פסוק לי פסוקך 5

u r i el

New member
אני עובד על זה.

תהיה הגון ותמתין. הרי אתה כבר יודע עד כמה אני עסוק, והמחשב תפוס לעניינים אחרים חשובים כגון בורסה, סרטים, שיעורי בית, מוסיקה ומה לא.
 
ומה דעתך על הטרמינולוגיה הצהלית

"פקודת יום"?
ענייני דעות ואמונות שזורים תדיר בתוך ספרי ההלכות אבל אינם נקראים הלכות.
הלכה או מצווה היא רק כמו שאתה הגדרת: "מצוות שבקיומן כרוכה איזו עשיה, או מחדל מעשיה"
לכן היה לי מוזר לראות שליבוביץ קורא לאותם ארבעת הסעיפים הלכות.
 

פיקסעלע

New member
זה לא נכון

לחשוב זו גם הלכה כי זו פעולה אקטיבית. בהנחה ששנינו לא "מתנגדים".
 
אולי תאמר לי איזה מין הלכה זו

"הלכה ב': ואם יעלה על הדעת שהוא אינו מצוי, אין דבר אחר יכול להימצאות" ?
אכן אנחנו מצווים לדעת זאת, אבל אי אפשר לקרוא לזה הלכה. כמו שאין הלכה "בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ".
 

u r i el

New member
גם אתה

גונב לי את כל ההצגה של מתקפת "המצוות המעשיות" שתכננתי נגד ליבוביץ.
בסוף אני ארד מזה, ולא יהיה כאן אקשן. חבל.
 

u r i el

New member
לא.

יש נקודת מוצא אחת ומגמה אחת :
ןהגית בו - בליבוביץ - יומם ולילה.
זו המצווה המעשית היחידה שבה מתגלמת דתיותו של פורום נכבד זה. אין מקום לכוונות ומגמות שהם כמובן שונים מאדם לאדם. אבל מצווה מעשית זו היא היא הפורום .......
 

iricky

New member
אולי תקרא שוב את מה שאתה עצמך כותב?

ואם לא מספיק שוב אחד, קרא שוב ושוב. "אנחנו מצווים לדעת זאת" - ההיגד עצמו איננו מצווה ואיננו הלכה, אבל ידיעתו היא המצווה והיא ההלכה, כפי שאומר הרמב"ם בהלכה ו' "וידיעת דבר זה מצות עשה...". ואלמלא הקדימה התורה ואמרה "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ" - איך תדע מה אתה מצווה לדעת? אילו כינס הרמב"ם את כל שש ההלכות הראשונות שלו במסגרת הלכה אחת זה היה מניח את דעתך? אז הוא מצא לנכון לחלק את ההלכה הזאת לשישה סעיפים נפרדים, ובמקום סעיפים הוא קורא לזה הלכות, האם זה משנה את תוכן הדברים? האם זה משנה את משמעותם? למה זה מפריע לך? בוא נאמר שהרמב"ם נותן לך עוד בקעה להתגדר בה. למה הוא מצא לנכון לערוך את הדברים דווקא כך? למה הוא חילק את זה לשישה סעיפים נפרדים? מה דעתך?
 

iricky

New member
אבן שושן צודק

זו המשמעות המילונית. אבל השפה האנושית לא חיה מפי המילון. גם סוכה מריחה לא תמצא במילון.
 
גם נורמטיבי

כי דת צריכה להיות ברת-שיתוף. וכדי שמשהו יהיה בר-שיתוף, הוא צריך להיות ניכר ברמה האובייקטיבית - ברשות הרבים. מה שאנשים חושבים על אלוהים או על התורה, ומה שהם מרגישים נמצא ברשות היחיד ויכול להיות באינספור הבדלים. מה שאין כן המצוות המעשיות שהן מצויות ברשות הרבים, ניתן להתאחד סביבן ויש בהם כדי לאבחן ציבור מסוים כקבוצה שיש לה דרך משותפת.
 

iricky

New member
אם כן חוזרת השאלה למקומה

האם הקולקטיביות היהודית היא רק עניין אמפירי-היסטורי או שמא היא מהותית ליהדות? האם אפשר להעלות על הדעת דת יהודית אישית?

שאלה זו מופנית גם לפיקסעלע
 
מהותית

האמירה של ליבוביץ "אין לי חלק בתורה ובאמונה, אלא במידה שאני שייך לקולקטיב ישראל ; אני כשלעצמי אין בי הדחף ואין בי הכוח ליצור לי דת ואמונה משלי" היא אנדרסטייטמנט מצטנע. לו רק לו אין חלק בתורה ובאמונה אלא כחלק מקולקטיב ישראל - לאף אחד אין.
 

iricky

New member
אז זהו, שזה לא כל כך חד וחלק

ביע"מ יש מאמר שכותרתו "יחיד וחברה בתפיסת היהדות", שבו דן ליבוביץ בדיוק בנושא זה. הוא מראה שלצד גילויים קולקטיביסטיים מובהקים יש בדת ישראל גם גילויים של אינדיבידואליות קיצונית (תפילת נעילה, 'חובות הלבבות', 'מסילת ישרים', ספרות "המוסר", ועל זה אפשר להוסיף גם רבים ממזמורי התהלים, ביניהם כבר המזמור הראשון). המסקנה שלו היא - "לגבי ההלכה אי אפשר להחליט בודאות, אם היא סובבת על הציר של היהודי המקיים אותה, או על ציר העדה היהודית המקיימת אותה". בבעית היחיד והקולקטיב רואה ליבוביץ בעיה אנתרופולוגית או סוציולוגית, ולא בעיה דתית. משמע, הקולקטיב איננו ממהותה של הדת היהודית.
 
למעלה