ר' חיים פרידמן
מכיוון שעל פי הבנתי הנך נמנה על אלו שקיבלו עליהם עול זה מרצון, אסבירך..
אין "מצוות אמונה", שזהו פרדוקס לוגי שכל חכמי ישראל ופרשניו לא קיבלוהו, ולמעט הרמב"ם אשר כן מונה את מצוות האמונה כמצווה בפני עצמה, אין בחז"ל תימוכין לטענה זו, והדעת נותנת כך. כן. הדעת נותנת כי "אנוכי ה' אלוהיך" בעשרת הדיברות היא פתיחה דקלרטיבית, ואז "לא יהיה לך", "שמור את" וכו'. וכך הבינו רוב הראשונים כאחרונים. הרמב"ם, בדבר שצריך להבינו, טוען שזוהי מצווה להאמין (מצוות עשה ראשונה) נו.. אם יש מצווה להאמין, פרדוקס זה מה יהא עליו? הרמב"ם מודע לפרדוקס לוגי זה, וטוען שאמונה זו היא ידיעה. ואז יש מצווה לדעת. זה פותר את הפרדוקס, ומעורר מייד פרדוקס גדול יותר כיצד ניתן "לדעת את ה'" והרמב"ם מאריך בדבריו ואכמ"ל.
כללו של דבר: האמונה בו יתעלה היא הכרעה רצונית, שהמצוות הן תוצריה ממש, וניתן לומר שהיא והם חד הוא. "אמונה" במה ששגור אצל רבים, מהם יראי ה' וחושבי שמו, אינה להאמין בידיעת מציאותו יתעלה, שהרי מי לנו כאברהם אבינו - ה-מאמין הגדול- אשר ידע את ה' ודיבר עימו, לילה כיום, כחשיכה כאורה, לא ישבות. ובכל זאת על הבטחת הארץ לזרעו נאמר "והאמין בה' ויחשבה לו צדקה", אם כן איזו אמונה זו, אם ידיעתו כבר קיימת? הווי אומר האמינו, קיבל עליו את הדברים.
אשר להערתך לגבי הערתי היא במקומה וחיים הטוב יכפר בעד.