פסוק לי פסוקך 5
במאמרו 'מצוות מעשיות' כותב ליבוביץ:
"מהותו של התוכן האמוני של היהדות הוא שאין הוא מתבטא אלא במערך השיטתי של מצוות מעשיות - בהלכה".
האם פסוק זה הוא בעל תוכן אמפירי או גם נורמטיבי? האם ליבוביץ מתאר כאן רק מה שניתן ללמוד מתצפית במציאות ההיסטורית-אמפירית של היהדות, ואילו המציאות הזאת היתה שונה הוא לא היה מתבטא כך, או שמא זה ממהותה של הדת - לפי תפישתו את המושג "דת" כפי שהיא מתבטאת בכתביו - שאין היא עשויה להתבטא אלא במערך שיטתי של מצוות מעשיות? לשון אחר, האם אפשר להעלות על הדעת - מבחינה עקרונית ולא מבחינה אמפירית - יהדות שאינה מתגלמת במערך שלם של מצוות מעשיות הפורש את שלטונו על כל שטחי החיים שיש להם מעמד ערכי?
במאמרו 'מצוות מעשיות' כותב ליבוביץ:
"מהותו של התוכן האמוני של היהדות הוא שאין הוא מתבטא אלא במערך השיטתי של מצוות מעשיות - בהלכה".
האם פסוק זה הוא בעל תוכן אמפירי או גם נורמטיבי? האם ליבוביץ מתאר כאן רק מה שניתן ללמוד מתצפית במציאות ההיסטורית-אמפירית של היהדות, ואילו המציאות הזאת היתה שונה הוא לא היה מתבטא כך, או שמא זה ממהותה של הדת - לפי תפישתו את המושג "דת" כפי שהיא מתבטאת בכתביו - שאין היא עשויה להתבטא אלא במערך שיטתי של מצוות מעשיות? לשון אחר, האם אפשר להעלות על הדעת - מבחינה עקרונית ולא מבחינה אמפירית - יהדות שאינה מתגלמת במערך שלם של מצוות מעשיות הפורש את שלטונו על כל שטחי החיים שיש להם מעמד ערכי?