הרי התשובה מפי הרב זאב
הרי התשובה מפי הרב זאב לדוד שלום רב! תודה למכתבך, אציין מספר נקודות מפתח הקשורות לשאלתך: א. הכשפים אינם מנותקים מהתחום הרוחני. נאמר בפסוק: "זה כנגד זה ברא האלוקים", קיימת מרכבה קדושה ולעומתה קיימת מרכבה טמאה. גם ה"בריחה" לכיוון הכשפים אינה "מצילה" את האנשים מלהודות שקיים כוח רוחני בעולם החורג לחלוטין מעולם החומר. עמי קדם שהאמינו בכישוף, לא היו כלל כופרים, הם האמינו בכח עליון. כדי לנסות את האנשים, ומסיבות קבליות נוספות, ברא ה´ כוחות טומאה, אולם הם כולם רוחניים. אמונה בכוחות הטומאה אינה שונה כלל מאמונה בכוחות הטהרה, שהרי כולם מעשי ה´ הם, נס שאינו טבע כלל.בויכוח על האמונה לא ברור מה משנה לאנשים מאיזו "מרכבה" הגיעו הכוחות הרוחניים. ב. הניסים שעשה משה רבנו התאפיינו בפרטי פרטים של השגחה פרטית. (לדוגמא, במכת דם מאותו כלי יהודי שתה מים ומצרי דם). השגחה פרטית זו היא התגלות מלכות ה´ השולטת בבריאה כולה. הכישוף יחד עם היותו רוחני, הינו חקוי למעשה ה´, הוא אינו המקור האורגנלי וממילא אינו שליט על פרטי הפרטים המתהווים תדיר. ג. הנבואה אינה קשורה כלל לנושא הכישוף. מדובר באיחוד בלתי אמצעי של נשמת הנביא עם האלוקות. במעמד הר סיני נעשו כולם נביאים גדולים. היתה זו התאחדות בשיאה של ההתגלות האלוקית עצמה עם בני האדם. כך שאין לדבר כלל על כישוף בתחום זה. אנשים רבים נוטים לדבר ב"סיסמאות" מבלי לחדור ולו במקצת לעומק הדברים. ההכרזה: "כשפים" אינה מובילה למקום כלשהו בתחומנו. ד. שיטת הרמב"ם היא כידוע שאין שדים וכד´, וחלק מהתגלויות אלו הינן אחיזת עינים וכדומה (אין כאן חדירה לעומקה של שיטת הרמב"ם, אלא רק הזכרתה). כל הדברים הללו אינם אמורים בניסי יציאת מצרים ומתן תורה שהיו כאמור במדרגות נבואה גבוהות, שהן מהלך על-אנושי החזק מן המציאות המוחשית אותה אנו מכירים. אם רצונך בהרחבת הנושא, כתוב נא- ואנו לרשותך. בהצלחה צוות "ערכים
הרי התשובה מפי הרב זאב לדוד שלום רב! תודה למכתבך, אציין מספר נקודות מפתח הקשורות לשאלתך: א. הכשפים אינם מנותקים מהתחום הרוחני. נאמר בפסוק: "זה כנגד זה ברא האלוקים", קיימת מרכבה קדושה ולעומתה קיימת מרכבה טמאה. גם ה"בריחה" לכיוון הכשפים אינה "מצילה" את האנשים מלהודות שקיים כוח רוחני בעולם החורג לחלוטין מעולם החומר. עמי קדם שהאמינו בכישוף, לא היו כלל כופרים, הם האמינו בכח עליון. כדי לנסות את האנשים, ומסיבות קבליות נוספות, ברא ה´ כוחות טומאה, אולם הם כולם רוחניים. אמונה בכוחות הטומאה אינה שונה כלל מאמונה בכוחות הטהרה, שהרי כולם מעשי ה´ הם, נס שאינו טבע כלל.בויכוח על האמונה לא ברור מה משנה לאנשים מאיזו "מרכבה" הגיעו הכוחות הרוחניים. ב. הניסים שעשה משה רבנו התאפיינו בפרטי פרטים של השגחה פרטית. (לדוגמא, במכת דם מאותו כלי יהודי שתה מים ומצרי דם). השגחה פרטית זו היא התגלות מלכות ה´ השולטת בבריאה כולה. הכישוף יחד עם היותו רוחני, הינו חקוי למעשה ה´, הוא אינו המקור האורגנלי וממילא אינו שליט על פרטי הפרטים המתהווים תדיר. ג. הנבואה אינה קשורה כלל לנושא הכישוף. מדובר באיחוד בלתי אמצעי של נשמת הנביא עם האלוקות. במעמד הר סיני נעשו כולם נביאים גדולים. היתה זו התאחדות בשיאה של ההתגלות האלוקית עצמה עם בני האדם. כך שאין לדבר כלל על כישוף בתחום זה. אנשים רבים נוטים לדבר ב"סיסמאות" מבלי לחדור ולו במקצת לעומק הדברים. ההכרזה: "כשפים" אינה מובילה למקום כלשהו בתחומנו. ד. שיטת הרמב"ם היא כידוע שאין שדים וכד´, וחלק מהתגלויות אלו הינן אחיזת עינים וכדומה (אין כאן חדירה לעומקה של שיטת הרמב"ם, אלא רק הזכרתה). כל הדברים הללו אינם אמורים בניסי יציאת מצרים ומתן תורה שהיו כאמור במדרגות נבואה גבוהות, שהן מהלך על-אנושי החזק מן המציאות המוחשית אותה אנו מכירים. אם רצונך בהרחבת הנושא, כתוב נא- ואנו לרשותך. בהצלחה צוות "ערכים