ניצול או לא?

באמת?

במערכת בה אתה נמצא מנחה שמבקש מסטודנט לשמור לו על הבית או לקפוץ פעם ביום להוציא את הכלב, עשוי לעמוד לדין משמעתי רק על עצם הבקשה? את זה, אני רוצה לראות. אני לא החלטתי שכל סטודנט צריך לרצות ולהסכים, אבל בהחלט למנחה יש סיבה טובה לחשוב שבקרב הסטודנטים שלו יהיה מי שיעשה זאת בשמחה. כמובן שכל סטודנט יכול להסכים, ואם אותו סטודנט באמת חושב שכתוצאה מכך הוא יזכה להתנכלות, אז או שמדובר במנחה שהוא באמת חרא של בן אדם (ואז רצוי לא לעבוד איתו מלכתחילה...) או שמדובר בסטודנט עם פאראנואידיות ותחושת פראייריות מחודדת במיוחד, ואני, כאמור, נהנית לראות אנשים כאלה אוכלים סרטים.
 
עוד פעם "מלכתחילה"...

ברור שרצוי לא לעבוד איתו מלכתחילה,כבר התייחסתי לזה, אלא שאי אפשר תמיד לדעת מלכתחילה. וכן - מנחה שמבקש מסטודנט לשמור לו על הבית או כל דבר אחר שלא קשור ללימודים ללא תמורה עובר עבירה אתית, במוסד שבו אני לומד, אלא שסטודנטים מפחדים להתלונן. כששמעתי על כך מיועצת הסטודנטים (שבכלל לא הופתעה כשהגעתי אליה - אני אולי הסטודנט החמישי מאותה מעבדה) הבהרתי לה שמבחינתי כל מה שאני מספר לה משוחרר מסודיות והיא יכולה להשתמש בו כדי לתמוך בטענות של סטודנטים המבקשים להתלונן.
 
בשרשור למעלה ראיתי שאתה באוסטרליה

בארצנו הקטנטונת והיפה, ברוך השם, אין שטויות כאלה. אם תוך כמה חודשים של עבודה משותפת אתה עדיין לא יודע איזה טיפוס המנחה שלך...
 
אתה ממשיך ומצייר מציאות לא קיימת

אתה מאמין שהמנחה שלך הוא טיפוס שלא יתן לך המלצה אם לא יבוא לך לשמור לו על הכלב? תחליף מנחה, ואז הוא יתן לך את ההמלצה.
 
מציאות שלא קיימת...

כחמשה חודשים לפני סיום המאסטר שלי ניגש אלי המנחה שלי וביקש ממני לעבוד עבודת שטח שלא קשורה למחקר שלי אחרת הוא לא יבקש מהאוניברסיטה לממן לי סמסטר שעדיין לא הוסדר המימון שלו. סירבתי לבקשה והוא אכן לא ביקש (למרות שההנמקות לבקשה כזו אינן קשורות כלל לנכונות של הסטודנט להתנדב, אלא למידת ההתקדמות שלו במחקר וכו'). התלוננתי והמימון הוסדר אבל קולגות שלו יעצו לי לא לקחת ממנו המלצה (אולי גם הם מתארים "מציאות שלא קיימת"....) . האם הרעיון שלך "להחליף מנחה" נראה לך ישים חמשה חודשים לפני סיום המאסטר? (סיימתי בהצטיינות אגב..) חברי למעבדה בדוקטורט (הראשון שלי - לפני חצי שנה החלפתי מנחה ומאז הכל מצויין) היה בשנתו השנייה לדוקטורט כשהתבקש לשמור על ארבעת הכלבים של המנחות שלו. מטלה שכללה נסיעה מדי יום מחוץ לעיר והשקעת זמן של כשעה. היית ממליצה לו, אחרי שתי שנות דוקטורט "להחליף מנחה"?
 
הייתי ממליצה לו לעשות את זה, אם הוא יכול

אבל אולי זו רק אני שתמיד שמחה לעזור אם זה לא דורש ממני מעל ומעבר. למעשה, אני במקומו הייתי מבקשת מהמנחות את המפתח של הבית, בקשה מאוד סבירה ומתבקשת. אבל אם חברך למעבדה הוא כזה שהמשימה ממש לא מתאימה לו (למשל, הוא לא גרופי של כלבים כמוני) הייתי ממליצה לו פשוט להגיד כמו בן אדם שזה לא מתאים לו, ולא להכנס למגננת "מנצלים אותי"/"אוי לא מה אעשה, עכשיו בטח יתנכלו לי, צריך להחליף מנחה". זה לא עניין של ניצול מרות או מעמד, פשוט של יחס גורר יחס.
 
היי היי היי, אני מבקשת!

זה דודה תמי!!!
כמו שכבר קראו לי בפורום פמיניזם לאחר שטענתי שבפרשת הנשיקה של רמון אין קורבנות תקיפה מינית (קורבנות מסוג אחר יש גם יש)... אם אפילו סיטואציה של מנחה-מונחה נתפסת אצלך כסביבת עבודה מרותית ומאיימת, בדוק מה הבעיה כי היא אצלך. אני מן הסתם לא אבקש מהמנחה שלי לשמור לי על הבית או על הכלב כשאני לא נמצאת כי לא סביר לבקש מאדם שיש לו משפחה וילדים ובית משלו לעבור לשהות בדירה שכורה (או בבית הורי, במקרה שלי). לי, לעומת זאת, יכול להיות מאוד נחמד לשמור על בית קרקע (עם או בלי כלב) בצפון ת"א, לכן מה שכתבת באמת לא רלוונטי כפי שדפנה הסבירה לך. באמת מה כבר קרה אם ביקשו ממך טובה? זכותך לא להסכים אם לא מתאים לך, אבל לבכות על ניצול מרות שם אותך במקום מאוד קטן.
 
לנועה

קודם כל אני מציע שלא תקבעי עבורי אם יש לי או אין לי בעיות, בעיקר על סמך היכרות של יומיים בפורום. העובדה שלך מאוד נחמד לגור בבית של מישהו ולשמור לו על הכלב איננה ממין העניין כי הדיון הוא לא "מה נחמד לנועה" אלא נפרש על יריעה רחבה יותר. ניצול מרות קיים גם קיים ואין למנחה זכות "לבקש" את הזמן הפנוי של סטודנט שתלוי בהמלצה שלו ובציון שלו. גם העובדה שלסטודנט אין אישה וילדים אין נגיעה לסיפור כי נסיבותיו האישיות של הסטודנט הן עניינו שלו ולא של מישהו אחר. ברור שזכותי לא להסכים. גם אישה שמקבלת הצעה מינית מהבוס שלה, שיקבע את הקידום שלה ואת הסיכוי שלה להעלאה במשכורת, זכותה לא להסכים, אז אני מניח שגם עם זה אין לך בעיה, כי הנה - "זכותה לא להסכים"..... בנוגע ל"לבכות על ניצול מרות שם אותך במקום מאוד קטן" - צר לי, אבל לא הבנתי את ההגיון של הטיעון הזה. בנוגע לפרשת רמון אני נוטה להסכים איתך.
 
לפעמים לא צריך יותר מכך

אם אתה כולך נדרך כשהמנחה שלך מבקש ממך איזו טובה כאילו הוא עושה דבר פסול ויזיק לך אם לא תסכים, אז אחת מהשניים נכונה - או שהיחסים עם המנחה שלך זוועתיים בגללו, או שזה בגללך. אם זה בגללו, תחליף מנחה, אבל אם זה בגללך אז אתה צריך לחשוב מה בעצם גורם לך להכנס לסרט המגוחך הזה.
 
למה רק "אחת מהשתיים"?

הנה אפשרות שלישית - היחסים שלי עם המנחה הם טובים, כפי שיחסים של סטודנטים אחרים איתו היו טובים, עד שהם סירבו לו.... הטרדה או ניצול לרעה של סמכות לא בהכרח מתחילים ממקום של יחסים זוועתיים ולא ברור לי למה את בהכרח מפרשת את זה כך. גם התיאור של הסיטואציה כ"סרט מגוחך" איננו מבוסס. אני אישית מכיר סטודנטית מארה"ב שעקב החלפת מעבדה המנחות הקודמות שלה ניסו להכפיש את שמה אצל קולגות בארה"ב. במקרה של המאסטר שלי הנסיון לניצול קרה אחרי שנה וחצי של מאסטר ויחסים תקינים. הייתה סטודנטית אחת שם שבאופן תדיר הייתה מבצעת את הריכוז המנהלתי של קורסים של המנחה הזה ללא כל תמורה. במקרה של הדוקטורט שלי ניגשה אלי מיוזמתה אשת מנהלה ואמרה לי "המנחות שלך ידועות כנשים כוחניות, אל תהסס לבוא ולהתלונן אם יש בעיה".
 
ושוב, הבעיה היא אצלך

שאתה כולך נדרך ורואה בזה "נסיון לניצול", ובהתאם גם התגובה של הצד השני. אבל למה שתטפל בבעיות של עצמך, הרבה יותר קל להאשים את המנחים באשר הם על ניצול מרות מעצם היותם, ולדרוש שהיחסים בינם לבין הסטודנטים שלהם יהיו "טובים" כמו שלך עם המנחים שלך עד שהם מבקשים ממך משהו. מי שהרס את היחסים, הוא ללא ספק אתה, בכל הגישה שלך לפיה מנצלים אותך מעצם בקשה ממך משהו. למען האמת? תמיד משעשע אותי לראות אנשים כמוך שתמיד מחפשים איפה מנצלים אותם ואיפה הם יוצאים פראיירים אוכלים סרטים.
 
בלי אנליזה בבקשה

את שוב טוענת טענות אד הומינם בלי להתייחס לגופו של עניין. ראשית לא האשמתי את המנחים "באשר הם" - איפה ראית את זה? שנית, מנחים שהיו לי ביקשו ממני הרבה דברים, ותשעים ותשעה אחוז מהם היו דברים שקשורים למחקר שלי. אבל כשבא מנחה לסטודנטית ומבקש ממנה לרכז קורס שלו, ללא כל תמורה, אז בעיני זה לא לגיטימי כי: א) הוא לוקח כמובן מאליו את הזמן והאנרגיה שהיא משקיעה בזה . ב) הבקשה באה ממי שנותן לה אחר כך ציון והמלצות. אם בקשה כזו הייתה באה מצד מפקד בצבא או בוס בעבודה זה גם היה לגיטימי בעיניך? אני מוכרח לומר שאני מופתע שתובנה כל כך פשוטה מעוררת כזה דיון.
 
אבל אין שום קשר בין אחד לשני

באקדמיה כולה יש סטנדרט גורף של ניצול עוזרי הוראה ומחקר. האוניברסיטה לא רוצה לשלם לעוזר הוראה/מחקר, אז מאוד נוח שהתלמידים של המרצה יעשו את זה בחינם, והרי ברור שהם יסכימו (ולא בגלל אימה שמא לא יקבלו המלצות, אלא פשוט כי ככה הם). לא תמצא אותי אומרת מילה אחת בעד זה, אבל כן יכולת השנה למצוא אותי מתפרנסת מעבודה עבור מוסד אקדמי שלא משלם שכר עבדות וכולל בתוך זה עוד עבודות סנג'ר למיניהן של "מרכז"/"מתרגל אחראי" ללא כל תגמול. אין שום קשר בין זה, לבין בקשה לשמור על הבית/על הכלב.
 
בוודאי שיש קשר

קודם כל אני שמח שאנחנו מסכימים שיש סטנדרט של ניצול באקדמיה. שנית הקשר בין "תאכיל את ארבעת הכלבים שלי וגם תהיה אתם כל יום זמן מה כדי שלא ירגישו לבד למשך עשרה ימים" לביו ניצול הוא שהבקשה גוזלת מזמנו של הסטודנט, שכידוע אין לו בשפע, מבלי לתגמל אותו על כך.
 
תחושת הפראייריות הזועקת

כאמור, אני נהנית לראות אנשים כמוך אוכלים סרטים. אתה לא יכול לעשות משהו מבלי שיתגמלו אותך?
 
לפעמים אני יכול ולפעמים לא

אגב - אנשים כמוני לא "אוכלים סרטים". כאשר ניגשתי לאוניברסיטה והודעתי על עזיבת המעבדה הקודמת שלי קיבלתי, אחרי דין ודברים והבהרה חד משמעית שלא אהסס להעביר את הדיון לרמה הפדרלית, הארכה של שנה לדוקטורט, וגם מימון לשנה נוספת זו. עכשיו אני ב"סרט" מעולה, אני הבוס של עצמי בסך הכל, מגיע במסגרת המחקר למקומות מדהימים ויש לי יחסים מצויינים עם שני המנחים. את נהנית לראות אנשים כמוני אוכלים סרטים.? ראשית את לא מכירה אותי מספיק כדי לדעת מה זה "אנשים כמוני". שנית העובדה שאת נהנית לראות אנשים אחרים, שלא עשו לך כל רע "אוכלים סרטים" מעידה בעיקר עלייך ולא עליהם.
 

FPNH

New member
מה הכוונה בביטוי "אוכלים סרטים"?

אמנם יש לי חסך של ארבע שנים, אבל חוץ מהפוסטים שלה (ששם זה מופיע בתדירות גבוהה) עוד לא שמעתי או קראתי את זה בשום מקום. עיזרו בבקשה למתקשים בשפה העברית.
 
גם אני לא הבנתי עד הסוף בהתחלה

בעקרון אני מניח שהכוונה היא "נמצאים במצבים נפשיים לא נעימים"
 
ולמה אתה חושב שיקרה לך משהו

אם פשוט תגיד שאתה לא יכול? וכן, אני נהנית לראות אנשים עם מנגנון פראייריות רגיז מתחילים לאכול סרטים בגללו. רואים את זה כל שנה בפורום סטודנטים בשרשור ה"אנשים מבקשים ממני סיכומים ואני לא רוצה לתת להם ולא יודע איך לסרב". סוג של תגמול.
 

d a p h n a

New member
מראש הוצאתי מהדיון

את היחסים המיניים, והבהרתי שהם יותר סבוכים. הם יותר סבוכים בגלל שמעורבים בהם הרבה יותר אלמנטים רגשיים (יחסים מיניים הם גם חלק ממערכת יחסים אחרת לעיתים, ולעיתים לא, ולפעמים צד אחד חושב שכן וצד שני חושב שלא), בגלל שיש להם אלמנטים שיכולים להשפיע משמעותית על תפיסת העצמי של סטודנט או סטודנטית, ועוד. אני חושבת שיש להמנע מיחסים מיניים כל עוד יש קשר של מרות בין מרצה לסטודנט באופן כללי. כנ"ל לגבי דברים שהם בעלי משמעות כלכלית רצינית (כמו ערבות בנקאית). במידה מסויימת, אני גם מבינה את הנקודה שלך לגבי ה"טובות" ואני יכולה לראות מצב שבו זה עשוי להיות בעייתי במצב מסויים. אני פשוט נמצאת בסיטואציה שבה המרצים בהחלט מציעים לסטודנטים לעשות דברים כמו לשמור על הבתים שלהם (אגב, בכל המקרים המדוברים מדובר על בתים שהמרצים שוכרים מהאוניברסיטה, אני לא יודעת אם זה משנה את התמונה או לא), וזה ברור לגמרי שאפשר לסרב בלי שום בעיות. כאמור, אם המרצה שולח אימייל לכל הסטודנטים שלו ואומר "למישהו בא לשמור על הבית שלי" זה מצב שונה מאשר מרצה שאומר "יוסי, אתה רוצה לשמור לי על הבית?" אבל אני מוכנה לקבל את טענתך שיכולים להיות מצבים שבהם זה בהחלט בעייתי ויוצר אווירה לא נעימה.
 
למעלה