מגילת אסתר

לא, היא לא לפני עזרא...

בכל אופן - לא לפי ספר עזרא. אבל זה לא סותר את מה שאתה אומר - ברור שהארץ לא היתה ריקה. גרו בה כותים ואחרים שמיררו את חייהם של שבי ציון, גם את זה אנחנו קוראים בספר עזרא.
 

masorti

New member
אני אחזור שוב...

היו בארץ 30 אלף בני ישראל לפני עליית עזרא. חוץ משומרונים וערבים וכיו"ב. ועליית עזרא כן היתה דור אחרי מגילת אסתר. הנה לך תיארוך עליית עזרא לפי ספר עזרא... "וַיַּעֲלוּ מִבְּנֵי-יִשְׂרָאֵל וּמִן-הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם וְהַמְשֹׁרְרִים וְהַשֹּׁעֲרִים, וְהַנְּתִינִים--אֶל-יְרוּשָׁלִָם: בִּשְׁנַת-שֶׁבַע, לְאַרְתַּחְשַׁסְתְּא הַמֶּלֶךְ. וַיָּבֹא יְרוּשָׁלִַם, בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי: הִיא שְׁנַת הַשְּׁבִיעִית, לַמֶּלֶךְ. כִּי, בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן--הוּא יְסֻד, הַמַּעֲלָה מִבָּבֶל; וּבְאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי, בָּא אֶל-יְרוּשָׁלִַם, כְּיַד-אֱלֹהָיו, הַטּוֹבָה עָלָיו. כִּי עֶזְרָא הֵכִין לְבָבוֹ, לִדְרֹשׁ אֶת-תּוֹרַת יְהוָה וְלַעֲשֹׂת, וּלְלַמֵּד בְּיִשְׂרָאֵל, חֹק וּמִשְׁפָּט." (עזרא ז', ז'-י') היות וארתחשסתא עלה לשלטון בשנת 465 לפנה"ס עם מות אחשוורוש, הרי שעליית עזרא התרחשה בשנת 458 לפנה"ס. המסיבה עם ושתי נערכה בשנת שלוש לאחשוורוש היא שנת 482 לפנה"ס, ועלילות מגילת אסתר נמשכו בהפסקות כעשר שנים.
 
עזרא פרק ד'

מציב את תחילת מלכות אחשורוש (בשמו, לא כארתחשסתא) לאחר עליית עזרא. לגבי מספר היהודים שישבו בארץ לפני שיבת ציון, יכול להיות שאתה צודק - לא למדתי לעומק את הנושא, אבל ברור שאחרי גלות אשור נשארו יהודים במה שהיתה ממלכת ישראל (הם מוזכרים בימי יאשיהו), ומאד הגיוני שגם גלות בבל לא רוקנה את הארץ מיהודים לחלוטין. אבל בכל מקרה, ההנהגה הרוחנית נשארה בבבל, נכבדי העם וראשיו נשארו שם, ורק חלק קטן מאד מהעם עלה לישראל בתקופת עזרא ונחמיה. לכן הגזרה של המן נוגעת לרוב העם היהודי (ולמעשה, גם אלו שישבו בארץ היו בסכנה, כי היא אחת מ-127 המדינות שעליהן הוא שולט).
 

shushu10

New member
קצת היסטוריה -

פס' א בפרק ד' מספר על צרי יהודה ובנימין (הלא הם השומרונים) ובקשתם להשתתף בבנית בית המקדש השני. הם טורחים לספר כי הם דורשים את אלוהי ישראל וזובחים עוד מימי אסרחדון מלך אשור (681-669) שהעלה אותם לארץ. לאחר מכן מביא הספר תאור ההיסטוריה הארוכה של מעלליהם של השומרונים - "במלכות אחשורוש....; כאן הסיפור מדבר על העבר בלבד. ואילו - "ובימי ארתחששתא כתב..." ארתחשסתא שולט משנת 464 עד 423 ואילו עזרא מופיע בשנים 457-445, כלומר - חפיפה חלקית בתאריכים.
 
אל נא תשכחו כי לפי המגילה

אחשוורוש שלט על 127 מדינות מהודו ועד כוש לפי הפרשנים שלנו הוא למעשה שלט על כל העולם המייושב לפי תזה זו היהודים שבכל מקום כולל ארץ ישראל היו מועדים להשמדה וגם אם נצא מתוך הנחה כי הייתה לו השפעה בלבד על העולם או על חלקו הגדול הרי עדיין יש כאן נס לאומי ואפילו אם לא תקבלו את הפרשנות המקראית של "כל העולם", עדיין 127 מדינות מהודו ועד כוש בעולם העתיק אמורות להכיל די והותר יהודים על מנת לקרא לכך שואה אם הגזירה הייתה מבוצעת ונס לאומי ממדרגה ראשונה כשהיא מופרת.
 
אני מניח שהוא קיבל את השליטה

מסבו- שלקח את השליטה ממלכת בבל- שהיגלתה את כל היהודים. לכן מה שאתה כותב מאוד נשמע לי נכון- ביחוד לאור בניית בית המקדש שנעצרה בגלל אחשוורוש וחשיבותו לכל העם היהודי- באשר הוא.
 

א ס נ ת י

New member
אמנם לא שיכורים

אך להזכירך אברהם 'מכר' את שרה לפרעה (בראשית יב'), הוא 'מכר' אותה שוב לאבימלך מלך גרר (בראשית כ'), וכן רבקה 'נמכרה' על ידי יצחק לאותו מלך גרר (בראשית כו').
 

shushu10

New member
השאלה היתה מופנית לאורן של..

יהודי לא מכר את בת חסותו. כדאי שתדייק - כתוב - "ותלקח אסתר..." לא בקשו רשות וגם לא שילמו למרדכי עבור "המכירה".
 

ע מ י ש

New member
את זה אי אפשר לדעת

אני מעריך כי הורי.אפוטרופסי הילדות הללו קבלו פיצוי.
 

פלגיה

New member
לא נראה לי בכלל

צו המלך, הוא צו המלך. מספיק שהם לא היו צריכים לדאוג לנדוניה, ועוד קיבלו כבוד שביתם בהרמון המלך. עוד פיצוי תבקש?
 
אני אתקן- התרחק, התבולל

כדוגמה לשאר יהודי הדור שקיבלו היתר לעלות ארצה ולבנות את ביהמ"ק, אך 70 שנה בגלות הספיקה להם להנות מסיר הבשר ולמלבד ה4 ריבוא איש לא טרח לעלות. ואולי לכן הגיע המן?
 
אם מסתכלים על תיאוריה שבה

המן ומרדכי הם שני כוחות עולים בארמון- ומתחרים בינהם. מרדכי- יושב בארמון הפרסי, נותן עיצות לאסתר מה לומר ומה לא לומר, מסגיר פושעים, יושב במקום אסטרטגי למדי, ואז, פתאום... קורע את בגדיו, יושב עם העם, מסביר לאסתר שיתכן שכוח גדול יותר הביא אותה לארמון למטרה מסויימת והמטרה תושג- איתה או בלעדיה. יש שינוי מוחשי ביותר במעשיו והתנהגותו של מרדכי- כאילו הואר לפתע! וכמובן- זו רק דרך אחת להשתכל- אחת מיני רבות ומגוונות...
 

shushu10

New member
אהה הבנתי! אבל התאוריה לא נכונה

- וכל הבנין מתמוטט! אני אוהבת לדקדק בכתובים: בתחילה כתוב "ומרדכי מתהלך לפני חצר בית הנשים", פעמיים נזכר: "ומרדכי ישב בשער המלך" הוא יושב עם אנשי הבטחון "עבדי המלך" בכניסה לארמון ושם מתרחשת "הפגישה" עם המן שעומד על זכותו לכופף את מרדכי. עדיין לא רואים את מרדכי בארמון. בהמשך (פרק ח' פס' א-ב') ומרדכי בא לפני המלך כי הגידה אסתר מה הוא לה; ויסר המלך את טבעתו אשר העביר מהמן ויתנה למרדכי ותשם אסתר את מרדכי על בית המן" - גם כאן בית המן עדיין אינו ארמון המלך וכל זה נעשה לאחר שהמן מבקש מהמלך לאבד את כל היהודים...וכו'. מכאן ברור לחלוטין כי: מרדכי אינו יושב בארמון! ואין תחרות בין המן ומרדכי - מרדכי אינו משתחווה לאף אחד וגם לא לחשוב שבשרי המלך, בהיותו יהודי גאה.. הוא דואג לבת חסותו אסתר וזו הסיבה שהוא מבקש למנוע ממנה צרות באם יוודע למלך דבר היותה יהודיה. אי אפשר להסיק משום מקום בספר כי לרגע עוזב מרדכי את היהדות, ההפך הוא הנכון.
 
למעלה