ברגמניזם
ומושג הזמן והמרחב אצל קאנט כיצד הוא קיים בתודעתנו, אצל קאנט?
הזכרתי אקדמיה, מכיוון שרבים מהם, למעשה הרוב המכריע של אלו אשר שמעתי בעניין זה, מלמדים זאת כך, מהם בעלי תואר ושם עולם ואתה תלמיד טוב מאוד שלהם, במובן הטוב של המילה אגב. אספר לך אינצידנט מסויים, שבאמת אינני זוכר לא את מקומו ואת זמנו, אשר בו בדיוק הוסבר לאחד "מפרופסורי הברגמנים" את אשר אני מנסה להסביר, כי "המנגנון" (זה הביטוי הקרוב ביותר שיכולתי למצוא) שבו קאנט מסביר את ה"אסתטי טרנסצנדטלי", הוא "המנגנון" שאותו יש להחיל על מושג הטרנסצנדטי. וראוייה והגונה הייתה תשובה של פרופסור זה אשר אמר, פחות או יותר: "אתם יודעים מה.. גם אם קאנט לא כתב את זה, בטוח שהוא היה צריך לכתוב את זה, כי זה בעצם אותו דבר!!) למותר לציין, שקאנט כן התייחס לזה, ולמותר לציין שהאקדמיה ברובה המכריע לא מבינה את זה.
לא קיומו של אלוהים מוטבע בנו, אלא עצם מושג הטרנסצדטניות טבועה בנו. דומני שמושג הטרנסצדנטיות אצלך משוייכת תמיד לאל, ולא היא! מושג הטרנסצדנטיות לא מוכיח קיומו של אל, אך יחד עם זאת אינו שולל זאת. ומה שנותר הוא הכרעתו של האדם, שהיא אינדפרנטית כלל למושג זה, שכאמור "מוטבע" בנו.
ועל כגון דא, נאמר במטבע התפילה בסוף תפילת נעילה: "אתה הבדלת אנוש מראש.. ותכירהו... לעמוד לפניך". ובהכרה זו אין שום הוכחה לקיומו יתעלה.