חשבתי שאנו דנים על האנומליה הכיראלית
במדעי הרוח... למרות שסטינו מעט מהנושא, אנסה להשיב: "...מסקנות חד משמעיות? "חד משמעיות" היא תביעה חזקה למדי. ממתי במדע, שהוא תהליך מתפתח ו-emergent של חקירה והבנה יש בכלל דבר כזה כמו "מסקנות חד משמעיות"?" -- בהחלט יש מסקנות חד משמעיות במדעים המדוייקים. חד וחלק. אני משער שזה נכון גם בנוגע למדעי הטבע, אבל כאן אינני מתמצא. כמובן שבכל מה שקשור בתצפיות, לעיתים הן ברורות ולעיתים מעורפלות. בכל מה שקשור במדעי הטבע, ניתן טכנית להסיר את העירפול (אלא אם מדובר באי-ודאות אינהרנטית המתקבלת כמסקנה חד-משמעית של התורה). יתכן שאנו לא סגורים על ההגדרה המדוייקת של המושג "מדעי האדם" (תוכלי בבקשה לספק כזו?), אבל אם זה מה שאני חושב שזה, אז ברור לי שלא ניתן להסיק מסקנות חד משמעיות, למעט כאלו שהן כמעט מובנות מאליהן ובשל כך הסבירות לנכונותן גבוהה. "...לגבי הסטנדרטים שלך: * מסד לוגי, פילוסופי ואסתטי: לוגיקה - אחלה, כל עוד אתה מכיר לא רק אותה אלא את מגבלותיה." -- מכיר. ואת מכירה (כלומר *באמת*) מכירה? עוד לא נתקלתי בפוסט-מדרניסט שמבין למשל את משמעותם של משפטי גדל ואת ההשתמעויות שלהם. יתרה מזאת, לא זו בלבד שמשפטים חשובים אלו כלל אינם מובנים לאותם אנשים, אלא שמבלי להבינם כלל נותנים הללו להן פרשנות מצוצה מן האצבע. "אין קשר, לדוגמה, בין לוגיקה פורמלית לבין מחקר בלשני." -- תוכלי בבקשה לפרט? "לגבי פילוסופיה, אני חוששת שאצטרך ללחוץ עליך עוד קצת: במסגרת המחקר שלי אני מתעסקת לפחות עם שלוש מערכות חשיבה שקשורות בפילוסופיה (אפיסטמולוגיה, פילוסופיה של הלשון ופילוסופיה פוליטית), וכל אחת מהן היא עולם נפרד ונבדל בפני עצמו. באופן שבו אתה משתמש במילה "פילוסופיה" כרגע זה בעיקר מושג ריק מתוכן קונקרטי, אותו אשמח אם תספק לי לצורך המשך הדיון." -- אם נדון כאן על משמעויות הפילוסופיה, לא נוכל להתמקד במה שאנו חפצים. אומר רק שלדעתי, לא ניתן כלל לעסוק באפיסטמולוגיה מבלי שיהיה לעוסק בכך רקע עמוק בתחום תאורטי כלשהו מן המדעים המדוייקים, לוגיקה למשל. אני גם אינני סבור שאפיסטמולוגיה, פילוסופיה של הלשון ופילוסופיה פוליטית הן כה נבדלות, אבל כאמור, אנו גולשים. "... האזכור של המילה "אסתטיקה" בתור קריטריון גרם לי לחייך, מפני שתחום המחקר שלי כולל התעסקות עם אידיאולוגיות. אסתטיקה איננה בהכרח קריטריון של חקירה מדעית (בעיקר בתחום מדעי האדם), אבל היא כמעט תמיד קריטריון של חשיבה אידיאולוגית. השאיפה לאסתטיקה והכללתה במסגרת קריטריונים של סטנדרטים מדעיים ראויים, במיוחד ממי שמצהיר על עצמו שהוא מבקש חקירה מושכלת, היא שאיפה בעייתית לכל הפחות." -- הו, ממש לא. מי שמתמצא מעט במדעים המדוייקים יודע היטב שאסטטיקה היא קריטריון ראשון במעלה... כפי שאמרתי, המושג 'מדעי האדם' לא ממש נהיר לי, לפחות לא בהקשר המדעי. אבל אני משוכנע שהדרך להבין את 'האדם' עוברת דרך האסטטיקה. לא סתם האסטטיקה היא "כמעט תמיד קריטריון של חשיבה אידיאולוגית". "..."מתודה מדעית בסטנדרטים של המדעים המדוייקים" הוא שוב משפט סתום שלא באמת אומר שום דבר. מהם הסטנדרטים הללו? אובייקטיביות? שחזירות? ניבוי?" -- לא זו בלבד שזהו לא משפט סתום, אלא שיש מאחריו משמעויות חשובות ביותר. הסטנדרטים האלו מובנים היטב לכל מי ש"השתפשף" במחקר מדעי אמיתי, נסיוני כתאורטי. אובייקטיביות? בודאי! יכולת שיחזור נסיון? בודאי! פרדיקציות או רטקודיקציות? ודאי! אבל, ובעיקר, ניסוח מדוייק ונוקדני של המסד, ניסוח שאינו משתמע לכמה פנים, טיעונים המובנים היטב לכולם, ומעוגנים בלוגיקה. ובנוסף, עקרונות יסוד מושכלים, אסטטיקה (!) ותתפלאי לשמוע עד כמה אסטטיקה יכולה להיות אובייקטיבית, יכיחות ועוד. "... אם אני מבינה את ההודעה שלך כמו שצריך, היא מכילה פרדוקס שאשמח אם תבהיר לי: מצד אחד, אתה טוען שהחקירה המדעית של האדם עדיין מוגבלת מאוד, ומצד שני שהמטרה צריכה להיות לא לדייק את המחקר אלא דווקא לא לעסוק בו בכלל. איך זה מסתדר?" -- מה שאני טוען הוא זה: הווית האדם איננה נגישה למדע. כך המצב היום וכך זה יהיה, ככל הנראה, בעתיד הנראה לעין. זוהי דעתי האישית ולא כולם שותפים לה. "... לעניין אפלטון, שפינוזה וחבריהם: אחד הדברים שפילוסופים ופילוסופים פוליטיים יודעים לעשות כמו שצריך (או לפחות אמורים לדעת לעשות כמו שצריך) זה להבין ולנסח תובנות עומק רבות ערך על המצב האנושי (עדיין לא מצאתי תרגום טוב ל-human condition. אנא עזרו לי). אבל לומר שהם היטיבו להכיר את טבע האדם וטבע החברה האנושית יותר טוב מכל המדענים בני זמננו זה- אם תסלח לי - שטות מוחלטת. אנחנו יודעים היום הרבה יותר מהם על כל תחום במדעי האדם, פשוט כי יש לנו "פור" די רציני של ידע על פניהם." -- תארתי לעצמי שזה מה שאת סבורה. לעניות דעתי אמירה זו מבטאת אולי יותר מכל דבר אחר את הכשל העמוק של מדעי הרוח בזמננו. כשל שמקורו ביהירות וזחיחות חסרי תקנה. פילוסופים רבים מאלו שנתקלתי בכתבם, כמו גם ערב רב של פוסט-מודרניסטים, מלאים בעצמם עד בלי די אבל תוכן אמיתי, אין. אני סבור שהיהירות כפי שהיא באה לידי ביטוי במשפט שניסחת כאן מעוורת את עיני היהיר עד כי יהיה הלה משוכנע שהוא מבין היטב, יותר מכל אחד אחר, את אלו שהוא טוען ל"פור" עליהם. יוצא איפה ש"איש מדעי-הרוח" בן זמננו מהסוג שהזכרתי כאן הוא קרח מכאן ומכאן: הוא לא מבין דבר וחצי דבר במהפכות המדעיות (והקונספטואליות) שהתרחשו במאה מאתיים שנה האחרונות, ובה בעת עיוור להישגים האונטולוגים האדירים של אבותיו הרוחניים. הוא גאה על כך שקרא אינספור טקסטים מסובכים מבחינה תחבירית (אבל בד"כ אומרים מעט מאוד), ושהוא מסוגל לייצר בעצמו טקסטים כאלו. לעיתים יכנה את עצמו "אליטה אינטלקטואלית" ויתבונן בהתנשאות על ההדיוטות שאין ביכלתן להשיג את עולמו הרוחני. כל זה מוביל, לדעתי, לאנומליות מכל גוון וצבע וזהו גם המקור (לא היחיד) לנטייה הפוליטית ולאחידות הפוליטית בתוך המגזר הזה. "... כשאני קוראת את מה שאתה כותב, אני לא יכולה להשתחרר מהתחושה שאתה לא בדיוק יודע מהו מחקר מדעי או מכיר אותו מ"בפנים". התפיסה המדעית שאתה מציג היא במקרה הטוב סוג של אנכרוניזם של חשיבה מדעית, ובמקרה הפחות טוב היא סטראוטיפ מוחלט שלה. אני עוד רוצה להגיד בזהירות, ואני מקווה מאוד שלא תיעלב, שאני חושבת שיכול להיות שחסר לך קצת חומר על מהו מדע בפרט ומדעי האדם בכלל, בעיקר בכל הקשור להסטוריה, לפילוסופיה ולסוציולוגיה שלהם. בלי התשתית האינטלקטואלית הזו (או לפחות איזושהי מחוייבות בסיסית אליה) יהיה קשה מאוד לנהל את הדיון הזה, והוא יישאר בהכרח בתחום של סברות בטן התרשמותיות (impressionistic), בלי יותר מדי עומק, תקפות או משמעות." -- כאן את טועה מאוד באבחנתך. מאוד מאוד.