שמירת כשרות - למה?

L7

New member
המילכוד הלוגי של הדת

אני מקווה שברגעים נדירים של צלילות אתה מודע לרמה המכניסטית המלאכותית ורוויית המילכודים העצמיים של הדת. הדת בונה עצמה ויוצרת את עצמה ומונעת מעצמה לשאול את השאלות הקשות באמת. הדת יוצרת את עצמה מכלום כפניקס האגדתי.
 

masorti

New member
ברגעים הנדירים של צלילות...

אני שואל את עצמי האם כדאי לי להמשיך לענות לך לאחר שרמזת שרוב הזמן איני צלול. רוצה שאתעלם ממך מכאן ולהבא? רק תבקש.
 

dar האחת

New member
אומרים אנשים.....

ואני לא מצפצפת על כלום אני פשוט לא מכירה בחוקי הדת כתקפים למדינה הדמוקרטית בה אני חיה. אני מציתת לחוקי המדינה הדמוקרטית. לא הייתי רוצה לחיות במדינה בה תקפים חוקי הלכה. לא מכירה בדרך החקיקה שלהם לא מקבלת אותם. אם מדינתי תהפוך למדינה בה תקפים חוקי הדת שיש לי התנגדות להם לא אחיה כאן. זוכר בחירה? לא חושבת שאם אני לא מסכימה = אני לא מבינה. המבנה "הרוחני" לדעתי זה פוליטיקה לשמה (שוב אני מבקשת לא להעלב אלא להתיחס ענינית) כיצד לשלוט על אנשים ולהנהיג אותם הכי טוב שאפשר בתנאים הקימים.
 

masorti

New member
שאלת למה מה שקבעו חכמים קובע..

וקבלת הסבר. זוהי תפישת העולם הדתית. את לא מקבלת אותה? יופי לך. ואגב, דיברתי על הפסיקה מאז ימי הגמרא ולא רק על ימינו. כך שהטענה על ה"פוליטיקה לשמה" מעצבנת אותי כפליים. המשמעות של הטענה שלך היא שהפוסקים בכל הדורות לא ממש האמינו באל ובמצוותיו, אלא המציאו אוסף בלופים כדי לשלוט על המאמינים. את יכולה לטעון שפסיקותיו של הרמב"ם או רבי עקיבא או כל אחד אחר היו שגויות, אבל לפחות אל תטעני שהם עצמם לא האמינו במה שהם עושים ואומרים.
 

dar האחת

New member
האמינו גם האמינו

והיו מאוד חכמים להבין את עוצמתה החברתית של האמונה. לא כולם. מה שאני מכירה מהרמבם אני מכבדת. עוד רוצה אני להגיד בעניין החוקים. כאשר נחקקים חוקי תנועה למנהם לדוגמא, אני מבינה שחלק לא מבוטל מהם נועד להגן עלי מפני תאונות דרכים (מי יתן) אבל כל חוקי הכשרות תועלתם החברתית היחידה היא המשרות הרבות והמכניסות !
 

masorti

New member
אם הפוסקים האמינו בפסיקתם...

אז אין שום בעיה, ואין להאשימם ברצון לשלוט במאמינים. הם פסקו לפי מה שהאמינו שחובתם לפסוק. כנ"ל לגבי חוקי הכשרות. השאלה היא האם הרבנים היום פוסקים משום שהם מאמינים שזו הדרך המתחייבת מההלכה, או שמדובר ברצון שלהם לדאוג למשרות. אם לדעתך הם נוהגים בתום לב, אז מה את רוצה מהם? שיפסקו בניגוד למצפונם רק כדי שאנשי "שינוי" ימחאו להם כפיים?
 

dar האחת

New member
לא כל הפוסקים

ומה עוד שהם בחלקם לפחות מאמינים שהם שליחים וצריכים לייצג את היישות האלוהית ולפיכך הם צריכים להנהיג זה מתבקש. אני שואלת מדוע אדם דתי יקבל פסיקות מבלי לשאול עצמו למה ומדוע תראה פסיקות בתנך כמו לא תרצח זה מובן מאוד מקובל נכון פסיקה של חיצוניים מתוך פרשנות כמו שמפילה שמפילה שפורפרת טלפון...כאילו... איננה חילול שבת...או להכין ריבועי נייר טואלט מבעוד מועד כדי לא לחלל את השבת וכיוצא בזה פרשנויות מהו יום מנוחה וכיצד לנהוג בו.....זה לא רק שקשה לי לקבל אלא יש לי מילים קשות לומר על כך אך אני נמנעת מפאת כבודם של משתתפי הפורם
 

masorti

New member
אדם דתי יקבל פסיקות...

משום שהוא יוצא משתי נקודות הנחה: א. הרב מוסמך לפסוק, והוא מחויב לציית לרב. ב. הרב חכם בתורה יותר ממנו, והרב מבין יותר טוב איך יש להתנהג לאור התורה. ואגב, הרבנים תמיד מנמקים את פסיקותיהם, בדיוק כמו ששופט מסביר בפסק הדין מדוע קיבל החלטה מסוימת. קחי בחשבון שלא תמיד הרבנים יכולים לפסוק רק לפי הגיונם, משום שהם כבולים לפסיקה קודמת. (גם בית המשפט כבול לפסיקה של ערכאה גבוהה ממנו.)
 

L7

New member
אכן תאור קולע לדיקטטורה המסרסת

של מובילי ומשליטי הדת.
 

dar האחת

New member
לדעתי היא תובנה מעמיקה יותר

מאלו שאתה מנסה להציג בשם המאמינים הדתיים
 

masorti

New member
אם לדעתך התבטאות פסבדו-אנטישמית

היא תובנה עמוקה, אז שיבושם לך.
 

אפרת1967

New member
איך הגעת לאנטישמיות???

הנאצים לא רצחו מליוני יהודים בגלל שהאמינו רק באבא של ישו ולא גם בבנו...
 

preacher

New member
מורה לתנ"ך אמרה לי פעם

(שיעורי תנ"ך... זה היה לפני עשר שנים, סלח לי אם אין לי מקורות אמינים לזה) שבישול גדי בחלב אימו היה חלק מטקס אלילי, והאיסור הוא על עבודת אלילים. אני מניח שבתקופה שהרחיבו את האיסור כבר לא ידעו את הסיבה.
 

masorti

New member
גם אני שמעתי על הטענה הזו.

יתכן שהיא נכונה ויתכן שלא. בכל מקרה, התנ"ך רואה בהיבדלות ממנהגי הגויים נימוק לגיטימי למצוות ואיסורים. כך שאין בעיה (מבחינת התפישה הדתית) גם אם ההסבר הזה נכון.
 

Johnny the Doe

New member
אבל כמובן שזה נכון רק לגבי

"גדי בחלב אימו" כפי שציווה התנ"ך ולא שמירת הכשרות הכללית כפי שציוו פוסקי ההלכה.
 

uuuaaa

New member
ככה

האם אתה חייב להבין את הסיבה מאחורי כל מצווה ? ככה ה´ ציווה. לגבי המקור, אמנם כתוב בתורה רק "לא תבשל גדי בחלב אימו", אך שים לב שציווי זה חוזר על עצמו 3 פעמים בתורה, והתורה היא אלוקית, כך שאין בה שום אות מיותרת. לכן חייבים להבין למה ה´ חזר על משפט זה 3 פעמים. התורה שבע"פ מסבירה למה.
 
למעלה