תם זמן הוספת שאלות חדשות

מיכל שב

New member
../images/Emo41.gifאירוח הבמאי יוסף סידר../images/Emo41.gif

שלום לכולם, ביום רביעי 21.3.07 החל מהשעה 20:00 יתארח בפורום הבמאי יוסף סידר. אתם מוזמנים לשרשר את שאלותיכם להודעה זו. אירוח מהנה
 

רעוּת

New member
היי

טוב, אז קודם כל- אני חושבת שזה אחד הסרטים הטובים שנעשו כאן, ומזל"ט על פסטיבל ברלין. ועכשיו השאלה שלי (זה קצת ארוך)- ההרגשה שאיתה אני יצאתי מהסרט היא שהמוות שם היה נורא סתמי ומיותר. הרגו את הדמויות ממש אחת אחרי השנייה, ולא הרגשתי שבאמת היתה סיבה לזה שהם מתו- למשל, אחרי שזיו נהרג שינו את הנוהל ולא יצאו יותר לפתוח צירים רגלית, וגם לא הבנתי בדיוק למה כ"כ חשוב להעמיד חיילים ב"ירוק", אם כל פעם הם חוטפים שם טילים. ולמה בכלל היו שם 18 שנה אם בסוף יצאו משם ופוצצו את הכל. אני, אישית, הסכמתי מאוד עם המסר הזה, אח שלי נהרג בלבנון באחד מהמארבים האלה שבאמצע הסרט/ספר נתנו הוראה לא לצאת אליהם יותר כי זה מסכן את החיילים ולהישאר במוצב. השאלה שלי, אם זאת באמת היתה הכוונה, להעביר מסר כזה אנטי-מלחמתי ולהגדיש את הסתמיות של המוות (אני לא ראיתי בזה מוות הירואי) ואם לא חששתם מהתגובות על זה, כי במדינה כמו שלנו אם יש דבר שהוא עדיין פרה קדושה, זה חיילים שמתים בקרב.
 
הי רעות

תודה על השאלה. אני לרוב מוצא את עצמי מתפתל כשאני נאלץ לתמצת את הסרט למסר אחד ברור וחד משמעי. לא כי אין מסר כזה, אלא פשוט אני מרגיש שהסרט מעביר את מה שאני חושב בצורה טובה יותר מהיכולת המילולית שלי לנסח משהו בכמה משפטים. במקרה של בופור הסיפור נשען ברובו על אירועים אמיתיים, ולמרות הפילטר שאנחנו העברנו דרכו את האירועים האלה, ולמרות המניפולציות הדרמטיות ההכרחיות, נח לי לומר שהאבסורד הבסיסי שיש בסיפור, והמוות המיותר, קיים במציאות. או כמו שאומרים – "לא נגענו". הבחירה שלנו להפוך את האירועים ההיסטוריים האלה לסרט כמובן נובעת מאג'נדה אנטי מלחמתית. מתוך רצון לשתף קהל בחוויות הקשות של החיילים שם. אבל אני מקווה שבופור מצליח להטעין את האג'נדה הזאת בתובנות ורעיונות מקוריים, שבדרך כלל לא מגיעים לדיון הציבורי בארץ. בעניין הפחד מלשחוט פרות קדושות או לא כל כך קדושות, בזמן שעושים סרט בעיקר מתעסקים בהבנת הדמויות ובהגיון הפנימי של העולם בו הסרט מתרחש. פרות שמסתובבות סביב הסיפור בדרך כלל צצות רק אחרי שהקהל נחשף לסרט ומכניס אותו להקשר רחב יותר. נקודת המבט שלי כבמאי, לפחות בזמן הצילומים, מצטמצמת אך ורק לרצונות והתחושות של הדמויות בסיפור.
 

p11eeila

New member
תשובה לרעות

הוי רעות.....את שואלת שאלות קצת תמימות.....בצבא שלנו לצערי קודם עושים,,אח"כ מישהו מת רק אח"כ חושבים למה כמה ומדוע ולבסוף מורידים הוראה אחרת הפוכה לחלוטין אך לעולם לא אומרים טעינו למרות השם טעו. פתיחת צירים בבופור היתה חייבת להתבצע. העולם האמיתי והמציאותי שעליו התבסס הסרט היה קצת רחוק מהמציאות ואולי אפילו הרבה אך כדי להעביר את המסר,התחושות והאווירה בתוך המוצב הוא היה לא רע בכלל אם כי מי שלא היה שם או בכלל בלבנון באותו התקופה לא יוכל לעולם להבין ולהרגיש. לשאלתך השנייה-עמדת הירוק היתה עמדה חשובה מאוד. היתה חשיבות מאוד גדולה לכך שהעמדה תישאר מאויישת גם אחרי האירוע של הטיל שהיה קשה מאוד. חיילים הולכים לצבא והם (אנחנו) לוקחים בחשבון שאנו עלולים למות בשמירה הבאה וזה רלוונטי לגבי כל לוחם גם אם מישהו נהרג באותה העמדה קודם לכן.כנ"ל לגבי כל פעילות מבצעית אחרת. לוחם נשלח בשליחות של המדינה והתפקיד שלנו זה לא לשאול שאלות אלא להילחם ולא לשאול שאלות. אלה החיים זאת המדינה ועם זה אנחנו מתמודדים. המשך חיים יפים לכולנו בלי מלחמות וחללים מיותרים (מבוזבזים).
 

רעוּת

New member
עם כל הכבוד,

למשפחות שלהם יש כל זכות (ואפילו חובה) לשאול את השאלות האלה. אולי הלוחמים עצמם צריכים פחות להתעסק בזה ובביקורות מבחוץ כי זה מוריד להם את המוטיבציה וגורם להם לפקפק במשימה- אבל למשפחות של החללים כן מגיעות תשובות, גם אם זה כבר לא כזה עוזר.
 
הייי ,שאלות ../images/Emo92.gif

1.איך נולד הרעיון לצילום סרט שכזה? 2.אתה מגדיר את עצמך כדתי לאומי? אם לא כן אז איך? 3.צפית שהסרט יצליח כל כך? 4.האם יש כסף בתעשיית הסרטים בארץ? 5.איזה סרט אתה מתכנן בהמשך הדרך? 6.מה אתה עושה עוד חוץ מסרטים? 7.האם חלמתי כבר בנערותך להיות במאי? אם לא כן אז ה חשבת שתהיה?
 
היי, תשובות

1.איך נולד הרעיון לצילום סרט שכזה? הרעיון נולד אחרי שקראתי את הכתבה שרון לשם פרסם ב 2001 על השנה האחרונה במוצב בופור לפני הנסיגה. קראו לכתבה "הר הקללה". רון פיתח את הכתבה לספר ובמקביל שנינו עבדנו גם על התסריט. 2.אתה מגדיר את עצמך כדתי לאומי? לא. אני מגדיר את עצמי - שומר מצוות. אם לא כן אז איך? 3.צפית שהסרט יצליח כל כך? הנחתי שהסרט יעורר הרבה עניין, אבל זה רק יצר אצלי חרדות שלא אוכל לעמוד בציפיות. קשה לדבר על ציפייה להצלחה כאשר רף החרדות כל כך גבוה. רציתי בעיקר לצלוח את הסרט הזה, להביא את הסיפור למסך באופן כזה שיגרום לקהל להגיב כמו שאני הגבתי בפעם הראשונה שנחשפתי לסיפור. אני לא אתכחש לפנטזיות לזכות בפרסים ולשבור קופות, אבל ההצלחה האמיתית קשורה יותר בתחושת סיפוק שיש לי ולשותפים שלי בעשייה עצמה. ויש סיפוק. 4.האם יש כסף בתעשיית הסרטים בארץ? אפשר להתפרנס, אבל עם הרבה מזל ועבודה מאד מאד קשה. לא מתעשרים, גם כשיש הצלחה גדולה. התקווה שלי היא תמיד לעשות סרט שיצליח כלכלית מספיק כדי לאפשר לי לעבוד בשקט על הסרט הבא. 5.איזה סרט אתה מתכנן בהמשך הדרך? אני נמצא בשבלים ראשוניים של כתיבה. מוקדם מדי בשבילי לתאר את הסיפור כאן. אני רק אומר שמדובר במשהו הרבה יותר קליל מבופור. הייתי מאד רוצה לראות קהל צוחק בסרט הבא. 6.מה אתה עושה עוד חוץ מסרטים? מגדל את הילדים שלי, בעיקר. יוצא לי גם ללמד קצת בסם שפיגל בירושלים. 7.האם חלמתי כבר בנערותך להיות במאי? כן. בגיל מקודם מאד – תחילת התיכון.
 
סם שפיגל

האם נכונה הדעה ששמעתי לא מעט פעמים על סם שפיגל, שהרבה מאד מהסרטים המופקים בבית הספר מאד דומים בתפיסת העולם שהם מציגים, ובנושאים שהם מטפלים בהם, ושתסריטים נבחרים בצורה מאד מוקפדת לאו דוקא בשל ערכם האומנותי והיצירתי אלא בשל סיכוייהם לייצג את בית הספר ולזכות בפסטיבלים?
 

Rockamora

New member
וואוו-

"אפשר להתפרנס, אבל עם הרבה מזל ועבודה מאד מאד קשה. לא מתעשרים, גם כשיש הצלחה גדולה. התקווה שלי היא תמיד לעשות סרט שיצליח כלכלית מספיק כדי לאפשר לי לעבוד בשקט על הסרט הבא." זה מראה על 100% מקצועיות. יוסף, אם אתה עוד קורא פה- קבל ח"ח.
 
קודם כל, (אולי ../images/Emo58.gif לספר)

תודה על האירוח, ובכלל על הסרט
צפיתי בסרט, כמובן, ואני חושבת שהוא עשוי נפלא. אני משערת שאת השמות של חלק מהדמויות שיניתם בגלל שרציתם להרחיק את הסרט מהספר - כלומר, לא לעשות סרט על ספר, אלא סרט שמבוסס על ספר, או שמקבל השראה מספר, אבל מעניין אותי במיוחד הבחירה בשינוי השם של לירז (ארז). לשם הזה יש משמעות מאוד חזקה בספר - הוא בכוונה קרוי ארז כי "לירז זה שם של כוסיות", והחיילים שלו לא יודעים בכלל שזה השם האמיתי שלו. ולשם הזה, לירז-ארז, יש משמעות חשובה בעיצוב האופי של הדמות. מה שאני מנסה להגיד זה, שהרגשתי שבשינוי השם של לירז ניסיתם להעביר משהו מעבר, או לשנות משהו באופי של הדמות שהוא שונה מהאופי שלה בספר, ומעניין אותי לדעת אם זו באמת הייתה הכוונה. גם מעניין אותי למה בחרתם שהוא לא יפר את הפקודה ויפנה את הבופור, אלא יישאר שם עד היום למחרת. מה ניסיתם להעביר בזה? חוצמזה, מעניין אותי לדעת אילו סצנות נוספות אתה מרגיש שהיו משמעותיות, והייתם רוצים להכניס ולא יכולתם. תודה שוב!
 
איך ארז הופך ללירז

לדעתי ארז ולירז הם שני צדדים של אותה דמות. הסרט מתעסק יותר בלירזיות של הגיבור מאשר בספר. אני יודע שזה אמורפי, אבל זו הייתה הכרעה אינטואיטיבית. באופן כללי ההשוואה לספר מניחה כוונה מצידי לשחזר את המוטיבים שיש בספר על המסך. ההנחה הזאת לא תמיד נכונה. רון ואני התייחסנו לסרט כיצירה נפרדת שמנצלת את היתרונות של המדיום הקולנועי ולאו דווקא מתאמצת לשחזר את מה שעבד בפרוזה. לשאלתך השנייה: היה פיתוי מסויים לאפשר ללירז להיכנס למערכה השלישית של הסרט כמו גיבור הוליוודי שמשנה את עורו, ולוקח את גורלו בידיו ומצליח למצוא את הכוחות לפוצץ את בופור על דעת עצמו. אבל - עמדנו בפיתוי הזה. לדעתי אי הפרת הפקודה, או הציות הפתולוגי שלי לירז, הם המאפיינים הכי מעניינים בדמות שלו.
 

mael

New member
ליוסף סידר....(בבקשה תגיב)

קודם כל אני חושב שאתה במאי מעולה ודב הכסף בהחלט הגיע לך
ואין לי גם ספק ש"בופור" יזכה בפרס "אופיר" לסרט הטוב ביותר וייצג את ישראל באוסקר (רבים אומרים ש"בופור" הוא הסרט הראשון שבאמת יש לו סיכוי לזכות) אבל... במקרה ו"בופור" לא יזכה בפרס "אופיר" לסרט הטוב ביותר עדיין תוכל לזכות באוסקר עלייך פשוט לעשות את הדברים הבאים: 1) למצוא מפיץ אמריקאי לסרט. 2) להביא אותו לפסטיבל סרטים חשוב כדאי לקדם את הסרט. 3) להפיץ את הסרט בארה''ב לפני סוף השנה (סוף דצמבר). 4) לבקש מהמפיקים של הסרט לבקש מועמדות לקבלת מועמדות בקטגוריות הבאות: הסרט הטוב ביותר הבמאי השחקן הראשי - אושרי כהן שחקן המשנה - אלי אלטוניו או איתי תורג'מן או שניהם התסריט המעובד - אתה ורון לשם הצילום העריכה הפסקול המקורי הפסקול הסאונד עריכת הסאונד... ועוד על פי שיקולך האישי, יש לציין שגם אם הסרט זוכה בפרס "אופיר" לסרט הטוב ביותר, עדיין מומלץ שתעשה את הדברים הבאים כי לסרט יש סיכוי לא רע להיות מועמד בקטגוריות הללו ואף לזכות, בהצלחה
 
תודה. רשמתי ואשתדל ליישם

במיוחד הרעיון להעמיד את הסרט לאוסקר בקטגוריות חוץ מהסרט הזר. איזה קטע יכול להיות אם אלי אלטוניו יזכה בשחקן המשנה באוסקר! אהבתי...
 

mael

New member
למנהלי הפורום כנסו....

בבקשה תשלחו ליוסף את השאלה הבאה: "למה אתה ציני?! הייתי רציני לגמרי, האם שכחתה שסרטים זרים כבר הצליחו לקבל מועמדות בעוד קטגוריות חוץ מהסרט הזר ואף זכו?! מה עם "החיים יפים" האיטלקי שהיה מועמד ל5 אוסקרים בינהם לסרט הטוב ביותר והסרט הזר הטוב ביותר וזכה ב3 בינהם לשחקן הטוב ביותר לסרט הזרט הטוב ביותר ולפסקול, ומה עם "נמר דרקון" הטיוואני שהיה מועמד ל6 אוסקרים גם כולל הסרט והסרט הזר וזכה ב4?! ומה עם "המבוך של פאן" המקסיקני שזכה ב3 פרסי אוסקר?! אני חושב של"בופור" יש סיכוי לא רע וזה ממש טיפשי מצדך לזלזל בסיכוי שלו לזכות. תחשוב על מה שהצעתי ברצינות ואני יודע שתקבל החלטה נכונה
"
 

Senior Baron

New member
שלום יוסף../images/Emo13.gif

עדין לא ראיתי את הסרט אך תרשה לי לברך אותך עליו ועל הפרס. כל הכבוד
השאלות שלי הן: איך החלטת שאתה רוצה להיות במאי? של מי היה הרעיון לעבד את הספר לסרט? תודה רבה ו... אני אשמח אם נוכל לשוחח בפרטי, אני תסריטאי מתחיל ואשמח לספר לך על עצמי ועל פרויקט מסוים שאני עובד עליו. אם תחליט שאתה מעוניין לשמוע... אני במייל [email protected] כל טוב
 
ובכן...

לא ממש החלטתי להיות במאי. מתישהו בתיכון זה פתאום התברר לי. מצאתי את עצמי מפיק, או כותב, או מביים, כל ערב תרבות, פסטיבל, הצגת פורים, הצגת חנוכה, מסיבת ראש חודש, בכל מסגרת אפשרית. מכיוון שלא הצלחתי לבלוט בשום תחום אחר (למשל ספורט) זה הפך להיות הפלטפורמה היחידה שבה הרגשתי שמישהו מבחין בקיומי. ופתאום אני בן 38, כבר לא בתנועת נוער, וזה כבר לא תחביב. זה החיים שלי. כרונולוגית התסריט היה קיים לפני הספר. הוא נכתב על בסיס הכתבה של רון לשם "הר הקללה" שהתפרסמה ב 2001. רון פיתח את הכתבה לספר במקביל לעבודה המשותפת שלנו על התסריט. בקשר להערה האחרונה. עכשיו זמן טיפה עסוק בשבילי. עוד חודשיים שלושה כשירגע קצת הלחץ צור איתי קשר
 

תמיררר

New member
שאלה קצת ארוכה

מקווה שהוא לא יתייאש.. יוסף, באמת מעניין אותי לדעת מה עמד מול עינייך כשליהקת לסרט שני שחקנים שלא שרתו בצבא. זה לא היה מפריע אם זה היה סרט על כל נושא אחר שבעולם, אבל הספר "אם יש גן עדן" מספר על חבר'ה בגילאי 18-20 שלמרות שלא רצו להיות בלבנון, הלכו כי חייבים. ואת מי לקחת לשחק את הדמויות האלו? את ההפך המוחלט מאותם אנשים. מילא אם הם היו הולכים לצבא ומשרתים בתור ג'ובניקים זה בסדר גמור. אבל ככה לזלזל במדינה ואחר כך להרוויח על זה כסף? לא יודע, אבל זה מעצבן בטירוף. ולא רק אותי, עוד אלפי אנשים שלא יראו את הסרט בגלל זה. אז אולי זה לא מפריע לך מבחינה כלכלית, אבל בכל זאת מעניין אותי לדעת - זה היה בכוונה? זה חלק מהאמירה הכללית של הסרט, או שבמקרה הם הכי התאימו?
 
../images/Emo45.gif - מצטרף לשאלה

אושרי כהן שחקן נהדר, אבל לדעתי ליהוק גרוע לתפקיד מפקד מוצב (בלי שום קשר לעברו הצבאי). הוא שיחק שוב את דמות הצעיר המורדן, רועש וגועש מבפנים אך לא מצליח לשמור על ארשת פנים קפואה ורגועה מבחוץ כיאה למפקד שומר דיסטאנס. ראיתי את הסרט בקולנוע ואני הולך לראות אותו שוב בקולנוע, אבל בצפיה ראשונה לא יכולתי להזדהות עם הדמות שאושרי שיחק. עד שלא נאמר בצורה מילולית שהוא מפקד המוצב, לא שיערתי ובחיי לא הייתי מנחש שהוא המפקד. כנ"ל לגבי סצנת "שבירת הדיסטאנס". הסרט שלך מיטיב להשרות את האוירה העכורה והפרדוקסלית שבשהיה במוצב מנותק עם אנשים שלא בחרו מרצונם לשהות בו, כמו שאף סרט ישראלי אחר לא הצליח להשרות - אני מוריד בפניך את הכובע וקונה מנוי לכל הסרטים הבאים שלך מעכשיו - אבל סצנת שבירת הדיסטאנס והסיבוב עם ה"ילדים" במצודה פתאום הזכירה לי שלא הרגשתי את הדיסטאנס בשום מקום אחר בסרט. בתור מישהו ששירת במוצב תקופה כלשהי, אני זוכר שהבדלי המעמדות בין הותיקים לצעירים היו תהומיים - דבר שקשה לשכוח ולהתעלם ממנו. אם החלטת במודע לא להתיחס לנושא הזה, היה נכון לדעתי פשוט להשמיט את השורות "לך תשבור דיסטאנס מהילדים", או לשנות אותן ל-"לך תיפרד מהחבר'ה". ככה זה היה מסתדר הרבה יותר.
 
בקשה...

בעניין העבר הצבאי של חלק מהשחקנים, למרות שאני מבין שזה נושא שמפרנס דיון ערני ואמוציונאלי, אני הייתי מאד מעריך את זה אם משתתפי הפורום יסכימו לדלג הפעם על העיסוק בזה. תחושתי היא שכל טיעון אפשרי כבר נשמע, לשני הצדדים, בעשרות כתבות, טוקבקים, תוכניות רדיו וטלוויזיה, ומכיוון שלא נראה לי שאלו שחושבים שהבחירה שלי ללהק שחקנים שצה"ל שיחרר היא ביזיון, ובגידה, וסכין בגב האומה, ישתכנעו ממשהו שאני אגיד כאן, אני מעדיף לוותר מראש על הניסיון לשכנע. אגב, באותה מידה, הסיכוי שאני אשתכנע שיש קשר בין ליהוק סרט לבין שאלת חלוקת הנטל בישראל, הוא אפסי. אז בואו נעבור הלאה. בסדר?
 
למעלה