אילו היה שם
New member
מספר שאלות ליוסף סידר
שלום לך, טרם צפיתי בסרטך האחרון המדובר, אך אודה לך אם תסכים להשיב על שאלותי: 1. בדבריך בפסטיבל דיברת בגנות המלחמות. האם לא היה מוזר לדבר בגנות המלחמה באותה מדינה שאילולא היו נלחמים נגדה לא היינו יושבים כאן ומדברים? 2. הצהרת שתמכת בבריחה מלבנון. האם המלחמה האחרונה שינת את תפיסת עולמך בעניין נחיצות המלחמה באופן כללי, לעיתים? האם אתה מסתכל על הבריחה מלבנון באופן שונה כיום? כיוון שמהלך העריכה היה מקביל למלחמה בלבנון, האם שקלת לערוך את סרטך באופן שונה לאור המציאות? 3. האם בהסכמה לקבלת הפרס מגרמניה, על אדמה גרמנית, לא הייתה משום הסכמה לקבלת בקשת הסליחה של העם הגרמני? קבלת פרס גרמני אינה דומה ל"שימוש במצלמה גרמנית", דימוי בו השתמשת בתשובה לשאלה מדוע לקחת שחקנים שלא עשו צבא (הערה: הבמאי לא השווה בין הדברים, אלא אמר, לפי הבנתי, שלדעתו כאשר אנו צריכים כלים אנו משתמשים בהם, אפילו אם יש בהם בעיה מוסרית). 4. לפי הדיווחים על סרטך אתה מצייר את החיילים כפאסיביים על רקע התקפות החיזבאללה. האם לדעתך עליהם להיות יותר אקטיביים ויוזמים, ופחות לספוג התקפות ללא תגובה ראויה? 5. כאדם חובש כיפה, מהי לדעתך מטרת מדינת ישראל? 6. האם לדעתך יש לבחון את יצירותיך במנותק מהקשרם ההיסטורי, או שמא יש לבחנם בתוך ההקשר? בסרטך הראשון, "ההסדר", הסתמכת על סיפורו של סגן אורן אדרי, שהואשם בכוונה לפגיעה בערבים, עונה בחקירתו, וזוכה מהאשמות אלה. לעומת זאת, בסרטך הצגת דמות שתכננה לפגוע בערבים, בניגוד למציאות. כידוע, קולנוע עלול ליצור במקרים מסויימים עיוות היסטורי (ראה בעניין את הביקורת על "רשימת שינדלר"). האם לדעתך לא הייה כאן עיוות מסויים של המקרה האמיתי, לאור ההצגה ההפוכה? 7. האם לדעתך האמן אחראי במידת מה לדברים המשתמעים מיצירתו? לדוגמא, בכתבה של אילנה דיין בתכנית "עובדה" זמן לא רב לאחר "ההסדר", היא תיארה קצין מצטיין בהר דב. בסיום הכתבה, ללא שום הצדקה עניינית, היא שאלה את המג"ד האם הוא חושש על רקע היותו של הקצין בוגר ישיבת הסדר. המג"ד אמר: "להיפך!". מהדברים היה ברור למדי שמדובר בשאלה על רקע סרטך. 8. סקרנות אישית: בסרט "ההסדר" מופיעה סצנה הדומה ויזואלית לסיפור "מיכל במערת המכפלה" (מיכל ארבל) מספרו של משה דיין. כיוון שבנו של האחרון שיחק בסרט: האם הייתה התייחסות לסיפור הזה או שהדמיון מקרי? תודה מראש, וערב טוב!
שלום לך, טרם צפיתי בסרטך האחרון המדובר, אך אודה לך אם תסכים להשיב על שאלותי: 1. בדבריך בפסטיבל דיברת בגנות המלחמות. האם לא היה מוזר לדבר בגנות המלחמה באותה מדינה שאילולא היו נלחמים נגדה לא היינו יושבים כאן ומדברים? 2. הצהרת שתמכת בבריחה מלבנון. האם המלחמה האחרונה שינת את תפיסת עולמך בעניין נחיצות המלחמה באופן כללי, לעיתים? האם אתה מסתכל על הבריחה מלבנון באופן שונה כיום? כיוון שמהלך העריכה היה מקביל למלחמה בלבנון, האם שקלת לערוך את סרטך באופן שונה לאור המציאות? 3. האם בהסכמה לקבלת הפרס מגרמניה, על אדמה גרמנית, לא הייתה משום הסכמה לקבלת בקשת הסליחה של העם הגרמני? קבלת פרס גרמני אינה דומה ל"שימוש במצלמה גרמנית", דימוי בו השתמשת בתשובה לשאלה מדוע לקחת שחקנים שלא עשו צבא (הערה: הבמאי לא השווה בין הדברים, אלא אמר, לפי הבנתי, שלדעתו כאשר אנו צריכים כלים אנו משתמשים בהם, אפילו אם יש בהם בעיה מוסרית). 4. לפי הדיווחים על סרטך אתה מצייר את החיילים כפאסיביים על רקע התקפות החיזבאללה. האם לדעתך עליהם להיות יותר אקטיביים ויוזמים, ופחות לספוג התקפות ללא תגובה ראויה? 5. כאדם חובש כיפה, מהי לדעתך מטרת מדינת ישראל? 6. האם לדעתך יש לבחון את יצירותיך במנותק מהקשרם ההיסטורי, או שמא יש לבחנם בתוך ההקשר? בסרטך הראשון, "ההסדר", הסתמכת על סיפורו של סגן אורן אדרי, שהואשם בכוונה לפגיעה בערבים, עונה בחקירתו, וזוכה מהאשמות אלה. לעומת זאת, בסרטך הצגת דמות שתכננה לפגוע בערבים, בניגוד למציאות. כידוע, קולנוע עלול ליצור במקרים מסויימים עיוות היסטורי (ראה בעניין את הביקורת על "רשימת שינדלר"). האם לדעתך לא הייה כאן עיוות מסויים של המקרה האמיתי, לאור ההצגה ההפוכה? 7. האם לדעתך האמן אחראי במידת מה לדברים המשתמעים מיצירתו? לדוגמא, בכתבה של אילנה דיין בתכנית "עובדה" זמן לא רב לאחר "ההסדר", היא תיארה קצין מצטיין בהר דב. בסיום הכתבה, ללא שום הצדקה עניינית, היא שאלה את המג"ד האם הוא חושש על רקע היותו של הקצין בוגר ישיבת הסדר. המג"ד אמר: "להיפך!". מהדברים היה ברור למדי שמדובר בשאלה על רקע סרטך. 8. סקרנות אישית: בסרט "ההסדר" מופיעה סצנה הדומה ויזואלית לסיפור "מיכל במערת המכפלה" (מיכל ארבל) מספרו של משה דיין. כיוון שבנו של האחרון שיחק בסרט: האם הייתה התייחסות לסיפור הזה או שהדמיון מקרי? תודה מראש, וערב טוב!