אינני ר' ולא הירש, ואתה שוב מתפרץ לדלת פתוחה.
שוב עלי לציין, שלא היית צריך לטרוח בכתיבת ההקדמה הארוכה והכל כך טריויאלית שבה השקעת את החלק הראשון של דבריך (עד כמעט סוף הודעתך כלומר עד סוף המשפט המסתיים במילים "הקדיש את חייו"). האמנם לדעתך היה צורך לסכם עבורי קורס כל כך בסיסי, שאותו אני בעצמי הספקתי להעביר בפרוטרוט, פעמים כה רבות, כמבוא אלמנטארי להגות הליבוביציאנית?
אגב, זו פעם שנייה שזה קורה לך, ואני מקוה שלא תהיה שלישית (לפיכך אודה לך מאד אם תקפיד שזה לא יקרה בשלישית, כי באמת אין לי כח לקרוא שוב ושוב את סיכומיך לקורסים שאותם אני בעצמי מעביר בפרוטרוט פעמים כה רבות). לכן, לא אתייחס לחלק הראשון הנ"ל של תגובתך, ואדלג ישר לסוף דבריך, שמתחילים להיות ענייניים רק החל מהמילים "הקטגוריה המוסרית". ובכן כשאתה מתייחס שם אל הלאומן, אתה כותב כך:
"הקטיגוריה המוסרית לא חלה עליו משתי סיבות עיקריות (החופפות זו לזו): חייו שלו עצמו (קיומם ורווחתם) אינם ערך עבורו (ומכיוון שכך - ניטל העוגן המוסרי מהחלטותיו). ושנית, הוא אינו מתכון להרע לזולתו כמטרה, אלא כאמצעי".
בדבריך אלה, בעלי היומרה ליטול את "העוגן המוסרי" מהחלטותיו של הלאומן, אתה לדעתי מטשטש את ההבדל הקריטי, שבין "העוגן" של הלאומן, לבין "העוגן" של בני האדם המוסריים ששופטים את מעשהו-המכוּוָּן של הלאומן מנקודת מבטם המוסרית! אפרט: אכן חייו של הלאומן אינם ערך עבורו, ואכן הוא אינו מתכוון להרע לזולתו כמטרה אלא כאמצעי (אגב זה אלפבית בהגות של ליבוביץ ככה שברור שלא היית צריך לטרוח לציין זאת); אבל עדין, בני אדם אחרים, מוסריים, בהחלט יוכלו-גם-יוכלו לשפוט מנקודת ראותם הסוביקטיבית את מעשיו-המכוּוָּנִים של הלאומן, ולחשוב לעצמם: "מעשיו-המכוּוָּנִים של הלאומן הזה הם תועבה בעינינו"! אגב כשם שגם ליבוביץ האנטי-לאומן והאנטי-פאשיסט שופט כ"תועבה" (בעיניו) את מעשיהם-המכוּוָּנִים של הלאומנים ושל הפאשיסטים (ושל היודונאצים). אמור מעתה: יש להבחין בין האופן שלפיו האדם שופט את הכרעותיו שלו, לבין האופן שלפיו אחרים שופטים את הכרעותיו: כלומר, אמנם מנקודת מבטו של כל אדם, ויהא פאשיסט או לאומן או מוסרי או דתי, הכרעותיו תמיד נתפסות בעיניו בתור הכי "טובות" (כפי שלמשל לימד ליבוביץ על ההכרעה הדתית על פי הפסוק בתהילים: "ואני קירבת אלוהים לי טוב"); אבל מנקודת מבטם של אחרים, הכרעותיו יכולות להיתפס בעיניהם כ"תועבה", וזה קורה למשל כאשר האחרים הללו הם אנשים מוסריים (או אנטי-לאומניים ככלל) אשר ניגשים לשפוט מנקודת מבטם את מעשיו-המכוּוָּנִים של הלאומן. והואיל ובני האדם המוסריים (כמו גם בני האדם האנטי-לאומנים בכלל) ישפטו את מעשיו-המכוּוָּנִים של הלאומן בתור "תועבה" (בעיניהם), אזי המסקנה הנגזרת מכך היא, שמעשיו הם אכן תועבה מנקודת-מבט מוסרית (כמו גם מנקודת מבט אנטי-לאומנית בכלל).
עוד אתה כותב: "על כל [זה]...נוסף...היות ראובן חלק מקולקטיב הומוגני - שאז ודאי לא חל לגביהם מושגים מוסריים". ובכן, למותר לציין שליבוביץ ראה כל ברייה אנושית כאינדיבידואל, עוד לפני שהוא ראה בה חלק מקולקטיב! לפיכך יטען ליבוביץ, שאם אותה ברייה אנושית מכריעה לראות את עצמה כחלק מקולקטיב, הרי שהכרעה זו עצמה היא הכרעה של אינדיבידואל, והיא קודמת (מבחינה מושגית) לכל הכרעה אחרת של איזשהו "קולקטיב" עלי אדמות! שאם לא תאמר כך, אז (להבנתך), למה ליבוביץ, האנטי-פאשיסט והאנטי-לאומן, הירשה לעצמו לשפוט כ"תועבה" את הכרעותיו הלאומניות של כל לאומן ואת הכרעותיו הפאשיסטיות של כל פאשיסט? והרי הלה הכריע עוד קודם לכן לראות את עצמו כחלק מקולקטיב ואת מעשיו כחלק ממעשי הקולקטיב! אמור מעתה: יש להבחין בין האופן שלפיו האינדיבידואל שופט את הכרעותיו שלו (כולל את הכרעתו לראות את עצמו כחלק מקולקטיב), לבין האופן שלפיו אחרים שופטים את הכרעותיו; וזה קורה למשל כאשר האחרים הללו הם אנשים מוסריים (או אנטי-לאומניים ככלל), אשר ניגשים לשפוט מנקודת מבטם את מעשיו-המכוּוָּנִים של הלאומן או של הפאשיסט, אשר כאינדיבידואל הוא הכריע עוד קודם לכן לראות את עצמו כחלק מקולקטיב.
אתה מסיים: "כל ההתפלספות מי התחיל או לא - המשעשעת בפיתוליה - היא אינדיפרנטית במופגן". היא אינדיפרנטית רק מנקודת מבטו של הלאומן הרואה את עצמו כחלק מקולקטיב, אבל היא ממש לא אינדיפרנטית, אלא ממש רלוונטית, מנקודת מבטם של בני אדם מוסריים (או אנטי-לאומניים ככלל) אשר שופטים כ"תועבה" את מעשיו-המכוּוָּנִים של הלאומן הזה.