עוד מהפכה של השר הכץ - מהפכת המכוניות ללא נהג אנושי.
תעשיית הרכב העולמית זנחה (לעת עתה) את מהפכת הרכבים החשמליים שנכשלה בגלל הבעייתיות של הסוללות הנטענות והיא כעת מקדמת בכל העוצמה את מהפכת הרכבים שנשלטים מרחוק ע"י מחשב.
ממשלת ישראל החליטה לקדם את המהפכה הזאת בישראל כדי לא לפספס את הרכבת העולמית הזאת ששועטת קדימה בשיא המהירות.
השר כץ קיבל שלוש החלטות חשובות בנושא זה:
1. כביש האיילון החדש - קטע הכביש החדש של האיילון-לדרום ממחלף רשפון-געש למחלף שבעת הכוכבים כבר סלול (וגם כל חיבוריו למחלפים החדשים) אך לא נפתח לתנועה בגלל תחנת הרכבת של הרצליה שיושבת ממש על הקצה הדרומי שלו וכך מונעת את חיבורו להמשך כביש האיילון הקיים.
נוצרה פה הזדמנות נדירה של קטע כביש רחב וריק שיכול לשמש לנסיעות מבחן של כלי רכב נסיוניים. ממשלת ישראל קפצה על המציאה ואישרה את הניסויים בכביש.
כל יצרניות הרכבים האלה בעולם קיבלו בברכה את אישור הממשלה והחלו להשתמש בכביש החדש כאתר ניסויים. כביש האיילון הפך לאתר ניסויים עולמי תחת הפיקוח של מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה.
השר כץ חנך את אתר הניסויים החדש בטקס בהשתתפות עשרות חברות מהעולם.
2. כביש 531 החדש - הכביש החכם הראשון בישראל. הממשלה הכריזה על הכביש החדש ככביש הראשון בישראל אשר בו יותקנו גלאים מיוחדים בכל 500 מ'. גלאים אלה יחוברו לארונות תקשורת שיהיו מקושרים עם מרכז הבקרה של חברת נתיבי ישראל. הגלאים יזהו כל רכב ורכב, את סוגו, את בעליו ואת ההיסטוריה של עבירות התנועה שיש לו. הגלאים גם יזהו באיזה נתיב כלי הרכב נוסע ובאיזו מהירות. הם יזהו גם את גודל המרווח בין כלי הרכב בנתיב. הממשלה כך תוכל לשלוט בכביש שליטה מוחלטת ולתכנן לגביו שינויים בתנועה (חסימת משאיות בשעות מסויימות, חסימת רכבים פרטיים בנתיב מסויים לטובת התחבורה הציבורית, חסימת מכוניות ללא רישיון-רכב ונהגים ללא רישיון נהיגה).
בעתיד, מרכז הבקרה יחובר לצגים במכוניות עצמן וישדר לנהגים הוראות לגבי הכביש. הכביש "ידבר" עם הנהגים שנוהגים בו (בעלי הרכבים יתקינו צגים במכוניות בתמורה לתשלום שנתי מופחת של רישיון הרכב שלהם).
הממשלה מתכננת פעולות דומות בעתיד בכל כבישי הארץ, תוך יישום הלקחים שיילמדו מכביש 531.
3. מרכז לתחבורה חכמה. הממשלה תבנה בנתניה, בשיתוף פעולה עם הממשל בארה"ב, מרכז מחקר חדש לתחבורה חכמה שיבחן מכוניות ללא נהג ואת אפשרויות שילובן העתידי בכבישים האמיתיים.
בישראל הוקמו חברות רבות שנמצאות בחזית העולמית של תחום זה והאתר החדש בנתניה (לצד כביש 57) ישמש להן כבית שני.
חצי מהמימון להקמתו יוקצה ע"י הממשל בארה"ב וחצי ע"י ממשלת ישראל.
האתר יכיל רמזורים חכמים, תמרורים חכמים, צמתים חכמים שיורו למחשב שברכב כיצד לנסוע בביטחה לפי חוקי התנועה ולהימנע מתאונות.
ראש הממשלה הכריז השנה על תכנית לאומית חדשה לתחבורה חכמה וישראל תהפוך להיות למעצמה עולמית בתחום, בדיוק כפי שהיא כיום מעצמה עולמית בתחום כלי הטייס הבלתי מאויישים (הצבאיים והאזרחיים).
תעשיית הרכב העולמית זנחה (לעת עתה) את מהפכת הרכבים החשמליים שנכשלה בגלל הבעייתיות של הסוללות הנטענות והיא כעת מקדמת בכל העוצמה את מהפכת הרכבים שנשלטים מרחוק ע"י מחשב.
ממשלת ישראל החליטה לקדם את המהפכה הזאת בישראל כדי לא לפספס את הרכבת העולמית הזאת ששועטת קדימה בשיא המהירות.
השר כץ קיבל שלוש החלטות חשובות בנושא זה:
1. כביש האיילון החדש - קטע הכביש החדש של האיילון-לדרום ממחלף רשפון-געש למחלף שבעת הכוכבים כבר סלול (וגם כל חיבוריו למחלפים החדשים) אך לא נפתח לתנועה בגלל תחנת הרכבת של הרצליה שיושבת ממש על הקצה הדרומי שלו וכך מונעת את חיבורו להמשך כביש האיילון הקיים.
נוצרה פה הזדמנות נדירה של קטע כביש רחב וריק שיכול לשמש לנסיעות מבחן של כלי רכב נסיוניים. ממשלת ישראל קפצה על המציאה ואישרה את הניסויים בכביש.
כל יצרניות הרכבים האלה בעולם קיבלו בברכה את אישור הממשלה והחלו להשתמש בכביש החדש כאתר ניסויים. כביש האיילון הפך לאתר ניסויים עולמי תחת הפיקוח של מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה.
השר כץ חנך את אתר הניסויים החדש בטקס בהשתתפות עשרות חברות מהעולם.
2. כביש 531 החדש - הכביש החכם הראשון בישראל. הממשלה הכריזה על הכביש החדש ככביש הראשון בישראל אשר בו יותקנו גלאים מיוחדים בכל 500 מ'. גלאים אלה יחוברו לארונות תקשורת שיהיו מקושרים עם מרכז הבקרה של חברת נתיבי ישראל. הגלאים יזהו כל רכב ורכב, את סוגו, את בעליו ואת ההיסטוריה של עבירות התנועה שיש לו. הגלאים גם יזהו באיזה נתיב כלי הרכב נוסע ובאיזו מהירות. הם יזהו גם את גודל המרווח בין כלי הרכב בנתיב. הממשלה כך תוכל לשלוט בכביש שליטה מוחלטת ולתכנן לגביו שינויים בתנועה (חסימת משאיות בשעות מסויימות, חסימת רכבים פרטיים בנתיב מסויים לטובת התחבורה הציבורית, חסימת מכוניות ללא רישיון-רכב ונהגים ללא רישיון נהיגה).
בעתיד, מרכז הבקרה יחובר לצגים במכוניות עצמן וישדר לנהגים הוראות לגבי הכביש. הכביש "ידבר" עם הנהגים שנוהגים בו (בעלי הרכבים יתקינו צגים במכוניות בתמורה לתשלום שנתי מופחת של רישיון הרכב שלהם).
הממשלה מתכננת פעולות דומות בעתיד בכל כבישי הארץ, תוך יישום הלקחים שיילמדו מכביש 531.
3. מרכז לתחבורה חכמה. הממשלה תבנה בנתניה, בשיתוף פעולה עם הממשל בארה"ב, מרכז מחקר חדש לתחבורה חכמה שיבחן מכוניות ללא נהג ואת אפשרויות שילובן העתידי בכבישים האמיתיים.
בישראל הוקמו חברות רבות שנמצאות בחזית העולמית של תחום זה והאתר החדש בנתניה (לצד כביש 57) ישמש להן כבית שני.
חצי מהמימון להקמתו יוקצה ע"י הממשל בארה"ב וחצי ע"י ממשלת ישראל.
האתר יכיל רמזורים חכמים, תמרורים חכמים, צמתים חכמים שיורו למחשב שברכב כיצד לנסוע בביטחה לפי חוקי התנועה ולהימנע מתאונות.
ראש הממשלה הכריז השנה על תכנית לאומית חדשה לתחבורה חכמה וישראל תהפוך להיות למעצמה עולמית בתחום, בדיוק כפי שהיא כיום מעצמה עולמית בתחום כלי הטייס הבלתי מאויישים (הצבאיים והאזרחיים).