קראתי = נהינתי
זה לא משנה מה אנו רוצים. הרי אם ברצון עסקינן, למה שאחפוץ בדמוקרטיה ולא בטירניה שבא אני חסר גבולות לחלוטין? לרצות אפשר הכל. הבעיה איננה כיצד אנו מממשים את רצוננו האישי והבלתי אפשרי אלא כיצד מתאפשרת מסגרת שבה כולנו חיים באושר ובכבוד, או קרוב לכך. הדמוקרטיה נכשלת בזה. ראה מה קרה למושג האזרחות במדינות דמוקרטיות, כשהדוגמה המצערת מכל היא ישראל דהאידנא. המודל ההלכתי, שאינו אלא ביטוי שונה ל"שלטון החוק", קרוב יותר למימוש התכלית של אזרחות מפוקחת, מחייבת, כזו הכופה על האדם את החירות ואת המימוש העצמי בלי רמיסת הזולת.
חשוב לי להבהיר דבר מה: כשאני אומר "המון", או מתייחס לוולגריות, אין אני מתכוון להבדיל את עצמי. בתוך עמי אנכי יושב, ולא גדלתי מאיש. ב"המון" הכוונה היא למשמעות הליטרלית: המון-עם. הצבעה בקלפי אינה מביאה אל הפוליטיקה שום ניסיון שנרכש. ההמון, באשר הוא המון, אינו מפיק לקחים. צורת הממשל חייבת להישען על ניסיון אמפירי, על מחקרים, על הבנה, על חשיבה מעמיקה וניסיונות חיזוי, בחינות ובדיקות חוזרות ונשנות. כשם שהמדע הכללי אינו מביא אותנו אל האמת, אך הוא מרחיק אונו מהשקר, ויכול, לפחות לעת עתה, לומר לנו היכן לא לחפש [הפרכה], כך מדע-המדינה חייב לעסוק תדיר בתיקון ושיפור. אני לא מצליח להבין למה להיתקע על דמוקרטיה.
ברור שחייבים לשמור על הדברים המוצלחים בדמוקרטיה, ולנסות ליישב אותם עם פתרונות יצירתיים חדשים, אבל לקבל את עיקרון הבחירה והחלפת השלטון כשיטה מוגמרת זה לא נבון. יש אנשים מבריקים בעולם. אפשר במספר שנים למצוא שיטה שגם מגבילה את כח השלטון על ידי תכסיסים שונים לאיזון ובלמים, שיטה שגם משמרת חוק ראלי, לא מוטה ושמור ממניפולציה אינטרסנטית. מכיוון שלא מדובר במתמטיקה, אלא בבני אדם, ולכן לא רק לוגיקה מועילה כאן, אלא הבנה של בני אדם, ברור שבכל שיטה פוליטית יונחו כמה יסודות ערכיים. השיטה המשוכללת חייבת לברור את הערכים שמהווים מכנה משותף אוניברסלי [נוסח מסך הבערות של רולס], אך בלי ליפול לליברליזם הנאיבי. אלו רק הגיגים תאורטיים שאני מעלה כדי לפתוח את המחשבה לכיוונים אחרים. ייתכן שהשיטה בפועל תהיה משהו שונה בתכלית. הרי כיצד איננו שואלים את עצמנו: אם במה שנוגע לפילוסופיה והגות אנו משתדלים לשמור על ראש פתוח כדי לבחון אפיקים חדשים, לשמוע טיעונים ולנסות להשתכנע, כלומר לאמץ נכונות ויושרה, למה כשמדובר בפוליטיקה אנו נאטמים ואומרים דמוקרטיה ואין בלתה?