פסוק לי פסוקך 5

אויש. אחד המאמרים אם לא ה.

ידועה הביקורת על שינוי העמדה שעשה ליבוביץ ביחס לדת ומדינה - מכונה גם ישעיהו א' לעומת ישעיהו ב'. תחילה ביקש ליבוביץ לראות במדינה הזדמנות דתית גדולה של הקולקטיב הדתי בה יקויים "משטר התורה" ולצורך כך ביקש להביא את הציבור הדתי לחוקק הלכות חדשות - ובניגוד לתפיסה של "ד' אמות של הלכה". לאחר מכן שינה את עמדתו וקרא להפרדת הדת והמדינה - המדינה אינה ערך אלא אינסטרומנט בלבד, אין עוד "קולקטיב דתי" אלא יחידים המנסים לשמור את המצוות בד' אמות של הלכה.
במאמר משנת 1967 שכותרתו "יחיד וחברה בתפיסת היהדות" (בתוך יהדות עם יהודית ומדינת ישראל, עמ' 314), הוא נותן הסבר, במובלע, לשינוי עמדתו:

"דוגמא בולטת ביותר: מרבים לדבר על התפיסה הנבואית של עם ישראל ושל הצד הלאומי, הממלכתי-המדיני של הווייתו. לאמיתו של דבר אין הנבואה עוסקת כלל בשאלות אלו לגופן; אילו עסקה בזה לא היתה קודש אלא חול. אמנם היא נוגעת בכל השאלות האלה, שהרי היא עוסקת בבני אדם חיים, השקועים בכל אותה מערבולת מדינית, לאומית, ממלכתית; אולם אין היא מעוניינת בשאלות אלה מצד עצמן.
לא ישעיהו ולא ירמיהו - לא היתה להם אידיאולוגיה מדינית-היסטורית מסויימת לגבי עם ישראל וגורלו, אלא היה להם עיקר אחד, והוא: שמעו דבר ה' - ושמיעת דבר ה' מחייבת, בתנאים ובמסיבות שונים ומתחלפים, אף עמדות שונות ומתחלפות לגבי בעיות העם, הארץ המדינה וכו'. ומה שיש לומר על נביאי האמת והצדק ניתן לומר גם על כל הוגי-הדעות ביהדות המאוחרת, במידה שהם מייצגים את אותה מהות יהדותית, שעליה מושתתת זהותה של היהדות עצמה, ורציפות קיומה בכל הגלגולים ההיסטוריים וגם התרבותיים, שעברו עליה במשך 3000 שנה.
כיוצא בו - הבנת הגישות השונות, הנראות כסותרות, לגבי מוסד המלוכה. הסתירה המדומה מתיישבת רק אם נכיר שלגבי התורה והנביאים המלוכה אירלוואנטית מצד עצמה. יש מוסד כזה במציאות, וייתכן אפילו שהוא דרוש בתנאים מסויימים; ואם הוא דרוש והוא קיים, יש מצוות לגבי מוסד זה. ואילו בשאלה אם מוסד זה הוא מחוייב המציאות מבחינה דתית - יש בזה מחלוקת חכמים: אם "שום תשים עליך מלך" הוא חובה או רשות. העובדה שלהלכה נפסק: חובה, אינה קובעת, שהרי אנו יכולים להיתלות באילנות גדולים של חכמים והוגי דעות דתיים, שכל המקורות התלמודיים היו לנגד עיניהם, ואעפ"כ חלקו על כך, ואפילו בצורה חריפה, כגון אברבנאל. יפה הסביר דווקא אחד מאחרוני האחרונים, הנציב, בפירושו על "שום תשים עליך מלך", כי ניכר מן התורה ומן הנביאים שהמלוכה פסולה מבחינת רוחה ומגמתה של התורה, אלא שבמצבים מסויימים היא נעשית הכרח מבחינת צורך קיום העם, ובמקרים אלה הקמתה נעשית מצווה - מעין פיקוח נפש של הציבור, שדוחה את האיסור שבמלוכה, בדומה למצוות חילול שבת לשם הצלת חולה מסוכן. כאן מבטא הנצי"ב את האמת הגדולה - שכל המציאות החברתית, הפוליטית וההיסטורית, היא למעשה אירלוואנטית מבחינת המגמה והתכלית הדתית, ואין התורה דנה בה אלא לפי הצורך. כאן אין ההלכה מאפשרת לתת תשובה פסקנית על שאלת היחיד והחברה."
ובסוף המאמר:
"יש בבעייתנו גם בחינה אקטואלית, המתייחסת למעמדה של דת ישראל במדינת ישראל, או - בהיפוך נקודת ראיה - במעמדה של המדינה בדת. יש להבחין בין המציאות הגלותית ההיסטורית של עם ישראל ובין המציאות הממלכתית בהווה. לפנים, היהודי בעל התודעה היהודית והרצון להיות יהודי לא יכול היה לחיות את חייו, לא יכול היה להגשים תוכן יהודי בחייו, אלא מתוך התערות מוחלטת בקולקטיב היהודי - הקהילה הדתית. מחוץ לתחום הקולקטיב הזה לא היו במציאות מוסדות שבהן עשוי היה להתגלם בפועל קיום יהודי. קיום זה התבטא באופן מוחשי בבית הכנסת ובבית העלמין, במקווה ובשחיטה, בתלמוד תורה ובישיבה - ועל כולם: בשבת. [אולם] אנחנו הקימונו מסגרת לקיום יהודי שאינו דתי, שאינו מתבטא במוסדות דתיים ואינו מבטא ערכים דתיים או משמעות דתית. מעתה יש לבחון מחדש את משמעותה של הדת מבחינת אדם מישראל ומבחינת עם ישראל ומדינתו. רווחת היום הגישה של ראיית דת ישראל כפונקציה לאומית של עם ישראל ומבחינת ערכה וחשיבותה לגבי הצרכים והאינטרסים של העם ומדינתו; גישה זו משותפת לאתיאיסט דוד בן גוריון ולמנהיגות הדתית הרשמית. לאמיתו של דבר, גישה זו עושה את דת ישראל למיותרת, ואף מציגה אותה כמזיקה. קיומה של מדינת ישראל ואחדותו הלאומית של העם במדינתו זו מושתתים היום על יסודות לא-דתיים. במה אנו מאוחדים היום? אנו מאוחדים בתעודת הזהות ובדרכון מטעם המדינה, אנו מאוחדים בשירות בנינו בצה"ל, אנו מאוחדים בחוק האזרחי והפלילי החילוני, אשר גם הציבור הדתי בארץ מקבלו על עצמו. אנו מפולגים בתורה ומצוות - בדת ישראל. כאן מקור הקשיים הגדולים המתעוררים בקרב עם ישראל בארצו והמכשול הגדול ביותר לאחדות לאומית ולביסוס ממלכתי. לפיכך, רק מי שאיננו רואה את הדת כגילוי קולקטיבי, לאומי-ממלכתי, אלא רואה אותה כייעוד אנושי, רק הוא מסוגל היום ללחום למען הדת. הוא לא ישתמש בטענת השקר ש"ס'איז גוט פאר אידען" ["זה טוב ליהודים"] להיות דתיים; אלא הוא יטען את טענת הסעיף הראשון של השולחן ערוך, שזוהי חובתו של אדם מישראל בעולמו, בין אם זה מועיל או איננו מועיל לאינטרסים הלאומיים, הממלכתיים או הכלכליים של מדינת ישראל ושל עם ישראל. שום עם ושום עדה, שום מדינה, אף לא עם ישראל ומדינתו, אינם ערכים עליונים: כל אלה הם פיקציות או יצירות אנושיות, שבאו לספק צרכים אובייקטיביים של בני אדם או לספק ערכים לנפשו של האדם; אבל גם צרכים נפשיים או ערכים של האדם, כגון מולדת וחירות, אינם אלא צרכיו של האדם, ואין להם משמעות דתית. לפיכך, כשם שבהיסטוריה הגלותית של עם ישראל הובלט היסוד הקולקטיבי שבדתיות הישראלית, כך מחובתנו היום להבליט את היסוד האישי שבה, ובו יש לרכז את החינוך ואת המאבק".
 

iricky

New member
נו זהו

הואיל ויש ביהדות פנים מנוגדות, גם יסודות קולקטיביים וגם יסודות אישיים, אפשר להבליט כל אחד מהם לפי צורך השעה. ושוב עולה אותה המסקנה - הקולקטיביזם אינו ממהותה של היהדות.
ו - תודה על ההרחבה.
 
ובכל זאת

זה שיש יסוד קולקטיבי ויסוד אישי בדת, ושבמאמר הנ"ל ליבוביץ קורא להבליט דווקא את היסוד האישי, לא אומר שתיתכן יהדות רק בהתקיים יסוד אישי. כאמור, ניתן לאפיין ולאבחן את היהדות (ככל תופעה המשותפת לציבור) רק על בסיס דברים המשותפים לאותם פרטים בציבור המקיימים אותה.
לכן לא תיתכן יהדות (כפי שאני מכירים אותה) ללא האפיון הקולקטיבי.
 

iricky

New member
מה פירוש לא תיתכן?

הרי ליבוביץ אומר לך שיש יהדות כזאת, והיא לגיטימית. האם משורר התהלים אינו נציג לגיטימי של היהדות? הם הרמח"ל אינו נציג לגיטימי של היהדות? אפילו ברמב"ם התקיימו זו בצד זו וזו כנגד זו שתי הפנים הללו של היהדות (ראה 'מצות מעשיות').
 

iricky

New member
נכון. הוא גם לא אומר

שיש יהדות שהיא רק של הציבור.

הוא אומר שבאותה יהדות אחת יש גילויים של דתיות קולקטיביסטית מובהקת, ויש גילויים של דתיות אינדיוידואליסטית קיצונית, שבה לקולקטיב אין מקום בכלל. אלו הן העובדות. עכשיו עומדת השאלה מה אתה מסיק מזה לגבי מהותה של היהדות? האם היא קולקטיביסטית במהותה או אינדיוידואליסטית במהותה? התשובה של ליבוביץ היא לא זה ולא זה, משום ששאלת היחיד והציבור איננה מהותית כלל ליהדות, משום שמה שמהותי ליהדות הוא רק עיקר אחד והוא שמעו דבר ה', ושמיעת דבר ה' מחייבת בכל התנאים ובכל המסיבות. בעית היחיד והציבור, בדיוק כמו כל הבעיות הפוליטיות, הלאומיות, הממלכתיות והחברתיות, אינה נידונה ביהדות לגופה, אלא בהתאם לצורך השעה והמקום ומתוך המגמה האחת והיחידה לשמוע דבר ה'.

מכאן מסתברות הדוגמאות שמביא ליבוביץ מישעיהו וירמיהו, שלכאורה מנוגדים בעמדתם הפוליטית, ובעניין המחלוקת סביב המלוכה, וגם השינוי לכאורה שחל בעמדתו של ליבוביץ לעניין מעמדה של מדינת ישראל מבחינה דתית, מה שמכונה ישעיהו א' וישעיהו ב'. אין כאן לא ניגוד ולא מחלוקת ולא שינויי עמדות עקרוניים - אלא בהתאם לצורכי הזמן והמקום. ואומר ל' במפורש (במאמר הנידון): "אין אפילו לעשות מיון של הוגי הדעות במקורות היהדות לפי עמדתם לגבי שאלת היחיד והחברה. אותו אדם ואותו מקור, המייצג גישה מסויימת או תפיסה מסויימת או זרם מסויים ביהדות, עשוי להחליף את עמדתו לגבי דבר זה, כלגבי הרבה דברים אחרים, מתוך נימוקים פראגמטטים והויריסטיים, מתוך המגמה האחת הקבועה והעומדת - שיש לעבוד את השם בקיום המצוות. בפי אותו אדם ייתכן שיאמר היום דבר זה ומחר היפוכו לגבי כל בעיה פוליטית, חברתית, מוסרית וכו'...". המבקרים את ישעיהו ב' על רקע דבריו של ישעיהו א', או להיפך, אינם נותנים דעתם לפסוק זה, או שאינם מכירים אותו כלל, ומכאן המקור לביקורת שלהם. הם אינם מעלים בדעתם שישעיהו א' וב' כאחד הולכים באותה הדרך שהתוו ישעיהו המקורי וירמיהו וכל נביאי האמת שעמדו לישראל. גם מבחינה זאת אפשר לומר על ליבוביץ שהיה נביא.
 
אנחנו קצת מבלבלים

מדיון בשאלה האם ליהדות ימינו נכון יותר להעצים את היסוד האינדיבידואלי או הקולקטיבי לא ניתן להסיק מסקנה לגבי האם היסוד הקולקטיבי הוא ממהותה של היהדות.
והנה דברי ליבוביץ חיים: "היהדות היא מציאות קולקטיבית : אין אדם יכול להיות יהודי באשר הוא פלוני כשהוא-לעצמו, אלא הוא יהודי באשר הוא שייך לעדת עם-התורה." (מצוות מעשיות).
 

iricky

New member
אלא

שלאור דברי ליבוביץ במאמר שהצבעתי עליו, שגם הם דברי ליבוביץ חיים, מותר להניח שדברי ליבוביץ בפסוק שציטטת כאן נאמרו רק לצורכי המקום והזמן שבהם נאמרו. או אפשר שהוא אמר זאת בכוונה גמורה לגופו של עניין, אבל מאוחר יותר הוא חזר ועיין בדבר והגיע למסקנה אחרת, וכידוע פקודה אחרונה קובעת. אם אני לא טועה ככה זה גם בהלכה, לא?
 
אלא ש

קל יותר לפרש ולומר שהדברים במאמר על יחיד וחברה "נאמרו רק לצורכי המקום והזמן שבהם נאמרו" כיוון שמדובר על הרצאה שעובדה למאמר.
לעומת זאת מאמר היסוד של ליבוביץ "מצוות מעשיות", ממנו לקוח הציטוט שלי, הוא אחד העיקריים אם לא ה בהגותו של ליבוביץ, וגם ליבוביץ ראה אותו ככזה- שם אותו בפתח ספרו.

אבל לגופו של דבר, אין סתירה בין הציטוט של ליבוביץ מהמאמר על יחיד וחברה לציטוט ממצוות מעשיות, כפי שפירשתי. והכלל היסודי בפרשנות הוא שעדיף פירוש שמיישב בין שתי אמירות מאשר כזה המביא לסתירה ביניהן.
 

iricky

New member
(שתיקה קצרה) כן...אבל

גם המאמר על מצוות מעשיות הוא הרצאה (בסמינריון ללימודי היהדות, חיפה 1953) שעובדה למאמר, אבל זה באמת לא משנה את ההערכה שלך ושלי שהוא ה. אבל יש הבדל גדול בין אופים של ההיגדים. במאמר הראשון אומר ל' מה שאומר כפוסטולט שאינו נתמך בראיות ובחיזוקים היסטוריים וטקסטואליים. המאמר השני מלא וממולא בהם, והמסקנה היא בלתי נמנעת. לפיכך קל יותר לפרש דווקא את הדברים שבמאמר הראשון כדברים שנאמרו לצורכי המקום והזמן.

אני מסכים שאין סתירה בין הציטוטים אבל יש סתירה בין המסקנות העולות מהם. אם אתה מסיק בצדק גמור על יסוד המאמר הראשון שליבוביץ קובע שהקולקטיב הוא מהותי ליהדות, ואם אני מסיק גם כן בצדק גמור על יסוד המאמר השני של' קובע שהקולקטיב אינו מהותי ליהדות, אז זו לא סתירה? ההיגד ששאלת היחיד והציבור אינה מהותית ליהדות יכול להכיל גם את האמירה שהיהדות היא מציאות קולקטיבית (במקום ובזמן מסוימים), וגם את האמירה שהיא אינדיוידואלית (במקום ובזמן אחרים), ומבחינה זו אכן אין סתירה בין המאמר השני לראשון. אבל האמירה שהקולקטיב הוא מהותי ליהדות אינה יכולה להכיל את קריאתו של ל' "כשם שבהיסטוריה הגלותית של עם ישראל הובלט היסוד הקולקטיבי שבדתיות הישראלית, כך מחובתנו היום להבליט את הסוד האישי שבה, ובו יש לרכז את החינוך ואת המאבק", שהרי אז הוא קורא כביכול לשנות את היהדות ממהותה, ואת זה בודאי שלא ניתן ליחס לליבוביץ. לפיכך הסתירה מצויה דווקא בפרשנות שלך, ועל יסוד הכלל שקבעת מתבקשת המסקנה...
 


 

שיוש82

New member
שאלה

"יש להבחין בין המציאות הגלותית ההיסטורית של עם ישראל ובין המציאות הממלכתית בהווה. לפנים, היהודי בעל התודעה היהודית והרצון להיות יהודי לא יכול היה לחיות את חייו, לא יכול היה להגשים תוכן יהודי בחייו, אלא מתוך התערות מוחלטת בקולקטיב היהודי - הקהילה הדתית. מחוץ לתחום הקולקטיב הזה לא היו במציאות מוסדות שבהן עשוי היה להתגלם בפועל קיום יהודי. קיום זה התבטא באופן מוחשי בבית הכנסת ובבית העלמין, במקווה ובשחיטה, בתלמוד תורה ובישיבה - ועל כולם: בשבת".

למה שבת עולה על כולם?
 

iricky

New member
או במילים אחרות

משום שהשבת היא הביטוי המובהק מכל אלה שהזכיר ל' לקולקטיב היהודי. בכל אחד מן התחומים האחרים יש גם יסודות אינדיוידואלים, כגון בית העלמין שנוגע רק למי שיש לו מת, או כגון בית הכנסת שאדם יכול להכנס ולצאת בו כרצונו, ובודאי תלמוד תורה שאפשר שיעשה ביחידות. אבל השבת היא בהכרח קולקטיבית ורק קולקטיבית, משום שהיא מחייבת את כל הקהילה כאחת, ואין היהודי רשאי לעשות שבת לעצמו.
ואני אומר גם משום שהשבת היא בעצם האינסטיטוציה העיקרית שמבדילה בין ישראל לעמים. עמים ותרבויות שונים יכלו לקלוט רעיונות של היהדות, אבל אף גוי לא היה מסוגל להבין את השבת. היא נתפסה בעיניהם כעצלות סתם, או כתירוץ שלא לעבוד, או כקפריזה, או כשגעון, ועל כל פנים כאיזה דיבוק מיסתורי שנכנס ביהודים האלה ואי אפשר להבינו אלא באמת כסוג של דיבוק, סוג של מחלה. זאת עובדה שלאף עם ולאף תרבות אין שבת, באותו מובן ובאותו מעמד של השבת שלנו. לכולם יש יום מנוחה שבועי, אבל השבת איננה יום מנוחה. להיפך. כרוכה בה טירדה כה רבה, וכרוכים בה איסורים כה רבים שמוציאים אותה כליל מגדר של יום מנוחה.
 

שיוש82

New member
אבל

אם האמונה היא העמידה של האדם לפני אלוהיו, למה לדת חשוב הקולקטיב, כפי שהוא בא לידי ביטוי בשמירת השבת, יותר מיתר התחומים?

למה היא מבדילה יותר מתפילין למשל או מכשרות? והאם מעצם מהותה אין עניינה, כשמה, לשבות ממלאכה?

ולד.ר דוליטל: יש הרבה דברים שלא עולים. אפשר שזה נכנס או ייכנס באחת מתוכניות הדת
 

iricky

New member
את שאלתך הראשונה אינני מבין

אין מקום לשאול למה לדת חשוב הקולקטיב יותר מיתר התחומים, כי הקולקטיב עומד רק אל מול היחיד ולא מול יתר התחומים, ורק את הקולקטיב לעומת היחיד אפשר לשקול. אבל על זה כבר למדנו מפי ליבוביץ במאמרו השני שאי אפשר להצביע על העדפה של אחד מהם.
רשימת העניינים שליבוביץ מפרט בציטוט שהבאת מבטאים כולם את הפן הקולקטיביסטי שביהדות, ומביניהם עומדת השבת בראש ואת זה כבר הסברנו.

לעניין השבת:
1. למה היא מבדילה יותר מתפילין או מכשרות?
הנחת תפילין - היא סוג של טקס. לכל דת יש טקסים (מה שמכונה פולחן). כמובן שההתגלמות המעשית של הטקסים היא שונה בדתות השונות, אבל עצם הרעיון של הטקס מוכר בכל הדתות ובכל התרבויות, אף מבלי קשר לדת דווקא, כגון בהקשר אירגוני, ממלכתי או לאומי (ימי זכרון, הנפת הדגל, מצעדים).
כשרות - הרעיון של המנעות ממאכלות מסוימים מוכר גם הוא בדתות אחרות. כידוע לך בודאי האיסלאם אוסר על אכילת חזיר ושתית אלכוהול. ההינדואיזם אוסר על אכילת בשר הפרה ואפילו על שחיטתה. וכמו בעניין הטקסים ניתן למצוא ביטוי גם לרעיון זה אף מחוץ לדת, כגון בצמחונות ובטבעונות.
שבת - אין כדוגמתה בשום דת ובשום תרבות.

2. לשבות ממלאכה - שאלה מצוינת כי רבים רבים שאינם מעורים בעולמה של תורה אינם מבינים בה.
כמובן שעצם עניינה ומהותה של השבת היא שביתה ממלאכה, אבל מלאכה - בהקשר של השבת - איננה מה שאנו קוראים היום עבודה (לשם פרנסה) ואיננה תלויה בכמות השרירים שאתה מפעיל בה. אתה יכול לעבוד ממש עבודת פרך כל השבת מבלי להפר שום איסור שלה. מהי מלאכה - בהקשר של השבת - את זה מגדירה התורה שבע"פ (המקרא איננו זורח באור עצמו! זוכר?), והגדרה זו איננה נסמכת על השבת של עשרת הדברות , לא בגירסתם הראשונה ולא בגירסתם השניה, שבהם מופיע בפירוש המונח מנוחה. מלאכה - בהקשר של השבת - כוללת את ל"ט אבות מלאכה ונגזרותיהם ששימשו בהקמת המשכן (זה שבמדבר, לא המקדש שבירושלים). מה אנו למדים מן העובדה הזאת? שבעלי התורה שבע"פ תפסו את מהותה של השבת לא כיום מנוחה, אלא כמשהו אחר שקשור איכשהו למשכן. ואיך הוא קשור? ובכן, אם תלך לפרשת המשכן בתורה, שמות פרק לא פסוקים יב-יז, תמצא שם את התשובה. מהותה של השבת היא היותה אות לעולם בדבר הברית שבין הקב"ה ובני ישראל, וזה דבר אחר לגמרי מיום מנוחה. המונח מנוחה אפילו לא מופיע באותם פסוקים, כמו שהוא מופיע בעשרת הדברות. ואת זה - היותה של השבת אות הברית בין הקב"ה ובני ישראל - מעולם לא הצליחו הגויים לתפוס, וזה ברור מאוד למה. אין להם שום מושג מה זה אומר.
 

שיוש82

New member
מעניין מאוד

ב"יתר התחומים" התכוונתי ליתר המצוות.

כלומר אפשר לומר שלדעת ליבוביץ' היהדות עד לדורות האחרונים התאפיינה בשמירת מצוות ומבין כולם זו שמבחינה הצורה החדה ביותר בין יהודים ללא יהודים היא השבת? ואם אמנם כך, האם יש התייחסות נוספת שלו לכך מלבד האזכור הזה כאן (אני לא מכיר)? כי זה נראה כמו דבר מרכזי וכידוע ליבוביץ' היה חוזר על עצמו רבות. מצד שני בכמה ראיונות הוא אומר לאדם שמעשן שאם הוא אינו מדליק סיגריה בשבת בזה הוא יצר קשר עם אלוהים. אבל אני חושב שהוא אומר זאת גם על תפילין.

הפסוקים הקודמים לקטע שהבאת אינם מדגימים כי השמירה של השבת היא הניגוד למלאכה. האל מדבר בהם על מלאכה ואז אומר, לעומת זאת, שאת השבת יש לשמור.

ולמה אתה מתכוון שאין להם מושג מה זה אומר? מדוע? ולנו יש מושג?
 

iricky

New member
עד כמה שזכור לי

אין התיחסות מפורשת של ליבוביץ לשבת כזו שמבחינה בצורה החדה ביותר בין יהודים לגויים (גויים אינה מילה גסה ואינה כינוי גנאי בפיו של מי שאינו שוביניסט לאומני). מה שכתבתי על השבת לא כתבתי על דעתו של ליבוביץ. ליבוביץ ראה בהלכה כולה את מה שמבדיל בין ישראל לעמים. וכן, קיום של כל מצוה ומצוה יוצר קשר עם אלוהים.

אין לי מושג על אילו פסוקים אתה מדבר.

במצב אידיאלי, לכל מילה בשפה יש מושג שאליו היא מכוונת ועליו היא מצביע. כשאני כותב "שולחן", אתה יודע על מה אני מדבר. איך? הרי התיבה (המילה) "שולחן" היא צירוף אותיות מסוים ולא שום דבר אחר. אבל יש הסכמה בינינו מתוך ההיכרות המשותפת שלנו את הלשון העברית, שצירוף האותיות הספציפי הזה מצביע על רהיט מסוים שנועד לשאת עליו כל מיני דברים בגובה מסוים מעל פני הקרקע. אותו צירוף אותיות עצמו, אותה מילה, מכונה "מונח", ואילו אותו הרהיט הוא ה"מושג" שעליו מצביע המונח.
עכשיו, אם אני אראה את צירוף האותיות "שולחן" לפפואני שאינו דובר עברית, לא יהיה לו שום מושג על מה אני מדבר. כלומר, הפפואני הזה לא ידע על איזה מושג מצביע המונח "שולחן", כי הוא אינו מכיר את הלשון העברית, ובשבילו זה יהיה סתם צירוף אותיות, או אפילו סתם צירוף של צורות גיאומטריות בלתי מזוהות.
לכן, כשאני אומר שלגויים אין מושג מה אותו פסוק אומר, הכוונה היא שהם אינם יודעים על איזה מושג מצביע אותו צירוף אותיות, ובשבילם זה שוב צירוף של צורות גיאומטריות בלתי מזוהות.
באותו אופן, כשאתה כותב "לנו", הרי אפילו ששנינו מכירים את המונח הזה, אינני יודע על איזה מושג הוא מצביע כי יש אפשרויות רבות, שכולן אמנם כוללות אותך אבל מי עוד? אתה ואני? אתה וליבוביץ? אתה וכל עם ישראל? אינני יודע.
אבל אם נדבר רק עליך, רק אתה יודע אם יש לך או אין לך מושג מה זה אומר, ומהו המושג הזה. אני יודע שיש בני אדם שיש להם מושג מה זה אומר, אבל המושגים שלהם עשויים להיות שונים, כי מעולם לא הושגה הסכמה ביניהם מהו המושג שעליו מצביע אותו צירוף אותיות ומילים. אם אתה רוצה לדעת מהו המושג שלי, זה לא ניתן להיעשות במסגרת הזאת. בשביל זה תצטרך לקרוא את ספרו של מנחם פיש 'לדעת חכמה'.
 
התחלתי ולכן אסיים...

כשנפטר יצחק שמעוני בעל המשפט האלמותי הנ"ל, שגם חיבר הרבה חידונים, דיברו ללא הרף.
ואת יורם קניוק (נבילות) לא דחקו לתוכניות ספרות, אלא פתחו בו מהדורות חדשות.
ועל בעל שמירת שבת ("שעולה על כולם"...) אף מילה.
איך לומר בלשון המעטה, סדר עדיפויות בעייתי.
אם זאת הייתה תקשורת פרטית מילא, אבל היא מתיימרת להיות ממלכתית לא?

לגבי שאלתך לכאורה יכול אדם לומר אני עובד את אלוהי בדרך שלי אני לא צריך שמישהו יכתיב לי את הערכים שלי.
בא לייבוביץ ואומר אותי מעניינת הדת באשר היא קולקטיבית. משתפת ומשייכת. ואכן השבת עושה זאת יותר מכל מצווה אחרת.
אולי זאת הסיבה שהחומרה של מחלל שבת בפרהסיה, לאין ערוך גדולה יותר ממחלל שבת בד' אמותיו.
 
למעלה