מי ירוויח ומי יפסיד
אורי, חלוקת העולם לקבוצות היא דבר מועיל, בתנאי שמקפידים לזכור שזו בסך הכל דרך לארגן מידע, לא ישויות בעלות קיום ממשי. והרי כמו שאמר מי שאמר, יש שני סוגי אנשים, אלה שמחלקים כל דבר לשני סוגים, ואלה שלא. הצגת שני הטיפוסים, זה של אזרח העולם וזה של המהגר, חושפת חלק גדול מן הבעייתיות שבכמה מן העמדות הנחשבות היום רדיקליות בנושאי מין ומגדר. ניתוח מפורט שלהן ידרוש שטח ארוך משהפורום מסוגל להכיל, אבל אתייחס אל כמה מהן בקצרה, וכן לשאלה שהעסיקה אותנו מלכתחילה, כלומר האם הומואים, לסביות וטרנס שייכים לקהילה אחת. אין צורך במאמץ רב כדי להבחין בפער שבהצגת שני הטיפוסים. הראשונים, אזרחי העולם, "רוצים להפיל את המחיצות והגבולות". הקבוצה השניה, המהגרים, הם "אלה שהקדישו כל כך הרבה זמן ומאמצים לעבור למולדת החדשה, עד שהם הופכים לפטריוטים הנלהבים ביותר שלה". הראשונים מוּנעים על ידי רצון טהור לפעולה. מניעיהם אידיאליסטיים ומבטאים ומחוייבות עמוקה למשימת השחרור החתרנית והמתקדמת שנטלו על עצמם לטובת כלל האנושות. לעומת זאת, הקבוצה השניה, זו של המהגרים, פועלת מתוך אינטרס וחישוב אגואיסטי ואינסטרומנטלי. הם "השקיעו כל כך הרבה זמן ומאמצים", שעכשיו הם, כמו ב"כשל הערך השקוע" המפורסם, או למזער כמי ששוגים ב- throwing good money after bad, אינם רואים לעצמם ברירה אלא לדבוק אדוקות בפטריוטיזם החדש. המסקנה ברורה: אלה טיפוסים מניפולטיביים המשכנעים עצמם באיזו אידיאולוגיה כפויה, מדחיקים את האמת על עצמם, משתיקים את ספקותיהם ומשביתים כל מנגנון של בקורת עצמית. בקיצור, אנשים בעלי בדלוזיה, המבקשים סיפוק לכמיהתם לשייכות על ידי היטמעות בקבוצת רוב הומוגנית וחסרת גיוון. וכך, אזרחי העולם מפליגים למרחקים כדי להגשים את מאווייהם ליצור עולם חדש חסר מחיצות וגבולות, ואילו המהגרים - אצה דרכם למזג ולמחוק את האינדיבידואליות שלהם בתוך תבנית קיימת, נתונה מראש ושמרנית. קשה להתעלם מן ההתנשאות הגלומה ב"הסבר" הזה, הפוטר את ביטוי הזהות המגדרית של חלק מהציבור שלנו כסתם רצון לשמור על איזו השקעה – כלומר כמניפולציה חסרת תוקף אוטנתי, והשוללת את הלגיטימיות של מי שזהותם אינה תואמת את המודל המתיימר להיות עדיף מבחינה רעיונית וערכית. וכי אפשר להשוות בין מי שמבקשים להפיל מחיצות וגבולות לבין מי שחישוב אינסטרומנטלי צר מכתיב את בחירותיהם? אלא שהמהגרים אינם באמת "סתם" מהגרים, המתדפקים על דלתות מולדת חדשה ונחושים לקבל בנאמנות את אורחותיה. בפרפראזה על דברים של מישל פוקו אפשר לומר: "המגדר הוא חלק מן ההתנהגות שלנו. הוא חלק מן החירות שלנו. הוא יציר כפינו, והוא הרבה יותר מגילוי הצד הסודי של תשוקתנו. עלינו להבין שהתשוקות שלנו נושאות עמן צורות חדשות של קשרים, צורות חדשות של אהבה, צורות חדשות של יצירה". ביטוי זהות מגדר הנשען על תבניות קיימות ומקובלות איננו "סתם" הצטרפות לתבניות קיימות ומוכרות ואימוצן הבלתי בקורתי, מין "התאזרחות" בתוך מסגרת קיימת. זאת יצירה מחדש של חירות אישית, תוך שימוש בחומרים ידועים, התגשמות היווצרותו מחדש של אדם המשתחרר מהכבלים שדיכאו אותו. גם אזרחי העולם אינם כה "טהורי כוונות" כפי שנדמה. בסופו של דבר, אף לא אחת מן הגישות האלה אינה נובעת באמת מבחירה אידיאולוגית מודעת, אלא מצרכים פסיכולוגיים אישיים. זאת הטעות של אינטלקטואלים קווירים לא מעטים: האמונה שביטויי זהות הם תוצר בלבדי של בחירה אידיאולוגית, וכי ניתן לכוונם רצונית לכיוון הנחשב "מתקדם" יותר. כמו אותן הוגות פמיניסטיות הקוראות במלוא הרצינות לטרנסקסואלים FtoM לזנוח את לבטי ומצוקות הזהות שלהם ולהצטרף למאבק הכלל נשי, או אותם אנשי אקדמיה בקרבנו השוללים את המאבק של טרנסג'נדרים להכרה בזהותם, כי לדעתם הוא מחזק תבניות מגדר קיימות. כאילו שזהותם של בני אדם קיימת רק כדי לספק את החזון האידיאולוגי ואת האג'נדה הפוליטית של מישהו. הקורא עוד עשוי לטעות ולחשוב שהניגוד בין אזרחי העולם והמהגרים מבטא גם את הניגוד שבין הפרדיגמה הטרנסג'נדרית לבין זו המהותנית, אבל בעצם הוא לא. לכל היותר הוא משקף את יומרתה של פרשנות קווירית מסויימת מאד להחיל איזו השקפת עולם "חתרנית" על חייהם הקונקרטיים של בני אדם בשר ודם. בפרדיגמה הטרנסג'נדרית יש גם מקום נרחב למודל המגדרי המקובל. כשלעצמי, עוד לא הבנתי מדוע מכל האופציות לביטוי הזהות המגדרית, דווקא זו שניתנת מבלי משים ובחינם לרוב בני האדם, היינו להזדהות כגברים או כנשים, צריכה להשלל או להחשב פחות לגיטימית, לדעת מספר פרשנים של תאוריה קווירית, דווקא אצל אנשים טרנסקסואלים. ולגבי שאלת הקהילה, האמת היא שלא כל כך ברור לי הקשר שבין שני הטיפוסים האלה לבין השאלה האם הומואים, לסביות וטרנס הם קהילה אחת. מאבק פוליטי –נפרד או משותף- הוא רק היבט אחד של קיום קהילה. העובדה שקיימים גם מאבקים פרטיקולריים של כל מגזר אינה נראית לי רלבנטית. נשים לסביות מנהלות מאבק שנשים סטרייטיות יכולות לכל היותר לתמוך בו. האם זה אומר שלנשים סטרייטיות אין שום דבר משותף עם לסביות? הצגת אזרחי העולם כטענה נגד קיומה של קהילה מאוחדת נשענת על מידת ההזדהות האישית, הסבוייקטיבית, של האנשים האלה עם רעיון הקהילה. כפי שטענתי בהודעתי הראשונה, מתחושות אישיות ניתן לגזור רק מסקנות אישיות. לכל היותר ניתן לטעון שאיש זה או אחר אינו מרגיש מחוייבות או שייכות לקהילה מסויימת. מכאן לא נובעת שום מסקנה לגבי קיומה של הקהילה. הטענה המקורית, להזכירך, הייתה שקיימת קהילה מאוחדת כיוון שהיסטורית, חברתית ותרבותית הומואים, לסביות וטרנס נמצאים באותה חזית של איום וחתירה נגד התשתית המשפטית-מוסרית-פוליטית ההטרוצנטרית. ההיסטוריון בנדיקט אנדרסון, בספרו המפורסם על הלאומיות - "קהילות מדומיינות", אומר שאומה היא קהילה מדומיינת במובן זה, שאיש אינו מכיר אישית את כל בני האומה שלו, ובכל זאת יש לאומה כקולקטיב תוקף ממשי רב בתודעתו של היחיד. כה חזק כוחה של הישות המדומיינת הזאת, עד שאנשים מוכנים להתגייס לפעולה, לסבול קשיים אין ספור ואף להקריב את חייהם, למען אותה ישות שאינה קיימת אלא בעיני רוחם. כוחו של החזון הקולקטיבי המדומיין הזה להניע בני אדם הוא ממשי ומוחשי מאד, ולכן האומה יכולה לחולל תמורות פוליטיות והיסטוריות המשפיעות על חיי בני האדם, כולל על אלה המתחמקים מהתגייסות או השוללים את קיומה של הקהילה. זה כולל אף את מי שאינם שייכים לאומה, ואשר יחסם אליה מכתיב במידה רבה את קיומה ואת מהלכיה. בסופו של דבר מה שקובע הוא משקלם של המדמיינים, וכוחם להוביל ולקדם את חזונם ואת תביעותיהם. אם יגבר כוחם של השוללים קיומה של קהילה אחת - הקהילה לא תתקיים (אך החברה הסטרייטית תמשיך לראות בנו מקשה אחת, שהלגיטימיות שלה מוטלת בספק). השאלה הפוליטית הרלבנטית בכל מקרה איננה מי צודק ומי לא, אלא מי ירוויח ומי יפסיד. מה שבטוח, החלשים מבינינו יפסידו יותר. נורה