אבל זה באמת לא אותו דבר
אני חושבת שלדון בקופסא שחורה לעמוס עוז ולשאול למה עמוס עוז כתב את הספר, או למה הוא החליט לקרוא לגיבור אלק, זה מיותר. לא בגלל שהשאלה לא מעניינת, הרבה פעמים זו השאלה הכי מעניינת (למה למשל יהודית קציר כתבה את הנה אני מחליטה, או למה יונה וולך כתבה את "אתה חברה שלי", או למה נאבוקוב כתב את לוליטה אלו שאלות מסקרנות במיוחד, לדוגמא...). באומרי מיותרת התכוונתי לומר שגם ככה אי אפשר לדעת את התשובה הנכונה, אפשר רק לשער, לנחש, להמציא, וזה מעניין אבל לא מקדם, לדעתי. יכול להיות שהניסוח "מיותר" היה מוטעה, ואני מוכנה לחזור בי. בכל מקרה מי שטען שאלוהים רוצה שלא נהיה צמחוניים טען זאת על סמך הוכחות מדעיות (מוטעות לדעתי) ולא על סמך התורה. הוא לא אמר שבסיפור על אברהם אלוהים רוצה להוכיח כך וכך, אלא שעל סמך הצרכים הביולוגיים שלנו הוא מסיק שזה מה שאלוהים רוצה. לדעתי זו טעות וזו דרך חשיבה שמובילה לטעויות - להסיק על סמך עובדות ביולוגיות מדעיות מה היתה כוונת היוצר זו שגיאה. זה הכל. אם תרצו נכנס לזה. ובעצם זה בכלל לא קשור לתנ"ך. ולגבי הדברים הספציפיים והמעניינים של יוסי ר1 - יש הבדל גדול בין לומר שאלוהי שלפי מה שכתוב בספר דברים אלוהים רוצה שיהיה רק מקדש אחד לבין לומר "אלוהים רוצה שיהיה רק בית מקדש אחד", באופן חד משמעי שאי אפשר לחלוק עליו. יש הבדל בין לומר "לפי סיפור המבול אלוהים מרשה לבני האדם להיות צמחוניים" לבין "אלוהים לא רוצה שבני האדם יהיו צמחוניים". אני מקווה שעכשיו אני מובנת יותר.
אני חושבת שלדון בקופסא שחורה לעמוס עוז ולשאול למה עמוס עוז כתב את הספר, או למה הוא החליט לקרוא לגיבור אלק, זה מיותר. לא בגלל שהשאלה לא מעניינת, הרבה פעמים זו השאלה הכי מעניינת (למה למשל יהודית קציר כתבה את הנה אני מחליטה, או למה יונה וולך כתבה את "אתה חברה שלי", או למה נאבוקוב כתב את לוליטה אלו שאלות מסקרנות במיוחד, לדוגמא...). באומרי מיותרת התכוונתי לומר שגם ככה אי אפשר לדעת את התשובה הנכונה, אפשר רק לשער, לנחש, להמציא, וזה מעניין אבל לא מקדם, לדעתי. יכול להיות שהניסוח "מיותר" היה מוטעה, ואני מוכנה לחזור בי. בכל מקרה מי שטען שאלוהים רוצה שלא נהיה צמחוניים טען זאת על סמך הוכחות מדעיות (מוטעות לדעתי) ולא על סמך התורה. הוא לא אמר שבסיפור על אברהם אלוהים רוצה להוכיח כך וכך, אלא שעל סמך הצרכים הביולוגיים שלנו הוא מסיק שזה מה שאלוהים רוצה. לדעתי זו טעות וזו דרך חשיבה שמובילה לטעויות - להסיק על סמך עובדות ביולוגיות מדעיות מה היתה כוונת היוצר זו שגיאה. זה הכל. אם תרצו נכנס לזה. ובעצם זה בכלל לא קשור לתנ"ך. ולגבי הדברים הספציפיים והמעניינים של יוסי ר1 - יש הבדל גדול בין לומר שאלוהי שלפי מה שכתוב בספר דברים אלוהים רוצה שיהיה רק מקדש אחד לבין לומר "אלוהים רוצה שיהיה רק בית מקדש אחד", באופן חד משמעי שאי אפשר לחלוק עליו. יש הבדל בין לומר "לפי סיפור המבול אלוהים מרשה לבני האדם להיות צמחוניים" לבין "אלוהים לא רוצה שבני האדם יהיו צמחוניים". אני מקווה שעכשיו אני מובנת יותר.