ברשותכם, פותח אשכול חדש לshe goes la lala
שאלותיי אליך בעצם לפני כן, אם כבר אני הולך לאוניברסיטה אז איעזר בשיטה שלומדים עליה כאן. להלן שני מושגי יסוד שיעזרו לי למקד את השאלה הגדרה נומינלית / תאורטית - מציאת נוסח או תיאור למושג. למשל אם נרצה אפשר להגדיר זכרון = זיכרון הוא יכולתו של האדם (ושל אורגניזמים אחרים) לאגור מידע ולהשתמש בו. (וויקיפדיה) הגדרה אופרציונלית - מציאת דרך, אמצעי, לבחון את ההגדרה התאורטית. זה בעצם המבדק. למשל נוכל לעשות מבחן זכרון = היכולת של אדם לרשום כמה שיותר מילים מתוך רשימה של 100 חפצים. זה יתן לנו אפשרות לבחון פן מסוים של הדבר הזה שהוגדר כזכרון (אין הגדרה אופרציונלית אחת בלבד, כל חוקר שיבחן מה שבא לו ביחס להגדרה התאורטית... מה שעשוי להוציא את המיץ מהמושג הנפוץ "מבחן אינטלגינציה") עכשיו - מה את מגדירה כנפש? אחרי זה ולפני שנרוץ להוכחות, נשאל באמת מה יוכל לתת הוכחה לכך? ועוד - לאמר שנפש קיימת זה לא בדיוק אותו דבר כמו לאמר שיש פילים עם נקודות ורודות. מעבר לכך שאלה שתי מילים בעלות אסוציאיות שונות לחלוטין ו"פילים עם נקודות ורודות" מסתמך על כך שאת יודעת מה זה פיל מה זה נקודות ואיך נראה ורוד, חשוב שתבררי עם עצמך מה את מחפשת - לעשות ביוטופ חיות דמיונות או לחקור את פשר הדבר הזה שאנו מנסים להבין? מה גם שהנפש היא לא חיצונית לנו ולא תוכלי למצוא את הנפש שלך בחיק הטבע הפראי (אף שאין ספק שהמצאות שם תעורר משהו בנפש) אלא זה מחקר מסוג שונה. ודבר נוסף - אזהרה קטנה שלמדתי - להזהר מאד כשמקשיבים או מדברים על ענינים כאלה. מומלץ לדעת מה את מחפשת, למה את רעבה. אך מעבר לכך - אם את באמת רק מגששת באפלה, מנסה להזכר באיזה ידע שאולי הוטמן בך בהווצרותך וכעת את בוגרת מספיק להפתח אליו, או פסאודו-ידע שנשטף אל מוחך כפי שלצערי יש שיראו בו ככזה, לא לסתום את הכניסות של הידע בדיעות כוזבות. למשל אמירה כמו " אף אחד לא ממש יודע " לא נובעת מאמת כלשהי (לדעתי) אלא מתוך מסקנה או הבנה זמנית או הימאסות בחיפוש ואמירת נואש - כי אולי מישהו כן יודע. זה לא שאנחנו יודעים בודאות אם אף אחד לא יודע, וללא המשך החיפוש כמובן לא נוכל לדעת אם, ומה, הם כן יודעים. ולשאלה היחידה שלך שאני כן מעונין להתיחס בצורה ישירה: "מה גרם למישהו לחשוב שלא הכל כימי / פיזי? איך בכלל אפשר להוכיח אחרת?" נראה לי שאותו הדבר שדחף את האדם לחפש אחר ידע של פיזיקה וכימיה ושאר תחומים נחמדים וראויים. מי אמר שאת האל אמורים לחקור באותם כלים שיש לנו לגבי כימיה? אנחנו יכולים לדעת ממה מורכב שוקולד/מרציפן/פרי הגפן, כל מיני חומרים שנוכל לפרק אותו לגורמיהם. אך המבחנות והמיקרוסקופים והמכשירים הללו שימדדו כל מולקולה או חלקיק תת-אטומי של הדבר הנבדק - לא יוכלו לדעת את טעמו. וזה מה שמעלה בי את השאלה - אולי האינטלקט הוא כלי/מכשיר נפלא, אך יש דברים שלא הוא אמור לבחון אותם?