עזרה

masorti

New member
את כמובן מבינה את תורת הרמב"ם...

הרבה יותר טוב מפרופסור ידוע לפילוסופיה ולמחשבת ישראל.
וספרו הפך להיות "שנוי במחלוקת" ברגע שתוכנו אינו נוח לך. מצד שני, הזבל של הקוקו האמריקני וולש הוא כמובן ספר מופת שאין עליו שום מחלוקת.
 

טלי1960

New member
ראשית-קרא את הרמבם ורק אז תשפוט.

אני חיה בעולם של פרופסורים.לא כולם מרשימים אותי,במיוחד אחד שטעה בגסות שכזו. לא טענתי ש"שיחות עם אלוהים" הוא ספר מופת,אני כן טענתי שהוא מעלה שם כמה רעיונות ששווה לקרא כי הם מעניינים ונותנים זוית נוספת למחשבה. הביקורת שלך מבלי לקרא את הספר ,רק מבזה אותך וכדאי שתחדל.
 

masorti

New member
וואוו, את חיה בעולם של פרופסורים....

ובתור דוקטורנטית למחשבים יש לך כמובן הכשרה מקצועית לקבוע שפרופסור למדעי היהדות (שזכה גם בפרס ישראל על כך) טועה בצורה גסה בהבנתו את משנת הרמב"ם. תמהני איך תתייחסי לביקורת של דוקטורנטים לפילוסופיה על אלגוריתמי המחשב שאת מפתחת. הרי גם הם חיים בעולם של פרופסורים... נ.ב. דווקא קראתי את הרמב"ם. לפחות את החלקים הרלוונטיים לדיון. אבל אין לי כוח לדבר אל הקיר ולהסביר לך שאת לא מבינה כלום. ממילא מטרתך אינה להבין אלא לנגח את הדת. גם אם האמת תכה על ראשך במקבת, את תתעקשי על ההיפך.
 

טלי1960

New member
אני חשה שהויכוח הולך לכיוון של פגיעה אישית!!!

ואין לי שום עניין בכיוון שכזה מאחר ודרך האלימות אינה דרכי והיא אינה מוסיפה כבוד ,לא לך, ולא לדיון. אני רק יכולה להגיד לך שאתה טועה לחלוטין לגבי הרמבם. יש להבין את העניין בעיניים של המפרש עצמו. הפסיקות שלו מסתמכות על היות הגוי בדרגת בהמה ולכן יש להורגו במידה וגרם עוול ליהודי או הביא יהודי לידי חטא. אותו דין חל על בהמות שהביאו יהודי לידי חטא. יהודי ששכב עם בהמה-יש להרוג את הבהמה. יהודי ששכב עם גויה-יש להרוג את הגויה. הרמבם מסביר את ההקבלה שהוא עושה וטוען שהיא נובעת ישירות מהפסוק בספר ויקרא "ובכל בהמה לא תיתן שכובתך" (ויקרא יח,כג) ואז הוא עושה הקבלה של חוק הבהמה על הגוי ואמר כך: "....גוי הבא על בת ישראל--אם אשת איש היא, נהרג עליה... אבל ישראל שבא על הגויה--בין קטנה בת שלוש שנים ויום אחד בין גדולה, בין פנויה בין אשת איש, ואפילו היה קטן בן תשע שנים ויום אחד--כיון שבא על הגויה בזדון, הרי זו נהרגת: מפני שבאת לישראל תקלה על ידיה, כבהמה. והרמבם מנמק ואומר : "ודבר זה מפורש בתורה, שנאמר "הן הנה היו לבני ישראל . . . וכל אישה, יודעת איש למשכב זכר--הרוגו.." (במדבר לא,טז-יז). אנא שים לב למילה : | כבהמה.זה הנימוק של הרמבם לעונש המוות שהוא פוסק על גוי. איך אתה מסביר אחרת את הקטעים שהבאתי? הרי הרמבם הסביר בעצמו את ההקבלה בין גוי לבהמה .חזר והדגיש את המקור וחזר והדגיש את הדין הזהה. אז למרות שהרמבם עצמו מסביר,אתה בוחר להתכחש לדבריו ולקבל דעתו של הפרופסור? היכן דעתך שלך? היכן ההיגיון שלך? יש לך את כל הכלים לבדוק את העניין בעצמך,למה אינך עושה זאת ומעדיף דעת אחרים על פני מסקנותיך שלך? אני מציעה לך שלא לעשות לי אאוטינג ולא לנצל את התכתובת האישית בינינו ולא לפרסם בפומבי פרטים אישיים עלי כנקמה,רק בשל הקושי שיש לך עם הדיון הזה. מאד לא מכובד. מבחינתי זו אלימות. פגיעה אישית מלמדת על תיסכול ואיבוד עשתונות. רק אדם שלא מצליח להוכיח דבריו יפנה לדרך האלימות ולפגיעה אישית בכותב.
 

masorti

New member
מי קבע מה דעת המפרש עצמו? את?

אני מעדיף לסמוך בענין זה על דעת המומחה למחשבת ישראל. קחי בחשבון שיש סיכוי פיצי פיצפון שאולי את טועה בהבנתך את הקטע שאת מצטטת, ודווקא פרופסור שבייד מבין את גישת הרמב"ם קצת יותר טוב. נ.ב. אני לא עושה לך אאוטינג. כל מה שכתבתי עלייך כבר פורסם על ידך בפורום.
 

טלי1960

New member
אין סיכוי שהפרופסור טועה?

למה אתה מקבל את דבריו ולא בודק בעצמך? תן לעצמך מעט יותר קרדיט. לא צריך ללכת בעיניים עצומות אחר אדם שטוען משהו מסוים עם מעט מאד בסיס עובדתי. קראתי את נימוקי הפרופסור,לא רק שהם לא משכנעים אלא הם מתעלמים לחלוטין מההסבר של הרמבם עצמו. כעיקרון,כדאי שלא ללכת בעיניים עצומות אחר דעתו של אדם.לעולם אל תשכח שהוא רק אדם וככזה הוא אינו נקי מטעויות. הכי מומלץ זה לבדוק לבד ולהתעמק בהרבה מאד פרשנויות עד שמגבשים דעה.
 

masorti

New member
אין סיכוי שאת טועה?

מה לעשות שבין דעתך לדעת הפרופסור, אני מעדיף בענין זה את דעת הפרופסור. Silly me. אגב, קראת את נימוקי הפרופסור רק בשלוש השורות שהבאתי או שהטרחת את עצמך לקרוא את כל 140 העמודים שהוא כתב על הרמב"ם באותו ספר? אבקשך גם לדייק בדבריו... קראת את נימוקי הפרופסור, ולדעתך הם מתעלמים מההסבר של הרמב"ם עצמו כפי שאת מבינה אותו. אין שום ודאות שאת הבנת נכון את דברי הרמב"ם עצמו. נהפוך הוא... לאור דברי הפרופסור, יש חשד סביר שהבנתך את דברי הרמב"ם עצמו מופרכת מיסודה.
 

טלי1960

New member
לרגע חשבתי להביא לכאן פרשנויות על הרמבם,

ולהוכיח לך מפי מלומדים רבים שהפרשנות שלי איננה מופרכת. האמת היא שאני חשה שאין לי חשק לעשות לך חיים קלים. תרצה-תטרח ללמוד בעצמך, לא תרצה-תשאר בבורותך וקבל רק דעת מלומד אחד. הגעתי למסקנה שממש לא מזיזה לי מידת ידיעותיך ברמב"ם.
 

טלי1960

New member
אמרתי לך מה דעתי על פגיעות אישיות,

לא נראה לי שאתייחס עוד להודעות פוגעניות כי ברור לי שהן נכתבות רק כאשר אין לך מענה ראוי. לגבי "דעת אמת",חיפשתי בגוגל, יש המון חומר. אני אבדוק האם אין זה ארגון השונא מתוך בורות או שהביקורת שלו אמינה ובאה מידע של ממש. תודה על ההפניה.
 
טלי צודקת.

הכי עצוב זה לראות שאדם לא מוכן להתפשר על הדעה הכי מינימלית שיש....אפילו לזה אתה לא מסוגל? מה גורם לך לחשוב שהדעות שלך הן האמת הבלעדית? אם היית מתבונן אל תוכן הדברים היו לך אמיתות שונות המתחברות בנקודות מסויימות והיית יוצר ראייה נרחבת צבעונית ומושלמת.
 

masorti

New member
מה גורם לך לחשוב...

שהדעה שלך היא האמת הבלעדית? שמא תהיי מוכנה לבחון בפתיחות את האופציה שאין כלום מאחורי כל תורת הנסתר שאת דוגלת בה?
 
גם אם יגידו לי שאין בה כלום

כפי שהרבה טוענים (למרות שגם הרבה טוענים אחרת) אני מעדיפה לשקוע בזה מאשר בהבל הבלי העולם הזה...:) ( לעיין בבקשה ב"קוהלת", אני מאמינה שזה יכול לעזור)
 

masorti

New member
עייני בספרו של פרופ' אליעזר שבייד...

"הפילוסופים הגדולים שלנו". ובפרט בקטע הבא בעמוד 228: "כבר נאמר לעיל שהרמב"ם לא קבל את השקפת ריה"ל ולפיה נמצא עם ישראל ברמה אונטולוגית גבוהה מזו של שאר העמים. עם ישראל התייחד אך ורק בקבלתו את התורה. אברהם השיג את האמת האלוהית מעצמו, וזכה מתוך כך לנבואה. הוא אסף סביבו שבט של הוגים, וזכותם - זכות המסורת שבה נתחנכו בניהם, עמדה להם שיקום אדם כמשה...". בקיצור, לתפישת הרמב"ם היתרון של היהודים על הגויים נובע מהשפעה סביבתית (קרי חינוך נכון וחיים בדרך הנכונה) ולא בגלל איזה הבדל "גנטי".
 

טלי1960

New member
מעולם לא דחיתי אף ספר שהיציעו לי

אלא אולי רק בשל קוצר זמן ולא חוסר נכונות. אני קוראת המון,מכל וכל ושמחה מאד על המלצות לספרים. זה לא אומר שאני מאמצת כל דבר שנכתב בספר זה או אחר. אני בוררת לי מה מדבר אלי ומה נדחה על פי ההגיון. ספרי הקבלה לא דברו אלי למרות שמאד ניסיתי ומאד רציתי לראות את "האור". המסקנה הכללית שלי היא שאם יש אלוהים,הוא לא זקוק לכך שנעבוד אותו. הוא אינו זקוק לתודה שלנו 3 פעמים ביום. הוא לא יצר אותנו כדי שנסבול ונגביל עצמינו לדעת. אין שום צורך לאהוב את הבורא בדיוק כפי שאין צורך לשנוא אותו. הוא פשוט קיים(למי שמאמין) וזהו.
 
מדוייק

המצוות נועדו למאמין ולא לאל הן מתוות דרך הן בעצם סוג של מדיטציה יהודית... ומי שרואה במצוות סוג של סולם טועה הם רק הדרך אל השקט והשלום...
 
למעלה