הרעיון הוא כדלקמן
העקרון האנתרופי על גירסאותיו השונות (שמסתבר שאנשים שונים הגדירו אותן באופן שונה) רשום בצורה די בהירה בוויקיפדיה באנגלית. הגירסה העברית פחות בהירה, ואף סותרת משהו את הגירסה האנגלית. העקרון מנסה לענות - כיצד הקבועים והמאפיינים של היקום נקבעו להיות בדיוק כפי שהם. גירסאות שונות של העקרון האנתרופי כפי שהן מוצגות בגירסה האנגלית, הן שונות מהותית. לכן יש "מחלוקת" אפילו על ההגדרה של מהו העקרון החלש ומהו העקרון החזק. אתן כאן פרשנות לעקרון האנתרופי כפי שרוג'ר פנרוז הציג אותה: הסיבה שהקבועים והפרמטרים השונים הם כפי שהם, היא שאלו הקבועים שמאפשרים קיום ישות אינטליגנטית. פשוט בכל אפשרות אחרת - לא יהיה מי שישאל את השאלה הזאת. העקרון האנתרופי החלש על פי הגירסה האנגלית (בניגוד למה שכתוב בגירסה העברית) אומר כי השאלה מדוע אנחנו קיימים היא לא שאלה שצריך לשאול, מכיוון שאלמלא היינו קיימים לא היינו שואלים אותה. זהו עקרון מעניין. הוא לא מחייב בורא - שכן אפשרי שהכל קיים, אך ביקומים שבהם אין יצורים תבוניים (ו/או צופים observers) לא יהיה מי שישאל את השאלה. יחד עם זה, זה אומר שהסיבה לכך שהפרמטרים הם כפי שהם, היא לא בהכרח איזו תאוריית הכל, אלא פשוט בגלל שהפרמנטרים האלו הם אלו שמאפשרים את קיומו של הצופה האינטליגנטי. ההבדל בין העקרון החלש לחזק, הוא בעוצמת הטענה. הטענה של העקרון החלש היא שהסבירות לכך שהיקום הוא עם הפרמטרים כפי שהם גבוהה יותר כדי לאפשר את הקיום שלנו. העקרון החזק, אומר שקיימת רק אפשרות אחת ליקום שיאפשר את קיום הצופה, ושייתכן שרק מתוך עקרון זה יהיה אפשרי לנבא תאורטית את ערכם של הקבועים הפיסיקליים. צריך להדגיש - גירסאות רבות ופרשנויות רבות לעקרון האנתרופי. הן בהחלט נבדלות אחת מהשניה. רבים רואים בעקרון האנתרופי הוכחה לקיומו של בורא. אחד מהם היה מרצה מטעם סמינר ערכים (צבי ענבל) שגררו אותי פעם להרצאה שלו, שטען שלא יעלה על הדעת שהפרמטרים של היקום נקבעו במן צירוף מקרים מוזר להיות בדיוק כפי שהם כדי ליצור את בני האדם, ולכן אין כאן צירוף מקרים ומכאן החיוב בקיומו של בורא. הבעיה העיקרית בהוכחה הזאת, היא בעובדה שהיא מכילה בתוכה את הבלבול הביסייאני, שהוא טעות נפוצה בהסקה סטטיסטית. לאמור: מראים שהסבירות לכך שאנחנו נהיה קיימים בהינתן שאין תכנון תבוני ליקום קלוש, ומתייחסים לכך כאילו הראו שהסבירות לכך שאין תכנון תבוני ליקום בהינתן שאנחנו קיימים - קלוש. מנקודת מבט סטטיסטית - אין להסיק מהמשפט הראשון את המשפט השני, ללא מידע כלשהו על מרחב הבסיס (מרחב האפשרויות שוות ההסתברות האפריורי). הבעיה היא שמרחב זה לא נמצא בתחום שבו יש לנו אפשרות לצפות ולכן לא ניתן לאמוד אותו, ומכאן שלא ניתן להסיק מהמשפט הראשון את המשפט השני. בוודאי, שאין להתבלבל ביניהם - להראות את הראשון ולטעון שהראו את השני.