ציףציף1000
New member
אני לא בטוחה שהבנתי את דבריך עד
הסוף, אבל אנסה לשער מה כוונתך, ותקן אותי אם אני טועה. אתה אומר כאן (למיטב הבנתי) כמה דברים: 1. יש הבחנה בין רגש ושכל במוסיקה. 2. יש אנשים שמקשיבים למוסיקה רק בשביל הרגש. 3. איכותה של המוסיקה שהיא רק-רגשית (או בעיקר רגשית) הוא ירוד. 4. והיא גם מוסיקה פופולרית. מוסיקה פופולרית היא באיכות ירודה; מוסיקה המוכרת רק למעטים (דהיינו, פחות פופולרית) היא יותר איכותית - ויותר "שכלתנית". אם אכן אלו הן טענותיך, הרי שאינני מסכימה לאף אחת מהן, מה לעשות, מלבד העובדה שאין קשר בין פופולריות לבין איכות, היינו ששיר פופולרי, נניח, אינו בהכרח שיר טוב. אבל ההפך איננו נכון: שיר יכול להיות גם פופולרי וטוב. להקה יכולה להיות בעלת קהל של מיליארדים, ולהיות טובה (הביטלס, לדוגמא). אני לא מכירה ממש אנשים שמאזינים למוסיקה רק בשביל "השכל"; אין לי אפילו מושג למה הכוונה. מעולם לא נתקלתי באדם שהאזין לאמן מסויים, נניח, בגלל שלאותו אמן יש תארים אקדמיים. או לזמר מסויים, כי הוא מסוגל לשיר 4 אוקטבות (במקום 2, נניח), או לגיטריסט כי הוא מנגן מהר. אני מבינה שבשלב מסויים של ההתפתחות המוסיקלית של כולנו, מאפיינים חיצוניים - מראה חיצוני, כלי נגינה נוצצים וכד' - יכולים להשפיע עלינו ולעשות רושם. לאורך זמן, ואם בודקים את הממוצע של חובבי המוסיקה בעולם - הם מעדיפים את התוכן, לא את הצורה, לא את העטיפה. מהו תוכן זה? תוכן זה הוא מה שמדבר על חיינו, ועל רגשותינו. אפשר לעשות את זה גם בלי מילים (ר' בטהובן, מאהלר וכד'). אבל בסופו של דבר, מה שנקרא "אנושיות" הוא מה שמועבר באמצעות המוסיקה. מוסיקה טובה היא מוסיקה המסוגלת לאחד בינינו על בסיס ערכים אנושיים אלו. כולנו - גם אתה - מחפשים את זה במוסיקה לה אנו מאזינים. אם אמן מסויים אינו מרגש אותנו, לא נאזין לו. הלא כן?
הסוף, אבל אנסה לשער מה כוונתך, ותקן אותי אם אני טועה. אתה אומר כאן (למיטב הבנתי) כמה דברים: 1. יש הבחנה בין רגש ושכל במוסיקה. 2. יש אנשים שמקשיבים למוסיקה רק בשביל הרגש. 3. איכותה של המוסיקה שהיא רק-רגשית (או בעיקר רגשית) הוא ירוד. 4. והיא גם מוסיקה פופולרית. מוסיקה פופולרית היא באיכות ירודה; מוסיקה המוכרת רק למעטים (דהיינו, פחות פופולרית) היא יותר איכותית - ויותר "שכלתנית". אם אכן אלו הן טענותיך, הרי שאינני מסכימה לאף אחת מהן, מה לעשות, מלבד העובדה שאין קשר בין פופולריות לבין איכות, היינו ששיר פופולרי, נניח, אינו בהכרח שיר טוב. אבל ההפך איננו נכון: שיר יכול להיות גם פופולרי וטוב. להקה יכולה להיות בעלת קהל של מיליארדים, ולהיות טובה (הביטלס, לדוגמא). אני לא מכירה ממש אנשים שמאזינים למוסיקה רק בשביל "השכל"; אין לי אפילו מושג למה הכוונה. מעולם לא נתקלתי באדם שהאזין לאמן מסויים, נניח, בגלל שלאותו אמן יש תארים אקדמיים. או לזמר מסויים, כי הוא מסוגל לשיר 4 אוקטבות (במקום 2, נניח), או לגיטריסט כי הוא מנגן מהר. אני מבינה שבשלב מסויים של ההתפתחות המוסיקלית של כולנו, מאפיינים חיצוניים - מראה חיצוני, כלי נגינה נוצצים וכד' - יכולים להשפיע עלינו ולעשות רושם. לאורך זמן, ואם בודקים את הממוצע של חובבי המוסיקה בעולם - הם מעדיפים את התוכן, לא את הצורה, לא את העטיפה. מהו תוכן זה? תוכן זה הוא מה שמדבר על חיינו, ועל רגשותינו. אפשר לעשות את זה גם בלי מילים (ר' בטהובן, מאהלר וכד'). אבל בסופו של דבר, מה שנקרא "אנושיות" הוא מה שמועבר באמצעות המוסיקה. מוסיקה טובה היא מוסיקה המסוגלת לאחד בינינו על בסיס ערכים אנושיים אלו. כולנו - גם אתה - מחפשים את זה במוסיקה לה אנו מאזינים. אם אמן מסויים אינו מרגש אותנו, לא נאזין לו. הלא כן?