב כלשהו ומידות מתוקנות. כי האנשים לא הרחיקו לומר שיש שהאל מנבא אדם רע, אלא אם כן הוא מחזיר אותו בראשונה למוטב, לפי דעה זאת" היא עצמה לא נכונה. במידה והאל רוצה הוא מנבא גם אדם רע ומושחת. הייפלא מה' דבר? אפילו גיחזי, שנמנה על אלו שאין להם חלק לעולם הבא [פרק חלק] קיבל נבואות.

ב. לא מעניין אותך מה הרמב"ם הביא מהתורה ומה מהפילוסופיה, כי הסיסטמטיזציה שלו תואמת את אמונתך. זה בסדר, האמן במה שאתה רוצה. אך עליך להיות מודע לכך שזו פילוסופיה ולא תורה. זה לא בבחינת מה ה' דורש מעמך.
 
אני כמובן מקבל את רוב הדברים שכתבת בהודעותיך בעניין זה

אך אני מרשה לעצמי לומר לך דבר שהינך יודעהו, הרמב"ם, אף אם חשב את שחשב, והוא חשב, מכל מקום, בהגיעו להלכה ולמעשה, הלך כדברי קמאי. ומה לנו כשילוח הקן שיוכיח (וכמובן קיימים עוד כהנה וכהנה). שהנה במורה קבע כאנטי הטרונמיסט מוהבק: "ולא תקשה עליי באומרם על קן יצפור יגיעו רחמיך וגו', כי הוא לפי אחת משתי הדעות אשר הזכרנום (ר' יוסי בר זבידא א.א). ר"ל דעת מי שחושב שאין טעם התורה אלא הרצון (של ה' א.א) לבד ..". ובמשנ"ת פסק להדיא: "מי שאמר בתחנונים מי שריחם ליקח ציפור.. או שלא לשחוט אותו ואת בנו ביום אחד ירחם עלינו משתקין אותו. מפני שמצות אלו גזרת הכתוב הן ואינן רחמים, שאילו הי מפני רחמים וכו'".
וכדי להוציאו מחזקת פסיכוטי, אין לנו אלא לומר, שעל אף שפילוסופיה באומנה איתו, מ"מ ראשונים גברו, שכן הוא על דרך האמת.
 
אכן חשב

א. מדברי עלול להישמע כאילו חלילה יש לי משהו נגד הרמב"ם. חס ושלום. הרמב"ם הוא הנשר הגדול, עמוד התורה, פטיש החזק. מעבר להכרה בגדולתו אני חש קרבה נפשית אליו. אולם אין לזה דבר עם ביקורת. שכן אהוב הרמב"ם, אהוב משה רבינו, אך האמת [חותמו של הקב"ה] אהובה יותר. היכן שמשהו אינו נכון, לא נישא פנים לאיש. למעשה, התורה דורשת שבכהאי גוונא, לא תישא פנים גם לה'.

ב. "האומר על קן ציפור יגיעו רחמיך ועל טוב ייזכר שמך מודים מודים משתקין אותו" [ברכות ג, ה]. ואיתא בגמרא: "מאי טעמא ? חד אמר מפני שמטיל קנאה במעשה בראשית, וחד אמר מפני שעושה מדותיו של הקדוש ברוך הוא רחמים ואינן אלא גזרות" [לג, ב]. כאן יש הכרח להבין אל מי חוזרת המילה "רחמים". האם הפשט הוא "אין לומר כן מפני שזה מראה כאילו לקב"ה יש רחמים"? או שהפשט הוא "אין לומר כן, משום שהקב"ה לא ציווה על האדם להיות רחום, אלא שיקשיב למצוותו"?

בכתבי יד נמצא הגרסה הזו: "מפני שעושה מצוותיו של הקדוש ברוך הוא רחמים ואינן אלא גזרות", ופשיטא שרש"י הכיר את שתי הגרסאות: "מפני שעושה מדותיו של הקדוש ברוך הוא רחמים ואינן אלא גזרות", ופרש"י: "מדותיו - מצותיו, והוא לא לרחמים עשה, אלא להטיל על ישראל חקי גזרותיו להודיע שהם עבדיו ושומרי מצותיו וגזרות חוקותיו". מכאן שרש"י הכריע לפי החלופה השנייה, לפיה "רחמים" חוזרת אל האדם! כלומר הפשט הוא "אל תאמר עד קן הציפור וכו', מפני שלא זו כוונת המצוות. כוונתן היא שתקיים את צו המלך". אין לכך שום שייכות למידותיו של ה', שהרי נאמר בהדיא במדרש על אותו פסוק:

"כשם שרחמיו של הקב"ה על האדם, כך רחמיו על הבהמה. מנין? שנאמר (ויקרא כב) ומיום השמיני והלאה וגו'. ולא עוד אלא שאמר הקב"ה (שם) אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד. וכשם שנתן הקב"ה רחמים על הבהמה, כך נתמלא רחמים על העופות. מנין? שנאמר כי יקרא קן צפור לפניך" [דברים רבה ו, א]

כלומר לא מדובר על כך שלקב"ה אין את מידת הרחמים, ולכאורה שזו הסיבה לכך שאסור לומר עד קן הציפור וכו', אלא לקב"ה יש בהחלט רחמים, על האדם ועל הבהמה [אדם ובהמה תושיע וכו'], אך פקודותיו אינן דורשות מהאדם רחמים אלא ציות.
 
לא זה הדבר אשר דיברתיו

אני כמובן איני שלם עם הדברים שאמרת, אך זה ודאי לא מה שהערתיו, אלא לעניין אחר. ר"ל, שהרמב"ם, על אף שחשב כדברים שהבאת בהודעתך בנושא זה, שכן הוא אומר בהדיא במורה, מכל מקום, במשנה תורה פסק במפורש כדעת ר' זבידא, על אף שאמר שאינו מקבל אותה. וכמו שאמרתי, והינך יודע זאת, מדובר ברבים מקרים כגון דא, כגון במיני רפואה בשבת אם דשוחקן או לאו וכו', שבו דעתו כך, ופסיקתו אחרת. אם כן, אין לנו אלא לומר, שדעתו, היא דעתו, ופסיקתו היא פסיקתו - שזה אומר דבר הרבה יותר נוקב- אין דעתי "האנושית " על פירוש חז"ל את האלוהות על מכלוליה, היהדות, אלא מה שחז"ל קבעו על פי מכורח מה שכינית "חותמו של הקב"ה". ועל אף שתמצא דבריי ראויים משלהם, מכל מקום, אין הם אלא יהדות הרמב"ם, ולאו היהדות! וזה, אומר כביכול הרמב"ם בעצמו. ואני רואה בזה אופן יפה.
 
>

א.
1. גם לאבימלך ה' הופיע בחלום. יש נביא ויש נביא. נביא המביא לנו את דבר ה' הוא רק נביא שלם. חז"ל שבשמם אתה מדבר הם אלה שסיפרו לנו ש"הציץ עליו בעל הבירה" התקיים רק אחר שאברהם שאל מיהו בעל הבירה.
2. מובן שאיני מסכים עם הרמב"ם על זו"נ שבמשלי חומר וצורה אבל הסבר זה אינו חלק מהסיסטמה (!) של הרמב"ם.
3. ירמיהו הנביא מספר לנו "ויהי דבר ה' כאש בוערת בעצמותי כלכל לא אוכל". הוא נאלץ לספר והוא נאלץ לספר במילותיו. הוא לא מספר בשביל מטרה מסוימת אלא הוא מספר בגלל שהוא נאלץ לספר.
4. הספרי בדברים דווקא מגלה שפנומן הנבואה כלל לא משנה אלא דבר ה' שהנביא מביא.
5. לא יודע מה כוונת ר' יוחנן בשמות רבה. הבאתי לך את התפיסה הרמב"מית מפי רש"י ע"פ התרגום.
ב. ה' מגלה לי בעצמו מה הוא דורש ממני. איני זקוק למתווכים. שמעתיו במו אוזני אומר אנוכי ולא יהיה לך ושמעתי במו אוזני שהוא מדבר עם משה.
 
ואגב, ממש הבוקר ראיתי ברש"י על הפרשה בנוגע ל"קול גדול ולא

יסף" שאותו קול קיים לעולם... וכי זה פשוטו של מקרא במובן שאתה מבין פשוטו של מקרא?
 
<>

אני לא טוען שצריך להבין את התורה רק כפשוטה. יש דרכים שונות להבין את התורה. גם בפשט עצמו יש רבדים שונים. יש פשט מקומי, פשט הקשרי, פשט על פי מקבילות. ניתן אף לדרוש את התורה לא כפשוטה וכך דברי תורה פרים ורבים. אבל הדרכים האלו הן דרכי התורה. כל פירוש פשט של התורה חייב לעמוד בקריטריונים מסוימים: שיהיה נאמן לכתוב, שיתפרש בתום לב, בצורה הגיונית וסברה ישרה, שיתאים ללשון ולתחביר, שיהלום את ההקשר ושלא יעלה סתירות. הדרש לא מחויב בקריטריונים האלו, אך אין זה אומר שאין לו חשיבות.
 
אולי תסביר לי מה רש"י התכוון אם לא זה שמעמד הר סיני הוא נצחי

ומה זה אם לא שלילת התארים. מה ההבדל בין זה לדברי הרמב"ם על השגחה.
 
מבקשת האחות שכולם יגיעו להלויה לא נובע שלדעתה אחיה מעל כולם

שהרי לא אמרה לא להגיע להלויית השאר.
 

shlomit224

New member
מגישי החדשות: אתה אולי מתכוון ליונית לוי?


 

u r i el

New member
2 -

" ... וַיִּדֹּם אַהֲרֹן ... "

לכבודם של הנופלים : .... בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד, וַיִּדֹּם אַהֲרֹן.
 
למעלה