סיפור תיבת נוח - מציאות או אגדה?

arandiera

New member
ממליצה בחום על טביחת גדי בחמאה

זהו לפחות המנהג הכנעני שאנו מוצאים בלוח האוגריתי "על האלים הנעימים והיפים" בשורה 14 כתוב: "טב[ח] [ג]ד בחלב אננח בחמאה" - אננח=טלה. משמעות המשפט: "לשחוט גדי בחלב, טלה בחמאה, ולהגיש לאלים". ויתכן מאד שזה המקור לאיסור. *) הנה באים אנשי אנונימוס לדיון נוסף...
 

פלגיה

New member
מאוד יכול להיות שחלק מהמקור לאיסור

הוא בהקשר הזה של הכנת מאכלים לאלילים.
 

יוסי ר1

Active member
כתבתי בעבר על זיהוי "גדי בחלב אמו"

כמאכל ה"תוככבר", בו בשלו גדי או עגל בחלב הראשוני - קולוסטרום - (מגעיל למדי). התוספת שאת מציעה באמת מאירה זאת יפה, יש לנו את המאכל המסויים (תוככבר), ואם היה נהוג לנסכו לאלים, הרי זה מסביר למה נאסר!
 

פלגיה

New member
והשאלה ששאלתי שם

לגבי העטין, שכן מותר באכילה בהכשרה מיוחדת, עדין לא ברורה לי. (כלומר יכול להיות שהעטין לא שימש לעבודה זרה, ולכן הוא מותר.)
 

masorti

New member
מה הבעיה של העטין?

הרי מנקים אותו מהחלב לפני הבישול. (העטין אינו "חלבי") אז במה זה שונה מבשר שמנקים אותו מהדם לפני הבישול? חוץ מזה, מותר להכניס ג'לטין מעצמות פרה לתוך יוגורט. אז אם העצם אינה בשרית, לא כל שכן העטין אינו חלבי.
 

יוסי ר1

Active member
למסורתי, ענינו בעת ובעונה אחת...

לגבי הג'לטין שמותר להוסיף ליוגורט, זה היכן מצאת? עד כמה שידוע לי, יש ג'לטין מהחי, והוא נחשב בשרי, ויש תחליפים פרווה.
 

masorti

New member
טעות...

ג'לטין מעצמות של חיה טהורה הינו כשר על פי רוב הפוסקים (אם הוציאו מהעצם את הבשר כמו שצריך). נכון שאינו כשר למהדרין. בארץ משתדלים להשתמש רק בג'לטין מהצומח. קרא את דבריו של הרב של תנובה בנושא.
 

יוסי ר1

Active member
למסורתי, השאלה שלי אליך עומדת בעינה

אני שאלתי על ג'לטין כבשרי, ואתה הבאת מקורות לכך שג'לטין הוא כשר. לא ראיתי במקורות שהבאת התייחסות לעירבובם במוצרי חלב. וגם אם תאמר שמערבבים אותו בחלב, הרי לפי התהליך שמתואר בכתבה, "מוציאים לו את הנשמה" לפני שהוא הופך לבר שימוש. השרייה של חודשים בסיד, וכ', הוא הופך למעיין פרווה גם בעניין של בטל טעם, וגם שמחמירים בפחות משישים.
 

masorti

New member
אנסח זאת שוב...

יוגורט המכיל ג'לטין מהחי באופן המתואר בלינק - הוא כשר. לכן ברור שהעצם של הפרה אינה בשרית (עובדה שמותר לערבב אותה עם חלב). כאשר העצם מכוסה בבשר, הבשר הוא בשרי. לכן יש להסיר לחלוטין את הבשר לפני השימוש בעצם לצורך ג'לטין. זו הסיבה להליך המסובך של השריה בסיד וכו'. כפי שפעם הסבירו לי בפורום דתיים, העצם אינה בשרית כמו שהצמר של הכבשה אינו בשרי. רק בשר הוא בשרי.
 

יוסי ר1

Active member
אני אבדוק. על פניו משהו לא נראה לי

בהסבר הזה, שאם כן, מה עם מח העצם שבפנים? זה בשר או לא? אם שורים את העסק בסיד חי, אני מניח שהוא לא חודר לפנים העצם. וסיד נוזלי נראה לי שיאכל הכל, או לחילופין 'ירעיל' את מה שישאר, ולא רק יגרם את הבשר. אבל כאמור, איתגרת אותי לבדיקה.
 

יוסי ר1

Active member
למסורתי, נראה שצדקת!. מבחינה הלכתית

יש אבחנה בין בשר בהמה ועוף, לשאר חלקי גופם. (זה ניסוח שלי). איסור בשר וחלב נוגע לבשרם, ואילו לשאר החלקים, קרניים, ציפורניים , שיניים, עצמות, עור, פרווה, נוצות, נקור, אין דין בשר, אלא התייחסות שונה - עד כדי כך שבהלכה דנים אם עצם או עור של נבלה נחשבת לנבלה ואסורה, או אינה אסורה כי אינה בשר. כל זה נלמד מהפסוק "ואת בשרם לא תאכלו", שמבחין בין בשר לשאר. דברי מוסבים על רוח ההלכה הכללית כפי שהספקתי לבדוק בינתיים, וודאי אינם מתייחסים לדקדוקי הדינים הכרוכים בזה, ששם יש ללמוד כל מקרה לגופו.
 

יוסי ר1

Active member
דווקא לגבי העטין, לי נראה פחות

בעייתי. כפי שכבד, שמלא בדם מותר לאחר צלייה, שכביכול שורפת את הדם שבו, כך נראה לי לגבי הכחל, שצלייה צורבת את מה שהיה חלב בו. על כל פנים לא נראה לי כי מותר לאכול את הכחל עם החלב שבו, הוא טעון הדחה לפני הצלייה, אבל בזה אני פחות מומחה, והרוצה לאכול, ראוי שיברר את ההלכה לאשורה.
 

ע מ י ש

New member
שיפודי ביז הם לא כל כך טעימים

זה דורש הרבה בישול. לא שווה את המאמץ. בענייני שרימפס אתם די מפסידים, גם בנקניקים. כל השאר - אין לכם סיבה לחשוב שהפסדתם משהו.
 
רק כמה הערות קצרות

יש עדויות להשמדת המונים והכחדת מינים ומשפחות שלמות של בעלי חיים. תסתכל על הגרנד קניון (לא בחיפה..) ותראה איך פתאום נעלמים מינים שלמים מהשכבות ותוספים אחרים את מקומם. שכחת את השתנות היבשות? שכחת שהוכח שבע"ח הגיעו מהפוליפונזים (מקווה שלא טעיתי) לאמריקה הדרומית למשל? זה על רקע המציאות. מקווה בלילה להכנס לכך יותר עמוק...
 
לא ממש

יש מספר הכחדות במהלך הפרה-היסטוריה, אף אחת מהן לא מוסברת באמצעות מבול.
 
בחייך- סוף עידו הקרח= שיטפונות

מקובל עליך או לא- זה ענינך. על פניו- זו תשובה להיגד שלך שלא היו הכחדןת כתוצאה משיטפון. נעבור אחד אחד עד שנסכים- או שלא נסכים- גם זה לגיטימי
 
למעלה