תקופת הבחירות

אחווה

היא המצב של היעדר ניכור בין מעמדות.
האיזונים והבלמים יכולים להיות גם בשלטון מלוכני. אם אני לא טועה, מונטסקיה בכלל לא חשב דווקא על דמוקרטיה כשהביא את הפטנט הזה של הפרדת רשויות.
 
אצל ניטשה

מתואר מצב שבו קסטה שליטה מחוננת ברגישויות מוסריות עילאיות כלפי ה"שווים בערכם"- כלומר בין חברי הקסטה, אבל באפס רגישות כזו כלפי מעמדות נמוכים יותר. לזה אני קורא מצב של היעדר אחווה.
 
כלומר אחווה לפי דעתך היא "רגישות" למעמדות נמוכים יותר

ולמה לדעתך הדמוקרטיה ניחנת בתכונה זו (אחת מתוך שלוש שהזכרת) יתר על צורות המשטר השונות? כאשר בעיקרון (ללא מערכת אליטיסטית שתעצור אותה) מובנה בתוכה הפוטנציאל (שלטון הרוב) לגרום לחוסר הרגישות הבוטה והנאלח ביותר כלפי המעמדות הנמוכים?
 
אתה טועה

הגורם לניכור בין מעמדות אינו הדמוקרטיה אלא הקפיטליזם הקיצוני שמהווה סכנה לדמוקרטיה (יחידים וגופים עשירים מדי משתלטים על מוקדי הכוח הדמוקרטיים ומעקרים אותם).
הקפיטליזם הקיצוני נוטה לעבר פיאודליזם ומעקר את כלי הדמוקרטיה מתוכן.
 
אן אתה פונה..?

אם יש בפיך תובנות כלפי פגעי המציאות הפוליטית וצורות משטריה כתוב אותם ככל אשר עולה על ליבך - אך אנא ממך - אל תייחס לי את תובנותיך, ובעיקר לא כמענה ישיר לתגובותיי כאילו כיוונתי להם על אף שלא נכתבו גם לא ברמז.

אני כתבתי כי בצורת המשטר הדמוקרטית מובנה הפוטנציאל לדיכוי מעמדות נמוכים מעיקרא - יותר מאשר רבות מצורות המשטר המוכרות לנו. באשר העיקרון שעדיין קיים בצורת שלטון זו נותנת לרוב את היכולת להחליט נגד המעמדות הנמוכים באם הרוב מחזיק בדעה זו. ואם הרוב מעוניין בדיכוי מעמדות אלו ובהדרתם, הרי שבשיטה הדמוקרטית, פוטנציאלית, הוא יכול לעשות זאת בהדיא. אני לא חושב שיש דבר שהוא פשוט מזה. אלא מה תאמר - לא! בדמוקרטיה הליברלית קיימות מערכות ובלמים שימנעו דיכוי זה - אבל הרי מערכת בלמים ואיזונים זו היא אליטיסטית מעיקרא ואינה דמוקרטית - וזו היא מלכתחילה טענתו של בר אוריין - שרק האליטה (רוצה לומר עולם המשפט, האקדמיה ועוד ועוד) יכולה למנוע מהאספסוף לבצע את זממו ככל אשר יאות ויחפוץ. ובמתן הגדרתך ל"אחווה" שהיא: היעדר ניכור בין המעמדות כאחד משלושת "האטריבוטים" לדמוקרטיה הרי שקיימת כאן סתירה. זה כל מה שאמרתי ואליו כיוונתי.

ואן זה הרחקת נדוד מדבריי לקפיטליזם שאינו אלא שיטה כלכלית או אם תרצה אידיאה כלכלית - אשר באינטרפטציות רדיקליות שלו עלול להגיע לפלוטוקרטיה (שהיא אומנם צורת משטר - אך לא דמוקרטיה).
 
ישנם גוונים רבים לשיטה מדינית

אולם אין דין דמוקרטיה בעלת גוון אריסטוקרטי כדין אריסטוקרטיה.
מערכת הבלמים והאיזונים היא אליטיסטית, כדבריך, אז מה? עדיין היא פועלת *בתוך המסגרת הדמוקרטית*.
וזה עיקר טענתי לך ולבר אוריין- שניתן לשפר את הדמוקרטיה עצמה במיני חידושים והמצאות ולשם צריך להיות מכוון המאמץ, כלומר לרסן את ההיבטים המאפשרים לה להיות דמוקרטיה עם גוון דיקטטורי (עריצות הרוב) ואף לנקוט צעדי מנע לקריסתה המוחלטת לכדי דיקטטורה (צעדי מנע כגון ריסון פערים כלכליים תהומיים).
מלבד זאת- אותם בלמים ואיזונים, גם אם הם זקוקים לאכיפה, ואכיפה היא אליטיסטית בהיותה כפיה שרירותית של צורה על ההמון, עדיין אינם "אליטיסטים" במהותם כי מהותם היא איפשור חיים מדיניים משותפים בין קבוצות של אנשים שאין ביניהם דבר. רצוני לומר- דמוקרטיה משמעה לבדיות. היא מסגרת שמאפשרת, לאלו שחפצים בכך- להתנהל בעולמות ערכים שונים, בתרבויות שונות ועדיין תחת מסגרת מדינית אחת.
אולם המסגרת המדינית הזו תובעת מקבוצות אלו, על אף הלבדיות המוקנית להם, הכרה בהכרח המעשי של מטרותיה (אחווה, חירות ושוויון). ההתכחשות למטרות האלו היא לגיטימית במישור הערכי כתכליות לכשלעצמן, אולם אין לה מקום במישור המעשי, החיוני להתנהלותו של הציבור האזרחי, באם הוא מעוניין להמשיך לקיים את מצב אזרחותו בדמוקרטיה בה זכויותיו ל"לבדיות" מוגנות מפני עריצות קבוצות אחרות וקבוצתו מיוצגת בשלטון.
כמו כן אני סבור שזו ההפנמה של ה"לבדיות" שבדמוקרטיה (אותה חלוקה מודגשת לסקטורי הצבעה) היא הגורמת לאנשים לחפש שיטה אחרת בה תהיה לקבוצתם יתר בידוד מהשפעת קבוצות אחרות. כל הקבוצות בדמוקרטיה מעוניינות להיפרד אולם הן קשורות בטבורן, או שמא נאמר בגופן כתאומים סיאמים. הניתוח שהן מייחלות אליו ידרוש מהן להחליט מי מהתאומים יקבל את האיברים החיוניים ומי דינו למות. מובן שזה לא מוביל לשום מקום טוב וברור שעדיפה על כך השיטה הדמוקרטית וגם ברור שמוטב שהמאמצים יופנו לשיפור השיטה הדמוקרטית כך שתתאפשר בתוכה בדידות קיצונית יותר. מוטב לשפץ מאשר להרוס.
 
אני בהחלט מסכים (כמעט) למה שאתה אומר..

הווויכוח בנושא זה - כפי שהעלית אותו כרגע - אינו עימי. אני בהחלט חושב כמוך (להוציא את המקטע האחרון, שלמען האמת לא ירדתי לסוף דעתך בו החל מהפסוק המתחיל במילים: "כמו כן אני סבור שזו ההפנמה..." וכו').

רק שתי הערות לדבריך:
ראשית, אכיפה אין לה שייכות אליטיסטית או אחרת - אלא היא ממהותו של כל שלטון- היא פונקציה הכרחית לכל שלטון. אמרת שלטון - אמרת אכיפה.
שנית, אני מסכים למשפט: "ההתכחשות למטרות האלו היא לגיטימית במישור הערכי כתכליות לכשלעצמן, אולם אין לה מקום במישור המעשי, החיוני להתנהלותו של הציבור האזרחי" (ההדגשה שלי), ועל כן, אינני מבין מדוע המשכת הלאה כמסקנה או כנימוק, בהתעניינתו של הציבור בשימור "זכויותיו" ל"לבדיות". אם הדבר חיוני לו ולצרכיו ההישרדותיים במסגרת קולקטיבית - הרי כל נימוק לחיוניות זו תחת הטיייטל "זכויות" -הופכת את הצורך הזה לערך בו יש לאדם או לקולוקטיב זכויות כלשהן.
 
פה אנו מתחילים להעמיק

כי ה"לבדיות" (ולא החירות, האחווה והשוויון שהם רק אמצעים לקיום הדמוקרטיה) היא הערך הגלום בדמוקרטיה.
אני לא חושב שיש נימוק רציונלי לרצון ללבדיות של תרבות. "עם לבדד ישכון", אבל מדוע? מכיוון שזה חפצו.
מהו אותו רצון ל"לבדיות"? בהתגלותו האלימה והמכוערת זה שינאת הזר, לאומנות וכ"ו, אולם אני לא סבור שבשורש הרצון הזה קיימת שינאה.
נוהגים לכנות זאת כיום "שיבטיות"- וטוענים שההצבעה היא שיבטית. נו אז מה? זו, לעניות דעתי, משמעותה העמוקה של השיטה הדמוקרטית והיא הזכות לשיבטיות. גם במקרא קיימים שבטים. השיבטיות היא התארגנות טבעית ובריאה של האדם בעוד שהמגפוליס המדיני הוא מפלצתי, מנוכר וחולני.
הדמוקרטיה היא, לפיכך, השיטה המדינית המאפשרת (לפחות בתיאוריה) קיום מסגרות שבטיות בריאות מבלי לפרק אותן תחת מכבש ההגמוניה הלאומית.
לפיכך- שיפורים במסגרת הדמוקרטיה יכולים להיות גם עידוד מסגרות שבטיות וחיי קהילה ותרבות שבטיים (בשונה מהשיטה הנהוגה כיום בה זומבים בוהים בטלויזיה שהיא נציגת התרבות הקולקטיבית).
 
אבל אני איני רואה בדמוקרטיה ובשום שלטון אחר

שום ערך - אלא צורך בסיסי הישרדותי שנועד לספק את צרכיו של האדם. ראיה בסוג של שלטון, כל שלטון , אלמנט של ערכים (ולא משנה איך הם ייקראו ומהי מהותם) זוהי תמצית הפשיזם. בעינך הלבדיות הזו "טובה" (היינו שיפוט ערכי), ובעיני אחרים היא דראון עולם (גם שיפוט ערכי). אני רואה בשלטון יצירת מסגרת קולקטיבית הכרחית שבה אדם או קבוצה יכולים להגשים את ערכיהם השונים, מבלי התערבותו של השלטון - ואף שהדבר איננו אפשרי - שכן השלטון מצוי בידי בני אדם - הרי שבדמוקרטיה על הגבלותיה האליטריות, שגם הם בידי בני אדם, קיים מזעור של האינטרנוונצייה השלטונית. זה מובנה בה. וכאן אתה תוכל לשאול, כפי שהערתי באחת התגובות האם בהגבלות האליטריות הללו אין משום הכנסת ערכים לדמוקרטיה - וכאן אני בצ"ע גדול.
 
ולא, לא כך אגדיר אחווה

לאו דווקא רגישות כלפי מעמדות אלא רגישות מוסרית כלפי בני אדם בכלל. כאשר המעמדות יוצרים ניכור האחווה נפגמת (כל דפרגמנטציה, גם השיבטית והלאומית יוצרת ניכור בין בני אדם).
 
אני לא מבין את טענתך

מה הקשר ההכרחי לאנרכיזם?
וכי לא יכולה להיות מדינה שאינה מפלגת ומנכרת בין בני אדם בהנציחה הבדלי מעמדות? האידאל של אחווה משמעו התיקון של המדינה לכיוון הזה. אחווה במישור הפוליטי, כלומר יצירת המצע החברתי-כלכלי-חוקתי שממנו תצמח אחווה.
יתכן שהמצב הממשי של האנרכיה לא מגביר את האחווה אלא להיפך- יוצר מלחמת כל בכל ולכן מגביר את הניכור והיעדר האחווה. אני לא בקיא במודלים השונים של האנרכיזם אבל ממה שהצלחתי להבין כל מודל מהרמן חברתית שמוצע שם הוא כלל לא מודל אנרכיסטי אלא מודל מדיני בלבוש אנרכי.
 
טענתי היא אחת ואין בלתה (בהקשר זה)

להוכיח לך - שהאטריבוטים "הערכיים" שאותם אתה מייחס לדמוקרטיה יכולים בהחלט להיות זהים לצורות משטר שונות, ולהיות מוגשמים במלואם על ידי צורת שלטון שונות ובעיקר - להוכיח כי מה שאתה חושב שאלו הם "ערכי הדמוקרטיה" - בעיני אחרים ערכיה שונים, ובעיני זולתם נוגדים את הערכים הראשונים, ובעיני הרביעיים, אלו ואלו הבל יאמרו וחוזר חלילה. רוצה לומר אין הדמוקרטיה בעלת ערכים אלא אלו המקבלים אותם על עצמה בעלי ערכים שונים, אשר כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות. ומהי הדמוקרטיה - אם כן מנגנון שלטוני פוליטי הנועד לצורך סיפוק צרכיו של נשלטיו - בעל מערכת איזונים שונים שתשכלל מנגנון זה ותספק את צרכיו של כל הנשלטים בו. ואם תשאל, וכאן בצדק רב (וציפיתי או שמא חששתי משאלה זו שלא נשאלה) האם קיפוח חלק מהעם הוא צורך או ערך - כאן גם אני וגם ההוגים הגדולים של הדמוקרטיות המערביות יוותרו ללא תשובה מספקת (על אף שחלקים נותנים עליה תשובה, שאני מתקשה לקבלה או יותר נכון להבינה).
 
וכאן אין לי אלא להשיב

ראשית- האטריביוטים הללו הוגשמו עד כה בצורה הטובה ביותר על ידי הדמוקרטיה.
שנית- אינני מבין מדוע יהיה איזשהו צורך בקיפוח כאשר יש שפע חומרי כה רב הנובע מהקידמה המדעית, אשר היא פועל יוצא של הדמוקרטיה.
שלישית- מאין בא הצורך הבוער הזה להחליף את השיטה שבניגוד לניבוייהם של "חכמי" קדם העניקה כה רבות למין האנושי? כאן המקום לפסיכולוגיזם וכבר פירטתי בעניין זה.
רביעית- וכי מה אכפת לי אם איזה יווני חכמולוג האמין בשיטה אחרת?
ובכלל קראתי אצל אפלטון את מניין השיטות הפוליטיות וראיתי שהן ערוכות לפי ערכן באנלוגיה למבנה נפשי!!!!
במילים אחרות- זה שקר לטעון שאפלטון דיבר על הדמוקרטיה עצמה כשיטת המשטר הגרועה מבין השיטות ונמצאת רק בדרגה מעל הדיקטטורה! זה פשוט לא נכון. בר אוריין, כדרכו, לא מבין את הנקרא (כמות על חשבון איכות).
למה? כי אפלטון לא דיבר על שיטות משטר אלא על סוגי נפשות.
הוא דיבר על חמש סוגי נפשות שמקבילות לחמישה סוגי משטרים: מהגבוהה ביותר- האריסטוקרטית, ודרך- התימוקרטית, האוליגרכית, הדמוקרטית ועד לנמוכה ביותר- הדיקטטורית.
אפלטון דן כאן בכלל בסוגיה חינוכית ולא בפוליטיקה: הבן הסורר שנפשו פחותה מנפש האב וכיצד אפשר לתקן את נפשו (באמצעות החדרת ארוס בנפש). זה דיון פסיכולוגי איזוטרי שמזכיר יותר דיון מיסטי מאשר דיון פוליטי.
 
תגיב לי ואל תצהיר אשר ברצונך להצהיר

רוב ככל מה שהעלית אינו קשור כלל לדיוני עימך בנושא זה - ואולי קשור לדיונים אחרים עם אחרים (אם כי אני מעוניין למחות על יחסך לבר אוריין, שכנראה אינך מבינו, והדבר האחרון שניתן לייחס לו - זה חוסר הבנת הנקרא)

ענה למה שאני העליתי - העובדה היחידה שציינת העונה ישירות למה שאני העליתי היא העובדה שאנשים אכן מלבישים על הדמוקרטיה ערכים שונים (פשש. גילוי מפתיע) והסברה שהעלית (שלה קראת עובדה) שאכן ערכים אלו שהלבישו עליה מוגשמים - דבר המוכחש בככל שעה עגולה בחדשות היומיות והליליות בכל העולם המערבי "הנאור" והליברלי שוחר הצדק, השיוויון, האחווה, השלום, האמת, האהבה, הרעות וחיים גורי.
 
אתה באמת סבור שאינם מוגשמים?

יתכן שזו דעתך אבל עליך לשאול את עצמך - מוגשמים ביחס למה? ביחס לשיטות אחרות כמו פיאודליזם, דיקטטורות שונות וכ"ו אנחנו רואים *שיפור מדהים* ממה שהיה כורח וגורל בלתי ניתן לעירעור רק לפני מאתיים-שלוש מאות שנה בעולם המערבי.
מה שחסר לך הוא פרופורציות. הבעיות קיימות גם בדמוקרטיה אבל אותן חדשות שאתה קורא הן בדיוק מכשירה של הדמוקרטיה לתיקון עצמי תדיר, מה גם שהן סנסציוניות. פעם היו חדשות גרועות הרבה יותר, אבל לא היית יודע עליהן ולא היית יכול לתקן מה שלא ידעת עליו.
 
אני לא סבור אלא בטוח

ובלא קשר - אני אכן מסכים שהדמוקרטיה היא השיטה הנוראה ביותר הקיימת, מלבד יתר השיטות שאת נוראותן אנו מכירים ב-12 אלף שנות ציבילזיציה. וזה לא קשור בדמוקרטיה כשיטה - שכן אין היא אלא מנגנון ואינסטרומנט - אלא בשל האנשים שמחזיקים בה אשר ריסונם נובע מהכלא האליטיסטי שהיא בנתה לעצמה במאה ה-17 וממשיכה לבנות עליו חומות בכל שעה . המחלוקת ביני לבין בר אוריין הוא דק מן הדק - הוא טוען כי ניתן לבנות ריסונים שכאלו ללא צורך בדמוקרטיה - ואני טוען שהדמוקרטיה עצמה איפשרה ריסונים אלו, מה שלא התאפשר בשיטות אחרות. ושנינו מודים - שהיא כשלעצמה - ככל שלטון - רעה ומרה ורק בידי האליטיזם לרסנה עד כמה שניתן (וכנראה אין זה ניתן במלואו)!!
 
תודה

על התגובה העניינית. עליי לציין שאתה ושכמותך, אשר לוקחים את השיחות על הוויות העולם ברצינות רבה, משקיעים ממרצם ומזמנם כדי לדקדק ולפרט, אתם אלו שראויים לתעודה ולפקודה. ההסכמה או המחלוקת הן תחת היכולת לנהל דיון. איכא דסבירא להו דשיחה בפורום אינטרנטי קלה או פחותה בחשיבותה יותר משיחות קבל עם ועדה. אני לא אוחז בעמדה הזו. הדיאלקטיקה מקומה בכל אתר ואתר. "בכל מקום אשר אזכיר את שמי וגו' וברכתיך". יישר כוח.

אפתח בדבר שדומני שיש ביננו הסכמה לגביו: שלטון של אדם על אדם הוא דבר לא ראוי, כי המלכות לה' לבדו היא. לפתח חטאת רובץ; כל צורת שלטון, ולמעשה כל צורה של התארגנות חברתית, מובילה בסופו של דבר למצב לא רצוי. דבר זה נכון לגבי כל צורות ההתאגדות - החל מאנארכיה, עבור דרך דמוקרטיות ורפובליקות וכלה במשטרים טוטליטריים. ברמה העקרונית, עצם מציאותו של חוק זה ביזוי האדם, ויתרון הדמוקרטיה מהפשיזם אין, כי הכל רע. ואם תכליתו של שלטון היא לספק צרכים בלבד, כי אז הדמוקרטיה אינה עושה זאת כדבעי. בדמה לשאר השיטות, גם הדמוקרטיה מתנהגת כסוס טרויאני, כלומר יחד עם צורת הארגון המדיני היא מכניסה גם ערכים, אלא שבדמוקרטיה אלו ערכים שחותרים תחת זכויות אדם וכבוד הבריות. הדמוקרטיה היא נזם זהב באף חזיר. הפלא הוא שרבים ונבונים הפנימו את הרטוריקה של הדמוקרטים כמו הייתה זו שיטה אידיאלית.

אני מאגד את הדמוקרטיה הקלסית ואת הדמוקרטיה דהאידנא תחת אותה קטגוריה. מדובר בהבדלים רבים, ובחלקם משמעותיים ביותר, אך זו עדיין אותה קטגוריה. הביקורות שנשמעו כלפי הדמוקרטיה הקלסית יפים גם כשמדובר בדמוקרטיה מודרנית. אותן ביקורות לא נשמעו רק בהקשר של הדמוקרטיה האתונאית. כך, למשל, ב"דעותיהם של אנשי העיר המעולה" בחן אבו נאצר אלפראבי את סוגי המשטר בצורה תאורטית למדי. דבריו על הדמוקרטיה לא מתייחסים כלל לאתונה, אלא לעצם האפשרות שהאדם הוולגרי ינהל את ענייניו, בצורה כזו או אחרת. [לפי אלפראבי מדע המדינה קיים למען שני דברים: הראשון הנו להשיג ידע לגבי מהות האושר האמתי של האדם, וההשני לדעת כיצד ניתן ליצור מדינה צודקת שתאפשר את הגשמת האושר של האזרחים שלה. בשביל זה צריך להשיג ידיעה על מהות העיר הטובה והדברים שעלולים להשחית אותה. אחד מהדברים האלו הוא ניהול וולגרי (Alfarabi, 2001, p. 106). הדמוקרטיה, גם זו של ימינו, אינה אפשרית בשיטתו מכמה וכמה סיבות. אחת מהן נעוצה בכך שאלפראבי סבור שכל האזרחים במדינה צריכים להיות בעלי אותה דת כדי שתהיה הרמוניה והמדינה תתפקד כמו שצריך (שם: 113). זו רק דוגמה אחת מני רבות.]

העניין אינו שטרם נמצאה השיטה הטובה ביותר, אלא ששיטה כזו אינה קיימת ולא יכולה להיות קיימת. זאת משום שיש אנשים שחפצים בחירות ויש שחפצים באושר, גם אם עליהם לשלם בחירות תמורתו. יש שחפצים בשוויון ויש שרואים בשוויון פגיעה בכבודם ומעלתם. לפיכך, הנחת יסוד של מדע-המדינה צריכה להיות שהמדינה אינה אמורה לענות מלכתחילה על הרצונות של העם. היא מוכרחה להתמקד באפשרות של חיים ביחד בלבד. לכן החוק, על כל נגזרותיו והדברים שנלווים אליו, הוא מטרתה היחידה של המדינה. אלא מאי? מימושו של החוק פוסק, בשלב מסוים, להפוך לצורך והוא הופך לערך. אין זה משנה כלל אם זה ראוי בעינינו מבחינה תאורטית, או אם אינטלקטואלים יאמרו לנו שיש להיאבק בזה. הרי בפועל כך קורה. ואם כך קורה, עלינו להשתמש בזה. אם נקביל זאת לצו הדתי, הרי שקיום החוק, גם בעניינים זוטרים, הרי הוא משרת את המטרה הגבוהה יותר. ברוח דברי הרמב"ם, שנפסקו כהלכה:

"נמצא המהלך בדרך זו כל ימיו עובד את ה' תמיד אפילו בשעה שנושא ונותן ואפילו בשעה שבועל מפני שמחשבתו בכל כדי שימצא צרכיו עד שיהיה גופו שלם לעבוד את ה' ואפילו בשעה שהוא ישן אם ישן לדעת כדי שתנוח דעתו עליו וינוח גופו כדי שלא יחלה ולא יוכל לעבוד את ה' והוא חולה נמצאת שינה שלו עבודה למקום ברוך הוא ועל ענין זה צוו חכמים ואמרו וכל מעשיך יהיו לשם שמים והוא שאמר שלמה בחכמתו בכל דרכיך דעהו והוא יישר אורחותיך" [דעות ג, ג]

"ריבונות העם", הפועלת על-פי השיטה הרפרזנטטיבית, אשר באה במקום "שלטון העם", מחזיקה באותן בעיות שהיו בשיטה הקדומה. בשתי השיטות החלטות הרות גורל נתונות למניפולציה, לתכסיסי הרטוריקה והמדיה ולבריתות-פוליטיות. אני לא טוען שאין מקום להתחשבות ברצון העם. העם חייב להביע את עמדותיו, אך לא כלפי השאלה מי יהיו אנשי הממשל, כי אין לו כל שייכות לעניין, אלא כלפי סוגיות ספציפיות שעומדות על הפרק. אני לא חפץ כלל במזעור כוחו של השלטון, אלא במזעור כוחו של האדם. מהי מדינה? היא אינה אלא Koza nostra, ולכן חוקיה חלים גם על החיילים, גם על הקונסיליירי וגם על ה-Capo. על כן יש להניח חוק כפי שהוא מובן בראליזם המשפטי המאוחר ולשלב את המסורות המשפטיות - שאצלנו זה הדין העברי/ ישראלי, כולל ההתאמות ההכרחיות של הזמן - עם המדעים המתקדמים ולהכפיף זאת תחת המגמה של הינדוס חברתי.

שבוע טוב

Alfarabi, The Political Writings. Selected Aphorisms and Other Texts (Translated And Annotated By Charles E. Butterworth). Cornell University Press, Ithaca and London, 2001.
 
אמת ויציב ונכון.. ואף על פי כן לא קיים

אני מוצא, כהרגלי (או שמא כהרגלך) את דבריך נכונים ומדוייקים וכפי שאמרתי לך רבות מסכים ל"רוחם" ואף לאופן ניסוחם ברבות מן המקרים.

הערתך על אמרתו של צ'רצ'יל - היא אמת נוקבת. ומשמעותה כפי שהיטבת לנסח היא אחת - הפיכת השלטון, כל שלטון, ממה שראוי להיות (סיפוק צרכים) למה שיהיה בפועל (הגשמת מאווויים וערכים). תמיד. ואין זה כלל משנה מהו שלטון זה, כולל הדמוקרטיה המערבית/הליברלית/הרפרזנטטיבית. ומכיוון שהן אתה והן אני אוחזים כי חרב פיפיות הוא שלטון נשלטי רימה ותולעה (היינו בני האדם), וקיימת סבירות גבוהה שיש גם הסכמה בינינו כי הוא עדיין נצרך בחיים מאוגדים, הרי שלאלו האוחזים בשני אלו, השתרר עלינו גורל זה גם השתרר ועלינו להשלים עם גזרה זו ולעמוד בה - ויחד עם זאת למזער את השלטון הזה עד כמה שניתן למינימום ההכרחי (אע"ג שכפי שכתבת לא ניתן הוא למימוש).

שלטון האספסוף הוא רע ונורא ואין צורך להכביר מילים נגד נוראותו - עשו זאת קודמינו. הדמוקרטיה המוכרת לנו, על נגזרותיה, מעקרת, אומנם לא כליל, את ה"עוקץ" מהביקורת כלפי שלטון זה, שכן האספסוף אינו שולט - אלא מראית עין בלבד הוא, ובעיקר, וזה עיקר, יוצר מערכת שלטונית תלוי בלימה (שבו גם ניתן ל"תקן" את אשר יתקלקל, וחוזר חלילה). נכון, עדיין קיים העיקרון המזוויע שבו קולם של מירי רגב/שרון גל/שלום דומרני זהה לקולם של הגר"ע יוסף/הרב שך/פרופ' ליבוביץ' - אך באם אנו רואים את צורת השלטון כמנגנון לסיפוק צרכים ותו לא מידי - תהי זאת בעוכרינו והיא בלבד.

אשר על כן, דבריך הם בבחינת אמת ויציב ונכון, אך אינני רואה שום צורת שלטון אחרת, שבו קיימת אלטרנטיבה למזעור שלטון, מלבד השיטה הדומקרטית-המערבית, על אף מגרעותיה. ועדיין, וכאן מייחל אני, ושמא ייחול שוטים הוא, מקווה שהיא תמשיך להתפתח עד למקסום האפשרי למזעור שלטונה הבלתי אפשרי. אינני מעלה בדעתי שום צורת שלטון אחרת שיכולה לעשות זאת, כפי שהוכיחה ההיסטוריה הקרובה והרחוקה. וזה כולל גם את השיטה שאולי אתה רומז לה - היא צורת השלטון האליטרי - שאף הוא נוסה במדינות המזרח הרחוק ובאפריקה וכשל בטירניותו.
 
למעלה