נשים כורעות ללדת

צדקנות. לעשירות אין בעיה במילא

אם הן רוצות גם היום הן יכולות לבחור בשירותי רופאים פרטיים שקיימים בשמונה בתי חולים. אין שום הצדקה שניתן יהיה לבחור בשירותי רופאים ולא שבשירותי מיילדות. אני שמחה שאת דואגת לילדים של נשים לא אחראיות אבל אנחנו יכולים להתווכח רבות על מה זו אחריות לכל אורך חיי ילדינו ועל מי קובע מהי התנהגות אחראית. כשם שגישה לחיים והצלת חיים גם הם חלק מפילוסופיה ושוב אני ממליצה -הציצי בספרה של ד"ר כריסתיאן נורתתרופ "גופה של אישה תבונתה של אישה" וקראי על לידות אחרות ועל תפיסה הוליסטית לגבי בריאות נשים. זה ספר חובה לכל אישה ולכל מטפל
 
איך אפשר לגדל ילדים בלי רופא צמוד?

כל ילד עלול להיחנק על פיסת תפוח? ורופא אחראי יתפוס את הילד, ירדים אותו ויפתח את דרכי הנשימה שלו, במקרה כזה -- כדי לוודא שנכנס חמצן! (עיינו גם בתפיסה של מתן ריטלין באופן גורף לכל ילד שמתקשה לשבת בשקט בכיתה ולא רק לילדים בקצה הסקאלה של בעיות קשב. למי שצריך את זה, ריטלין הוא פלא של ממש. אבל מה עם מי שדרך פחות פרמקולוגית היתה עוזרת לו? רופאים אומרים שזה מהיר ופועל. אמהות אומרות שהילד מרוכז בכיתה, לא מפריע -- אבל פשוט קמל, "לא אותו הילד". מי צודק? אין צודק. אבל אי אפשר לשלול את כל הגישות חוץ מזו הרפואית!) והנמשל -- הדרך הרפואית נולדה מתוך היסטוריה מסוימת ויש עליה אילוצים מסוימים. היא פועלת מתוך ראיית המצב הגרוע ביותר והימנעות ממנו. אלא מה, רוב המצבים אינם גרועים. ברוב הפעמים אין צורך להתערב כלל בלידה. ובמקרים כאלה, למה לגזול את זמנו היקר של רופא (שתפקידו לטפל בחולים ולמנוע מקרי-קצה אצלם) מאותם אנשים שזקוקים לזמן זה? טענתי היא שברוב המקרים, יולדות אינן זקוקות לנוכחות רופא -- אלא למיילדת. ולמעשה, כך מבוצעות רוב הלידות בישראל. אלא מה, הרופאים עדיין מכתיבים את נימת הדברים, מתוך הראייה הרפואית של מקרי הקצה. לדעתי, מן הראוי שהמיילדות יכתיבו את הנימה. וכפי שבנוי הממסד הרפואי בימינו, יוהרת הרופאים היא כזו שהם לא מוותרים על מילימטר של עוצמה. (לדוגמה, אפיזיוטומיה. שנים רבות אחרי שהוכח שבשמונים אחוז מהמקרים אין צורך בביצוע חתך זה, המשיכו הרופאים בישראל לחתוך שמונים אחוז מהיולדות, בעיקר הג´ינג´יות. למה? ככה, כי ככה עושים. אחת מיתרונותיו של משגב לדך היה ששם (ורק שם!) הסתכלו לפני שחתכו.) כל עוד רופאים לא יציגו את עצמם ויסתכלו לי בעיניים, איך תוכלו לסמוך על שיקול דעתם המקצועי? שהרי, *אי אפשר* לאבחן אדם שלא מסתכלים עליו!
 

vered4

New member
הכל נכון אבל

בניגוד לרטלין, או מקרים מקבילים, אם משהו משתבש בלידה ותינוק, או אמא שלו,יכולים למות אז לידה יכולה להפוך בקלות למקרה קצה. אני לא יודעת אם אפשר להשוות את ישראל להולנד, למה בהולנד המצב שונה, (כמה סה´כ לידות יש שם בשנה?), ואם הסקר בישראל כולל גם לדוגמא אוכלסיה בדווית או דומות לה מבחינה סוציולוגית, שאולי יש לה בעיות אחרות המטות את התוצאות, ולכן קשה להשוות את המספרים האובייקטיבים. בכל מקרה, הייתי שמחה ללדת באוירה פחות "בית חולימית", מעין מרכז לידה כזה עם מיילדות שיותר נינוח, שקט ופתוח מבחינת הגישה. אבל אני רוצה לדעת שרופא (וחדר ניתוח) נמצא בטווח קצר ממני, אבל לא בהכרח בסביבה שלי במהלך לידה.
 
השוואת גודל של הולנד וישראל

בהולנד יש בערך עשרה מליון אנשים (איפשהו בין 10 ל-15). האוכלוסיה שם מגוונת ביותר (זוהי מדינת הגירה, בימינו). אני לא בטוחה מי נכלל בסטטיסטיקה. אין לי שום בעיה עם ההעדפות שלך -- אני חושבת שחשוב שכל אשה תלד בסביבה שנוחה לה. אבל זו מהותה של עבודת הקודש של "נשים קוראות ללדת": לאפשר לנשים יותר בחירה. לבי עמן. (אני בגופי בקצה מערב, במקום שבו רופא מציג את עצמו לפני טיפול ומבקש רשות לפני ביצוע כל פעולה, לא רק בי אלא אף בבתי בת השלוש. גם במקרים שנראים מקרי חירום הם מוצאים זמן להרגיע ולבקש רשות. אין כמו היחס האנושי כדי להוציא את הטוב ביותר מתוך ילדה מפוחדת!)
 

לאה_מ

New member
הי, רופאים הם לא מפלצות...

אני מסכימה שנעשה פה שימוש גדול מדי בהחלטות רפואיות ומתן משקל מועט מדי ליולדת, אבל מהתאור שלך נשמע כאילו בתך בת ה-3 זוכה ליחס שאליו לא זוכים ילדים בגילה בישראל. אז יש לי חדשות טובות - אני אישית בוחרת את הרופאים המטפלים בי ובמשפחתי (ובראש ובראשונה רופא הילדים והגניקולוג שלנו) בראש ובראשונה לפי היחס האישי שלהם. הילדים שלי מטופלים אצל רופא נפלא, שמשוחח איתם, משתף אותם, מסביר להם, מבקש את רשותם... זה לא פריבילגיה שלא קיימת במחוזותנו. גם רופאים הם בני אדם.
 

zimes

New member
והרופאה שלנו,

טוב, היא כבר לא שלנו. היא מנהלת של מרפאה קהילתית!!! בדקה את בני, והוא בכה. ביקשתי לקחת אותו, שתבדוק אותו כשהוא על הידיים שלי, אז היא ניסתה להרגיע אותי - "אל תרגישי אשמה. הבכי שלו - זה בגללי. אחריות שלי." דא... מה אכפת לי של מי האחריות? אני יכולה לעזור לו ולמנוע את הבכי, ואת לא מרשה לי. יחס של רופאה (די נחמדה, האמת) במרפאה מצוינת. (איזה כיף שיש לי שניים - את החוויה המתקנת עברנו כעבור דקה, כשאת בתי היא בדקה בתנאים שלי, ואף הסכימה לעשות לי בדיקה גניקולוגית כשבתי עלי, כי לא היה מה לדבר על לתת אותה למלוים שלי).
 

רותי ע

New member
לא לכולם יש את הפריוילגיה הזו ../images/Emo10.gif

אני נאלצתי לבחור באפשרות הפחות גרועה ולא היותר טובה. כי זה מה יש בסביבת מגורי. הרופאה טובה, מקצועית ואמינה אבל לא גדולה בגישה לילדים. מאז שעידן נולד לפני שנתיים וחצי לא פגשתי רופא ילדים שיודע להתנהג עם ילדים
 
רופאים אינם מפלצות. גם לא בישראל.

אבל במהלך הפגישות התכופות-מדי שלי עם רופאים בישראל (שלושים שנים שם), הבדלי היחס בין הרצוי (הרגעת הילד ורכישת אמונו לפני ביצוע כל פעולה) והמצוי (ואפילו המצוי הטוב ביותר שמצאתי!) היו ניכרים. שלא לדבר על הגיניקולוג בטיפת חלב, עוד בהריון עם בני הגדול, שלא טרח מעולם לומר את שמו (המלים הראשונות שאמר לי היו: "תורידי מכנסיים ותעלי על השולחן." "סליחה? מי *אתה?*" (הוא לא לבש אפילו חלוק לבן.) "אני הרופא. את רוצה בדיקה או שאת יוצאת מפה?" מרוב הלם איפשרתי לו לבדוק אותי, אבל זו היתה הפעם האחרונה שהלכתי לשם. אולי יש גם אחרים -- בוודאי יש גם אחרים. אבל יש לי סיפור זוועה אחד לפחות מכל שנה שבה חייתי שם (גם זוועות רפואיות, טעויות איבחון וכדומה, וגם הסוג הבינאישי). מאז עברתי לכאן אין לי אף סיפור זוועה. אפילו לא קטן (ודווקא ביקרנו כמה פעמים בחדר מיון...). אני מקווה שהחוויות שלי שונות מחוויות הכלל. מצד שני, אני עוד יותר מקווה שלעולם לא אמצא את עצמי בחדר טיפולים עם רופא כמו האידיוט ההוא.
 

לאה_מ

New member
צר לי לשמוע. אני בטוחה שכמו שיש

מוכרי נעלים מגעילים, מורים מגעילים, מנקי ארובות מגעילים ועורכי דין מגעילים, יש גם רופאים מגעילים. ככה זה. אבל יש גם נפלאים, ואנושיים ונחמדים (גם מוכרי נעליים, מורים, מנקי ארובות ועורכי דין, אגב). זה הטבע האנושי. אנחנו שונים. אמרתי כבר שעבורי האנושיות היא השיקול מספר אחת בבחירת רופא מטפל, בעיקר כזה שצריך לטפל בנו לאורך זמן (רופא ילדים, גניקולוג, רופא משפחה, רופא שיניים). אני בהחלט בודקת ושואלת אצל חברים (ואגב, מקור מצויין להמלצות על רופאים נחמדים הם רופאים נחמדים אחרים. לגניקולוג שלי הגעתי דרך רופא המשפחה ולרופא הילדים דרך הגניקולוג...), ואם אני מגיעה לרופא שלא נראה לי (ואגב, לי אישית לא היתה אף חוויה מחרידה כמו שתארת. אבל קרה לי שהגעתי לרופא ילדים בהמלצת חברה טובה שלי, ולא מצא חן בעיני שהוא מדבר איתי "מעל לראש" של הילדים), אני פשוט לא חוזרת לשם. אני לא מחכה שיקרה משהו ממש לא נעים. אם יש לי תחושה לא נעימה, אני לא חוזרת. אגב, אני גם לא קונה נעלים בחנויות שהמוכרים שם נותנים יחס גועלי (או לא נותנים יחס בכלל), ולא אנקה את הארובה שלי (אם תהיה לי) בעזרת מנקה ארובות שהוא לא בן אדם (ורצוי אצל דיק ואן דייק...
). אז אם זה תלוי בי, מי שלא יודע לתת יחס, שלא יתן שרות. ואם כולנו נדרוש זאת כצרכנים, אני בטוחה שהמודעות לרמת השרות תעלה פלאים.
 
לאה, לדעתי יש בישראל מערכת שמאפשרת

את ה"מגעילות" ואפילו מצפה לה. אני מסכימה איתך לגבי "מי שלא יודע לתת יחס". לגבי "לדרוש כצרכנים" -- ראי הודעתה של חנה לגבי התיחסותו של פרופ´ משיח. המערכת בנויה כדי לקלוט כמות מסוימת של התרעמות. (מצד שני, אפשר ללמוד לדבר כך שרופאים יקשיבו, מיומנות שרכשתי, סוף סוף, כשלוויתי את אמי בשנותיה האחרונות. אבל זה לא היה קשה, זה דרש עבודה, ומכל המחלקה האונקולוגית, רק לה היה מלווה צמוד שלא פחד מרופאים. עניין של גישה...)
 
קישור להודעה שהצבתי בפמיניזם

על בר ומשיח. יש דוגמאות רעות. לעומתן, יש דוגמאות נפלאות ליחס נהדר.
 
דינה יקירתי - ברוכה הבאה !!!

אני שמחה לראותך שוב בינינו בעברית קולחת. קבלתי את המייל ואת הטבלה של מיתת תינוקות בעולם. הבעייה היא שהטבלה מבטאת מוות עד גיל שנה ולא בלידה כך שהיא שייכת-לא שייכת לענייננו. יע"ז אכן היא מעניינת. יש לקחת בחשבון ש - 1. ישראל במקום מצויין. 2. ישראל 6 לאלף מול 2 בהולנד - בארץ יש כמה אוכלוסיות עניות ומרובות ילדים שמן הסתם מטות את הנתון הסטטיסטי והן רק מהוות סיבה נוספת לשיפור השרות במסגרת בתי החולים הקיימים, לטעמי. מדובר באוכלוסיה החרדית והבדואית בעיקר והאוכלוסיה הערבית (שמתוכה יש מעמד סוציואקונומי גבוה ומשכיל שאחוזי הילודה אצלו ורמת הטיפול באם ובילד דומה לאוכלוסיה היהודית). האם במקור ממנו באה הטבלה יש מוות בלידה ? תמותת יולדות ? אני אחפש באתר של הלמ"ס. לגבי המאמר של וגנר - קראתי אותו אמש בעיון רב ביחד עם רופא שמתמחה בהתפתחות הילד, לקבלת פידבר על אמיתות רפואיות שעולות בו. נראה לי שכמו במאבק הנדון כאן, עלינו להזהר מן המשפט ש"הדרך לגהנום רצופה בכוונות טובות". שרלטנות תהרוס את הטבת תנאי היולדות ושליטתן בתהליך, לא תסייע. אז ככה: יש משפט מפתח עימו אני מסכימה באופן גורף, והוא הבאת מימד אנושי ללידה משמעותה הבנה כי האשה היולדת היא אדם, לא מכונה ולא רק מיכל לייצור תינוקות. להראות לנשים – שהן חצי מהמין האנושי – שהן נחותות ולקויות באמצעות נטילת יכולתן ללדת היא טרגדיה לחברה בכללותה. מצד שני, כיבוד האשה כאדם, כחברה חשובה ורבת ערך במין האנושי, ווידוא כי חוויית האשה במהלך הלידה היא חוויה מספקת ומעצימה אינם מעין תוספת חביבה אלא צורך חיוני, משום שהם מעצימים את האשה ומשום כך מעצימה את החברה ככלל. לגבי השאר יש כמה עיוותי ידע רפואי ואמירות שנשמעו לי יותר כשל מטיף דתי מאלו שאת ודאי פוגשת יותר מאיתנו בטלויזיה האמריקאית, ולא "הבהרה" של השאלות שהעלתי כאן (כפי שכיוונה אפרת בקישור למאמר). יש שם עיוותי חמורים - ADD נובע כפי שהוא "מרמז" מהתערבות מיילדותית ? תספרי על זה לאפרת@הבית ותקבלי הסבר מלומד משלי. בכל אופן - זו גנטיקה שעוברת מאב לבן (בעיקר) ולא נראה לי שהאב והבן נהרו ונולדו באותם תנאים. כך שזה מופרך מיסודו. הוא משתמש בגישה דמגוגית - מטיפנית שמעלה קיצונויות מרחיקות לכת מהן ברור שגישתו כביכול היא זו שההגיון האנושי יבחר בה כהומנית ונכונה יותר. למשל: שימוש-היתר בניתוחים קיסריים אלקטיביים ובהתערבויות מיילדותיות מיותרות אחרות מאיים גם על הקהילה הרחבה יותר. אפילו במדינות העשירות ביותר בעולם אין את המשאבים הכלכליים לשתילת כל הלבבות, לביצוע דיאליזה בכל הכליות, להענקת ירכיים חדשים לכל האנשים שעשויים ליהנות מתוצאות הפרוצדורות הללו. יש להחליט אילו טיפולים רפואיים וניתוחיים יש לממן והחלטות אלה יקבעו מי יחיה ומי ימות. ניתוח קיסרי המבוצע ללא כל התוויה רפואית אלא רק משום שאשה בוחרת בו דרוש מנתח, אולי גם רופא נוסף, לסיוע, רופא מרדים, אחיות כירורגיות, ציוד, חדר ניתוח, דם לעירויים במקרה הצורך, שהות ארוכה בבית החולים לאחר הניתוח וכיוצא באלה. כל אלה עולים כסף רב ומה שחשוב באותה המידה, מחייבים הכשרה רבה של צוות הטיפול, הכשרה שרובה מבוצע על חשבון הממשלה, אפילו אם הניתוח הקיסרי מבוצע על ידי רופא פרטי בבית חולים פרטי. אם אשה עוברת ניתוח קיסרי אלקטיבי רק משום שהיא מעדיפה זאת יעמדו פחות משאבים אנושיים וכלכליים לרשות שאר מערכת הבריאות. גם הדוגמאות הן בחלקן דמגוגיה מטיפנית שנשמעת כמו טקסט מפעולה בצופים: הצבת מנתח גיניקולוגי מוכשר ומיומן לסיוע בלידה נורמלית מקבילה להצבת רופא ילדים מנתח כשמרטף של ילד נורמלי, בן שנתיים. זהו בזבוז של זמנו וכישוריו של המנתח וכאשר הילד מתעייף ומתחיל להתנהג כמו ילד עייף, המנתח עלול להתפתות להשתמש בתרופות וסמי הרגעה בצורה שאינה הולמת את המצב, בעוד ששמרטף מיומן ירגיע את התינוק באמצעות מגוון טכניקות שאינן רפואיות. והחדרת המימד הרפואי לתוך ילדות נורמלית דומה להחדרת המימד הרפואי לתוך לידה נורמלית. . אני אסיים בנימה חיובית במשפט נוסף שמסכימה עימו: עד עתה לא היינו חכמים מספיק, במדינות מפותחות ומתפתחות, לנצל את הטיפול הרפואי בלידות תוך הימנעות מהחסרונות, כדוגמת הנטייה להגזמה בהתערבות הרפואית. איזון, גבירותי, איזון.
 
יש לי שאלה בשמה של אפרת@הבית

שמנותקת הבוקר לצערה מהאינטרנט והכתיבה לי את תגובתה בטלפון: "מי מימן את מחקריו של וגנר ולמטרת מה הם נעשו? הרי ידוע בעולם המדע שלא הוכח הקשר באופן סופי בין סיבוכים בהריון ולידה והפרעות קשב וריכוז. למען האמת, בספרם האחרון של פרופ´ טיאנו וד"ר מנור, מובאים רפרנסים אקדמאים רבים המעידים על כך ש- ADD, ADHD ותופעות נוירולוגיות אחרות, נעוצות בגורם גנטי עתיק יומין ובכמה מחקרים ההפרעות מכונות "תכונת טבע שנשמרה מאז אחרית הימים". מכוער הוא בעיני הנסיון ´להתפיח כיס´ על חשבונן של נשים הרות תוך הפחדה ואיום בתופעות נוירולוגיות עתידיות, מה עוד שהדבר אינו תורם לסטיגמה הקשה שמתמודדים איתה גם ככה האנשים הסובלים ממגוון ההפרעות הנוירולוגיות. לצערי, נוצרה באחרונה איזושהי מגמה בארצנו שכל מיני מקימי "מכונים" משתמשים בחלקי מחקרים (אם רלוונטים ואם לא) כדי להשפיע על דעת הקהל התמים. מפליא אותי שדוקא נשים בוחרות בדרך מכוערת זו כדי להביא עליהן קהל של נשים אחרות"
 
אני לא חושבת שפרופ´ ואגנר מנסה

"להקים מכון" מסוג כלשהו. לגבי טיאנו ומנור -- היתה לי היכרות עם שניהם, במהלך השנים (כולל תהליך איבחון ארוך של בני.) עד כמה שאני יודעת (ונדמה לי שאמרתי זאת גם במכתב אחר לפורום זה) *אף אחד* לא יודע, כיום, מה גורם להפרעות קשב. מה שבטוח הוא שיש כיום מגיפה של תופעה זו (כמו גם של אוטיזם) ויהיה קצת קשה להסביר מדוע הגנטיקה החליטה בדיוק בדור זה לשנות צורה. (גם לי יש סיבות בוערות לרצות לדעת למה תופעות כאלה קורות.) נדמה לי שואגנר מצביע על המקורות שמימנו מחקרים שהוא מצטט. אם לא, אולי כדאי לשאול אותו, או את "נשים קוראות ללדת"?
 
חיבוקים חנה! תמיד שמחה להיפגש

...ולעניין... - אף אחד לא יודע ממה נגרם ADD (גנטיקה מסבירה רק חלק מהמקרים) - ניתוח קיסרי ללא התוויה רפואית מבוצע בישראל פחות מבארה"ב (גורמים כלכליים). (נדמה לי שהמאמר התיחס במקור בעיקר לארה"ב -- מקום 27 בטבלת המדינות מבחינת תמותת תינוקות). - הצבת מנתח כשמרטף... דווקא הדוגמה הזו מצאה חן בעיני מאוד. והפואנטה, החדרת מימד רפואי/משברי לתוך תהליך טבעי, זהו פתח לצרה. אבל ההסכמה הגורפת לגבי הציטוט הראשון והאחרון -- בהחלט. ולא ראיתי תגובתך לגבי הסיבה לכך שרופאים מיילדים מתיחסים ללידות בית כאסון. האם גם בכך היתה דמגוגיה? (just checking) דינה (שלא רואה טלויזיה) (למי יש זמן לטלויזיה?) (אני עסוקה בכתיבה, תרגום והתכתבויות...) (שלא לדבר על אמהות אקטיבית) (גינון) (והיום, בניית אישלג)
 

soulbird

New member
שלום לכם קראתי את הדיונים

בפורום הזה ובפמיניזם על לידה פרטית ובבית חולים ציבורי. קודם כל עלי לציין שאיני אם אבל אני בהחלט בגיל שחושבים על הנושא. אני לא מבינה מה רע בללדת לידה פרטית למי שיש את האמצעים הכספיים מה רע? נכון יבואו היפי נפש ויומרו שבזה שאת הולכת לרפוא פרטית זה מוריד את רמת הרפואה המיין סריים. אז מה ?? אני רוצה את הכי טוב למעני ולמען ילדי. רוצים שאתרום לחברה?? אני תורמת וגם תורמת! גם כספית וגם מזמני! אתן לכם דוגמה . לפני לא ממש מזמן הייתה לי תאונה . הייתי צריכה ניתוח בברך . יכולתי לחכות חודשים לתור וללכת לרופאים סוג ב´ ולקבל יחס סוג ד´ אבל בחרתי בניתוח פרטי (שנכון הוא עולה יותר וליבי ליבי עם כל אלה שאינם יכולים להרשות לעצמם) הלכתי לאתידים ונותחתי ומה אני אומר לכם פשוט היו נהדרים ! נכון שיש שם אומנות של קדישמן על הקירות ונכון שיש שם שטיחים פרסיים מקיר לקיר. אבל איכות הרפואה היא פשוט ברמה יותר גבוהה. אז החלטתי אני שם יהיו לי את האמצעים אלך רק לרפואה הפרטית. תרומתי לחברה לא תבוא על חשבון בריאותי ובריאות ילדי
 

לאה_מ

New member
יש משהו מטעה בסיפור שלך.

אני מסכימה שאם היית נעזרת ברפואה הציבורית ולא בפרטית, כנראה היית ממתינה זמן ארוך יותר בתור, אבל בהחלט המסקנה היא לא שהיית מגיעה לרופאים סוג ב´ ומקבלת יחס סוג ד´. רוב הסיכויים שהיית יכולה להגיע דרך רפואה ציבורית בדיוק לאותו רופא (או לרופא אחר "סוג א´") שמקבל ביום אחר במרפאה פחות מהודרת, ואם הוא בן אדם, היית מקבלת ממנו גם יחס סוג א´. אני נעזרת רק ברפואה ציבורית. אני מסכימה שצריך לעשות ניפוי ולברור מי הרופא שמגיעים אליו, אבל גם הרפואה הציבורית בהחלט מאפשרת רמה מסויימת של בחירה, וכשמשתמשים בה בתבונה, מקבלים שרות מצויין. כתבתי קודם את דעתי על רופאים כבני אדם ואני עומדת מאחוריה. אם תלכי לרופא שהוא אדם לא נעים, אפילו אם תשלמי לו במיטב כספך, לא תקבלי יחס אנושי חם (ולא חסרות תלונות של חולים על יחס מצד רופאים פרטיים שהם שילמו להם במיטב כספם). ולהיפך - אם תלכי לרופא של קופ"ח, שהוא אדם נפלא, תקבלי יחס נפלא בלי שום תוספת למס הבריאות שאת משלמת. אני חושבת שעניין התרומות שהזכרת זו צדקנות. העובדה שאת תורמת מכספך למטרות חברתיות, היא מבורכת כשלעצמה, אבל אין לה שום קשר לרפואה. להיפך - אני טוענת, ששיפור ברמת הרפואה יבוא מכיוון החולים כצרכנים שיעמדו על זכויותיהם במסגרת הרפואה הציבורית, ולא מ"בריחה" לרפואה הפרטית, ותשלום "מס רגשי אשם" בתרומות לעניים.
 
למעלה