קיומו של אלוקים?!?!?

רון סי

New member
איפה טענתי שהסבר צריך לשכנע אנשים

רבים? ציינתי שיש הרבה אנשים שמשתכנעים מהסבר מסויים, אבל זה לא מה שעושה אותו כזה.
 

vizini

New member
אז מה כן עושה אותו כזה?

כאן טענת שהסבר הוא הסב אם הוא משכנע מישהו, ואילו פה טענת שלא. אולי תחליט?
 

רון סי

New member
הדוקא לא...

התייחס למידת השכנוע האישית שלי, כאדם במציאות. כלומר, אני אישית לא משתכנע מההסברים שאני מגן עליהם, אבל יש הרבה אנשים שכן. אם כי, כאמור, מספיק שיהיה רק אדם אחד שישתכנע מהסבר-בפוטנציה כזה, וכבר הוא הופך להסבר.
 

vizini

New member
אז בכל זאת זה הקריטריון שלך להסבר?

"קיים מישהו שמשתכנע ממנו"?
 

רון סי

New member
זה לא קריטריון

זו הגדרה מסויימת של המושג. עכשיו כל אחד יכול, אם הוא רוצה, לאפיין קריטריונים למה שהוא מחשיב כהסבר, כלומר לרצף הרעיונות ביטויים וכ"ו שישכנע אותו. יש הרבה אנשים שמחשיבים כקריטריון טוב את העובדה שהרבה אנשים אחרים השתכנעו מהסבר זה.
 

vizini

New member
אז ההגדרה שלך להסבר היא

"קיים מישהו שמשתכנע ממנו". תחת הגדרה זו, כל דבר הוא הסבר. אותו תוקף של הסבר ניתן לדוגמא ע"י ההגדרה הזו לשאלה "למה מטוס עף" להסבר של כוח העילוי, ולהסבר של כוח "העילוי" (עובדיה יוסף, למשל...). חוששני שהגדרה כזו אינה יכולה להתקבל ע"י אנשים רציניים.
 

vizini

New member
לא ממש.

איש לא רציני הוא איש שרוב האנשים יסכימו שדבריו מגוחכים. אתה נמצא במצב קשה במיוחד, כי גם אם יש כאן מספר שווה של דתיים ולא דתיים, ולכן אי אפשר לקבוע לפי הגדרה זו אם הם רציניים או לא, זה לא חל עליך...
 

רון סי

New member
אם כך, אתה מצדד

בגישה שאומרת שהסבר הוא כזה שמקובל על הרבה אנשים... שהרי הסבר הוא כזה שמקובל על אדם רציני, ורצינותו של אדם נקבעת על פי הרוב, מכאן שהסבר זה דבר שנקבע על פי הרוב. רק להזכיר, רוב האנושות מאמינה באיזשהו כוח על טבעי...
 

vizini

New member
טעות

כמה וכמה טעויות לוגיות בדבריך. ראשית, מהאמירה "ההסבר שלך לא מקובל על אנשים רציניים" לא נובעת לוגית האמירה "הסבר הוא כזה שמקובל על אנשים רציניים". גם אנשים רציניים יכולים להגדיר הסבר בדרכים שונות, אבל על כולם יהיה מקובל שההסבר שלך אינו הסבר. שנית ברור כי הסבר אינו דבר שנקבע על פי רוב. שלישית, ההגדרות של רוב האנושות לכוח על טבעי שונות. אם תיקח רק את המשותף בין ההגדרות (החיתוך) הוא יהיה כמעט ריק...
 

רון סי

New member
הטעויות הן שלך

האמירה "ההסבר שלך לא מקובל על אנשים רציניים" קושרת חד משמעית את מקובלותו של הסבר לרצינותו של אדם. אם האדם הרציני הוא זה שקובע אם הסבר (למשל זה שלי) הוא לא מקובל, בודאי (נובע מזה) שהוא זה שיקבע איזה הסבר כן מקובל. חלק מהגדרתם של אנשים רציניים את מה הוא הסבר, זה מה הוא לא הסבר. "שנית ברור כי הסבר אינו דבר שנקבע על פי רוב": כן, אבל לא מלוגיקת "הרצינות" שלך... אגב, אני לא טענתי שהסבר נקבע על פי רוב... המשותף להגדרת העל טבעי יהיה כמעט ריק: אני חושב שלא. קודם כל, המכנה המשותף של העל-טבעיות הוא רחב ועקרוני ביותר. הוא כולל בדרך גם את מושגי הבורא, חיים אחרי המוות, נפש וכאלה.
 

vizini

New member
אתה מתכחש לדבריך?

אמרת: "מכאן שהסבר זה דבר שנקבע על פי הרוב". הודעה אחת לאחר מכן, אתה מכחיש את הדברים? זה מעיד על רצינות מצידך? אני חושב שבזאת מיציתי את הנושא. אני לא יכול לדון עם אדם שמשנה את דבריו מהודעה להודעה.
 

רון סי

New member
מתכחש לדברי?

כבר איזה שש הודעות שאנחנו מדברים על הדברים שלך, בעקבות הכנסת מושג "הרצינות" לדיון על ידיך. "מכאן שהסבר זה דבר שנקבע על פי הרוב" זו תוצאת גישת הרצינות כפי שהצגת אותה (ש"רצינות" נקבעת על פי הרוב). אני לא שיניתי את גישתי מאז הבוקר.
 

vizini

New member
אתה טענת שמהגדרת "אדם רציני"

נובע כי הסבר הוא משהו שמוגדר על פי רוב. אני אמרתי כי ההסקה שלך שגויה וכי הגדרת אדם רציני לא גוררת שהסבר הוא משהו שמוגדר על פי רוב, ואז אתה טענת כי לא טענת שהסבר הוא משהו שמוגדר על פי רוב... אז שוב: משלשת הטענות: 1. א הוא הגדרה להסבר 2. אדם רציני לא יקבל את א כהסבר 3. אדם לא רציני הוא מי שרוב האנשים חושבים שאיננו רציני לפי שום לוגיקה , לא נובעת הטענה שהסקת: 4. הגדרת הסבר נקבעת על פי רוב. דוגמא לדברים: יש 8 אנשים. קיים רוב של אנשים שחושב ש-1 ו-2 הם אנשים רציניים, ואילו לגבי כל השאר קיים רוב החושב שאינם רציניים. יש שתי הגדרות להסבר, א ו-ב. 1 ו-2 חושבים ש-ב היא ההגדרה הנכונה, ואילו שאר האנשים חושבים ש-א היא ההגדרה הנכונה.
 

רון סי

New member
יש לנו שתי הגדרות שלך

אחת היא קריטריון לקבלתו של הסבר ככזה. הקריטריון הוא הסכמתו של אדם רציני. למשל, נתונים לנו הסברים אלף ובית. איך נדע מי מהם טוב? נפנה לאדם רציני ונשאל לדעתו על הסבר אלף. אם הוא יגיד שהוא לא מקובל עליו, נזרוק את ההסבר. נשאר עם בית. נשאל לדעתו של אדם רציני על בית. אם הוא לא דוחה אותו, נקבל את ההסבר. ההגדרה השניה היא הגדרת הדרך לבחירתו של אדם רציני, כזה ששיקול דעתו יקבע מה הוא ההסבר המקובל. מה היא הדרך? לדבריך, דעת הרוב. כלומר, הדרך לקביעת מה הוא הסבר מקובל, היא דעת הרוב.
 

vizini

New member
לא קראת כלל את הודעתי הקודמת?

נתתי שם דוגמא ברורה המפריכה את דבריך. אבל לא אתפלא אם תאמר שלא הבנת אותה...
 

רון סי

New member
טוב, בוא ננתח את ההודעה שלך

1. א הוא הגדרה להסבר 2. אדם רציני לא יקבל את א כהסבר -- 2א) לאחר ניפוי כל ההסברים שאותו אדם רציני לא יקבל, ניוותר רק עם ההסברים שהוא כן יקבל. כלומר, הוא קובע אילו הסברים מקובלים. 3. אדם לא רציני הוא מי שרוב האנשים חושבים שאיננו רציני -- 3א) לאחר ניפוי כל האנשים הלא רציניים לדעת הרוב, ניוותר רק עם האנשים הרציניים (לדעת אותו רוב!). אותם אנשים רציניים הם שקובעים אילו הסברים מקובלים (ראה 2א) מכאן נובע: 4. הגדרת הסבר נקבעת על פי רוב. דוגמא לדברים: יש 8 אנשים. קיים רוב של אנשים שחושב ש-1 ו-2 הם אנשים רציניים, ואילו לגבי כל השאר קיים רוב החושב שאינם רציניים. יש שתי הגדרות להסבר, א ו-ב. 1 ו-2 חושבים ש-ב היא ההגדרה הנכונה, ואילו שאר האנשים חושבים ש-א היא ההגדרה הנכונה. -- כתוצאה, הרוב שבחר ב1 ו-2 כקובעי מקובלות ההסבר, הביא לכך ש-ב הוא ההסבר (ההגדרה, וואטאבר) המקובל.
 

vizini

New member
אתה ממשיך בטעותך.

4 לא נובע מ1, 2 ו-3. שכן רוב האנשים חושבים שא הוא הסבר ורק 2 אנשים חושבים ש-ב הוא הסבר. הטעות שלך נעוצה בכך שאתה חושב שאם רוב האנשים בחרו ב-1 וב-2 כאנשים רציניים, הם גם מסכימים לסמכותם לקבוע מה הוא הסבר. ואכן, אתה לא מסכים לסמכותי לקבוע מה הוא הסבר...
 

amirjak

New member
אי הבנה..

אני רואה שלא כ"כ הבנת את החיבור של שני השאלות קיומו של אלקים וקיומו של מעמד הר סיני.. אם קצת מחשבה היית מסיק שאני בכיוון של נסיון להוכיח לכם כי לא רק שאלקים קיים אלא שהדת היהודית היא דתו. נתחיל בטענה המרכזית שמופיעה בספר הכוזרי.. אני אתחיל במשל אם אדם כלשהו ייגש אליכם ויספר לכם כי לפני מס´ שנים לפני שנולדתם קרה אירוע עצום בחשיבותו ששינה חיים של עשרות אלפי אנשים, הייתם מאמינים לו?? בוודאי הייתם שואלים עוד אנשים, והם היו אומרים לכם שהוא מקשקש שטויות.. ולכן כמו שהסיפור שלו הופיע ככה הוא היה נעלם. עכשיו מה קרה ביציאת מצרים ובמעמד הר סיני. עם שלם ראה את הניסים שקרו במצרים ובהר סיני, ולכן גם הסיפור על המעמד נשמר. אילו היה בא אדם - מספר סיפורים מסויים ומספר כי לפני 40-50 שנה כל העם יצא ממצרים והופיע בפניו א-ל, לא היו מאמינים לו, כיוון שאם כ ל העם יצא ממצרים בוודאי שיש עוד אנשים שיודעים את כל מה שמספר מספר הסיפורים. לכן ירדה התורה דווקא ביציאת מצרים, כדי שעם שלם יוכל לחוות ולראות שהתורה אמת היא, וכדי שאף אחד לא יוכל לבוא ולומר שהתורה שקרית הרי קיימת עדות של עם שלם. אתם יכולים למלאות את עצמכם בתירוצים. אבל מה לעשות ע ו ב ד ה לא ייתכן כי סיפור של התגלות אלוקית לפני עם שלם יעבור אלא אם כן אכן יש עם שלם של עדים שיאשר את המקרה... (וברגע שיש 60 ריבוא עדים, אני חושב שכל מדען היה מקבל זאת כהוכחה מדעית!) לכן גם כל הדתות האחרות, כ ו ל ם, מתחילות בכיביכול התגלות אלוקית לפני אדם אחד שבכריזמה שלו מושך את ההמונים. אולם ייתכן כי אותו אדם שיקר בהתגלות שלו, לעומת זאת לא ייתכן שעם שלם ישקר. אשמח לתגובות. "יגעת, מצאת, תאמין!"
 

masorti

New member
אני משאיר את התגובה לגוברנור...

ומחכה לראות כמה זמן יעבור עד שבמקום הפרכה אמיתית הוא יתרכז בגידופים ובשמות גנאי.
 
למעלה