ג'יהאד
בר אוריין.. קראתי את דבריך בכמה דוכתין, וכינוייך ייאתה לך (ואגב אינני מוצא חיסרון "בטרחנותך" כי אם יתרון) אך דבריך אלו, המעוררים אותי לג'יהאד תורני, מגלים את אשר נלאיתי למצוא בכל דבריך, אשר חשדתיו מקדם.
ר' חסדאי קרשקש, ראשונים כמלאכי שרת, קאטלונים כמלאכי מרכבה, משרידי דור דעה, אשרי עין ראתה אלה, מוטט "את מפעל האדירים של הרמב"ם"?? מה איתך, לעזאזל? הטחו עיניים מראות שווא? ועיניים חכמות ייקראו?
סובייקטיבויותך כלפי קרשקש (ואני מסיק זאת מכורח ההדגש על המילה "יפים" ודוק) העבירה אותה על דעתך?
בניגוד לרבים, לפי מה שעברתי ביממה האחרונה על חלקים משמעותיים מארכיון פורום זה ועל דבריך ודבריהם של אחרים, מלמדים אותי כי ככל הנראה (וזה סייג לצורך מליצה גרידא) אינכם מכירים כלל את תורתו של הרמב"ם, אלא את הגותו בלבד, ומכאן נבעו מצפוניו ובאושיו.
אעיד שמיים ויוסדי ארץ, אם אחד מכם נשאתי אשר מכיר הלכה אחת בי"ד החזקה בהלכות תמורה ואת השגותיו של הראב"ד, הכסף משנה, הגר"א, ר' חיים מבריסק, ר' אלחנן וסרמן, ר' שמשון שקאפ, האבי עזרי, ר' איסר זלמן מלצר, אינטלקט מבהיל "פרסי נובלי" של ממש, אשר ניסו להבין בהלכה זו בהלכות תמורה, בחירת מילה בדבריו. ניואנס. לא משפט. לא סתירה. בחירת מילה. כמה קולמוסין, עלים ומגילות נכתבו על אותה בחירת מילה בי"ד החזקה בהלכות תמורה? בהלה של ממש.
ר' חסדאי קרשקש קריא?
ביושבי בספסלי בית מדרש,טרם שניתי ופרשתי והייתי קשה מכולם, נדרשו לי ולחבריי שבועות שלמים להבין הלכה אחת מהלכותיו, והנה חדשים מקרוב באו, אשר לא שיערום אבותיכם, אשר לא שנו הלכה, ומורה נבוכים במדבר להם, ויביטו חסיד (חסדאי?) ויאמרו קדוש אשר ימוטט?
ועתה לא ברמז כי אם בנגלה: ההבדל בין הרמב"ם לקרשקש הוא פשוט. וכמה שהוא פשוט, ככה עמוק הוא. אם מורה נבוכים לרמב"ם הוא מתודיקה אמונית, הרי שתורת ר' חסדאי היא דיאלקטיקה אמונית. ומי שלא מבין את ההבדל? צו לערנען.
נ.ב
עתה אבין את תשובתו של הרב שך אליי עת ששאלתיו על בעיות אמוניות שונות שעלו לי משכלי הדל (תעשו את האינטרפטציה בעגה האשכנזית אם תרצו): "דעת תורה, זה ראשית הלוכה, דעמלט (אחר כך) השקופה". ובתרגום חופשי: "קודם תדעו מהי יהדות, אחר כך תדברו אודותיה".
מה שמזכיר לי, אנאלוגית, את הקדמתו של המש"ך חוכמה (ר' מאיר שמחה הכהן מדוינסק), שידועים לכם חיבתו של המהרי"ל (מורנו הרב ישיעיהו לייבוביץ') כלפיו. למרות שכתב את המש"ך - פירושו על התורה לפני ה"אור שמח" - פירושו על הרמב"ם, הוא פרסם אותו אחריו. וכשנשאל מדוע עשה זאת? שהרי ראשונים קודמים. ענה: "שמא יאמרו תוהה אני". במשמעו כפי האמור לעיל.