תקופת הבחירות

לגבי קולו של הגר"ע

הוא לא ברור כל כך. הוא אומר אוסלו או שהוא אומר לגרש סודנים? הדבר היחיד שלגביו קולו צלול הוא צ'יקוטאי...
ועכשיו עוד איזה "הג..." מכניס לנו את כהנא לכנסת.
ההוכחה הכי גדולה שזו עבודה זרה היא שיכול אדם להיות משומד גמור אבל להמשיך להאמין באותם אלילים ולעובדם בקלפי.
סלח לי על החריפות.
 
אינך רואה שום צורה אחרת?!

ישבו כמה אנשים שייצגו את מדינותיהם ולאחר כמה ויכוחים וויתורים יצרו את החוקה האמריקנית. בזמנו היא הייתה מסמך מחוכם ואפקטיבי. מה הבעיה לקחת מכל רחבי העולם מאה פילוסופים, מאה משפטנים, מאה אנשי צבא, מאה מדינאים, מאה חוקרי מוח, מאה פסיכולוגים, מאה סוציולוגים, מאה אנתרופולוגים, מאה היסטוריונים, מאה רבנים, מאה עתידנים, מאתיים כלכלנים, מאה צוללנים, מאה קוסמים, מאה עובדי כפיים, מאה קואוצ'רים, מאה זונות, מאה ראשי פשע ומאה מרגלים, להקצות להם עשר או עשרים שנה של חשיבה וחישובים, דיונים וויכוחים, כדי שיכינו תכנית חדשה? אין שום בעיה לבצע מיזם כזה. אין שום היגיון להיתקע על שיטה דמוקרטית. קבוצה גדולה של אנשים חכמים הבקיאים בתחומם במספיק זמן יכולה ליצור דבר חכם, יעיל ורלוונטי.
 
אז תאגד אותם ותחזור אלינו בעוד עשרים שנה

לגבי הטמטמת הדמוקרטית- מצאתי פיתרון, או התקדמות לעבר פיתרון: בחירה מנדטורית, חובה, לבעלי IQ גבוה.
אפשר להכניס את זה למערכת כאפליה מתקנת שנועדה לאזן את המניפולציה על בעלי השכלים הלא חדים שנדחפים לדעות שגויות בידי גורמים שמנצלים את חולשת שכלם. יש באותה מניפולציה על חסרי הכוח (השיכלי) משום פגיעה בעיקרון הדמוקרטי של שוויון הזדמנויות והיא בעצם סוג של אפליה. ידע הוא כוח ובעלי שכלים גסים לא יכולים להיות מיודעים כהלכה ולכן כוח הבחירה שאמור להיות שקול לכוח הידע נלקח מהם בעצם וניתן בידי גורמים עריצים.
עריץ המניפולציה, הפוליטיקאי הפופוליסט, גוזל את כוח הבחירה מהחלשים בשכלם בהביאו אותם לידע שגוי, מכיוון שבחירה פוליטית היא בהגדרתה בחירה בין אפשרויות ריאליות ויוצא מכך שידע ריאלי הוא הידע הנחוץ לבחירה פוליטית, הרי שנדרשת אפליה מתקנת שתיתן משקל יתר לבוחרים הקרובים יותר לידע ריאלי. אפשר אף להניח שאם נתייחס לבעלי הIQ הגבוה כאל מדגם מייצג של האוכלוסיה *האידאלית* (כלומר כלל האוכלוסיה בעולם חלופי שבו כולם היו בעלי IQ גבוה) אז אחוז הסטיה היה זניח והבחירה שלהם היתה מייצגת את כלל האוכלוסיה בדיוק רב.
&nbsp
 
אולי

זה מה שעשו לי, ועדיין זה לא רלוונטי לתוקפו של הטיעון שלי.
ואולי גם החלומות באספמיה שלך על שיטה חלופית אינם אלא תוצר של אותה שטיפת מוח מניפולטיבית של ערמומיים ממך.
אותם חלומות עקרים, יחד עם הימנעות מהשתתפות בהליך הדמוקרטי- זו התודעה הכוזבת שהשתילו בך, תודעה כוזבת שמיועדת לפלצני אקדמיה אליטיסטים ונועדה לסרס אותם מבחינת השפעתם הפוליטית.
אתה פלצן מסורס. לך תפליץ איזה מחקר על האטימולוגיה של הפלצנות ותחשוב שאתה אליטה. אם היית אינטליגנטי כמו שאתה משכיל היית מנסה להשפיע.
 
יתכן שכך הוא הדבר

אני מתעב את הניסיונות להחליף את הדמוקרטיה ויש לי אליהם גישה אמוציונלית בעליל. אני כועס על בגידת האינטלקטואלים שמתרחשת בכל דור ודור.
 
אני חי בעולם שמנוהל כך, אז כן

ועם זאת, אפשר לחשוב על דרכים לנטרל את העוקץ מבלי לאבד את הדבש. אחת מהן היא זו שהצעתי.
המסגרת הדמוקרטית מספקת, כרגע, את כל השאיפות הסבירות של העולם המערבי.
מעולם לא היה דבר כזה. מעולם. לא אפלטון ולא אריסטו, לא יוון ולא רומא, לא רמב"ם ולא כל אנשי ההגות המעשה של העולם העתיק- כל אחד לחוד וביחד, לא הצליחו לכונן דבר שכזה.
ולכן סביר מאד (מאד!) שכל התקדמות יכולה להיעשות רק בתוך המסגרת הזו- של הדמוקרטיה.
הוולגוס הוא מצב, לא כורח. הנתונים מראים שעם הזמן הIQ הכללי של האוכלוסיה עולה. הטעם מתעדן, החמלה נעשית נפוצה יותר (ראה הפופולאריות של הצמחונות), ובאופן כללי- הדמוקרטיה, על אף שהיא נותנת לוולגריות חלק בשלטון, גם מעדנת אותה. הניגוד התהומי בין האצילים למעמדות הנמוכים- היכן הוא היום? בכל מקום אתה מוצא ניצנים של אצילות שברוח, שבטעם, שבשכל. על אף הרעש הדמוקרטי- הדברים האלו קיימים.
השלב הבא של הדמוקרטיה יהיה מיגור הכורח בעבודה. מכונות יחליפו את העובדים וכל בני האדם יוכלו להתעדן, כי מה שלא מאפשר לוולגריות להיעלם הוא בעיקר העבודה מטמטמת החושים שבה שרויים רוב בני האדם בשעות רבות של יומם.
 
אני מבין

באומדן של אינטליגנציה ושלך אינה גבוהה למרות הזיכרון הטקסטואלי והמשמעת המתודית בבלשנות (ובאמת שאני מעריך את היכרותך עם השיטה הבלשנית). על אף אלו- ההליכים המנטליים שלך איטיים והמסקנות שלך דלות. אפילו הניסיון שלך לעקוץ הוא משעמם. אתה אינך אליטה אינטלקטואלית כי בשביל זה צריך אינטלקט ודמיון ולא רק זיכרון ורצון. הלוואי שזה היה אחרת, באמת. אבל זה לא. לא אתה תטיף לי על וולגריות כאשר הביטוי של הוולגריות הוא אכילת יתר של ידע מבלי יכולת לעכל אותו. וולגרי הוא הזללן שאין כוח העיכול שלו שקול לתיאבונו משולח הרסן. אני אוכל כמידת יכלתי ומה שאני אוכל אני מעכל כהלכה. את ניטשה קראתי במשך יותר מעשור והנה באת עם בלשנותך היהירה כאילו היא חזות הכל והתיימרת להבינו (וראיתי בדיוק מה אתה שווה). אז המשך לכתוב אנקדוטות בלשניות בלי משקל ערכי או רעיוני כי בזה אתה מומחה. שיטה מדינית חדשה אתה לא תייסד. לא יקרה. חלומות מגלומניים. אבל אל תיתן לי להפריע לזלילתך. ובטח שלא לשקידתך על טיפוח שלוות רשעים לבחירות הדמוקרטיות שיקבעו את עתידך פה. לך לישון בתודעתך הכוזבת והמשך לספר לנו על ההבדלים הדקים בין האמונות הלא מציאותיות של גאוני דת אלו ואחרים. חלומות פז!
 
למה לא?

זה בידור קל. וזה גם טוב כדי לקדם אוירה רעילה של איבה וניכור שבלעדיהם אין הגות בכלל. חוצמזה כל האד הומינום הזה הוא אוף טופיק ובכלל לא התייחסת לתוכן הטיעונים שלי. אפשר להתבחבש בזה עוד מלא זמן אבל להערכתי אין לך סיכוי לפתח פתאום שנינות מוחצת. בקיצור חבלךעלזמן. שחרר. (כאילו שתשחרר, הרי אתה כמו שור מול בד אדום ועכשיו אני צריך לשחק איתך ולתת לך לרוץ הלוך ושוב עד שתתעלם ממני בהפגנתיות חחחחחחחחחחחחחח).
 
אבל

רועי, אתה זה שתמיד בא בתחומי. אני לא פותח אתך בדיון. זה חוזר על עצמו כבר כמה שנים. לא אני אמור לשחרר אלא אתה. אין כאן שום ניכור ואיבה אלא חוסר עניין.
 
אבל

בכך שאני מעיר משהו אין זה מחייב אותך להגיב עליו כלל. דיון שפתחת בו אינו "תחומך" אלא תחומך מצוי במעשיך בלבד- תרצה- תגיב, לא תרצה- לא תגיב. מה זה נוגע לך בכלל אם אני מבטא את דעתי בהקשר לדבריך. אין לנו תחומי הסכמה משותפים אלא לכל היותר הקשרים חופפים כי אתה רוצה בדתיות ובדיסטופיה דתית ומאמין שאלוהים התגלה בסיני ומקבל את הכרעת רבני החושך נגד מאורות אדירים כמו שפינוזה שאינך מגיע לקרסוליהם (ושאגב, ניטשה אמר עליו שהיה הפילוסוף המושלם) ואילו אני רחוק מכל אלו וזה נראה לי כמו פיגור עטוף באינטלקטואליות או בענווה דתית מזוייפת (ובאמת שאני לא מתיימר לפסיכולוגיזם פה, אלא אני רק אומר שזה לגמרי זר לי).
 
ובנוסף לכך, אתה טועה עובדתית

לגבי אפלטון: הנה ציטוט ממה שכתבתי לאשר אטדגי:
"ובכלל קראתי אצל אפלטון את מניין השיטות הפוליטיות וראיתי שהן ערוכות לפי ערכן באנלוגיה למבנה נפשי!!!!
במילים אחרות- זה שקר לטעון שאפלטון דיבר על הדמוקרטיה עצמה כשיטת המשטר הגרועה מבין השיטות ונמצאת רק בדרגה מעל הדיקטטורה! זה פשוט לא נכון. בר אוריין, כדרכו, לא מבין את הנקרא (כמות על חשבון איכות).
למה? כי אפלטון לא דיבר על שיטות משטר אלא על סוגי נפשות.
הוא דיבר על חמש סוגי נפשות שמקבילות לחמישה סוגי משטרים: מהגבוהה ביותר- האריסטוקרטית, ודרך- התימוקרטית, האוליגרכית, הדמוקרטית ועד לנמוכה ביותר- הדיקטטורית.
אפלטון דן כאן בכלל בסוגיה חינוכית ולא בפוליטיקה: הבן הסורר שנפשו פחותה מנפש האב וכיצד אפשר לתקן את נפשו (באמצעות החדרת ארוס בנפש). זה דיון פסיכולוגי איזוטרי שמזכיר יותר דיון מיסטי מאשר דיון פוליטי."
&nbsp
מר בר אוריין- אתה טועה ומטעה. קריאתך שיטחית ואתה מטה את הטקסט לדעותיך. אני משוכנע שבהתעמקות בטקסט עצמו של כל חכם קדמוני שתביא שלטענתך שלל את הדמוקרטיה יתגלה כשם שהתגלה אפלטון, כמשהו אחר לגמרי שלא תומך בעמדתך.
שלילתך את הדמוקרטיה היא עמדתך האישית הספקולטיבית (ואפילו על פי דבריך מותנית העמדת אלטרנטיבה לדמוקרטיה בשקידתם של מאות מומחים מכל סוג ועשרות שנים בלי כל ערובה להצלחה), ואין שותפים עימך בדעה זו חכמי קדם. אתה פשוט בודה ספקולציות מהירהורי ליבך ומסלף טקסטים.
 
קשקושים

אתה לא רשאי לומר לי שאני טועה ומטעה שעה שאין לך מושג על מה אתה מדבר. חכמינו עסקו רבות בדרך הראויה לרכוש ידע. הם קבעו "ליגמר איניש והדר ליסבר" [בבלי, שבת סג, א]. קודם תקנה כמות מספקת של יסודות תחום-הידע, אחר כך תעלה סברות לגביו. העיון וההעמקה באים לאחר שיש שליטה בחומר גופו. אתך לא ניתן לנהל דיון כי אין לך את הידע הבסיסי לדיון והעמקה. חוסר ההיכרות עם החומר מביא אותך לגידופים, לשון הרע והתקטנות. חבל שבמקום לבסס טיעונים מלומדים אתה מחפש דיון זול. זו, כנראה, ראיה לכך שהוא אינו כשיר להעמקה אינטלקטואלית.

ראשית כל, הבחנתך בין פוליטיקה לחינוך מעידה שלא הבנת דבר ממה שקראת אי פעם על התפיסות בפולייס היווניות. סוקרטס של אפלטון מעולם לא ערך הבחנה בין שני הדברים: "בעבור סוקרטס הפוליטיקה היא בעיקרה אמנות החינוך" [שקולניקוב, ש'. (2008). אידיאה ומיתודה – ל"ג עיונים באפלטון. ירושלים: מאגנס. עמ' 360]. יתר על כן, ההקבלה בין סוגי הנפשות לבי סוגי המשטר האפשריים באה בדיאלוג האפלטוני כדי לבאר את הפוליטי, ולא להיפך. "התורה הפוליטית של אפלטון הייתה בעיקרה פיתגורית: מבנה אחד לנפש, לעיר וליקום, ורק מי שתפס מבנה זה מסוגל להנהיג את העיר" [שם, עמ' 363]. הרי לשם כך בא, בספר השני של ה"המדינה", משל האותיות: "מבוא בהקשר של השאלה אם אמנם אותו eidps, אותה צורה, של צדק הוא המופיע באדם האחד ובמדינה" [שם]. סוקרטס פונה להסבר הנפש כדי להתחיל עם הפרטיקולרי, וממנו לעבור אל האוניברסלי. אפרופו חוסר הבנה...

שנית, לגבי יחסו של אפלטון כלפי הדמוקרטיה. אתה סך הכל מראה שאין לך מושג על מה אתה שח. לאור דברייך ספק בעיני אם אי פעם קראת את אפלטון או ספרות על אודותיו. לא צריך להיות אפילו חובבן באפלטון כדי לדעת שהוא היה אנטי דמוקרט מושבע. זה יותר מדי בסיסי. ואם לדעתך זה נובע מחוסר הבנתי, הא לך הבנתם של אלו שהכירו את הגותו לפני ולפנים:

האייק, פ'. (2013). חוקת החירות. ירושלים: הוצאת שלם. עמ' 160.

'האיסונומיה הוצגה כניגוד לשלטונם השרירותי של עריצים ונעשתה ביטוי מוכר במזמורי-שתיינים עממיים שבאו לציין את רציחתו של אחד העריצים האלה. דומה שהמושג קודם למושג demokratia ונראה כי אחת מתוצאותיו הייתה הדרישה להשתתפותם השווה של הכל בממשל. אצל הרודוטוס עדיין איסונומיה ולא דמוקרטיה היא "היפה בכל השמות של משטר פוליטי" [...] ברור שהיוונים הבינו שאין זהות בין שני האידיאלים, הגם שהם קרובים; תוקידידס מדבר בלי היסוס על "אוליגרכיה איסונומית", ואפלטון אפילו משתמש במונח "איסונומיה" כניגוד מכוון לדמוקרטיה ולא כצידוקה של זו [..] על רקע זה נראות כמה פסקאות מפורסמות אצל אריסטו כאילו באו לאשש את האידיאל המסורתי הזה. בפוליטיקה הוא מדגיש כי "ראוי יותר שימשול החוק ולא אחד מן האזרחים" שהאנשים המחזיקים בשלטון העליון "ראוי שיתמנו רק כשומריו ומשרתיו של החוק", וכי "המבקש לתת את השלטון העליון לרוח, מבקש לתתו לאלוהים ולחוקים", הוא מגנה את סוג הממשלה שבה "מושל העם ולא החוק" ואשר בה "הכל נקבע על פי הצבעת הרוב ולא על פי החוק". ממשלה כזו איננה ממשלתה של מדינה חופשית בעיניו , " שכן , כאשר השלטון איננו בחוקים, או אז אין מדינה חופשית, כי "החוק ראוי שיהיה עליון על כל הדברים. ממשלה המרכזת את כל השלטון בקולותיהם של הבריות אי-אפשר לה שתהיה דמוקרטיה, לאמיתו של דבר: שכן אין צוויה יכולים להיות כלליים בהיקפם". אם נוסיף לזה את הפסקה הבאה ברטוריקה, הרי לנו באמת ניסוח שלם למדיי לאידיאל השלטון בידי החוק: "חשוב מאוד שחוקים מנוסחים היטב יגדירו בעצמם את כל הנקודות שיוכלו להגדיר, וישאירו שאלות מעטות ככל האפשר להכרעתם של השופטים, פסיקתו של המחוקק איננה מיוחדת אלא מכוונת-לעתיד'

נויברגר, ב'. (2004). דמוקרטיות ודיקטטורות: רעיונות, הקשרים, משטרים - כרך שני: דיקטטורות. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 157, 160.

'אפלטון פסל את הדמוקרטיה משום שהיא מפקידה את השלטון בידי ההמון, שהוא אספסוף נבער ובזוי , המון שהוא ייצרי, לא תבוני , חסר מיומנות וידע פוליטי. ראוי לשים לב , שטיעונו של אפלטון הוא היפוכו של הטיעון שמיעוט הוא השולט בדמוקרטיה. לדעתו, המנהיגים בדמוקרטיה אינם שונים בטבעם מן ההמון. הם דמגוגים הפונים ליצרי ההמון, פטפטנים המעניקים לעם לחם ושעשועים כדי לזכות בתשואות ובתמיכה. במדינה הטובה שהוא מתאר שולטים הפילוסופים, בעלי התבונה, בעלי הכישורים והידע, ולא מי שמתמרנים את ההמון. כשם שסנדלר טוב הוא מי שהוכשר לכך, כך לדעתו גם המדינאי. כשם שאין בוחרים סנדלר בבחירות, כך גם אין זה ראוי שהעם יבחר את המדינאי, מה גם שהנזק שסנדלר לא מקצועי עלול לגרום הוא מוגבל, ואילו הנזק שיגרום מדינאי לא ראוי עלול להיות גדול. אפלטון כפר בצורך בשלטון בהסכמת הנשלטים, שהרי גם הרופא המנתח הטוב אינו זקוק להסכמה, אלא לידע ולכישרון'

ראה גם שם, כרך ראשון, עמ' 109: "הטענה שיש צורך בשלטון עילית, שהעם אינו כשיר לשלוט, שאין לסמוך על שיפוטו של האדם הפשוט, אינה חדשה. דברים דומים אמרו אויבי הדמוקרטיה מאז ימי אפלטון".


גלוקר, י'. (1985). פרקי מבוא לאפלטון. תל אביב: משרד הביטחון. עמ' 94.

אפלטון הוא אויב הדמוקרטיה [...] טיעון החוזר ועולה גם בדיאלוגים המוקדמים, גם בפוליטיאה, גם בפוליטיקוס, גם בחוקים, ולגביו אין אפלטון משנה את דעתו. טיעון זה מכוון נגד הנחת היסוד הבסיסית של כל דמוקרטיה. בשעה שבכל תחום מתחומי החיים, כאשר אנו רוצים לעשות דבר אנו מתייעצים עם בעלי מקצוע, הרי דווקא בדבר החשוב ביותר – מי יקבע את דרך החיים של הפוליס – אנו משאירים את הדבר ליד המקרה, לגורל, לבחירות
 
ניכר שלא התעמקת בטקסט

כי סוקרטס מדבר על חינוך הצאצא ולא מקיש מזה במפורש על מבנים פוליטיים לכלשלעצמם.
מבנים פיתגוראיים בטקסט הם כבר בגדר תורת סוד ופרשנות סימבוליסטית שאין להעמיסה על חשבון הקריאה התמה.
וגם אם נקבל שיש אצלו הקבלה בין הנפש לעיר וליקום, מה שכלל לא כפרתי בו, עדיין אין להוציא מכך מסקנה שערכית, היררכיית הנפשות זהה להיררכיית המבנים הפוליטיים. הנפש הטובה ביותר לאו דווקא זהה לשיטת המשטר הטובה ביותר אלא בסך הכל יש מבנה דומה.
ובקשר למבנה הנ"ל- הנפשות מסודרות על פי סדר הצלילות השיכלית שלהן, מה שאי אפשר לומר בהכרח על סדר מקביל של שיטות משטר, כי במציאות, הדמוקרטיה, כפי שכבר אמרתי, מאפשרת את טיפוחו של מדע מודרני בסדר גודל ששם ללעג ולקלס את כל חוכמת האריסטוקרטיה.
אפלטון נזהר מהיקש תיאורטי מופרז על פי אנלוגיה (ואתה, כנראה, לא) גם אם הוא לא היסס להרחיב את דעת הקורא באותה אנלוגיה.
גבולות האנלוגיה- זה מושג שראוי לך להכיר. כשל לוגי חמור מאד הוא לבצע היקש שכזה כשם שעשית- היקש ממבנה דומה אל ערכיות זהה.
יש טעם לכך שהפיתגוראיות נשמרה כתורת סוד- והיא בדיוק אותה טעות שעשית- היקשים מופרזים מאנלוגיה. המבנים המתמטיים הסימבוליסטיים של הפיתגוראים הם ביטוי של הכוח המדמה והסתמכות בלעדית עליהם מעידה על נפש פחותה מצד צלילותה.
 
.

שמע רועי, אתה עושה לעצמך בושות. כתבת: "במציאות, הדמוקרטיה מאפשרת את טיפוחו של מדע מודרני בסדר גודל ששם ללעג ולקלס את כל חוכמת האריסטוקרטיה"

מדע מודרני? אריסטוקרטיה? איך זה קשור לנושא הדיון? אתה לוקח את הדיון למקומות לא רלוונטיים. הדיון הנוכחי הוא על דברי אפלטון בדאלוגים שלו, אז למה אתה לוקח את הדיון לעמדות שלך כלפי הדמוקרטיה? ראית למעלה ציטוט של יוחנן גלוקר, מגדולי החוקרים של אפלטון שעמדו לנו אי פעם - הוא כותב בהדיא שאפלטון אויב הדמוקרטיה, ושהטיעונים שלו כלפי הדמוקרטיה לא שונו כל ימיו. מה לדמוקרטיה המודרנית, וטיפוח המדעים במסגרתה, ולהבנת דברי אפלטון בדיאלוג? אתה מדבר אתי על כשלים לוגיים כשלך כשל חמור בארגומנטציה! אין לך מושג קלוש בלוגיקה. אם אתה יכול להרשות לעצמך כלכלית, אני מוכן להעביר לך שיעורים.

כל בר בי רב יודע שאפלטון טען שהדמוקרטיה היא השלב האחרון לפני שמגיעים לאנרכיה, שאחריה תקום טירניה. אני לא יודע איך ניתן להכחיש דברים שנכתבו מפורשות. לא בכדי ליבוביץ טען שאפלטון הוא אבי אבות הפשיזם. אפלטון הוא שאמר:
העיקרון הגדול מכל הוא שאסור שיהיה אדם, בין זכר בין נקבה, השרוי בלא מנהיג. גם אסור שתורגל נפשו של איש להניחו לעשות דבר כלשהו מיזמתו שלו; לא מתוך התלהבות, אף לא מתוך שובבות. אבל במלחמה ובעיצומו של שלום - אל מנהיגו יישא עיניו ובנאמנות ילך אחריו. ואפילו בעניין קל שבקלים, דין הוא שיעמוד תחת הנהגתו. למשל, עליו לקום, או לזוז, או לרחוץ, או לסעוד סעודותיו ... רק אם צווה לעשות כן. בקצרה, עליו ללמד את נשמתו, מכוח הרגל ממושך, לעולם לא לחלום לפעול באורח עצמאי, ולהיעשות אדם שאינו מסוגל לכך כל עיקר

בהקדמה לספרו של קארל פופר "החברה הפתוחה ואויביה" מובא:
לטענת אפלטון, לא רק שפרדוקס הריבונות לעיל הוא חסר פתרון, אלא שהידרדרות הדמוקרטיה לעריצות היא תהליך בלתי נמנע. על פי הדטרמיניזם ההיסטוריציסטי של אפלטון, המתואר בפוליטיאה ח, שלטון העם חייב במוקדם או במאוחר להתחיל להתדרדר לאנרכיה, ומיד אחר כך להתמודד עם סכנת האנרכיה באמצעות מסירתה של הריבונות לעריצות . למעשה, הפתרון שמציע אפלטון לתחלואי הדמוקרטיה הוא להקדים תרופה למכה: לכונן מעין "עריצות נאורה" שתשמש כתריס בפני עריצות ישירה. לשון אחר, להשליט דיקטטור נאור לפני בואו של דיקטטור חשוך [עמ' יט]

קארל פופר עצמו כתב:
ארבע התקופות הבולטות ביותר, או "סימני הדרך בהיסטוריה של ההתנוונות המדינית" ובתוך כך "הזנים החשובים ביותר של מדינות קיימות" מתוארים אצל אפלטון בסדר הבא: לאחר המדינה המושלמת באה תחילה "טימרכיה" או "טימוקרטיה", שלטון האצילים השוחרים כבוד ותהילה; שנית האוליגרכיה, שלטון המשפחות העשירות; אחרי כן נולדת הדמוקרטיה, שלטון החירות שפירושו הפקרות; ולבסוף באה "רודנות מחלתה הרביעית והסופית של העיר" [שם, עמ' 44]

וכן:
תיאור הדמוקרטיה אצל אפלטון הוא פרודיה חיה אך עוינת ובלתי צודקת עד מאוד על החיים המדיניים של אתונה, ועל האני מאמין הדמוקרטי שניסח פריקלס [...] התיאור של אפלטון הוא דוגמה מבריקה של תעמולה מדינית, ואת הנזק שבוודאי גרמה נוכל להעריך אם נביא בחשבון, למשל, שאיש כמו אדם, המלומד המצוין ועורך הפוליטיאה, אינו יכול לעמוד בפני עוז מליצתו של אפלטון בהוקיעו את עיר מולדתו. "התיאור של ראשית האדם הדמוקרטי אצל אפלטון", כותב אדם, "הוא אחד הכתובים הרוממים והמפוארים ביותר בכל מערכות הספרות, העתיקה והחדישה [..] תיאור האדם הדמוקרטי כזיקית של החברה האנושית מתאר אותו לעד". או אז נראה שאפלטון הצליח לפחות להפוך את לבו של הוגה הדעות הזה נגד הדמוקרטיה [עמ' 46]

וכן:

הדמוקרטים מתוארים כהוללים וקטנוניים, כחצופים, כפורעי חוק וחסרי בושה, כחיות טרף אכזריות ונוראות, כהולכים אחר גחמותיהם, החיים רק לשם הנאה ולסיפוק תשוקות מיותרות וטמאות [...] הם נאשמים בכר ש "ליראת האלים הם קוראים איוולת ... לאיפוק הם קוראים פחדנות ... למתינות ולהוצאת כספים מסודרת הם קוראים קמצנות וגסות [...] המורה ירא מתלמידיו ומחניף להם ... והזקנים מוחלים על כבודם בפני הצעירים ... לבל ייראו זעופים [...] ואך שיא כל שפע החופש הזה מושג", ממשיך אפלטון, "כאשר עבדים שנקנו בשוק, זכרים כנקבות, בני חורין הם בדיוק באותה מידה כמו אלה שקנו אותם ... ומה התוצאה המצטברת מכל זה? שלבותיהם של האזרחים מתרככים עד כדי כך שדי במראה עבדות להרגיזם ואין הם מניחים לאיש להשלים עם מציאותה אף לא בצורה המתונה ביותר" [עמ' 47]

לגבי חינוך ופוליטיקה:
הפילוסוף של אפלטון אינו מייצג סמכות, כלומר, אין הוא מורשה (in Authority) ואף לא בר סמכא (an Authority) גרידא, אלא הוא הסמכות עצמה (the Authority). זו סמכות שאין עליה ויכוח, שכן היא מבוססת על ידיעת האמת האחת והמוחלטת. משום כך, המחנך של אפלטון אינו רק פילוסוף, אלא גם מלך ושליט, וסמכותו היא בעת ובעונה אחת גם סמכות חינוכית וגם סמכות פוליטית, כלומר, מוחלטת [חן, ד'. (1995). חינוך לקראת המאה העשרים ואחת: ספר יובל העשרים של בית-הספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב. רעננה" רמות. עמ' 412]


כתבת: "המבנים המתמטיים הסימבוליסטיים של הפיתגוראים הם ביטוי של הכוח המדמה והסתמכות בלעדית עליהם מעידה על נפש פחותה מצד צלילותה".

שוב, אין לזה שום קשר. היסודות הפיתגוריים של הדיאלוג הזה לא קשורים למתמטיקה, אלא לאמונה הפיתגוראית בדבר ההרמוניה של הקוסמוס. לפי אותה אמונה, האדם הוא מיקרוקוסמוס, ולכן מה שנמצא בחלק נמצא בשלם וההיפך. יסוד זה חדר לשיטות הנאופלטוניות לאורך כל ימי הביניים והרנסנס, ותמצא אותו אצל אבן בג'ה ואלפראבי, אצל פיקו דלה מירנדולה וסקוטוס. רק מימי מקיאוולי זנחו את השילוב בין מטאפיסיקה ומדעי המדינה. לפני שאתה מדבר על כשלים לוגיים, תרכוש מעט אינפורמציה.
 
אתה שוב קופץ למסקנות

זה שדמוקרטיה קודמת בסיבה לעריצות כלל לא מלמד אותנו על קדימות (או אי-קדימות) במעלה (ראה מילות ההיגיון לרמב"ם על ההבחנה בין קדימויות).
חוצמזה- פופר לא מדייק בטענה "על פי הדטרמיניזם ההיסטוריציסטי של אפלטון... שלטון העם חייב במוקדם או במאוחר להתחיל להתדרדר לאנרכיה, ומיד אחר כך להתמודד עם סכנת האנרכיה באמצעות מסירתה של הריבונות לעריצות".
כי מה שכתוב אצל אפלטון הוא זה: שהדמוקרטיה נחטפת על ידי עריצות שמשתמשת בטענה שהדמוקרטיה היא כלל לא דמוקרטיה אלא אוליגרכיה.
המסקנה מדברים אלו היא פשוטה- יש למנוע מצב שבו יהיה שחר לטענות שהדמוקרטיה היא אוליגרכיה.
את מניעת המצב הזה מבצע בימינו הסוציאליזם הדמוקרטי.
כפי שכבר אמרתי לך- יתכנו מיני תיקונים בתוך המסגרת הדמוקרטית ואין דבריו של אפלטון סותרים זאת. אין צורך לפרק את השיטה הדמוקרטית כדי להבריאה.
לגבי הטענה על ההוללים הקטנוניים: אין לזה שחר, ההוללים יכולים להיות גדולים. למעשה- לא התקיימה מעולם בהיסטוריה אישיות גדולה שלא היתה שקועה בהוללות וזימה. אלו הן הטפות מוסר קטנוניות ולא ניתוח היסטורי רציני. איך אומר ניטשה- הטוב והרע צועדים יחדיו.
מעבר לחלוקה שהזכרנו, אפלטון אף מתאים סוגי משטרים ל"ארבע המעלות" - את מעלת מתינות הוא מתאים לשלטון אריסטוקרטי (אם אני זוכר נכון) ואילו את מעלת האומץ הוא מתאים לדמוקרטיה.
המעלות הללו מוחזקות אצלו להיות מנוגדות- המתונים לא ניחנים באומץ והאמיצים לא ניחנים במתינות.
כלומר, לשיטתו- הדמוקרטיה מתאימה לעם אמיץ, ואילו המשטרים הלא דמוקרטיים- לעם פחדן (ומתון).
ההוללים הללו הם אמיצים ואתה פוסל אותם במומך. דברי ימיה של הדמוקרטיה הם דברי ימיו של אומץ הלב.
 
למעלה