שרשור ליום השואה

ארי,

אתה יכול בבקשה לציין שאלו דעותייך???.. הדברים שלך קשים ביותר ויכולים לפגוע באוכלוסיות שלמות. אתה חושב כפי שאתה חושב-השאר לא. סבבה?? וזה כולל רבנים גדולים שהיו קיצוניים ממך וחקרו את נשמתם ו"תורתם" שנים והם מלאי יושר פנימי אדיר. רק תוסיף את המילה "לדעתי". זכור-"לדעתי".
 

arriy80

New member
אכן, תמיד אני מציין שאלו הם דעותי לפי ידעתי

ראה את חתימתי למטה: "כל מה שכתבתי ואכתוב, היא דעתי בלבד" אינני יודע לאיזה חלק ממדברי התכוונת ש"יכולים לפגוע באוכלוסיות שלמות". אם אתה מתכוון לחלק הראשון של הודעתי, הרי שאמליץ לך לראות את הסרט בקישור הזה. אם לגבי החלק השני שבהודעתי, לגבי השקפת היהדות על תיקון העולם, כך היא הבנתי מקריאת ספרי היהדות, ומשמיעת דברי מעבירי המסורת היהודית. מי שחושב שאני טועה בהסברי על השקפת היהדות, אשמח אם יסביר לי היכן.
 
אתה חייב

לצאת מהקבעון. אתה קראת ספרים מסויימים. אנשים אחרים קראו ספרים אחרים. אתה בחרת לחקור בדרך מסויימת. אנשים אחרים בחרו לחקור לעומק ובדרך אחרת (ואולי לאחר שהיו במקומך). כאשר אתה כותב את דברייך כעובדות ויוצא ידיי חובה ע"י חתימתך, יש בכך מן הצביעות. הייתי מצפה ליותר "לדעתי" תוך כדיי אמירותייך הקשות. תודה.
 

arriy80

New member
מה נקרא קבעון?

זהו פורום המדבר על יהדות. אני מנסה לענות תשובות לשואלים על דרך היהדות - כפי שאני למדתי עליה ממעבירי המסורת היהודית. במסורת, ההצמדות לדרך היא חלק מהדרך! הדרך הרפורמית היא לא חלק מהיהדות! היא חידשה את הדרך שלה! אף אחד לא חולק על זה! הרפורמים לא באו וטענו: "הדרך שלנו היא היהדות המקורית". מה הקשר המשוג "צביעות" לכאן? בהרבה משפטים אני מסייג את דברי וכותב שהם כפי הבנתי ולפי דעתי. אתה רוצה שאתחיל כל משפט שלי במילה "לדעתי"... ובכן, "לדעתי" זה מיותר.
 
ההיפך מהתפתחות

אתה רוצה להחזיר את העם הזה אחורה למקום מאוד גרוע שמביא עליו שואה. וזו לא הדרך המקורית. אין בתנ"ך איזכורים של מנהגים קיצוניים אורתודוקסים. אין שם אפילו רמז לכיפה או כיסוי ראש..
 

arriy80

New member
נכון

<אתה רוצה להחזיר את העם הזה > מאד מענין מאיפה המצאת את הקביעה הזו... אני כותב על השקפת היהדות כפי שאני מבין אותה. אם אתה טוען שהדרך - כפי שאני מבין אותה ומציג אותה - היא לא המקורית, אשתדל להתייחס לטענות באופן עניני. <אין שום רמז בתורה לכיפה או כיסוי ראש> כיסוי ראש לגברים הוא מנהג ולא דין תורה. מנהג זה מופיע בתלמוד הבבלי, ולאחר שכל ישראל נהגו אותו, נהיה לו תוקף של דין - "מנהג ישראל דין הוא". כיסוי ראש לנשים: דין זה הוא דין תורה, ונלמד מהתורה ע"י כללי הלימוד כפי שנמסרו למשה רבינו עם קבלת התורה מאלוקים.
 

ליבליך

New member
ואם פעם נהגו להאמין שהשמש סובבת את הארץ

אז גם זה דין? מה חשבו פעם או נהגו פעם אינו רלוונטי לשאלה איך נכון לנהוג. כמובן, ניתן ללמוד מדברים שנעשו, נאמרו ונכתבו בעבר - אך לא לאמץ אותם באופן אוטומטי רק כי "כך היה פעם נהוג".
 

arriy80

New member
אם זה היה מנהג...

אתה מביא דעה - שנכתבה ע"י החכמים בעבר, לפי הבנת העם בזמנם. <מה חשבו פעם או נהגו פעם אינו רלוונטי לשאלה איך נכון לנהוג> מה חושבים היום גם אינו רלוונטי לשאלה איך נכון וראוי לנהוג. הרי יש הרבה שיטות מוסריות וחברתיות. לא כל אחד מקבל את דעותיו של חבירו - אין דעה אחידה! אם הדעה היא נכונה או ראויה, העובדה שנהגו כך בעבר לא גורעת מערכה, אלא רק מוסיפה לה. הבירור הנצרך הוא, האם תורת ישראל ודרך החיים שהיא מורה, היא אכן הדרך שיוצר העולם התוהה.
 

masorti

New member
אשריך שאתה יודע את חשבונות האל...

ובפרט את תוכניותיו ושיטותיו למימוש החזון הציוני. מה שמטריד אותי בתיאוריה שלך היא הבעיה הפצפונת שניתן היה לדחוף את היהודים לא"י גם במחיר נמוך יותר (למשל: היה אפשר לארגן כך שהנאצים יגרשו את כל היהודים מאירופה והם ייקלטו בא"י). הרי לא ייפלא מהאל לשכנע את הבריטים לפתוח את שערי הארץ לפליטים היהודים. ומכיון שהאל מימש את הציונות תוך גרימת סבל שהוא מעל למינימום ההכרחי, יש צד לסבור חס וחלילה וחס שמדובר על אל רשע. זה מה שאתה טוען ?
 
בוודאי שהוא רשע...

היכן אתה חיי? סבל מעל למינימום הכרחי? גם סטאלין גרם לסבל מעל למינימום ההכרחי, והוא קידם את כלכלת המדינה שלו, האם זה הופך אותו לאדם טוב?
 

אופירA

New member
מנהל
לעניות דעתי המאוד אישית

לי יש קשר רגשי וחיבור אישי עמוק לנושא השואה, למרות שאני צברית בת לעדות המזרח, שנולדה הרבה לאחר שהשואה נגמרה. ואני רואה את ריבונו של עולם בכל פיפס בבריאה, בעבר, הווה ועתיד - למרות שאת חשבונותיו אני ממש לא יודעת לעשות. בשבילי "שמע ישראל, ה' אלקינו, ה' אחד" זה דבר מוחשי - הוא מהות הכל, וכל מהות ומהות וכל מעשה ומעשה מחושבנים על ידו מהחל ועד כלה, גם אם אני לא מבינה את החשבון. גם אם אף אחד לא מבין אותו. ושום דבר, מבחינתי, אינו מנותק מתכלית הבריאה. מהתכלית לשמה ירדה לעולם המעשה נשמת האדם הראשון, ומהתכנית האלוקית שבמסגרתה כתוצאה מחטא אדם הראשון נוצרה חלוקת משנה של הנשמה הבסיסית, נבחר אברהם אבינו ונוצר עם ישראל - וכל הפרטים והעניינים שבהשקפה היהודית. ואני רואה את הקשר בין זוועת השואה ושאר הזוועות שעברו על עם ישראל, לבין גלות מצרים. הרצאה טובה ששמעתי מפי הרה"ג אליהו רוט, מסבירה את התכלית של ירידת עם ישראל למצרים. עם ישראל ירד למצרים כהכנה לקבלת התורה, להפיכתו לעם עבדים להקב"ה. אז קודם כל הוא היה צריך ללמוד להיות עבד - ולמד מה מהות העבד באמצעות עבדות מצרים. אבל חשוב מכל - הוא למד מה תכלית קבלת התורה. שהתורה היא תבלין ליצר הרע, כלומר מענה ותשובה לרוע הפוטנציאלי שבעולם התחתון. וכדי להבין מדוע התורה טובה וחשובה, ומדוע ציווייה חשובים ונכונים אחד לאחד - צריך להבין לעומק את האלטרנטיבה, כלומר להבין מה משמעות חיי האדם ללא תורה. במצרים היה ריכוז של הרוע הגלום באנושות ללא תורה. כל הרשעות והאכזריות התרכזה שם, כל הכפירה והטומאה הרוחנית (כשפים וכו') התמקמה שם. כל התועבות והמידות הרעות המקסימליות - הצטברו לשם. כך נראים בני אדם ללא תורה. כך נראה העולם ללא תורה. כך נראה אדם שהוא חצי מלאך וחצי בהמה, כאשר הוא מתעלם לחלוטין מהמלאך שבו. לאחר שבני ישראל חוו עד השורש, עד אחרונת העצמות את רמת הרוע שיכולה להיות באדם ללא תורה - הם יכלו להבין עד השורש, עד עומק המשמעות את חשיבותה של כל מצווה ומצווה, גדר וסייג, מנהג ועניין בתורתו של הקב"ה, כפי שחפץ לתיתה לבני האדם, כדי להוציא לפועל את הפוטנציאל הרוחני המקסימלי היכול להיות גלום באנוש. שכל של תורה ברמה הגבוהה ביותר - זה מה שיכול להיות לאדם שהוא חצי מלאך וחצי בהמה, כאשר הוא מתעלה לחלוטין מעל החלק הבהמי שבו, ומקדש כל נים ונים של העוה"ז, של החומר, של הבהמיות הבסיסית ביותר בנפש האנושית. והבחירה היא חופשית לחלוטין של האדם, של עם ישראל כחבילה של נשמות שערבות זו לזו, בבחינת מהות אחת, בבחינת יחידה אחת של קדושה. עם ישראל למד במצרים עד לאן אפשר להגיע, ללא התורה. ובכל דור ודור יכול היה לבחור האם להיאחז בקדושה, בחיבור עם אלוקיו, או להעדיף, משום מה, להתרחק מאלוקיו, לוותר על ההכרה בהיותו מנהל העולם, להאמין בפוטנציאל האנושי של "כוחי ועוצם ידי" בצורותיו השונות. את התוצאות של כל בחירה כתב האלוקים והזהיר בתורתו - לכאן ולכאן. וגם יצר ברוב אהבתו לבניו מציאות של תיקון העולם כך או כך, לטוב או למוטב, בכל דרך שיבחר עם ישראל. זה לא קל לראות עד כמה שהבחירה לכפור באלוקים חמורה, עד כמה תוצאותיה אפלות וקשות. אבל זה רק מעיד עד כמה הפוטנציאל הקדוש שהעניק הקב"ה לאדם גבוה ועצום, ואיך נראה העולם התחתון כשהקב"ה מסתיר פניו ומתרחק, ר"ל, בבחירת האדם, ל"ע... אני רואה קשר הדוק בין תנועת ההשכלה שקדמה לשואה, בין תנועת הכפירה שהתפשטה בעם ישראל באירופה, לבין התוצאות הקשות. צריך להכיר את ההיסטוריה של תנועת הכפירה לפרטיה, כדי להבין מה חוללה בעם היהודי, כיצד התפשטה בו ומדוע התוצאות שהביאה היתה שואה נוראה לאותו עם יהודי בו התפשטה, בלי הבחין בין נער לזקן, בין צדיק לרשע. יכולתי עוד ועוד להאריך, אבל אין לי הכוח, בנושא כאוב ומפורט זה.
 

ליבליך

New member
הגם תספה צדיק עם רשע?

השאלה הזו נשאלה כבר בעבר לגבי התנהגותו של אלוהים. התשובה החד משמעית, כך מסתבר, היא "כן!". אלוהים (אם יש כזה) תומך בהשמדת עם ובהרג ללא הבחנה, ועובדה שלא נרתע משימוש בכלים כאלה פעמים רבות בהיסטוריה האנושית. היטלר הוא חסיד אומות העולם בהשוואה אליו. אני מעדיף להאמין שיצור מרושע כזה לא קיים.
 

rachel437

New member
"השואה"

בכל דת יש קללות לכל מי שלא ישמע להוראותיו, אין שום חידוש בדת היהודית. אם מדברים על סיר הבשר, באירופה רוב הציבור החרדי היה עני מרוד לעומת הציבור היהודי בארה"ב שישב על סיר הבשר ורוב רובו לא קיים את מצוות התורה, במקום להעניש את יהודי ארה"ב החילוניים, אלוהים בחר להשמיד את צאן מרעיתיו החרדים באירופה. כל משפחת אימי שהיו יהודים אדוקים הושמדו בשואה, ועל זה שאלו גדולים ממני, זה תורה וזה שכרה? אלוהים לא יכל למצוא דרך אחרת לגרום למאמיניו לעלות לארץ, הוא היה חייב לזרוק מליון ילדים לתנורים, ואל נשכח שרוב רובו של מנהיגי הציבור החרדי התנגדו לשיבת ציון.
 

arriy80

New member
מאיפה לקחת את זה?

<רוב רובו של מנהיגי הציבור החרדי התנגדו לשיבת ציון> מאיפה הוצאת את זה? יש לך מקור?
 

rachel437

New member
אתה מתכחש לזה?

האדמורי"ם והרבנים לא נתנו לצאן מרעיתם לעלות לארץ. ידועה דרשתו של הרב מבולגריי, אחיו של האדמו"ר מבעלז, שהבטיח בשם אחיו ששום רע לא יאונה ליהודי הונגריה והסביר את הסיבה לעליתו לארץ מפני חיבתו לארץ ישראל ולא בגלל פחדו מהגרמנים, כמה שבועות לאחר מכן נשלחו יהדות הונגריה למשרפות, כמו כן אדמור"י פולין לא נתנו לחסידים לעלות לארץ, רק בודדים קיבלו רשות לעלות, תאר לך מה היה קורה אילו היו קוראים האדמורי"ם והרבנים החרדים לעלות לארץ, מאות אלפים היו ניצולים.
 

arriy80

New member
מתכחש למה?

<ידועה דרשתו של הרב מבולגריי> למי היא ידועה? מה הוא אמר שם? האם הזהיר או שמא לא יכל להזהיר, או שהזהרותיו לא היו עוזרות? קראי את הכתבה המצורפת.
 

rachel437

New member
הנה דבריו.

שמעתי דיבבת רבים אשר פחדו פחד וחיל ורעדה יאחזון, ויאמרו הנה קשה להם פרידתנו, אבל ביותר דואגים על העתיד, באומרם שאולי חס שלום איזו סכנה מרחפת על מדינה זו הונגריה, ואחי צדיק הדור שליט"א "רואה את הנולד" על כן הוא הולך הלוך ונסוע לארץ ישראל, כי שם ציווה ה את הברכה, ונתתי שלום בארץ, והוא הולך למקום שלוה ומנוחה, ואותנו חס ושלום עזב לאנחה, מה יהיה באחריתנו? מי יגן עלינו? מי יציל אותנו מי יעתיר בעדינו, ומי ישתדל בעבורנו, על כן מוטל עלי החוב להודיע לכם ידידים יקרים חכמי הונגריה את קושט, דברי אמת, כי לא במנוסה הוא הולך ולא בחיפזון רץ ונמהר כאילו רוצה לנוס ולנסוע מכאן, רק שאיפתו ותשוקתו לעלות לארץ הקודש, שזה זמן כביר הוא משתוקק מאוד לארץ ישראל, ויהי המחנה הנשאר לפלטה. באותה דרשה הוא אמר, כתוב בברכת יעקב אבינו, "וירא מנוחה כי טוב ואת הארץ כי נעמה" וכה אמר וירא מנוחה, שהאדמו"ר רואה שתישרה לכל תושבי מדינה זאת הונגריה מנוחה ושלוה, כי טוב הצדיק רואה שכי טוב וכל טוב ואך טוב וחסד ירדוף את אחינו בני ישראל בני מדינה זאת. וזה לכם האות, כי הנסיעה של רבנו שליט"א אינה בשביל להשיג רווחה למצוא מנוחה ולהטיב מעמדו ומצבו, שהרי אמרו חז"ל ארץ ישראל נקנית ביסורים. עד כאן דרשתו. 40 יום לאחר מכן נכנסו הנאצים להונגריה. מדוע חסידי בעלז טרחו כל השנים להשמיט מהדרשה את השורות האלו? אתה מתכחש לזה, שהאדמור"ים והרבנים החרדים לא נתנו לחסידיהם לעלות לארץ והתנגדו לתנועה הציונית וכשהגיע הזמן לברוח הם הצילו את נפשם בעזרת הציונים שנואי נפשם.
 

arriy80

New member
כמובן

כך כתב הרה''ח ר' חיים שלמה פרידמן ז''ל אחד מבאי בית מרן, בבודפסט, באותם ימים, שנמלט מגיטו בוכניא לאחר עזיבת מרן, ברשימותיו מיד לאחר השואה: ''אחרי שקבל מרן את הסרטיפיקט בשטו''מ אחר כל הקישויים הנוראים אז ראו אנשי פעסט שנסיעת מרן לא''י הוא לא חלום כמו שדימו הרבה מהם, רק בקרוב הימים יצא הדבר מכח אל הפועל, לא היו המה שבעי רצון מזה, לזה הוחלט ביניהם ליכנס לקדש פנימה ולדבר על לב מרן שליט''א שלא יסע לא''י. וכן נכנסו כמה אנשים מכובדים, ביניהם גם מאנ''ש ובקשו שמרן יוותר מנסיעתו, כי לפי דעתם אין צורך בזה ולמה כל טרחת הדרך אשר בודאי קשה למרן ומה חסר לו פה במדינת אונגארן? הלא כל היהודים פה יושבים בשקט ובשלוה ואין מחריד. מרן לא השיב להם כלום, רק הרב מבילגוריי זצ''ל עמד על רגליו וענה להם בחרי אף, על מבוקשם: למה אתם [אומרים] דברים כאלו וכי אין אתם יודעים שהנאצים עומדים מאחורי הפרגוד ומוכנים לפלוש בקרב הימים גם למדינה זו? למה אתם רוצים להכניס אותנו בסכנה עצומה? אנחנו מכבר יודעים ומכירים היטב מעשיהם התעתועים והרציחות ועוד מה לכם לדבר בענין זה? וכהנה וכהנה דבר אתם קשות ובזה יצאו מחדרו של מרן בפנים זועפות''. וכן היה בעת הפרידה של כל הצבור ממרן יום לפני הנסיעה, כאשר מרן פרש ידיו וברך את כל הקהל העצום בקול דממה. הרה''ח ר' שמואל פורגס ז''ל שהיה משמשו בקדש של מרן וכן הרה''ח ר' חיים שלמה פרידמן ז''ל ברשימות הנ''ל העידו ש''אחרי שגמר מרן את ברכותיו נשמעו בכיות ויללות מכל הפינות כי כולם הבינו מברכותיו שעומדים עכשיו לפני צרה וצוקה קשה וצריך רחמים גדולים להנצל''. יש לזכור שכל זה היה מיד לאחר שחזרו משמיעת הדרשה של הרב מבילגוריי ז''ל, אשר יש ה''רוצים'' לראות בה ''הבטחה על מנוחה ושלוה''. היהודים אשר שמעו אותה, לא הבינו כי יש הבטחה כזו ולא נרגעו כלל. הם ידעו והרגישו, לצערנו, היטב את מה שמרן חוזה וממה הוא חרד. למחרת, בעת כניסת האדמ''ור לטקסי כדי לעזוב את הונגריה, השתטחו יהודים תחת האוטו במטרה למנוע את הנסיעה ודבריו לאחיו הרב מבילגוריי באותם רגעים היו : ''יש לי רחמנות על היהודים הללו וכו' '', בהזכירו את תפילותיו הרבות בנסיון לבטל הגזירה. גם אז הרגיש הצבור היטב, לצערנו, כי יש לחשוש מן הבאות מהן חרד האדמ''ור זצ''ל. בודאי היו יחידים או יותר מזה שלא רצו להאמין כי במדינתם עלול לקרוא מה שאירע בפולין. אבל זה לא בגלל הדרשה של הרב מבילגוריי, אלא משום ''בטחונם'' בשליט ההונגרי. בודאי, רק הרבנים והאדמורי"ם מנעו מאנשיהם לעלות לארץ, מנהיגי הציונות חילקו סרטיפיקטים לכל יהודי אירופה בלי הבחנה מי מהם ראוי להיות "חלוץ" או מי מהם יהודי חרדי העלול חס וחלילה "לסכן" את שלטונם בארץ ישראל. רק להתכחש למעלליהם להתעלם מההסטוריה, ולהאשים את הרבנים בלי לדעת את העובודת. אינני רואה טעם לדון על דברים אלו במסגרת הפורום. זהו פורום על יהדות, ולא פורום מניעת הכפשות. השאלה הנדרשת היא "האם ע"פ היהדות יש מצווה ליישב את ארץ ישראל" והתשובה עליה ברורה, שדווקא ביהדות קיימת מצווה זו!היו כאלו שלא ענינה אותם הארץ המובטחת, אלא שלטון לעם היהודי החלוצי, ומצידם - אפילו באוגנדה.
 
למעלה