הנה קצת קונטקסט היסטורי
בעוד שינויים, פתיחות וביטולים של קווים הם משהו שתמיד קרה, מאז שמשרד התחבורה התחיל להתעניין בתחבורה ציבורית (אגף תח"צ הוקם ב-1998) התהליך הלך והואץ עם הזמן.
בתחילה כל המידע היה אצל אגד ןדן והועבר (באיחור אופנתי של כמה חודשים) למשרד התחבורה. כך גם היה עם המפעילים החדשים בתחילת התחרות. הכל היה מבוסס על אקסלים (שבאגד הגיעו ממערכת ממוחשבת שהם פיתחו, אבל אצל המפעילים החדשים זה היה פחות נפוץ). מערכת הרישוי הראשונה היתה למעשה מבוססת על פורמט אגד, וקלטה את קבצי האקסל האלה לכשהם הגיעו (כלומר באיחור) ולא היתה יכולת פשוטה אפילו להיגם על גבי מפות.
מערכת הרישוי החדשה החלה לפעול ב-2009 והיא הגיעה עם שינוי רגולטורי מקיף בו בעצם אסור היה למפעילים לשנות כלום בלי אישור הממונה. זה איפשר למערכת להיות עדכנית ומכאן שזה גם איפשר לראשונה הוצאת מידע אמין לציבור על השירות שפועל.
השנתיים ואולי גם השלוש שנים הראשונות של המערכות היו הטמעה בשלבים של מפעילים שונים ולתוך מערכת הרישוי ולכן מידע ששלומי יוציא מ-2009 יכול עוד להיות חסר, אבל החל מ-2012 המידע כבר אמין ומקיף בוודאות.
ב-2013 הוקמה הרשות הארצית לתח"צ, ראש הרשות הראשון, מאיר חן, דגל בפרויקטים שתכליתם הוספת הרבה קווים לרשת. לדוגמה פרויקט "קווי הזנק" למוקדי תעסוקה משניים. אלה גם היו השנים של ריצה מטורפת של הרכבת קדימה עם המון תנות חדשה וכל תחנה הולידה הרבה קווים חדשים שמזינים אותה (פרויקט שילובים) וגם קווי הלילה ועוד. גם החל מ-2013 מכרזי השירות נעשו גדולים ומורכבים ועם יחסית הרבה תוספות שירות. לכן בתקופה קצרה יחסית התווספו המון קווים חדשים לרשת, חלקם הצליחו וחלקם פחות. מספר הקווים ברשת גדל בתקופה קצרה מכ-2,200 לכ-3,000.
התובנה היום היא שהריצה היתה מהירה מדי. ויש לנו הרבה יותר מדי קווים ברשת. מה שמשליך על תדירות כללית נמוכה בענף והרבה חפיפות וחוסר יעילות מובנה. אגף תכנון ומדידה ברשות שהוקם ב-2019 הגדיר פרויקט שנקרא "רשת 2025" שמנסה לגבש חזון קצר טווח (5 שנים קדימה) למבנה התח"צ הרצוי לכל אזור וממנו לגזור לאט לאט פעימות יישום מיידיות. על הפרויקט אמונה חברת נתיבי איילון שקיבלה למעשה אחריות תכנונית על כל הארץ למעט אזור ירושלים (שם צתא"ל עושים עבודה נהדרת).
בעוד צריך להחליף את השם, הרעיון של תמיד להסתכל קדימה כדי לייצר כיוון כללי וממנו לגזור את הפעימה הבאה הוא נכון אז אולי ישנו אותו לרשת 2030 ואולי יבחרו שם בלי שנה. אבל אחד העקרונות המנחים אותנו הוא "פחות קווים יותר תדירות". מחפשים ומוצאים את הכפילויות ברשת ואת הקווים הלא יעילים ומתקדמים עם תוכניות להאחדה או ביטול היכן שזה נראה נכון. פעימה ראשונה במתווה זה בוצעה בסגר הרשון של הקורונה ומאז היו בכל מיני מקומות בארץ פעימות נוספות. זה לא אומר שלא פותחים קווים חדשים (פותחים כל הזמן) אך ככלל המגמה אמורה להשתנות ואכן ירדנו מכ-3,000 קווים לכ-2,900 בשלוש שנים האחרונות וזאת למרות שהיקף הק"מ המושקע במערכת רק עלה. כלומר התדירות הממוצעת של הקווים נמצאת במגמת טיפוס. ברור שלבטל קו יותר קשה מלא לפתוח אותו מראש אז אני לא רואה אותנו מתכנסים למספר הקווים שהיינו עשור קודם. אבל המגמה הזו של הפחתה איטית בכמות הקווים, בדגש על ביטול קווים לא תדירים ולא יעילים אמורה להימשך.