לא מינה ולא מקצתה.
כתבת לעיל שליבוביץ מבחין בין שני סוגי מצוות, מצוות מעשיות, ומצוות שאינן מעשיות. על כך שאלתי אותך.
לא מצאתי הבחנה כזו כאן. לעומת זאת בקטע הזה הוא מבחין אולי בין שני מקיימי מצוות. שני סיגנונות של מקיימי מצוות. לא בשני סוגי מצוות.
בקטע זה שהבאת, ליבוביץ מדגים ( כמו גם במקומות אחרים ) את מה שאני טוען כלפיו - שמעולם לא היה דתי. ( מעולם = מאז נעשה ישעיהו ליבוביץ המוכר לנו ).
ליבוביץ ( בניגוד למה שריקי בד"כ טוען ) מכתיב לנו כאן מהי 'יהדות ההלכה' ובדבריו החד משמעיים קובע לנו עובדה מבלי שכלל מאפשר את הלגיטימיות של קביעה אחרת. מי שקורא את הדברים ואינו מצוי במכלול הדתי מקבל תמונה מצונזרת ומעוותת. וכך אומר ליבוביץ :
" ... ואל תהא "מצוות אנשים מלומדה" זו קלה בעינינו, כי היא - ולא ההכרעה וההחלטה והכוונה האישית הנדירה - היא התריס העיקרי בפני הברבריות ואפילו הבהמיות."
כל עיתון יומי מוכיח שבני אדם ברבריים ובהמיים קיימים ללא כל קשר הכרחי בין היותם דתיים מסוג זה או אחר או לא דתיים כלל, ללא כל קשר למוצאם, מעמדם, שפתם, דתם, גילם, מינם וכיוצ"ב. זו אמירה בעלת גוון אליטיסטי גזעני מכוער.
זוהי דווקא מהותה של דת, כל דת, שהיא דווקא מוּנעת ע"י הסדר ההפוך מזה שליבוביץ ממליץ עליו - קודם כל הכוונה והתודעה, ורק אח"כ כל היתר. הרי זו בדיוק טענתי כלפיו, שהוא מטייח את העובדה שמי שבעיניו מסמל את גדול המאמינים מנסח לנו את הלכות יסודי התורה בפנִיָה אל התודעה קודם כל, אל תיאוריית "אמיתת הימצאו" - ורק אח"כ , אחרי 4 הלכות תודעה פילוסופיות לוגיות הוא קובע : "וִידִיעַת דָּבָר זֶה מִצְוַת עֲשֵׂה, שֶׁנֶּאֱמָר "אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ". וְכָל הַמַּעֲלֶה עַל דַּעְתּוֹ שֶׁיֵּשׁ שָׁם אֱלוֹהַּ אַחֵר, חוּץ מִזֶּה--עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה... "
מצוות עשה היא אמונת תודעה וכוונה - ולא מצוות אנשים מלומדה !
והרמב"ם של ה'יד החזקה' גילה גישה והבנה דתית מסורתית בניגוד למו"נ שבו הוא בעיקר פילוסופי מגמתי והוא זה שאומר לנו על מצוות אהבת ה' " ... שנתבונן ונסתכל במצוותיו וציווייו ופעולתיו, כדי שנשיגהו ונתענג בהשגתו תכלית התענוג - וזוהי האהבה המצווה [עלינו]. ולשון ספרי:ו"לפי שנאמר 'ואהבת את ה' אלוקיך' יודע אני כיצד אהב את המקום? תלמוד לומר: 'והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על-לבבך' - שמתוך כך אתה מכיר מי שאמר והיה העולם". הנה ביארנו לך, שבהשתכלות תבוא לידי השגה, וימצא לך תענוג ותבוא האהבה בהכרח..."
ההתבוננות וההשתכלות במצוות מהי אם לא החוויה הדתית, ואין היא כלל חופשית ( כדברי ליבוביץ ) - היא מכוונת מראש. היא ההפך הגמור של שיגרת פרוזה של מצוות אנשים מלומדה - איך אפשר לומר על התבוננות והשתכלות במצוות שהיא פרוזה ? ולא היא אחראית לזוועות הגדולות ביותר של עובדי האלילים. המתת בן סורר ומורה בסקילה אכזרית או טקס האישה הסוטה האכזרי או הטקס האכזרי והפגאני של שילוח שעיר לעזאזל ממרומי הצוק ( " ... אני ה' חקקתיו ואין לך רשות להרהר בהן..." ) מעשים אלה ושכמותם שליבוביץ אינו מתייחס אליהם כמובן אינם פחות ברבריים ובהמיים מכל מעשה דתי אלילי אחר. טקסים אלה אינם נוהגים היום כמובן, ובמובן זה הם אינם 'יהדות ההלכה' אולם אין להתעלם מכך שמסורת ישראל כוללת אותם, וזו המסורת שמתנגדת לאלילות.
ועניין ה'לשמה' שמאבד לחלוטין מתוקפו עקב תפיסתו של ל' כפי שהיא מבוטאת בקטע שהפנית אליו ( כמו גם בחלק ממצוות העשה ע"פ הגדרתו של הרמב"ם ב'יד החזקה' ) משום שהיא איננה דתיות של ברבריות ובהמיות, היא נושא שאומנם מתקשר לאותו הקטע אולם אינו מעניינו כאן.
.