"תריסר משימות ליצירת ערות ראשונית"

"תריסר משימות ליצירת ערות ראשונית"

בעקבות המאמר "תריסר משימות ליצירת ערות ראשונית" שהגשתי לפרסום בפורום "דרך הלוחמים" ביולי 2004, ראיתי שהחלה לקום "קבוצת ערנות" בהתאם להמלצות המאמר, בראשותה האדיבה של Talia E. המאמר נכתב בכדי לספק אפשרות של התנסויות במצב מודעות מסויים, שכונה במאמר "התחלה של ערות", אבל אין כל ערובה שביצוע המשימות שמפורטות בו אכן יאפשר זאת. אפשר להשתמש בהן בכדי ליצור ולטפח יכולות שונות ו/או חוויות שונות, אך אפשר גם להשתמש בהן באופנים אשר לא יצרו ויטפחו חוויות או יכולות. רפרפתי מעט על שרשורי קבוצת-העבודה שקמה בעקבות המאמר, בין היתר על מנת לבדוק אם המאמר הובן בנקודות העיקריות שבו - אינני מתייחס כרגע לכל המאמר ולכל המידע שבו, אלא אך ורק לנקודות העיקריות והחשובות ביותר. דומה שמתוכן נקודות מסויימות הובנו, אך נקודות חשובות אחרות, לא הובנו. בנוגע לחלק מהן אכתוב כרגע. מדובר בדברים טכניים בסיסיים שהוסברו במאמר ושאינם מופיעים כרגע בעבודה השוטפת המלווה את המאמר. הדבר החשוב והבסיסי ביותר מתוכם הוא "רשימת המסעות", כלומר שעם הכניסה לשרשור יהיה ברור מי ומי נמצא בקבוצת-העבודה הזאת ובאיזו משימה כרגע הוא משתמש בכדי לגדול. כמה מסעות מתנהלים כרגע? פרט זה איננו ידוע עכשיו. כמה מסעות הושלמו? גם פרט זה איננו נמצא תחת מעקב כיום. כמה מסעות הופסקו? כנ"ל. הדבר החשוב השני שחסר הינו הדיווח של מי-נמצא-איפה. עם הכניסה לשרשור-העבודה, אין כל פירוט של המשתתפים ומצבם. כדי שהמשימות יסייעו לעושיהן, עליהם לזכור מדוע הם עושים אותן ואיך הומלץ להם לעשות אותן. בהעדר שני דברים כה בסיסיים, פשוטים ומהותיים, שני תנאים כה פשוטים ומדוייקים, מאלה שהוצגו במאמר העבודה הזה, האם ניתן בכלל להגיד שקמה קבוצת-ערות בהתאם להנחיות המאמר? אינני יודע, זה לא ברור לגמרי. מצד אחד, כן. בוצעו פעולות ברורות וחד משמעיות בעניין זה. מצד שני, אף אחד לא יודע מי הם החברים בקבוצה, היכן הם נמצאים במשימותיהם, כמה אנשים פרשו ולמה - וכדומה.
לפיכך, אפשר לומר גם שעדיין לא קמה "קבוצת עבודה" כמתואר במאמר, אלא התחילה לקום, או להיווצר. אין ספק שהחלה לקום או להיווצר, בין היתר בשל עבודתה המדוייקת של Talia E עם מרכיב-העבודה "הסכם כניסה". מדובר בדברים בסיסיים ופשוטים מאוד שתוארו במאמר. אם את/ה, הקורא/ת שורות אלה, רואה עצמך כחלק מקבוצת העבודה שקמה בהקשר למאמר זה ובאמת ניסית לבצע את הכתוב בו, תמהתני מדוע לא ניסית לתקשר עם חברי הקבוצה האחרים בנוגע לעניין זה, או בנוגע לעניינים אחרים. אני מתקשה להאמין שאת/ה באמת רואה עצמך כחלק מקבוצת העבודה שקמה בהקשר למאמר זה, שאחרת, מדוע לא ניסית לבצע את חמש ההנחיות הבסיסיות והכה-פשוטות, שרוכזו לנוחותך במאמר? היו שם גם הנחיות נוספות, אבל אני מתייחס כרגע להנחיות הפשוטות ביותר, שאף מוספרו עבורך. האם באמת הרגשת שאת/ה מבצע/ת אותן?
כמובן, העובדה שלא ביצעת אף את ההנחיה "5. צרו ביחד מעקב-מסעות שכולל שלושה מצבורי מסעות: מסעות שמתנהלים כרגע (עם תאריך התחלה), מסעות שהושלמו (עם תאריך התחלה ותאריך סיום) ומסעות שהופסקו (עם תאריך התחלה, תאריך פרישה וסיבת הפסקתם הרשמית)" ואת ההנחיה "...דיווח מי נמצא איפה (כמה משתתפים כרגע במסע ואיפה נמצא כל אחד)", ניכרת בכך שכרגע אני אפילו לא יודע מי את/ה - אינני יודע למי אני כותב.
כל אחת מ-12 המשימות שהוצגו במאמר עשויה לסייע בעצם ההתגברות עליה. עד שלא עלה בידו של מישהו לבצע אותה, מסייעת לו המשימה להבין את מצבו ביתר בהירות מכפי שהוא ראה קודם. אבל רובנו לא רוצים באמת לדעת מה מצבנו, אלא רק כאשר הדבר נעים לנו, או לפחות תואם את מה שהיה ידוע לנו עד היום (אחרת זה בלתי-נעים מדי). לכן כה קשה לבצע את המשימות בצורה נכונה ומועילה שלא בעזרת "קבוצת העבודה" שתוארה במאמר, על חמשת הדברים שהיא הונחתה לעשות ועל חמשת חלקי זרימת-המידע שהוצגו במאמר.
 
המאמר

עד כה לא תקשרתי אתכם בנוגע למאמר ולקבוצה (חוץ מפעמיים קטנות וחלקיות, בהקשר מסויים) - והנה אני עושה כן עכשיו, בפעם הראשונה (ואני מקווה שלא האחרונה). ראשית אקדים ואומר שיש לקרוא את המאמר בשביל לעבוד איתו. אני יודע שזה נשמע הגיוני ומובן מאליו, אבל זה לא נעשה באופן מלא. כדי לעבוד באופן נכון עם כל חלק במאמר, יש לקרוא את כל המאמר. בעת שאתה מנסה להבין חלק מסויים, עליך לזכור את יתר חלקי המאמר, אחרת יתכן שלא תבין את אותו חלק בצורה נכונה. לדוגמה, אם ישנה במאמר כותרת בשם: "דוגמאות למצבים בלתי אמיתיים, שמובאים רק כדוגמה ואינני מתכוון אליהם באמת" ומתחת לכותרת הזאת כתוב בין היתר "יש באפשרותך לקפוץ לגובה של עשרה מטרים", הרי שעליך לזכור, בעת שאתה קורא מלים אלה, שמדובר ב"דוגמאות למצבים בלתי אמיתיים"
. באופן כזה, כל חלק במאמר עשוי להשפיע על קריאת החלקים האחרים ולכן יש לקרוא את המאמר כולו כשלמות אחת. פשוט, לא? דוגמה אחרת, אם בחלק מסויים כתוב שהמאמר כולו הוא "טפשי ולא חשוב" ובחלק אחר כתוב ש"חשוב שתעשה פעולה מסויימת", הרי שבעת שאתה קורא את המלים "חשוב שתעשה פעולה מסויימת" עליך לזכור שהמלים האלה הינן חלק ממאמר "טפשי ולא חשוב" וכך אתה יכול להבין את הכתוב באופן המקורי אליו התכוון הכותב. במאמר האמיתי, לאחר הקדמה שמסבירה במה דברים אמורים, יש שישה מקטעים: תריסר המשימות במבט חטוף תריסר המשימות ליצירת התחלה-של-ערות קבוצת הערנות יוצאת לדרך! יצירת קבוצה או הצטרפות לקבוצה? אז איך אתם עובדים בקבוצה?! למארגן - איך מארגנים את העסק?! אביא כאן את המקטע החמישי, את "אז איך אתם עובדים בקבוצה?!" - ותוכל לעבור עליו שוב ברגע זה ולהוכיח לעצמך שלא ביצעת את האמור בו. מדובר בדברים פשוטים להפליא, שכנראה לא ניסית כלל לבצע (למרות שחשבת שניסית, אה? מסתורי ממש!
), מפני שאם היית מנסה לעשותם, היית ללא ספק מצליח בכך: "אם אתם כבר משתתפים בקבוצת-הערנות, אז העסק הינו פשוט מאוד. אתם עושים בסך הכל חמישה דברים: 1. בצעו את 12 המשימות, בזו אחר זו, כמיטב יכולתכם; 2. במידת הצורך עזרו לאחרים בקבוצה לבצע את המשימות כמיטב יכולתם והיעזרו בהם לבצע את המשימות שלכם; 3. צרו ביחד רשימת-קשיים (כללית, לא של מישהו מסויים) שתלך ותתעדכן עם כל קושי חדש שיתגלה; 4. צרו ביחד רשימת תירוצים להפסקת-העבודה (כללית, לא של מישהו מסויים), שתלך ותתעדכן עם כל תירוץ חדש שיתגלה; 5. צרו ביחד מעקב-מסעות שכולל שלושה מצבורי מסעות: מסעות שמתנהלים כרגע (עם תאריך התחלה), מסעות שהושלמו (עם תאריך התחלה ותאריך סיום) ומסעות שהופסקו (עם תאריך התחלה, תאריך פרישה וסיבת הפסקתם הרשמית). בכל הנוגע לניהול השרשורים עצמם, חלקו את זרימת המידע של המשתתפים במסע (אלה שאינם משתתפים, אלא שואלים שאלות, מתעניינים וכולי, יהיו חלק מזרימת-מידע נפרדת) לחמישה חלקים: 1. דיווח מי נמצא איפה (כמה משתתפים כרגע במסע ואיפה נמצא כל אחד); 2. בקשת עזרה למעבר ממקום למקום; 3. שיתוף בחוויות, למעט תצפיות-על-עצמנו; 4. תצפיות-על-עצמנו (להפריד בין תצפיות שבוצעו בהווה לבין תצפיות שבוצעו על העבר); 5. דיונים חופשיים בכל נושא שהוא. כאשר הינכם מדווחים על המשימות שבוצעו, רצוי מאוד כי תקפידו לפרט ביסודיות מה בדיוק ביצעתם. לכתוב "עשיתי את משימה מספר 7" זה לא מספיק. אפשר שבהיותנו ישנים עמוקות (והאמינו לי, אנחנו *אכן* ישנים היטב, כבני-כלבה ממש), יעלה בידינו לעשות אי-אילו טעויות בביצוע המשימות, מבלי שנבחין בכך. לכן מומלץ מאוד לא לאשר *לעצמנו* ביצועה של משימה, אלא להשאיר זאת לידיהם של אחרים, שיוכלו לוודא שאכן עשינו את המשימה כלשונה, או לחלופין להחזיר אותנו לשולחן העבודה."
אגב, משהו מצחיק מאוד לגבי ההנחיה הזאת: 5. צרו ביחד מעקב-מסעות שכולל שלושה מצבורי מסעות: מסעות שמתנהלים כרגע (עם תאריך התחלה), מסעות שהושלמו (עם תאריך התחלה ותאריך סיום) ומסעות שהופסקו (עם תאריך התחלה, תאריך פרישה וסיבת הפסקתם הרשמית). באופן מבדר ומשעשע, אך גם מסתורי במקצת, מצאתי בחלק מהשרשורים אותם סרקתי עכשיו, הודעות בסגנון: "מעקב-מסעות שכולל שלושה מצבורי מסעות: מסעות שמתנהלים כרגע (עם תאריך התחלה), מסעות שהושלמו (עם תאריך התחלה ותאריך סיום) ומסעות שהופסקו (עם תאריך התחלה, תאריך פרישה וסיבת הפסקתם הרשמית)."
זה הזכיר לי בדיחת ילדות אחת (זוכרים? הבדיחות האלה שבהן לכולן קוראים "יוסי" או "דני"...
), שהולכת בערך כך: המורה: יוסי, האם תוכל בבקשה למנות את שלוש הפעמים בהן ישראל השתתפה בועידה היוגוסלבית? יוסי: בוודאי! הפעם הראשונה, הפעם השניה והפעם השלישית.
 
הבהרה

"עד כה לא תקשרתי אתכם בנוגע למאמר ולקבוצה" - הכוונה ב"אתכם" היא לאלה שמנסים לבצע את התרגיל שכונה במאמר "קבוצת הערות" (שאינני יודע מי הם בדיוק). הכוונה איננה לגולשים אחרים כלשהם (גם אם הם קראו את המאמר בעניין ו/או ביצעו בלהט את כל 12 התרגילים הממוספרים שהובאו במאמר).
 

fire snake

New member
בן

בזמנו העברתי אליך שאלה - מכיוון שלא רציתי לומר את הנוסח של תרגיל 4 (ניסחתי לי נוסח משלי, הוא נמצא בתגובה למאמר) וכן לא רציתי למחוא כפיים בתרגיל 3 - האם אני יכולה להצטרף לקבוצה? העברת תשובה שלא - אבל שאני יכולה לעשות את התרגילים בלי להיות חברה בקבוצה. ובכן סיימתי תרגיל 4 ואז הגוף שלי לא רצה להמשיך. לעניות דעתי זה לא תירוץ - זאת סיבה. באמת הייתי עסוקה בדברים יותר דחופים. עכשיו קראתי שוב את המאמר ובא לי להמשיך. אני מחליפה כל מחיאת כפיים בטפיחה על הירכיים (מחיאות כפיים מתקיפות אותי) - ואחליף נוסחים בגוף שלישי באחרים (לדבר על עצמי בגוף שלישי מנכר אותי, לקרוא "לה" "יצור\ה קסום\ה נרא לי פרוץ מדי למשמעויות שאינן לטעמי) עד כאן תזכורת. ושאלתי אליך: לאור ההפסקה הארוכה - לדעתך, האם עלילהמשיך מאיפה שהפסקתי (תרגיל 4 - לעבור ל-5) או להתחיל מהתחלה?
 

אשכר

New member
קראת את "סדנת המשמעת העצמית"?

אם לא, קראי בבקשה, וחיזרי לכאן שוב (או תוך כדי)
 
להפסיק או להמשיך?

המאמר מביא 12 תרגילים וכן איזו שהיא שיטה להשתמש בהם. כש-12 התרגילים מנותקים משיטה זו, הרי שהם פשוט 12 תרגילים, לאו דווקא בעלי סדר מסויים - ואפשר לבצע כל אחד מהם יותר מפעם אחת, כפי שאפשר לבצע גם כפיפות מרפקים יותר מפעם אחת... תרגיל הוא תרגיל. כדאי להרגיש את התרגיל ולקחת אחריות על אופן הביצוע שלו, על מספר הפעמים שמבצעים אותו וכולי, כמו בכל תרגיל אחר שננסה לעשות מהאינטרנט (נניח: "הרם את ידיך בזווית 90 מעלות, הנח אותן על השולחן שלפניך וקפוץ..." או כל תרגיל אחר).
 
פשוט היכנס למאמר שבקישור.

יש שם הנחיות מפורטות בעניין. אם תהיינה לך שאלות, אתה מוזמן.
 

RieM

New member
שאלה

האם מותר לצאת למסע בלי להיות חבר בקבוצה הנ"ל ?
 
הממממ

זה פשוט יהיה משהו אחר. אתה חופשי לתרגל כל תרגיל. זה פשוט לא יהיה במסגרת של קבוצת ערות וזה לא יתועד בשרשור של קבוצת הערות היכן שחברי הקבוצה מעדכנים אודות מצבם.
 

RieM

New member
זה לא כל כך משנה לי

מכיוון שהמסע הוא אישי.
 

אשכר

New member
הבנתי מההודעה של בן שיש יתרונות

לעשות דברים מסויימים בקבוצות, ובמיוחד כאלה שקשורים למשמעת, עירנות וזכרון. (לא שמתי לב אם הוא כתב את זה כך. זה מה שהבנתי בעקבות ההודעה שלו וועל סמך הנסיון שלי בחיים.) נראה לי שהיתרון הוא בגלל שיש לנו כושר משוכלל לשכוח ולברוח ממצבים של עירנות ומודעות, ואנשים אחרים יכולים להזכיר לך ולדרבן אותך להמשיך בכיוון.
 
המסע

"האם מותר לצאת למסע בלי להיות חבר הקבוצה הנ"ל?" אני נעצרתי כבר במלה "מותר". אינני יודע מה מותר לך ומה אסור לך. אם אתה מחליף את זה למלה "כדאי", אז אני נעצר במלה "למסע": איזה מסע? כמובן, אני צריך להיות אידיוט כדי לא להבין שזה קשור באיזה שהוא אופן להודעה שכתבתי, כלומר, למאמר, אבל עדיין, איזה מסע? אם אתה מתכוון לשיטת העבודה שתוארה במאמר, אזי שיטת העבודה היא-היא הקבוצה הנ"ל, או איך שתרצה לקרוא לתרגיל-המאגד הזה ("קבוצת ערות"), שנועד לאגד את 12 התרגילים האחרים בצורה מסויימת. אם לעומת זאת אתה מתכוון לעצם "מסע ההתעוררות" או משהו מעין זה (יש כל מיני משמעויות למלים כאלה), אז אין לכך בהכרח קשר רב למאמר הזה. טוב, זהו בינתיים... מה לעזאזל קורה כאן...
אני באמת לא מסוגל להבין שאלה פשוטה?
אשמח לעזרה כלשהי מקוראים אחרים: אני באמת לא מסוגל להבין שאלה פשוטה, או שהשאלה הזאת באמת לא מובנת גם לכם?
נו, תעזרו לי כבר!...
 
אני גם לא כל כך הבנתי את השאלה

שנשאלה. מה שהצלחתי להבין/לחוש: שהאדם רוצה להיות במסע (כתבת בהודעתך את המילה "מסעות") והוא שואל אם הוא יכול להיות במסע (אבל מבלי להיות בקבוצה). כאילו יש איזה מסע והוא יכול להצטרף אליו, למרות שהוסבר אודות הקבוצה. כמובן שזה לא הסתדר לי הגיונית, אז וואלה...לא יודעת
 
תודה, זה מרגיע במקצת.

אבל עדיין, אולי רק אני ואת לא הבנו ומלא קוראים אחרים כן היו מבינים. אם עוד מישהו קורא את זה, אשמח לקבל עזרה כפי שפירטתי.
 

RieM

New member
אני חושב שאתה צודק

זו כנראה סתם שאלה קנטרנית. באותה מידה אני יכול לנסות לבצע את המשימות בלי לשתף אף אחד בהגיגיי ומבלי לקבל רשות מפורשת לכך מאת כותבן. אבל מכיוון שזה פורום וב'שיתופים' עסקינן ומכיוון שלא אחת הוסבר שהצטרפות לקבוצה מאוגדת בהסכם וחוקים קשיחים, לא יכולתי להימנע מלשאול את השאלה הקנטרנית והלא מובנת הזו. אולי הייתי צריך לשאול זאת אחרת - מה היתרון היחסי שבהצטרפות לקבוצה לצורך המסע ? מדוע הנני צריך לאכוף על עצמי חוקים ומוסרות כתוצאה מכך ? האם לא ניתן 'להתעורר' גם מבלי השיתוף ? ... בעצם, איך ניתן למדוד זאת ?
 
בקשת עזרה...

"אני חושב שאתה צודק - זו כנראה סתם שאלה קטנרנית"
לא אמרתי שום דבר שאני יכול להיות בו צודק או לא צודק: שאלתי שאלה בסך הכל.
לגבי שאלתך, לא עלה בדעתי שזוהי שאלה קטנרנית ואני לא מאמין שיש משהו בהודעה שלי שרומז כזה דבר.
הצילו... אנא, מה קורה כאן?... בקשת עזרה ממי שקורא ויכול: 1. האם יש קצר כלשהו בתקשורת ביני לבין "RieM"? 2. האם אפשר להבין, אפילו בצורה עקיפה או מרומזת, שאני אומר או רומז לו ששאלתו קנטרנית, או דבר מה הדומה לכך?
 
למעלה