goshdarnit
New member
תרגיל - עלילה - 2
יש דבר שנקרא 'סיטואציה פתוחה' ודבר שנקרא 'סיטואציה סגורה'. יש דברים ש'פותחים' סיטואציות, כלומר שבבת אחת נפתחות בפנינו הרבה אפשרויות. ויש דברים ש'סוגרים' סיטואציות, כלומר שסוגרים את האפשרויות, ותוקעים את הסיטואציה באמצע הסיפור. דוגמה לדברים שפותחים סיטואציות: פורד לוקח את ארתור לבר, ומסביר לו שעומדים להשמיד את כדור הארץ. הזמנתי המון אורחים חשובים לארוחה אצלי בבית לעוד שעה. אני מגיע הביתה, ורואה שאין לי אוכל במקרר. אחרי נסיון התנקשות, פול מואאדיב מוצא את עצמו במדבר לבד. ולדברים פחות קיצוניים. סיט' סגורה: אמא שלי מצלצלת להגיד לי לילה טוב. אני אומר לילה טוב וסוגר. סיט' פתוחה: אמא שלי מצלצלת להגיד מצלצלת אלי לפני השינה ואומרת שהיא עומדת להגיע. סיט' סגורה: חיים וצילה בני השבע עשרה (כן, שמות מודרנים,) סוף סוף ממשים את אהבתם. האהבה כל כך גדולה וטהורה ונפלאה, ואני מתאר באריכות (או שלא) איך הם מגיעים לשיא. סיט' פתוחה: אותו דבר, אבל אבא שלה נכנס באמצע, או אחות שלה. או שחיים פתאום רואה שיש מצלמה קטנה שמצלמת אותם. או שאחד מהם בוחר את הרגע הזה לספר לשני/ה סוד שלא העיז לספר קודם. אני מקווה שזה ברור. טעויות שחוזרות על עצמן אצל כותבים מתחילים הן לסגור סיטואציה לפני שהיא אמורה באמת להסגר (זאת אחת מהסיבות שלפעמים נתקים בסצינה ולא מבינים את הסיבה), ולסגור את הסיפור מהר מדי לפני שפתחתם אותו ובדקתם את כל הסיטואציות הטובות הגלומות בו. הנה התרגיל: 1) לכתוב דיאלוג (שהוא רק חלק מסיפור) שבו כל הזמן הסיטואציה נפתחת ונפתחת ונפתחת; או 2) לכתוב תקציר של סיפור שבו העלילה כל הזמן נפתחת ונפתחת ונפתחת (טוב, בסוף מותר לסגור). בשניהם מדובר בפגישה של שתי דמויות, של שניים שהיו בעבר חברים הכי טובים או ידידים הכי טובים או אוהבים וכו'. הביקורת תתייחס אך ורק למתי פתחתם ומתי סגרתם.
יש דבר שנקרא 'סיטואציה פתוחה' ודבר שנקרא 'סיטואציה סגורה'. יש דברים ש'פותחים' סיטואציות, כלומר שבבת אחת נפתחות בפנינו הרבה אפשרויות. ויש דברים ש'סוגרים' סיטואציות, כלומר שסוגרים את האפשרויות, ותוקעים את הסיטואציה באמצע הסיפור. דוגמה לדברים שפותחים סיטואציות: פורד לוקח את ארתור לבר, ומסביר לו שעומדים להשמיד את כדור הארץ. הזמנתי המון אורחים חשובים לארוחה אצלי בבית לעוד שעה. אני מגיע הביתה, ורואה שאין לי אוכל במקרר. אחרי נסיון התנקשות, פול מואאדיב מוצא את עצמו במדבר לבד. ולדברים פחות קיצוניים. סיט' סגורה: אמא שלי מצלצלת להגיד לי לילה טוב. אני אומר לילה טוב וסוגר. סיט' פתוחה: אמא שלי מצלצלת להגיד מצלצלת אלי לפני השינה ואומרת שהיא עומדת להגיע. סיט' סגורה: חיים וצילה בני השבע עשרה (כן, שמות מודרנים,) סוף סוף ממשים את אהבתם. האהבה כל כך גדולה וטהורה ונפלאה, ואני מתאר באריכות (או שלא) איך הם מגיעים לשיא. סיט' פתוחה: אותו דבר, אבל אבא שלה נכנס באמצע, או אחות שלה. או שחיים פתאום רואה שיש מצלמה קטנה שמצלמת אותם. או שאחד מהם בוחר את הרגע הזה לספר לשני/ה סוד שלא העיז לספר קודם. אני מקווה שזה ברור. טעויות שחוזרות על עצמן אצל כותבים מתחילים הן לסגור סיטואציה לפני שהיא אמורה באמת להסגר (זאת אחת מהסיבות שלפעמים נתקים בסצינה ולא מבינים את הסיבה), ולסגור את הסיפור מהר מדי לפני שפתחתם אותו ובדקתם את כל הסיטואציות הטובות הגלומות בו. הנה התרגיל: 1) לכתוב דיאלוג (שהוא רק חלק מסיפור) שבו כל הזמן הסיטואציה נפתחת ונפתחת ונפתחת; או 2) לכתוב תקציר של סיפור שבו העלילה כל הזמן נפתחת ונפתחת ונפתחת (טוב, בסוף מותר לסגור). בשניהם מדובר בפגישה של שתי דמויות, של שניים שהיו בעבר חברים הכי טובים או ידידים הכי טובים או אוהבים וכו'. הביקורת תתייחס אך ורק למתי פתחתם ומתי סגרתם.