ומה היה בפארג לפני 25 שנה? כלום!
חחח עם כל הכבוד תל אביב היא לא פריז או פראג
בתור אחד שמאוהב בעיר הזאת אני אומר לך שזאת עיר מכוערת למדי. אז פה יש נווה צדק, שם יש שדרות רוטשילד,אבל זה הכל. תל אביב בדרך כלל משמשת כמקום חניה לצליינים שיוצאים לטייל במקומות האלה שלהם.
ומה היה בפארג לפני 25 שנה? כלום!
לפני 25 שנה פראג היתה מאחורי מסך הברזל, וטראומת האביב של פראג מ68 נשמרה בזיכרון המערבי. אבל - עם ההצטרפות לאיחוד האירופי, התחבורה הציבורית שהיתה קיימת עוד מימי הקומוניסטים, וקשרי התעופה הזולים - העיר הפכה למוקד תיירות חשוב תוך דור.
יתכן שכישראלי אינך מכיר את התיירים בתל-אביב, אבל אני יכול לספר לך שקרובים שלי מאנגליה נהגו לנפוש בה או בנתניה כי לערים האלו יש ים, חום, ויתרון מסויים של שימוש בחופשה כדרך לתמוך בישראל. בת דודה שלי לקחה את הילדים שלה לת"א לפני מספר שנים כדי לבלות שבוע חסר דאגות בצמוד לטיילת, וחבל שאם הם היו מתעייפים אחרי הליכה ארוכה בטיילת בשבת אין מה שיחזיר אותם למלון במחיר תח"צי שפוי. גם ה"צפרוקאים" שקנו דירות בתל-אביב במקום בריביירה הצרפתית עשו זאת משיקולים של ים והנאת חיים ולא משיקולים של צליינות.
לגבי הצליינים - מה טוב מהאפשרות להגיע לישראל בשישי בערב, לעלות לירושלים בA1, להגיע לאזור העיר העתיקה או המלונות ברק"ל או בשלוחה שלה (לטעמי חובה להוסיף שלוחה במלך דוד, וחיבור ישיר יותר בין אזור המלונות של קרן היסוד לתחנת האומה עם הסבתו העתידית של הקו הכחול לרק"ל), לבלות את שבת בהתאקלמות תוך גישה לעיר העתיקה בשלוחת הרק"ל למצודת דוד ולכותל, להגיע למסעדה בממילא או נחלת שבעה מבלי לדעת שחלקים נרחבים מהעיר היהודית היו סגורים עד למוצ"ש, כך שביום א' שהוא היום העיקרי מבחינתם הם יוכלו להגיע למוקדים הדתיים אחרי יום התאקלמות נעים בעיר, ולא אחרי יום מוזר ביותר בעיר רפאים.
זה לא משנה להיכן בישראל תייר סוף השבוע העצמאי רוצה לטייל- העובדה שמרגע ירידתו מהמטוס בשישי בערב וכן בכל שעות האור ביומו הראשון בארץ אין תחבורה ציבורית משפיעה עליו בתיכנון הנסיעה ובבחירה לוותר על התענוג.
יש סיבות שבגללן אפילו טריטוריה זעירה כמו גיברלטר, ששיטחה בר השוואה לשכונת גילה או לרעננה יכולה לקבל פי 3.5 תיירים בשנה מאשר מדינת ישראל. היעדר התח"צ היא אחת מהן.