קטע: (על "האגודה")

במקומו מונח

טורפדואית, כבודו של אדם במקומו מונח. אבל הדיון היה על קיומה של קהילה, לא על רצונך או הזדהותך האישית. את, כמו כל אחד אחר, רשאית לנהוג ככל שעולה על רוחך, ללא כל קשר לקיומה או אי קיומה של קהילה. אגב, מה הסיבה לכך שלדעתך רצוי שלטרנסקסואלים לא יהיה מה לחפש באגודה? נורה
 

אורי 0

New member
וכמה זמן זה לקח?

השאלה היא לא אם המצב "שחור" או "לבן", אלא אם בעיני הרוב, "מקום ליד השולחן" לטרנסימות הוא לא "להפוך את השולחן". ואם הם בעצם לא צודקים, במדה מסוימת.
 

אורי 0

New member
שפטתי?

כתבתי שיש לך עמדה אחרת. ניסיתי להבין אותה. אני *מצטער* אם זה נראה שאני שופט אותך. אני ממש מצטער אם כך הבנת את זה.
 

אורי 0

New member
הדרישה הטרנסית להכרה

אכן מערערת על התפיסה הדו-קוטבית של המגדר. כי אם המגדר לא נגזר ממין, אז ממה הוא כן נגזר? הרי אנחנו לא יכולים לחפש לכל אחת במוח את הבולקלה ע"ש יערה. אני לא בעד תפיסה דו-קוטבית. אני חושב שכן יש מקום לטענה של רוב הנשים, שחיים את חייהם בעולם דו-קוטבי בשלוה ובשקט, שהטרנסימות הופכות להם את העולם (אני יודע- לא כל כך מזמן הייתי כמעט כזה). אז נכון, אפשר להציע להם "תנו לי יד, תעצרו רגע את התנועה, תהיו קצת צופים ותעזרו לי לעבור את המגדר בשלום, ואפסיק לבלבל לכן את המוח". אבל 1) לא לכולן זה מתאים 2) מה שפשוט בשבילך (או לפחות, מה שהגיוני, שנובע מתוכך ומנשמתך), מאוד לא פשוט בשביל חלק מהם לפחות. זהו, סליחה, אני מצטער על הקלילות היחסית שבה אני דן בנושאים כאלה. הרבה פעמים חשבתי שאין לי זכות לפתוח את הפה כי אני לא עובר מה שאחרותים עוברים, ומצד שני אני לא חי את הנושא ונלחם. אבל היכולת שלי לנתח ולהתנסח היא כל מה שיש לי בערך לתרום לעסק.
 

אורי 0

New member
להגיד שיש סקאלה

זה אחרת מלהגיד שיש רק גברים ונשים, ואין שום דבר באמצע. התפיסה האחרונה היא זו אני מכנה "דו קוטבית". ולא, אין לי שום דבר נגד מישהו שמרגיש 100% גבר, או מישהי שמרגישה 100% אשה. את צודקת שזו לא אומרוה להיות התוצאה. אבל ברגע שפסלנו את הביולוגיה כמבחן עליון לגבריות ונשיות (וברגע שהכנסנו את הטרנסימות למשוואה, פסלנו את הביולוגיה), אנחנו נשארים עם תפיסות חברתיות ותרבותיות, שהן בהכרח נזילות ומשתנות. כך שכשאת אומרת "אני 100% אשה" את מדברת למעשה על דבר שקשה מאוד, אולי בלתי אפשרי, להגדיר אותו. לא מפני שאני רוצה להיות חרא אתך ולא מפני שאני רוצה להיות כזה מהפכן, אלא מפני ש"זהות" הוא עניין סובייקטיבי ונזיל, כמעט מעצם הגדרתו. אני לא מתכוון שהתחושה שלך היא נזילה, אלא למעשה שחוץ מהתחושה שלך, אין לי שום מבחן תקף למגדר. השמרנים, אלה שרוצים לשמור על מערכת המגדר הקיימת, מבינים טוב מאוד שהם צריכים להיצמד לסטנדרד הביולוגי, אם הם לא רוצים שהמערכת כולה תהפוך לנזילה. הם חוששים שהסדק, שהם יפתחו לך, יהפוך תוך מספר שנים לשער, שדרכו יעברו גם ג'נדרקוירים. השאלה היא לא אם את לגיטימית בעיני - השאלה היא אם הגדנרקוירים לגיטימיים בעיניך.
 

ליטל ו

New member
אם זו העמדה שלך

ואני שואלת ברצינות, לא על מנת לריב, למה את מוכנה לקבל ג'נדרקווירז לקבוצת הטרנסיות שלך? אם הקבוצה שאת חוזה תלחם על זכויות רק במסגרת התפיסה הדו-קטבית, היא לא תענה על צרכי רוב הג'נדרקווירז שיהיו חברים בה. זה ייצור מצב שיהיו בקבוצה פעילים שיעבדו קשה על מנת לקדם את מטרות הקבוצה, ואז כשהמלחמות שיהיו חשובות להם יעמדו על הפרק, הקבוצה לא תתן להם גב.
 

אורי 0

New member
עדיין נותרה הבעיה

שאת הבלוטה הזאת בודקים על גופות, עד כמה שהבנתי. וכן, הבורות הולכת ופוחתת. לא על ידי בלוטה כזאת או אחרת, אלא על ידי כניסתן האיטית של הטרנסימות לתודעה. ועדיין זה נורא, נורא לאט, לא שבא לי לקמט לך ת'מלה (בשביל לקמט ת'מילה צריך כירורג מומחה), אבל אני זוכר את ההערה המסריחה של יאיר לפיד על הילד הזה שאשרו לו ניתוח. אז מה אם הוא ראיין פעם את טל איזק? וגם זה טוב רק בשביל הטרנסימות הדו קוטביות. אבל את צודקת, ככה מתחילים.
 

ליטל ו

New member
אז אולי עדיף

שתלכי על קבוצה ממוקדת לטרנסקסואליות שרואות את עצמן כמו שאת רואה את עצמך.
 

ליטל ו

New member
בפעם המליון,

מה פתאום? החלטת שאני כועסת בגלל איך שאת רואה את עצמך. כל עוד את מתכוונת להמשיך לחשוב ככה, אין לי איך לשנות את דעתך. אני חושבת שאולי את חושבת כך כי את לא מודעת לזה שאת יכולה להתבטא באופנים מאד לא נעימים (הדבר שאכן גרם לי להתעצבן), למשל כדוגמא ה"עצה" שלך שאלמד לחשוב כמו ערבה. זה לא מצחיק, זה מתנשא וזה עובר, אגב, על כללי הפורום, אבל לא משנה. הבטחתי לא להכנס איתך למריבות על זה. לעניין -הכעס שדיברתי עליו כאן הוא אותו כעס שאנחנו דשים בו כל הזמן: הכעס כלפי החלקים בקהילה הקווירית שנתנו לטרנסיות (ולי, אישית) לעבוד במשך שנים כדי לקדם את האינטרסים שלהם, ועכשיו כשיש להם יותר כוח מעדיפים להתרחק מטרנסיות ופתאום "לא מכירים אותנו". אני חושבת שהנושא מוצה נמרצות. ואין לו שום קשר אלייך. הקשר כאן - אני חושבת שאילו מראש, לפני שהייתי (אני מדברת על עצמי, כי מאחורי זה אני יכולה לעמוד) משקיעה שנים בהתנדבויות וכל זה, היה מובהר לי שאני מוזמנת לעזור, אבל ההומואים שאני עוזרת להם לא הולכים לעמוד מאחורי טרנסיות בשעת הצורך - אילו הייתי מבינה ויודעת מראש שהם רואים את הקהילות כנפרדות, הייתי מחליטה אז, מראש, עד כמה מתאים לי להיות מעורבת במאבק של מישהו אחר, והיום לא הייתי מרגישה כל כך נבגדת. אמרת שאת לא רואה את המטרות של ג'נדרקווירז כמטרות שלך או של הקהילה שלך. אי לכך, אמרתי (והתכוונתי מילולית) שטוב שאני שומעת את זה מראש, כדי שאוכל לעשות את הבחירות שלי בהתאם ולא להרגיש כל כך נבגדת אם תגידי לי את זה בעוד חמש שנים.
 

ליטל ו

New member
אז את צריכה לקחת בחשבון

שהתנועה תצטרך להרחיב את תחום הפעילות שלה ולכלול במניפסט ובפעולות גם תפיסות של שבירת נורמות הג'נדר וכן הלאה, לצד האופציות של אי-השבירה.
 

אורי 0

New member
ואותו דבר נכון

לגבי הערות מסריחות של הומואים כלפי נורה גרינברג? אני דווקא חושב שהערות מסריחות *כן* אומרות משהו: 1. על המעירים 2. על הציפיה שלהם שדבריהם יתקבלו אצל חלק מהמאזינים. עובדה שמפלגות ימין חדש באירופה טורחים לציין שהם לא אנטישמים. זה לא מוחלט, אבל זה אומר משהו.
 

אורי 0

New member
יש לך קלבסה טובה, תשתמשי בה

נכון - בלי מגדר דו-קוטבי אין טרנסג'נדרימות. אבל גם - ברגע שיש טרנסג'נדרים יש בעיה עם דו-קוטביות מגדרית. כלומר אנחנו קצת כורתים את הענף שעליו אנחנו עומדים. קצת אבל לא ממש, כמו ליטל, אני לא מאמין שמחר יהיה עולם חדש אמיץ בלי מגדרים. אבל אולי היה שונה, דברים יהיו *קצת* פחות ברורים - וקצת פחות מדכאים. ודווקא יש לי שאיפות אנרכיסטיות, אני רק פסימי באשר לסיכוי להגשימן.
 

transman

New member
לי איכפת מכל ואט

"כולם" לא יודע שמה שיאיר לפיד דיבר עליו לא קרה. מבחינתו זה מה שקרה, ומה שיאיר לפיד אמר בטלויזיה (אינני אפילו יודע מה אמר) הוא מה שנכון להגיד במקרה שזה קרה. עובדה שאדם "מכובד" ואינטליגנט ששוקל את דבריו אמר את זה, ושאף אחד לא יצא נגד זה. זו דרכו של חינוך באמצעות דוגמה אישית, וחינוך פועל על "כולם".
 

transman

New member
אבל , אבל,

בתחילת הקטע הטרנסג'נדרים הם "הם". אפשר לקרוא את זה בתור התיחסות שגויה לטרנסג'נדריות, ואז באמת אנחנו בחוץ, או את הקטע כולו להתיחסות לטרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות גם יחד.
 

ליטל ו

New member
צודק.

אין מספיק כוחות גם ככה, אז לפצל, ואז עוד לפצל את השלושה אנשים שיש לאלה שפעילים באגודה לעומת אלה שפעילים באירגון אחר? לא נראה לי. ואני לא רואה סיבה לחנך את הציבור לחשוב על הקהילות כעל נפרדות. חשבתי שהפואנטה היתה שלא יעיל לקהילה הטרנסית להיות חלק מהקהילה ההומו-לסבי-בי-טרנסית. אם לא זו השאלה, אני באמת לא רואה למה לטרוח.
 
המהפכה ובוגדיה

שלשום, במהלך טקס פתיחת אירועי הגאווה באילת, התעקש אחד הדוברים להזכיר מספר פעמים את ה"הומואים ולסביות, ואלה המצטרפים אליהם". חשבתי בלבי, הבן אדם הזה לא היה מדבר כך לו ידע, שטרנסג'נדרים היו כאן הרבה לפני שהומואים ולסביות חשבו בכלל על קהילה. היסטורית, לסביות, ומאוחר יותר הומואים, "נורמטיביים" העיזו לצאת מהארון ולדבר על קהילה ועל זכויות זמן רב אחרי שבעלי זהות המגדר הבלתי נורמטיבית -הומואים, לסביות וטרנס- נמצאו על הכוונת (והועלו על המוקד) של החברה ההטרוצנטרית. דיון בפורום הטרנסג'נדרים בשאלה האם טרנסים שייכים בקהילה אחת יחד עם להומואים ולסביות הוא מבורך כשלעצמו, אם כי נדמה לי שהוא כבר איחר את מועדו, ועוד ארחיב על כך בהמשך. מכל מקום, מן הראוי לציין ראשית לכל שהמשתתפים בדיונים אלה נוטים לנסח עמדותיהם בהסתמך בעיקר על תחושות סובייקטיביות שהם מזהים אצל עצמם, או אצל "רוב" כלשהו שכביכול הם יודעים בדרך פלאית מה מחשבותיו ותחושותיו. כך, אומרים לנו, נימוק נגד הכללתם של טרנסים בקהילה הגאה הוא ש"אני לא מרגיש שייך להומואים וללסביות", או "רוב ההומואים לא רוצים אותנו". אלא שקיומה של קהילה אינו תלוי בתחושותיו האישיות של אדם זה או אחר. לכל היותר, מתחושות אישיות ניתן לגזור רק מסקנות אישיות, לא חוקים כלליים. קיומה של קהילה אינו קשור כלל לרגשות אישיים: טרנסג'נדרים, הומואים ולסביות שייכים לקהילה אחת, כי אנו מהווים מיעוט נרדף הקורא תיגר על תפיסות המיניות והמגדר של החברה ההטרוצנטרית, תפיסות הארוגות יחד ברבדים העמוקים ביותר של המבנים התרבותיים והחברתיים שבהם מתנהלים חיינו. בעניין זה אין הפרדה בין נטיה מינית וזהות מגדר, ואין זה מקרה שבראש האגודה עומדת אישה שמבחינת העדפתה המינית היא סטרייטית למהדרין, ובכל זאת רואה עצמה -ונתפסת על ידי אחרים- כחלק בל ינותק מן הקהילה הגאה הגדולה. עכשיו לעצם העניין. כל מהפכה שהצליחה הגיעה בסופו של דבר לשלב של בגידה. כל המהפכות נעשות בשמו של ציבור גדול הסובל דיכוי, כאשר הקריאה למאבק והצידוק למהפכה נעשים תמיד בשם כלל הנדכאים. מהמהפכה הצרפתית ועד למאבק השחורים בארצות הברית, מהפכות נעשו בשמם של "כל בני האדם", "האומה השחורה", "הנשים", "כל האמריקאים", "מעמד הפועלים", "העם היהודי". כל בני האדם, כל השחורים, כל הנשים, כל הפועלים, כל היהודים. וכל המהפכות, משהצליחו, יצרו מעמד של מי שזכו בעזרתן לכוח וזכויות, ושובל של מי שלחמו למען המטרה המשותפת, אך הצליחו להגשים הישגים מועטים יחסית, כי המהפכה לא העמיקה ולא התקדמה מספיק. או אז, האליטה החדשה שצמחה מהמהפכה מבקשת לעצור את המאבק ומתכחשת למי שלא הגיעו עד קו הגמר, מחשש שמא תביעותיהם הרדיקליות יסכנו את הישגיה. יש והאליטה החדשה הופכת למעמד שליט חדש, המדכא את מי שהיו בראשית הדרך חיילי המהפכה. הנומנקלטורה הסובייטית, הבורגנות הצרפתית, הגברים בעלי האחוזות הלבנים בארצות הברית, הציונים האשכנזים בישראל, הם דוגמאות לכך. אם היא לא הופכת בעצמה למעמד שליט, האליטה החדשה מבקשת להתחבר למדכאיה מאתמול. הם ממשיכים לדבר על ערכי ומטרות המהפכה, אבל מנוכרים מההמונים שלגביהם המהפכה לא הושלמה, והמאיימים עכשיו על המעמד המועדף של האליטות החדשות. כך אצל שחורים משכילים בני המעמד הבינוני הגבוה בארצות הברית, כך אצל פמיניסטיות משכילות ומבוססות בכל מקום, כך גם אצל הומואים ולסביות. כי המהפכה הגאה אינה שונה מבחינה זו ממהפכות אחרות. הומואים ולסביות "נורמטיביים", "סטרייט אקטינג", משכילים, מבוססים כלכלית, מקובלים על ידי סביבתם הליברלית, שכל תביעתם מהקהילה הסטרייטית היא שתקצה להם "מקום ליד השולחן". אנחנו, הם אומרים לסטרייטים, איננו שונים מכם. אנחנו נורמליים כמוכם. רק הנטיה המינית שלנו מפרידה בינינו, אבל זה לא צריך להפריע לכם לקבל אותנו. אנו כמוכם, איננו מסכנים איש. איננו כמו אותם טיפוסים נלעגים, בעלי מניירות, דוחים, מוזרים, שערורייתיים, גרוטסקיים. זה הויכוח האמיתי היום. מי שמטיל ספק בשייכותם של הטרנסים לקהילה ובלגיטימיות שלנו, הם אותם יסודות אליטיסטיים ושמרנים, המצמצמים את גבולות הקהילה מחשש שיידרשו לשלם את מחיר הסולידריות הקהילתית. וזה קו ההפרדה האמיתי בתוכנו: מצד אחד מי שרוצים ומוכנים להמשיך להאבק כדי שהישגי המהפכה הגאה, שהושגו במידה רבה תודות לטרנסג'נדרים ולג'נדרקווירים, יעמיקו ויהיו נחלת כולנו, גם נחלת היסודות החתרניים שבינינו, ומצד שני מי שרוצים לנכס ולבסס לעצמם את הישגי המהפכה, ולעזאזל עם מי שעדיין סובלים דיכוי. זה מאבק בין מי שדואגים רק לעצמם, לבין מי שרואים את המאבק כחלק מחזית רחבה של מאבק למען זכויות אדם. לכן, עם כל הכבוד, זה די מוזר לראות את שאלת השייכות לקהילה נשאלת דווקא מהכיוון הטרנסי, כלומר מהצד המדוכא ביותר. מי ששולל את הלגיטימיות שלנו כחברי הקהילה הם בעיקר הומואים ולסביות שמרנים, המוכנים להשאיר בצדי הדרך את חיילי המהפכה הנרדפים והנדכאים, ובלבד שמעמדם הם לא ייפגע. שאנחנו נחזק אותם? קבוצות שונות, קבוצה אחת? הבדל ושוני הם עניינים של תפיסה, ובתור שכאלה הם עניין פוליטי. השחורים בדרום אפריקה היו עד לפני כמה שנים שונים מאד מהלבנים, עד כדי כך שלא היו רשאים אפילו להשתין באותם שירותים. כיום - דרום אפריקה היא עיוורת צבעים. אגב, גם השחורים הדרום אפריקאיים מורכבים מקבוצות שונות, שבין חלק מהן יש יריבויות ואיבה קשות (הרבה יותר קשות מחוסר הפרגון ההדדי שבין הומואים ולסביות, למשל). אבל הדרום אפריקאים הבינו שיש הבדל בין הבדלים אנטרופולוגיים (שגם הם, כמובן, מוטים פוליטית) לבין מאבק פוליטי המכוון לשנות את המציאות לטובת הכלל. מה ההיגיון בפיצול הכוח שלנו, כאשר דווקא האחדות היא זו שטומנת בחובה את הסיכוי לשנות את החברה? המטרה היא משותפת: לשכנע את הסטרייטים שזמנה של נורמטיביות הטרוסקסואלית עבר מן העולם, וכי אין להפלות אדם בגלל זהותו ורגשותיו והדרך שבה הוא מנהל חייו. כי אפליה וקיפוח של בני אדם הם דברים רעים, ולכל אדם מגיע לחיות חייו כראות עיניו, בתנאי שלא יפגע בזכותו של אדם אחר. זה כל הרעיון. אשר להקמת ארגון של טרנסג'נדרים, דעתי היא שזה רעיון נהדר. מישהו מוכן לקחת אותו על עצמו? הרי זה גם מלקחי המהפכה הגאה: מי שיצאו למאבק, אז כמו היום, לא הסתפקו בדיבורים ועצות על "מה שצריך לעשות", אלא קמו ועשו מעשה. הבעת דעה היא תמיד מבורכת, אבל שינוי חברתי בא ממעשים, מפעולה ממשית של מי שמוכנים למעורבות ולמחוייבות. נורה
 

ליטל ו

New member
הממ,

אני שמחה שיוצא לי לעבור את הדיון הזה לפני, במידה רבה, ולא אחרי כמו עם ההם-ההומואים-שעליהם-דיברנו. באמת, זה אומר שאני אכעס פחות, כנראה, כשזה יעלה על פני השטח בעוד כמה שנים, כשהקהילה הטרנסית תהיה חזקה יותר. אולי.
 
למעלה